PDA

View Full Version : akkoordnaam: notatie en uitspraak



-=JEROEN=-
3 augustus 2007, 15:33
Er zijn verschillende manieren om akkoorden te noteren en uit te spreken:

De klassieke methode:
A#b10 spreek uit als Ais met verminderde 10 (deciem?)
Bb#9 spreek uit Bes met overmatige 9 (none)

De jazz methode:
A#-10 spreek uit als A kruis min 10
Bb+9 spreek uit als B mol plus 9

In het engels zeggen ze:
A# = A sharp
B mol = B flat
-5 b5 d5 = diminished or flattened 5th
+5 #5 a5 = augmented or sharpened 5th

Persoonlijk vind ik de jazzmethode het duidelijkst wanneer je het schrijft:
G#9 kan je zien als G met #9 of G# met 9
G+9 is overduidelijk G met +9

Kwa uitspraak mix ik de 2 methodes:
A#b10 noem ik Ais mol 10 of min 10
Bb+9 noem ik Bes plus 9

Weet iemand de officiële regels?
Hoe schrijf en spreek jij het uit?

jasper159
3 augustus 2007, 15:41
Dus "is" betekent kruisen, en "es" zijn mollen ?

-=JEROEN=-
3 augustus 2007, 15:52
ja, -is betekent verhoging, -es betekent verlaging

bes op 6 8-)

appyhaan
3 augustus 2007, 15:59
Hmm, of dat van flattened en sharpened klopt. Ik denk van niet. Gewoon diminished en augmented. Officiële regels zijn er niet denk ik... is ook een veel boeken soms weer anders. Uitschrijven van akkoorden doe ik toch vaak met toevoeging van es en is, om misverstanden te voorkomen. C#5 zou een C kunnen zijn met overmatige kwint(toch), maar ik bedoel nu een power chord. Ook blijft het overzichtelijker als je akkoorden verder gaat uitbouwen. Vb. Gism7b10 i.p.v. G#m7b10. Vind ik in ieder geval. Toch wel een goed topic hoor, aangezien jasper159 nog niet doorhad wat es en is is. :)

jasper159
3 augustus 2007, 16:58
Nu weet ik het wel, maar wij spreken zo gewoon niet, voor ik op gitaarnet kwam, had ik nog nooit gehoord van is of es.

Bij ons is het gewoon "sol kruis zeven, kruis negen" : G#7 (#9) :)

appyhaan
3 augustus 2007, 20:01
Oh ja, ik snap het België... had ik even niet gezien.

jaspie
3 augustus 2007, 20:12
ik heb het meestal over overmatig en verminder ipv diminished en augmented. Voor de rest verschil ik niezo veel vd mainstream geloof ik:p

appyhaan
3 augustus 2007, 20:14
Hmm, tuurlijk... maar dat is hetzelfde als augmented en diminished. Toch misschien wel makkelijk om de Engelse termen te gebruiken aangezien de akkoorden zo ook vaak worden aangegeven. Vb. Gaug of Besdim. Wordt ook wel met tekentjes gedaan en + en een rondje(vaak met een streep erdoor(halfverminderd meende ik).

Jeroensnake
3 augustus 2007, 20:51
Ja, waarom praten we eigenlijk nog Nederlands? Wat een onzin. Enige taal met meer uitzondering als regels, is mij ooit verteld. One for all, away with the dutch language! And maybe this will be a good start for a universal music notation system, so that everyone in the whole world can understand eachother whatever keys, chords or instruments they use. It's just like communicating on the world wide web; most of it is written in the Englisch language. Since Web 2.0 (youtube and things like that) everyone can learn new tricks faster and faster, so that everybody sounds the same in the end. The only thing we have to do is to figure out what to keep and what to drop.

______________
I have a problem
with blondes ...
Can't we just
get rid of those ?
(and then drink
the normal beer)

Gitaro
3 augustus 2007, 20:51
Klopt, met die tekens (driehoekje, rondje, etc) wordt het al een heel stuk duidelijker. Het is vast niet onmogelijk om die tekens op internet te doen, maar dan zal je in het "speciale tekens" menu van windows moeten kijken. Niemand die daar zin in heeft natuurlijk

"g sharp" werkt in mijn hersenen trouwens veel lekkerder dan "gis". Ik zeg wel eens "G verhoogd" zodat ik na de "G" nog wat bedenktijd heb :D

Wickerman
3 augustus 2007, 21:30
Ja, waarom praten we eigenlijk nog Nederlands? Wat een onzin. Enige taal met meer uitzondering als regels, is mij ooit verteld. One for all, away with the dutch language! And maybe this will be a good start for a universal music notation system, so that everyone in the whole world can understand eachother whatever keys, chords or instruments they use. It's just like communicating on the world wide web; most of it is written in the Englisch language. Since Web 2.0 (youtube and things like that) everyone can learn new tricks faster and faster, so that everybody sounds the same in the end. The only thing we have to do is to figure out what to keep and what to drop.

