PDA

View Full Version : Ervaringen Furch en Landola?



WWJP
2 augustus 2007, 22:27
:noob: Heb gezocht maar kon niet veel vinden over Furch en Landola. Ik overweeg de aanschaf van een dergelijke gitaar, in de prijsklasse tot zeg 1100 euro. Na flink op internet gezocht te hebben lijken die gitaren wat meer 'waar voor je geld te bieden' dan de grotere namen. Maar wat is jullie ervaring? Is Furch en of Landola een goede keus of kan ik beter bij het vertrouwde blijven zoals een Taylor 214, een Martin DM of Takamine EAN 10 C?
Ik bespeel nu een Cort, dreadnought. Alvast bedankt. Esther

--=HANS=--
2 augustus 2007, 22:45
Ik kocht in 2002 een eenvoudige Furch D20 met massieve ceder top en gelamineerde mahonie zij en achterkant. De gitaar was toen iets van € 640,- nieuw. Ik heb heel erg veel plezier van deze gitaar gehad en vond hem prima klinken. Bovendien vond ik de bespeelbaarheid erg goed maar dat is ook een kwestie van smaak.
Ik heb hem ingeruild toen ik de stap naar een duurdere gitaar maakte en de restwaarde (bij inruil bij de dealer waar ik hem kocht) was prima.

Succes met je zoektocht!

evilpompie
2 augustus 2007, 23:19
Probeer eens een blueridge zou ik zeggen, ik vind het geweldige gitaren.

Laser
3 augustus 2007, 12:39
Zoek eens op dit forum naar Furch,
en op harmony central.
Zelf kocht ik de JV-61 tweedehands, en de klank blijft me verbazen.
De hals is ook breed genoeg voor fingerstyle (wat zoek je, wat wil je spelen?) en de gitaar is in geheel erg stabiel, mooi afgewerkt, kortom voor mij een zeer goede aankoop.
Speelde ooit op een Landola in de winkel, maar de hals was te smal voor mijn handen.
Ik zou eerst de klank en stijl bepalen die je wil spelen, en dan verder zoeken in functie daarvan.

WWJP
3 augustus 2007, 13:40
Ik speel van alles, zowel fingerpicking als strummend dus ja het zou wel een beetje een allrounder moeten zijn... Blijft natuurlijk ook een persoonlijke keuze, maar wat ik tot nu toe gezien heb van Furch ziet er niet slecht uit. Wel heb ik zo mijn twijfels over de 'restwaarde', het is immers nog een niet al te bekend merk. Ervaringen?
In het forum kon ik overigens niet direct iets vinden over Furch, zal wel niet goed gezocht hebben dan.
Nou ik toch een aantal namen genoemd heb, ik kwam ook de namen Breedlove en Blueridge tegen, heeft iemand daar ervaring mee?

Laser
6 augustus 2007, 15:36
Wel,
een eenvoudige zoekopdracht op deze forums levert me dadelijk 275 resultaten op, waaronder sommige uitwisselingen diepgaand over Furch.

Zelf geef ik geen moer om 'restwaarde', wel om wat de gitaar me zegt en hoe ik het zelf voel. Bekijk maar even de materiaallijst: geen 'high profile' materiaal met hoge verkoopwaarde, wal wat ik zelf goed vind.
Dat kan metterttijd wel veranderen omdat mijn voorkeuren ook veranderen, en dan pas ik mijn materiaalkeuze ook aan.
Dus tot daar de restwaarde.
De Furchs worden stilaan meer en meer gewaardeerd in de US, zijn er nog niet vlot verkrijgbaar, zullen hun naam en faam nog versterken denk ik.

Je wil verschillende stijlen aankunnen. Een cederhouten top lijkt me dan niet zo aangewezen omdat de klank bij hevig slagwerk wat dichtslibt.
Een spruce massief bovenblad lijkt me dan meer aangewezen.
(Daarom heb ik ook verschillende gitaren, om de gitaar aan de stijl aan te passen.)

Welke breedte van hals vind je het lekkerst? 43mm, 45mm? Nog breder? Maakt een heel verschil uit voor grotere handen.

En dan is het zaak om het formaat te gaan bepalen; OOO, OO, OM-formaat? Jumbo? dreadnought? elk met hun eigen karakteristieke dynamiek en balans hoog/laag.

