PDA

View Full Version : Dilemma waar ik zelf niet uit kom!!



Bernd Veenema
3 augustus 2007, 11:42
Hoi iedereen,

Ik zit hier met een zwaar dilemma waar ik gewoon niet uitkom.
Ik wil overstappen van transistor naar een buizenversterker.
Heb de mogelijkheid om de volgende versterkers te kopen:

1) Koch Powertone 1 120W Head
2) Koch Multitone 1 50W Head
3) Engl Screamer 50W Head
4) H&K Switchblade/Triamp MK1

Wat is qua sound nu het verschil tussen een powertone en een multitone?
Kan in de omgeving nergens een multitone testen!

Ik speel in een coverband, dus mijn setup moet vrij allround zijn. We spelen van hendrix, via Andre Hazes tot Bon Jovi. Een mooi Rockgeluid is wel het belangrijkste. Dit is toch wat we het meest spelen. Het verschil in wattage is mij bekend. Mijn voorkeur heeft toch een 50 watter, maar ik heb de 120 watt powertone II laatst geprobeerd, en die klinkt op lage volumes ook goed.


Mijn vraag is: Wat zou voor mij de beste keuze zijn. Ik kom er niet echt uit.
Belangrijk is dat hij ook op laag volume goed moet klinken!

Alvast bedankt!

Dude
3 augustus 2007, 11:46
Marshall JVM !

als je allround wil dan he ?

almarvk
3 augustus 2007, 11:47
Ik zou voor een Multitone gaan als ik het lijstje bekijk.

Is een H&K Switchblade niets voor jou?

Bernd Veenema
3 augustus 2007, 12:16
H&K Switchblade weet ik weinig van. Zal even in het forum rondzoeken voor informatie dan.
Heb jij zelf al op de multitone gespeeld? Ik alleen op de powertone II namelijk en die beviel me wel goed. Alleen kost die 1500 euro en een bijpassend cabinet ook nog 1000.

Groeten
Bernd

Bernd Veenema
3 augustus 2007, 22:17
Ik geloof dat ik toch maar voor de bescheiden 50 Watt Multitone ga.
Lijkt mij een hele mooie versterker. Ga hem binnenkort testen.

Powertone lijkt me iets minder veelzijdig en 120 watt is wel erg veel.
Die Engl is meer een metalbak volgens mij en dat speel ik bijna nooit.
Die H&K bakken zijn wel mooi, maar lijken mij ook te groot voor in een flat (ik moet er ook op kunnen oefenen).

Speeddemon
3 augustus 2007, 22:33
Die Engl is meer een metalbak volgens mij en dat speel ik bijna nooit.

Valt reuze mee. Kijk, dat je met een Powerball niet zo snel André Hazes-nrs gaat spelen, kan ik nog inkomen, maar de Screamer enzo kunnen ook rustig.

Koch en Engl hebben, voor zover mijn ervaring met beide merken rijkt, een behoorlijk verschillend karakter.
Generaliserend gesproken vond ik Koch's vaak een mooier clean hebben, en een wat opener distortion, alleen neeg dat ook naar 'fizz' of krasserigheid.
Engls oversturen wat verzadigder, maar ook ronder/smoother.

Zelf vind ik het makkelijker om een Engl open en helder te laten klinken, dan een Koch rond en smooth.
Kanttekening hierbij: ik heb 3 jaar in een funk/soul/disco coverband met een Engl Savage 60 gespeeld met een 2x12" eronder. Ging prima, uiteraard wel met de nodige pedaaltjes voor dingen die zo'n amp niet kan; chorus, delay, wah.

Van Dattum
3 augustus 2007, 22:36
Ik speel zelf in een coverband met een H&K Switchblade 100w combo. Ik ben er erg tevreden over. Alle geluiden die ik nodig heb, van spetterclean tot zware overdrive met alles wat er tussenin zit. En alles MIDI programmeerbaar! Dus heel simpel van clean slag naar scheur solo enz.
In jouw geval zou ik zeker het 50w model uitproberen!

