PDA

View Full Version : Dual showman laten stampen als mesa?



toneblo
3 augustus 2007, 17:20
Dag allemaal,

Waarschijnlijk een al reeds gesteld onderwerp maar toch maar even op herhaling dan...

Ik ben in het bezit van een fender dual showman '74, 2x12 cab met celestion century's, les paul met p94's, ibanez rg met seymoure duncan full shreads, fender splatter met john suhr's uit 60ér jaren.

Nu kom ik qua clean absoluut niets te kort maar ben ik voor aanvulling op mijn repertoir op zoek naar een passend antwoord.
Aangezien wij ook stukken van creed, alterbridge, default, evanessence en ac/dc spelen, heb ik een beetje weinig laag in de gelederen en zou ik ( als het enigzins mogelijk is ) de welbekende mesa klank graag benaderen.
Nu is mijn vraag of ik dit ga halen met de amp die ik heb.

Zo ja, is dat dan met de amp zelf of zal ik die moeten laten modden?
Zo nee, met welk pedaal kom ik dan wel in de buurt?

Graag zou ik bij de amp blijven i.v.m. het geweldige SRV en Hendriks geuid, echter een all round geluid zou mij flink helpen.

Ik heb aardig wat gelezen op het forum hier maar kon nog niet tot een bevrediging komen....please help!

pedalen die gebruikt worden momenteel: ts9, marshall guv'nor 2 plus, dl4, snarling dog wah. ( eventuele line6 mm4 aanbiedingen van harte welkom )

met smart wacht ik op jullie reacties!

Toneblo.

AART
3 augustus 2007, 17:38
Mesa/Boogie V-Twin ervoor?

Redelijk rectifier achtige scheursound.

stratestic
3 augustus 2007, 17:40
+1
Met een Mesa pedaal ervoor krijg je natuurlijk een mooie scheur uit

toneblo
3 augustus 2007, 17:43
Heb je die combie wel eens gehoord?
Ik houd met de meeste pedalen nog al veel hoog en mid over, wat het overstuurde geluid niet echt ten goede komt.

( als of je in een grote zak chips zit, knap irritant )

toneblo
3 augustus 2007, 17:48
Moet erbij zeggen dat de century's echt wonderen doen met je versterker.
Zeer getrouw aan de versterker, oftewel, retehard en strak, erg gedefineerd.

Ik hoor dus wat er werkelijkwaar uit de amp zelf komt aan laag en ben dus benieuwd of de mesa-pedalen er een extra beetje laag aan toe kunnen voegen?

Wat ik zoek is dus dat je de grond onder je voeten ook voelt trillen.

toneblo
3 augustus 2007, 17:49
.....en nee, ik ben niet doof.....en ja, we spelen hard!

Ook 1 van de voordelen van de amp.!

Sarco
3 augustus 2007, 17:51
Misschien ergens aan een Pod XT zien te raken en dan AB'en met je Fender-preamp? Je kan natuurlijk ook nog een Mesa top bijkopen, hangt natuurlijk van je budget af..

toneblo
3 augustus 2007, 18:08
Budget momenteel vrij niehill, maar zeg je line 6 pod xt?
Heb er nu enige tijd een vox tonelab se voor hangen maar dat kan me niet echt bekoren...dan mis je pas echt veel laag.
Ik probeer ook afstand te nemen van de multi effecten en naar stomps te gaan..

Met die vox ten opzichte van mijn losse pedalen kan ik goede verschillen merken in de overdrive's. ( alsof ze van blik zijn )
Stomps zijn in mijn oren toch veel levendiger!

Toch dank voor je mening!

AART
3 augustus 2007, 18:12
Je moet wel inzien dat jouw amp geen mesa is en dat ook niet wordt door er een v-twin voor te gooien. Misschien dat je laag boosten met een eq enigzins kan helpen?

Rinze
3 augustus 2007, 18:15
H&K Warp pedaal, is ervoor gemaakt, toevallig heb ik er eentje te koop :D

the sure thing
3 augustus 2007, 19:09
+1 voor de Mesa V twin. Maakt ven elke versterker een scheurmonster. En is ook nog 2 kanaals!! 2e hands moet je m voor EUR 250,- wel tegen kunnen komen!

Sarco
3 augustus 2007, 20:51
Budget momenteel vrij niehill, maar zeg je line 6 pod xt?
Heb er nu enige tijd een vox tonelab se voor hangen maar dat kan me niet echt bekoren...dan mis je pas echt veel laag.
Ik probeer ook afstand te nemen van de multi effecten en naar stomps te gaan..