Dan heb ik het nog niet over de keuze van massieve zij- en achterkant en type hout, al dan niet met element (en evt voorversterking)...

Dit om maar te zeggen: er komt heel wat aan overwegingen bij kijken; voor een eerste aankoop geldt vooral:
wat voelt voor jou het lekkerste aan?
klankgewijs, op het vlak van speelhouding (lang genoeg op spelen dus vooraleer je koopt).
Het komt erop neer dat je heel wat tijd doorbrengt bij de keuze van je instrument,
maar dat maakt deel uit van de pret ervan,
en het loont achteraf meer dan genoeg als je telkens plezier hebt bij het aanslaan van de snaren, als je jarenlang plezier hebt van dat instrument.

(Op voorwaarde dat je de juiste snaren kiest voor op je gitaar wel te verstaan, maar dat is dan weer een andere zoektocht...)

En dan... spelen maar!!!!!

Blend
6 augustus 2007, 15:46
Ik weet wel dat Gert de Meijer heel positief was over de Furch 12snarigen. Op dit forum is er volgens mij ook wel wat over te vinden.

WWJP
6 augustus 2007, 22:16
Tot zover bedankt. Ga Furch zeker uitproberen, evenals de Taylor 214, Blueridge BR nog wat enzoverderenzo nog wel meer. Zal ook het forum nog eens goed nazoeken, 'k kon eerder toch niet echt vinden wat ik zocht, zucht. Ach, de zoektocht geeft me al heel wat voorpret, zonder dat ik een euro hoef uit te geven, ook niet verkeerd. Heb ook al wat goede adressen, dus ik kom er wel uit. Tot later wellicht.. :noob:

Kleine aanvulling, het zal niet mijn eerste aanschaf worden, maar mijn derde, heb inmiddels dus wel een heeeeeel klein beetje ervaring opgedaan en rondgekeken.

GetnFunky
7 augustus 2007, 01:12
Kijk ook een naar de Furch G23-CR. Die is nieuw te vinden voor net boven de 1000 euro. Prachtige ceder top, grand auditorium model..!

axmaster
13 augustus 2007, 18:38
hoi GetnFunky,

Ik heb ooit een Landola Jumbo gehad, en het geluid daarvan beviel me uitstekend. Uiteindelijk heb ik die gitaar verkocht omdat de body te groot en de hals te smal voor mij was.

Op zoek naar een kleinere gitaar heb ik wel andere Landola's geprobeerd, maar die konden mij onvoldoende overtuigen. Laat je er echter niet van weerhouden Landola's te proberen, wie weet zit er een tussen die je bevalt.
Kees Dee in Amersfoort had onlangs nog een paar gebruikte Landola's staan. Ook de moeite waard om die eens te bekijken.

Maar ja, wat de anderen al zeiden, er zijn zoveel goede gitaren te koop, de enige manier om er achter te komen is zoveel mogelijk exemplaren te bespelen.

Succes met je zoektocht.

Peter

Hotrod
14 augustus 2007, 01:35
Heb zelf een Larrivee om1 wat de goedkoopste versie is en ik vind hem geweldig! Goedkoop betekend in dit geval wel goede houtsoorten maar bijvoorbeeld een matte afwerking en het ontbreken van bindingen.De matte afwerking vind ik persoonlijk heel mooi en prettig aanvoelen. Wil nu heel erg graag een L versie... Groeten en succes met de jacht! :B

Riste
14 augustus 2007, 08:33
Een Yamaha LL16 zou je heel gelukkig kunnen maken !

WWJP
15 augustus 2007, 17:30
Het wordt er niet makkelijker op, maar wel leuker. Leuk ook jullie tips, internet is toch een mooie uitvinding. Blueridge komt ook niet verkeerd uit de reviews en de Guild GAD en ..en ik zag op de gitaarmarkt ook een paar prachtige Larrivee's staan, toch nog maar even doorsparen geloof ik.... Wil toch wel echt iets 'moois'. Bedankt voor alle tips. Ga zeker ook naar Landola kijken, schijnen een wat smallere hals te hebben en aangezien ik kleine handen heb is dat misschien nog niet eens verkeerd :) . Als mijn spaarvarken dik genoeg is post ik mijn nieuwste aanwinst wel op het forum. Voorlopig moet ik het nog maar even doen met dromen en spelen op mijn Höfner en Cort.