PDA

View Full Version : 8 strings banjo marius



muchas
3 augustus 2007, 13:12
ik kocht in okkasie een 8 strings banjo merk marius.
in welke mate verschilt het spelen van een 8 strings met een vier string?
ik zou ook graag de akoorden vinden ergens van the deliverance.
thanks

hendrix2
3 augustus 2007, 13:50
8 string banjo is eigenlijk een kruising tussen Banjo en Mandoline.
Dit noemt men dus ook wel een Banjoline.
Stemming is CGDB (CCGGDDBB) of GDAE (GGDDAAEE), afhankelijk welke snaren je gebruikt enzo. Eerste is meer banjo gerichte tuning, 2de is mandoline tuning
Voor deliverence zal je enkel maar gitaartabs vinden, maar het is vrij simpel zelf uit te zoeken, al is het snelle deel niet zo evident om op mandoline of banjoline te spelen.

Je bedoelt toch zo'n instrument hé?
http://paris.campusanuncios.com/picanuncio/venta/venta377912888.jpg
of toch iets gelijkaardig.

edit: kleine wijziging gedaan, had foutje in de tuning gezet.

muchas
4 augustus 2007, 10:42
het instrument dat ik kocht is een marius en denk ook dat het een Banjoline is .Het zal nog even leren worden maar ik heb er all hoop op om dit ooit te kunnen.
bedankt

hendrix2
4 augustus 2007, 11:58
Kijk even op www.musicmoose.org daar staan lessen voor mandoline, banjo, gitaar, dobro...
Een banjoline wordt op dezelfde manier gestemd als een mandoline, dus bij de mandoline lessen zou je zeker wat moeten vinden! Ik heb echt heel veel bijgeleerd op die site!

Directe link naar de mandoline lessen, 78 lessen voor beginners en gevorderden allemaal op video en gratis!: Klik hier (http://www.musicmoose.org/index.php?option=com_alphacontent&section=12&Itemid=32)

rinaldo
4 augustus 2007, 12:29
met de deliverance bedoel je waarschijnlijk het nummer dualing banjos? de scene uit de film deliverance waar het jongetje met de banjo en de man met de gitaar aan het dueleren zijn zogezegd.

dat word gespeeld op een 5 snarige banjo, dus dat geluid zul je nooit uit een banjoline halen, dus als je dat soort muziek wilt spelen[ bluegrass dus] dan zul je een 5 string moeten kopen.

en daar zijn btw wel tabs voor te vinden op het internet.

muchas
5 augustus 2007, 11:23
het nummer van delerverance een film van 1972( wat ik dolgraag hoor) was de aanleiding om een banjo , aan te schaffen.
Ik heb niet gek veel betaald en zie het ook niet als een miskoop.
banjoline .
bedankt ook voor de toffe linken.
ik probeer een foto te plaatsen .

rinaldo
5 augustus 2007, 14:33
het zal ook zeker geen miskoop zijn, maar je haalt nooit dat geluid uit die banjo wat je hoort in de film deliverance.

zoals gezegd is dat een 5 snarige banjo, die op een bepaalde manier bespeelt wordt. men gebruikt hiervoor de 3 fingerstyle, oftewel de scruggs style, dat is een manier van spelen waarmee je met de drie vingers van je rechterhand, nl de duim wijs en middevingereen bepaald patroontje speelt een zogenaamde roll.

en dit gebeurt dan met zogenaamde fingerpicks aan je fingers, waardoor je een mooie felle attack krijgt op je snaren, die rolls heb je dan ook nog in verschillende varianten, nl. foreward rolls, backward rolls, alternating thumb rolls

en zo nog een aantal van die rolls, en de combinatie van de verschillende rolls, en de technieken van je linkerhand zoals hammer ons, pull offs ,slides enz. enz.geven dat unieke geluid van de 5 string banjo.

met een banjoline zal je eerder in de buurt van een mandoline komen, die overigens ook in de bluegrass veel vuldig gebruikt worden, maar banjolines komen in de bluegrass niet echt beel voor.

eerlijk gezegd zou ik niet zo gauw weten waar je zon instrument het beste voor gebruiken kunt, ik vind het meer een soort van curiositeit, een instrument die je voor de sier aan de muur hangt. of mischien in een banjo orkest die je vroeger wel veel had (heel vroeger dan) dan speelde er een heel orkest met allemaal verschillende banjos samen van banjolines tot zelfs basbanjos.

Rock Bottom
17 juni 2009, 16:00
Cool volgens mij heb ik dezelfde, zal nog in het ouderlijk huis ergens liggen.

Saf
17 juni 2009, 18:21
Heb nog twee opkanppers liggen (zonder vel. Het net een oude egmond banjoline en een marius verkocht. Heb nu nog drie venlonia banjolines hangen. Je speelt erop als ware het een mandoliene in feite is het dat natuurlijk ook.

angus
6 juli 2009, 21:49
enig idee wat voor vel hier op moet? of waar je dit kan halen? Ik heb me al suf gezocht... maar nog niet gevonden... heb hier ook een Marius met kapot vel liggen...