Ergens voor 1940 had een of andere mafketel hetzelfde idee, die wou wel alles in het Duits, geloof ik.

Gitaro
4 augustus 2007, 09:45
Ergens voor 1940 had een of andere mafketel hetzelfde idee, die wou wel alles in het Duits, geloof ik.

Fuck... euh, neuk globalisering :D

ErikE
5 augustus 2007, 14:10
Er zijn verschillende manieren om akkoorden te noteren en uit te spreken:

De klassieke methode:
A#b10 spreek uit als Ais met verminderde 10 (deciem?)
Bb#9 spreek uit Bes met overmatige 9 (none)

De jazz methode:
A#-10 spreek uit als A kruis min 10
Bb+9 spreek uit als B mol plus 9

In het engels zeggen ze:
A# = A sharp
B mol = B flat
-5 b5 d5 = diminished or flattened 5th
+5 #5 a5 = augmented or sharpened 5th

Persoonlijk vind ik de jazzmethode het duidelijkst wanneer je het schrijft:
G#9 kan je zien als G met #9 of G# met 9
G+9 is overduidelijk G met +9

Kwa uitspraak mix ik de 2 methodes:
A#b10 noem ik Ais mol 10 of min 10
Bb+9 noem ik Bes plus 9

Weet iemand de officiële regels?
Hoe schrijf en spreek jij het uit?

A#b10 = Ais mol tien
Bb#9 = Bes kruis negen
A#-10 = bestaat niet (of bedoel je hier ook A#b10?)
Bb+9 = Bes negen overmatig (1-3-#5-b7-9)
(Een toegevoegde 9 = add9)
In het engels spreek je bij mijn weten van flat 5th of augmented 5th.
In "de jazzmethode" kan G#9 alleen zijn: Gis negen. (1-3-5-b7-9)

Tot slot worden gealtereerde toevoegingen (b10, #9, b13, # 11 etc.) altijd tussen haakjes achter het akkoord gezet. (heb ik hierboven voor de vergelijking niet gedaan)

-=JEROEN=-
5 augustus 2007, 16:14
A#-10 = A#b10

ik ken dit akkoord niet, weet ook niet hoe je het speelt, maar dit is hoe ze het schrijven (A# en dan -10 er rechtsboven of naast omdat # als rechtsboven staat) als ze het zouden schrijven

Bb+9 of zoals jij bedoelt 1 3 5 b7 +9, schrijven ze waarschijnlijk op als Bb7+9 (ook hier staat de +9 rechtsboven de akkoordnaam)

ik merk dus dat ik verkeerde voorbeelden heb gebruikt

dank voor 't duidelijk maken ;)

ChristiaanT
10 augustus 2007, 21:36
A#b10? Is dat niet A#m?


Bb+9 of zoals jij bedoelt 1 3 5 b7 +9, schrijven ze waarschijnlijk op als Bb7+9 (ook hier staat de +9 rechtsboven de akkoordnaam)

Dit is eigenlijk best verwarrend. Bij Bb+9 denk ik onmiddelijk aan 1 3 #5 b7 9 maar het moet inderdaad 1 3 5 b7 #9 zijn.
Maar 1 3 #5 b7 9 schrijf je natuurlijk als Bbaug9.

Goede uitleg ErikE!

Jeroensnake
11 augustus 2007, 14:54
http://nl.wikipedia.org/wiki/Akkoorden . . . ?

Iemand hier een mening over? Ik begin soms hevig te twijfelen aan de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van wikipedia ...

___________
inter
net
nog
wel

-=JEROEN=-
11 augustus 2007, 19:06
op een paar taalfouten na, prima artikel

Guitarmania
13 augustus 2007, 15:31
Die A#b10 is gewoon - wat ik noem - het "Jimmy Hendrix-akkoord". Een kleine terts (b10) over een majeur-dom-7-akkoord.

EuroCinema
13 augustus 2007, 15:51
En waarom zeggen sommige mensen mol tien tegen kruis negen?
Volgens mij is internationaal de gewoonte om zo'n akkoord bijv. E7#9 te noemen en niet E7b10 iig.

ErikE
13 augustus 2007, 23:00
Tja, het komt op hetzelfde neer natuurlijk, enharmonisch gesproken...

