PDA

View Full Version : Fenderstyle hals uit mahonie?



Van Dattum
3 augustus 2007, 12:08
Hallo forumgenoten!

Na een tijdje afwezigheid ga ik weer eens wat aan de hobby doen!
Mijn volgende project wordt weer eens een Tele.... Ik kan het niet helpen, ik vind Tele's perfect om te bouwen (e te bespelen natuurlijk...).
Het wordt een Thinline met mahonie body en een esdoorn topje met een f-gat. Ik zit een beetje te twijfelen aan het halshout.
Ik wil ipv het standaard esdoorn een mahoniehals proberen. Ik heb dit een keer gezien bij een Anderson Atom en ik vond het er tof uitzien.
Heeft iemand ervaring met geschroefde mahoniehalzen???

Groet,

Edwin

FC Spoiler
3 augustus 2007, 12:14
Volgens mij is een hals + headstock uit 1 stuk Mahonie uiterst kwetsbaar (?)

Mattia
3 augustus 2007, 14:09
Een 1-delige mahonie hals met angled kop (Dus: hoe Gibson ze maakt) is toch wel redelijk kwetsbaar, ja., maar een Fender style is uit zichzelf al retestabiel rond de kop (rechte nerf, through and through, redelijk dikke halsovergang).

Mahonie kan prima als halshout gebruikt worden. Heb zelf een all-mahogany Warmoth strat (rosewood toets, verder alleen maar mahonie), en die doet het echt prima, absoluut nooit geen problemen mee gehad. Enige is wel: als je veel de hals losmaakt/weer erop schroeft zullen de schroefgaten toch net iets minder lang meegaan voordat ze slijten dan bij een maple hals. Als je 'm toch weining eraf haalt maakt het geen moer uit, anders kun je overwegen om inserts te gebruiken. Persoonlijk hou ik het of schroeven; ik bedoel, hoe vaak haal je zo'n hals nou er eigenlijk af als je een headstock adjusting truss rod hebt?

Van Dattum
3 augustus 2007, 14:40
Hey Mattia,

op jou kunnen we altijd rekenen..... Wat denk je, kwartiers is natuurlijk ideaal, maar zou dosse ook kunnen met mahonie?

Mattia
3 augustus 2007, 18:59
Hey Mattia,

op jou kunnen we altijd rekenen..... Wat denk je, kwartiers is natuurlijk ideaal, maar zou dosse ook kunnen met mahonie?

Qua stabiliteit en kracht is er weinig verschil tussen kwartiers en dosse bij Mahonie, dus, tja...liefst kwartiers, zoals je zegt, en zo moeilijk is het niet om een kwartiers stukkie mahonie te vinden van de afmetingen strat hals.

FC Spoiler
3 augustus 2007, 23:23
Een 1-delige mahonie hals met angled kop (Dus: hoe Gibson ze maakt) is toch wel redelijk kwetsbaar, ja., maar een Fender style is uit zichzelf al retestabiel rond de kop (rechte nerf, through and through, redelijk dikke halsovergang).
I stand corrected.Thanx!