Succes!

Bernd Veenema
6 augustus 2007, 18:25
Ik ben vandaag even naar een zaak geweest en heb daar de:

Koch Powertone II
Koch Multitone II 2x12 Combo

geprobeerd.
Ik ben er inmiddels wel uit dat ik een Koch wil aanschaffen.
Ik kan tweedehands een Powertone I en een Multitone I (Head) krijgen.
Mijn vraag is:

Hoe groot is het verschil tussen een Powertone 1 en een Powertone II?
En hetzelfde voor de Multitone I en Multitone II.

Is de voicing ongeveer hetzelfde of klinken ze totaal anders?

Alvast bedankt!

Dude
6 augustus 2007, 19:45
Valt reuze mee. Kijk, dat je met een Powerball niet zo snel André Hazes-nrs gaat spelen, kan ik nog inkomen,

ik heb toch een opgerockte versie van bloed zweet en tranen in een bandje gespeeld en deed dit op een multitone ;)

Speeddemon
6 augustus 2007, 20:30
ik heb toch een opgerockte versie van bloed zweet en tranen in een bandje gespeeld en deed dit op een multitone ;)
Maar zoals ik al zei, niet met een Powerball. :cheerup: :rockon:

Bernd Veenema
8 augustus 2007, 20:48
Ok,
De situatie is nu de volgende:

De switchblade die mij was aangeboden is verkocht, die kan ik dus niet meer halen. Wat mij nu is aangeboden is:
- Koch Multitone I (50 Watt)
- Koch Multitone II (100 Watt) (Nog met garantie)
- Koch Powertone I.2 (120 Watt)
- Koch Powertone II.0 (100 Watt)

Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de Kochsound.
Heb helaas de Powertone I en de Multitone I nog nooit kunnen proberen.
Welke versterker heeft in jullie ogen de meest veelzijdige sound. Ik moet er alles mee kunnen spelen, van hazes tot Bon Jovi. Alleen geen deathmetal, metalcore enz.
Verder vraag ik me af wat voor deze amps een goede prijs zou zijn (het zijn allemaal tweedehands versterkers, in goede staat met goede buizen).

Alvast bedankt.

vinni
8 augustus 2007, 23:28
Ik heb ze niet gehoord hoor....
Maar qua specs denk ik dat een Diezel Einstein 50 watt ook niet verkeerd is.
Misschien dat Jukebox er eentje heeft staan.

Verder ben ik erg gecharmeerd van de Rivera Rake.
Maar die worden niet meer gemaakt.
Ze zijn erg zeldzaam.....ik heb er twee.....vandaar! ;)
Kijk die Rake's hebben een fender clean kanaal en een ouderwets
Marshall kanaal....klein/compact met hele goeie reverb, 50watts, FX-loop en
EL34's voor de goede rocksound. Dergelijke specs heeft de Diezel ook.
Beide merken staan toch wel bekend als zeer betrouwbaar.

Vinni

Speeddemon
9 augustus 2007, 14:05
- Koch Powertone II.0 (100 Watt)

Verder vraag ik me af wat voor deze amps een goede prijs zou zijn (het zijn allemaal tweedehands versterkers, in goede staat met goede buizen).

Alvast bedankt.
Als dat de amp is van ene Niles uit Zuid-Holland, die heb je volgens mij wel voor 1400-1500 met de 4x12" erbij.

Persoonlijk vond ik het verschil tussen de II.0 en de II.1 (met de midswitches) wel dusdanig, dat ik de II.0 niet meer interessant vond. Ze verschillen nogal in klank; de II.0 is relatief behoorlijk scooped. Ik had de mids voluit staan, presence en treble heel laag, en bas halverwege.

De II.1 had veel meer mids, maar in vergelijking met een Engl Invader, vond ik 'm te dun klinken. Hij klinkt wel mooi open, waardoor 't volgens mij een leuke amp is voor een pop/rock coverband, waarbij je amp niet te veel 'smoel' moet hebben, maar veelzijdig qua karakter kan zijn.