Ik vind het zelf mooi om (in Jazz), als het een V naar I mineur betreft, van 7(b10) naar 7(b9) te gaan zodat je een mooi aflopend lijntje krijgt naar de kwint van I. Dan "staat" b10 -> b9 logischer dan #9 -> b9. Laten we het maar op een notitie-estetische kwestie houden! :dontgeti:

-=JEROEN=-
15 augustus 2007, 16:22
Die A#b10 is gewoon - wat ik noem - het "Jimmy Hendrix-akkoord". Een kleine terts (b10) over een majeur-dom-7-akkoord.
A#b10 = 1 3 5 b10

let wel, het gaat in dit topic over de uitspraak, niet over de naamgeving zelf

het jimi hendrix akkoord noem ik 7+9, dus A#7+9, waar overigens geen 5 in zit (1 3 b7 #9)

EuroCinema
16 augustus 2007, 10:47
Ik zou niet weten waarom daar geen 5 in zit hoor. Ik bedoel: je hoeft hem niet te spelen want hij voegt geen ene moer toe, maar hij zit er wel gewoon in. (ook als Hendrix zelf bijv. E7#9 in de eerste positie speelt).

Guitarmania
16 augustus 2007, 15:59
b10 veronderstelt 7. Net als bv. C9.

Nobler
16 augustus 2007, 17:02
Ik ben geen akkoord monster, ik speel vaak grepen waarvan ik de naam helemaal niet ken. Ik kan het dan beter aan onze andere gitarist laten zien dan dat ik het akkoord benoem of de tonen eruit opnoem. Het enige dat ik hier kan toevoegen is de aanduiding met een driehoekje voor 'majeur7'. Scheelt een hele hoop schrijfwerk als je veel akkoorden moet noteren, en hetzelfde geld natuurlijk voor de aanduidingen met het rondje etc. Jammer ook dat (de meeste?) akkoordenboekjes geen 'synoniemenlijst' voor dergelijke aanduidingen kennen.

EuroCinema
16 augustus 2007, 17:04
Als je zou zeggen #9 ben ik het ermee eens. maar toch lees je meestal 7#9.

Maar een mol 10 zou eigenlijk een 7 en een 2(9) moeten impliceren volgens die logica.

(Eigenlijk is een 10 bovendien een 3, geen extensie dus en die impliceert daarom niks.)

Ik vind 10 gewoon een rare benaming eerlijk gezegd (ik weet dat het cons. van A'dam het gebruikt hoor).

Jimi Hendrix
16 augustus 2007, 18:40
Als je zou zeggen #9 ben ik het ermee eens. maar toch lees je meestal 7#9.

Maar een mol 10 zou eigenlijk een 7 en een 2(9) moeten impliceren volgens die logica.

(Eigenlijk is een 10 bovendien een 3, geen extensie dus en die impliceert daarom niks.)

Ik vind 10 gewoon een rare benaming eerlijk gezegd (ik weet dat het cons. van A'dam het gebruikt hoor).

nee hoor, want de b10 wil oplossen naar de b9 die weer wil oplossen naar de 8.
en blues heeft alles te maken met grote en kleine terts tegelijkertijd.
dus bij deze hopelijk op 2 manieren duidelijk gemaakt waarom 't b10 is en niet #9.

gorgasm
16 augustus 2007, 19:55
b10 = kleine terts:chicken:

-=JEROEN=-
17 augustus 2007, 06:21
ik herhaal

let wel, het gaat in dit topic over de uitspraak, niet over de naamgeving zelf

Jimi Hendrix
17 augustus 2007, 09:16
A#b10 = 1 3 5 b10

let wel, het gaat in dit topic over de uitspraak, niet over de naamgeving zelf

het jimi hendrix akkoord noem ik 7+9, dus A#7+9, waar overigens geen 5 in zit (1 3 b7 #9)

je spreekt het goed uit jeroen, hulde, maar de naam is dus fout....
ik herhaal:

nee hoor, want de b10 wil oplossen naar de b9 die weer wil oplossen naar de 8.
en blues heeft alles te maken met grote en kleine terts tegelijkertijd.
dus bij deze hopelijk op 2 manieren duidelijk gemaakt waarom 't b10 is en niet #9.

ik kruip wel weer onder m'n rots, beviel me wel goed daar eigenlijk haha.
leuk overigens dat je 't topic "NAAMGEVING en uitspraak noemt".
stel je voor dat iemand er iets van leert...

gorgasm
17 augustus 2007, 12:59
ik kruip wel weer onder m'n rots, beviel me wel goed daar eigenlijk haha.
leuk overigens dat je 't topic "NAAMGEVING en uitspraak noemt".
stel je voor dat iemand er iets van leert...
ik dacht al die is een wereldreis ofzo aant maken of weet ik veel. Anyhow, kvind t nie tof als je weer onder "je rots" gaat. Steekt niemand wat v op.

Maar ergens kan ik je wel begrijpen.