Met die vox ten opzichte van mijn losse pedalen kan ik goede verschillen merken in de overdrive's. ( alsof ze van blik zijn )
Stomps zijn in mijn oren toch veel levendiger!

Toch dank voor je mening!

Heb je ook al eens geprobeerd de vox tonelab echt als preamp te laten werken en dan in de poweramp van de fender te proppen. Hierbij moet je ook zeker de cabinet simulatie van je vox afzetten. Het zou wel eens kunnen dat dit veel beter zal klinken dan de vox op het clean kanaal van je fender. Het kost je alleszins niets om het te proberen. Probeer ook de Rectifier simulatie van je vox te boosten met één of andere simulatie van een boost pedaaltje (die heb je ook op je vox he dacht ik?), dus ergens drive op 0 en level op 10.

Rinze
3 augustus 2007, 21:16
Zijn DS heeft geen ingang op de eindtrap of effectloop als ik me niet vergis. Ik heb dit zelf inderdaad wel eens gedaan met mijn Tonelab over de eindtrap van mijn Peavey Classic 30's, klonk wel aardig. Maar daar heeft TS dus niks aan.

Sarco
3 augustus 2007, 21:27
Ahzo, excuseer. Ik heb nog nooit een amp gehad zonder die mogelijkheid vandaar..

Chris Winsemius
3 augustus 2007, 21:52
@TS

De verschillen tussen 'n oude Fender DualShowmanReverb en 'n Mesa Boogie Dual Rectifier/etc. zijn dusdanig groot dat 'n betaalbare mod voor die wensen onbegonnen werk is, zowel particulier als bij 'n bedrijf.

Soms kunnen oude Fenders moeilijk combineren met pedaaltjes maar ik zou zeker even zo'n Warp-pedaal proberen met je eigen gear.

Rinze
3 augustus 2007, 21:55
TS: je hebt een PM.

toneblo
4 augustus 2007, 06:01
O.K.....Modden dus definitief uit m'n hoofd zetten!
Ik zal ook eens gaan kijken wat die warp pedalen en mesa's kunnen.

Ik houd er toch ook sterk rekening mee dat er een tweede amp topje bij zou kunnen gaan komen.

Dank, jullie meningen zijn gewaardeerd!

toneblo
4 augustus 2007, 13:42
...ehh beste mensen, heb its ontdekt dat het bespreken waard is...

Ik heb zoals gezegd een stel century's van celestion in een reeds bestaande cab gemonteerd en ben daar de afgelopen anderhalve week mee aan het stoeien gegaan en kom nu net tot de volgende conclusie:

Ik heb het achterpaneel eens los gehaald om te kijken wat de speakers zouden doen in de open ruimte, gewoon even losgehaald van de baffel en even in de vrije ruimte laten brullen...

...daar schrok ik wel even van....

Het laag wat ik miste was daar! ...en niet zo'n klein beetje ook...foei!
Ook in de karakterklanken van de buizen is het nu nog gevoeliger, mooi warm en lekker rond aanzwellende uitzingende snaren..

Ik vraag mij nu dus af of de afmetingen van mijn 2x12 wel toereikend zijn voor de century's, lijkt wel alsof het laag veel klankkast vraagt om tot zijn rect te komen en zo gauw als dat ik ze er in heb gezet ben ik het dus kwijt.
Verder is de kast van 18 mm multiplex en staat ook heftig te resoneren als er ook maar een beetje vermogen op de speakers wordt gezet....hmm..
Kijkend naar de VOX AD120VTX, die heeft ook een dichte achterkant en daar zitten dezelfde speakers in...
afmetingen van mijn kast inwendig zijn: hoogte 46,3 cm breedte 81 cm, diepte 29 cm.
Kan het misschien ook zo zijn dat het multiplex niet strak genoeg is, kan mdf een betere vervanger zijn?

Buiten kijf staat dat de speakers echt wel geschikt zijn en zeker een aanrader, ik heb mijn ervaring met een aantal speakers en moet zeggen dat ik tot nu toe nog nooit zulke strakke jongens ben tegen gekomen..

Ik zou graag van jullie vernemen.

MarkV
4 augustus 2007, 15:04
De Meteoro Doctor Drive zijn gebaseerd op de Mesa V-twin en schijnen goede kopieen te zijn: http://www.music-tech.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_148_149&products_id=265&osCsid=a2e74f1b560006af1ac0244026128ef4

Speeddemon
4 augustus 2007, 16:11
Probeer ook een H&K Tubefactor (220 euro nieuw).
2 kanaals buizen overdrive waar zeker AC/DC sounds inzitten. Alleen is het de vraag in hoeverre ie goed klinkt op een Fender buizen pre-amp.