PDA

View Full Version : Verschillen in klank tussen 2 exact dezelfde amps



Braindead
3 augustus 2007, 10:12
Je hoort het weleens vaker, 2 dezelfde amps die anders klinken. Is dit alleen toe te schrijven aan andere buizen en instellingen, of zijn er nog andere zaken die van invloed kunnen zijn. Is het niet zo dat over het algemeen dezelfde onderdelen voor een amp worden gebruikt?

caliban
3 augustus 2007, 10:19
Twee onderdelen gaan sowieso nooit perfect hetzelfde zijn. De persoon die op de versterker speelt heeft ook een heel erg grote invloed. Een sloppy player kan een geluid heel erg slecht maken. Er zijn ook zeer veel revisions van versterkers, waarna ze een lichtjes andere voicing hebben meegekregen. Redenen genoeg denk ik.

bass blom
3 augustus 2007, 10:54
en alle electronica tenzij het super sjiek duur spul is heeft standaard een afwijking van 10% of meer.
een weerstandje van 400 ohm kan dus 360 of 440 zijn..

Braindead
3 augustus 2007, 11:35
Dus het loont nog wel om verschillende amps van hetzelfde type te proberen dan.

Wel grappig, want ik las dat verhaal (topic) over de JCM 900 amp. Persoonlijk vind ik deze , afgezien van de sl-x ook niet super. Maar een vriend van me heeft ereen die ik wel uitzonderlijk goed vind voor een dual reverb. Vreemd genoeg is hij niet gemodificeerd (wel andere buizen) en ik heb er zelf ook al over gespeeld (verschillende gitaren) en vond hem toen ook bovengemiddeld eruit springen. Niet dat het een boutique amp is geworden :p
Je ziet het ook wel vaker in discussies hoe erg de meningen uiteenlopen, en heeft natuurlijk ook wel voor een groot deel met smaak te maken maar toch. Het kan dus ook nog (deels) in verschil in uitvoering van het model zitten. En aan de gitarist uiteraard!

ben79
3 augustus 2007, 11:51
maar andere lampen doen heel wat hoor, en biassen erbij geeft ook weer wat extra tov de fabrieksinstelling, dus daar kan het wel aan liggen..

bass blom
3 augustus 2007, 11:53
buizen worden ook niet voor niets gematched aangeboden.

erwin_ve
3 augustus 2007, 12:44
Zoals gezegd:
- Bias instelling (koud/warm)
- Tolerantiewaarden electronica
- Plaatsing van draden in de versterker;) , geen geintje; Heb van meerdere
versterker bouwers gehoord(Van weelden,Marble). Heeft iets met magnetische velden te maken.
- Speakers( zet je lekker scheurende buizenversterker maar eens over een moderne bass cab :angry: , dan weet je meteen waarom een aantal forumleden zo kritisch zijn over de keuze van hun speaker.)

Heb eens een verhaal gelezen van Suhr over de CAE 19" pre amps, de klank verschillen tussen dezelfde modellen waren groot. Daar heb je dus nu de tranny mods e.d. voor. Lijkt me als versterkerbouwer frustrerend om naar een speld in een hooiberg te zoeken voor je uiteindelijk weet wat de oorzaak is.

Negative K3 fan
3 augustus 2007, 19:20
daarnaast een iets minder voor de hand liggende oorzaak; de ruimte. En dan heb ik het niet alleen over de akoestiek, maar ook over wat er uit je stopcontact komt, dat wil namelijk ook nog wel eens varieren, dat laatste is ook een reden voor het verschil dat er voor zorgt dat je je sound de ene dag geweldig vindt en de andere dag waardeloos (iedereen kent dat wel haha).

vulvasonic
3 augustus 2007, 19:32
daarnaast een iets minder voor de hand liggende oorzaak; de ruimte.

Heel bepalend inderdaad!
En zelfs al zijn JOUW instellingen identiek aan de vorige keer (bijvoorbeeld in een repetitieruimte waar het spul gewoon klaar staat), kan je versterker ineens heel anders (lijken te) klinken als blijkt dat de bassist net even een tandje heeft bijgedraaid.

Och, het klinkt vrijwel NOOIT hetzelfde. En dan heb ik het dus over 1 versterker (!), niet eens over twee van dezelfde soort.