-=JEROEN=-
17 augustus 2007, 13:53
laat ik 't dan zo zeggen, het ging voornamelijk om de uitspraak er van, en van daaruit kwamen we vanzelf op de notatie

ik zeg "A ies 7 plus 9", maar schrijf A#7#9 omdat men het zo gewend is (dacht ik) of A#7+9 als ik vind dat 't daardoor duidelijker is

het gaat dus wel over naamgeving, maar niet over of het nou een b10 of #9 is, maar over de notatie, hoe je het schrijft en hoe je dat dan vervolgens uitspreekt

snap je?


ps. ik heb de titel verandert, hoop dat het duidelijker is zo

Tristan
17 augustus 2007, 15:43
Het is vrij simpel, A#7+9 (ais - cisis - eis - gis - bis) = A#9
Ik zou het trouwens als los akkoord gewoon Bb7+9 of Bb9 noemen hoor, dan ben je ook van een hoop gezeik af, dan heb je geen cisis en geen bis enzo...

7+9 is een in Real Books veelgebruikte omschrijving voor een dominant septiem akkoord met een toegevoegde none, dat is gewoon hoe het is, dus als je met 7+9 ineens 7#9 gaat bedoelen dan gaat het fout...

Het allermakkelijkste is het om gewoon de extensies tussen haakjes achter het akkoord te zetten, kost wel iets meer schrijfwerk maar dat is uiteindelijk het meest volledig en het duidelijkst...
Bijvoorbeeld: A#7(#9) of Bb7(b10) of A#7(b10) of Bb7(#9)
Dus altijd het volledige akkoord noemen (in dit geval A#7 of Bb7) en daarachter de extensies tussen haakjes plaatsen...

Ik ben overigens wel medestander van de b10, de benaming #9 slaat mijns inziens gewoon in geen enkele zin ergens op...

-=JEROEN=-
17 augustus 2007, 16:41
de jazz muzikanten die ik ken, schrijven 7+9 en dan bedoelen ze b7 en #9, en dus niet b7 en 9, want dan schrijven ze alleen de 9, omdat die de b7 al impliceert, of MA9 als ze groot 7 en 9 bedoelen

dus

G7 = 1 3 5 b7
G9 = 1 3 5 b7 9
GMA9 = 1 3 5 7 9
G7+9 = 1 3 5 b7 #9

Tristan
17 augustus 2007, 16:46
Dat klopt niet, dan schrijf je het nog altijd als 7(+9), dat is trouwens de Amerikaanse methode en die is zelfs in Amerika nog ongebruikelijk geloof ik...
Als je 7+9 zonder haakjes in het Real Book ziet staan dan is het volgens mij een dominant septiem akkoord met een toegevoegde none...
Alleen de 9 wordt daar ook vaak voor gebruikt...
MA9 is al helemaal belachelijk, dat komt uit geen enkele methode, is door een of andere fantast bedacht...

-=JEROEN=-
17 augustus 2007, 16:49
MA9 is al helemaal belachelijk, dat komt uit geen enkele methode, is door een of andere fantast bedacht...
http://www.shermusic.com/images/paladia.gif

bron: http://www.shermusic.com/sample.htm

-=JEROEN=-
17 augustus 2007, 16:54
mijn gitaarleraar schrijft bijv G7 en dan rechtsboven +9 en daarmee bedoelt hij een dom7 akkoord met #9

hier doen ze het trouwens weer anders:

http://www.italway.it/morrone/MyFoolish.gif

met - en + bedoelen ze (denk ik) b5 of #5

dus D-7 = 1 3 b5 b7 = D7b5 ?

ErikE
17 augustus 2007, 16:56
Tja, officiëel wordt een + alleen gebruikt om overmatig aan te geven, dus voor een overmatige none is het niet geheel ondenkbaar...

Ik snap alleen niet wat er mis is met de officiële notitie ( bv. Bb7(#9) ) ;)

-=JEROEN=-
17 augustus 2007, 16:58
bestaat er een officiele methode dan?

Tristan
17 augustus 2007, 17:53
http://www.shermusic.com/images/paladia.gif

bron: http://www.shermusic.com/sample.htm


Ja, leuke fantasten inderdaad...

Tristan
17 augustus 2007, 17:55
mijn gitaarleraar schrijft bijv G7 en dan rechtsboven +9 en daarmee bedoelt hij een dom7 akkoord met #9

hier doen ze het trouwens weer anders:

http://www.italway.it/morrone/MyFoolish.gif

met - en + bedoelen ze (denk ik) b5 of #5

dus D-7 = 1 3 b5 b7 = D7b5 ?

Oh okee, maar dat werkt inderdaad hetzelfde als het tussen haakjes zetten van de extensies, dus dat is prima, alleen - en + is de Amerikaanse methode...

D-7 zou ik ten allen tijde interpreteren als Dmi7, degene die daarmee D7b5 bedoelt is echt een complete randdebiel, de b5 bestaat ook niet echt zoals ik al heb uitgelegd...

-=JEROEN=-
17 augustus 2007, 18:59
tja ik ben dat niet met je eens

(zie andere topic)