PDA

View Full Version : Engl Invader 150, Ritchie Blackmore en Koch Powertone II vergeleken!



Speeddemon
2 augustus 2007, 19:08
Ik zou bijna een dagboek voor jullie kunnen bijhouden met mijn quest naar een nieuwe amp. :D
Anyway, de Blackmore en de Koch PTII had ik al eerder gehoord, maar nog nooit naast elkaar. Ze bevielen me allebei wel, om verschillende redenen, al had de Koch de 'upper hand' qua functionaliteit (clean kanaal eigen EQ, crunch eigen gain, midshift-switch en level, schakelbare galm/fx-loop, en die damping-knop), maar de Engl RB had meer 'smoel'.

Nu heb ik dan voor het eerst de Engl InVader 150 aan de tand kunnen voelen, en dat was me een gigantische blaar op m'n rechterhiel, veel zweet en €5,40 (treinretourtje naar Roosendaal) zeker waard.

Testgitaar:
Cort Viva Gold II (Ibanez S-series achtige HSH superstrat) met Duncan JB Trembucker (bridge), Duncan SSL-2 Vintage Flat (mid) en Duncan SH-2n Jazz (neck, splittable). Snel, gebalanceerd gitaartje, tikkie mid-heavy.

Engl InVader 150:
http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/images/E640150_1.jpg

Opzet:
-4 onafhankelijke kanalen, met gain-bass-mid-treble-volume voor ieder kanaal.
-2 schakelbare master volumes.
-presence en depth punch controls
-een schakelbare noisegate (die alleen NIET op 't cleane kanaal werkt)
-bright knop, die WEL op alle kanalen werkt (vaak werkt zo'n Bright knop alleen op 't cleane kanaal).
-high gain mode, werkt op ALLE kanalen. Ik zou bijna denken dat het extra diode clipping is, maar ik weet 't niet zeker. 't klinkt wel lekker, voller/punchier.

Getest op een Engl 4x12" met Vintage 30's.
CH1 Clean kanaal; lekker rustig, maar 'spanky' als bright ingeschakeld wordt. Kan oversturen met de gain voluit, zonder dat ie in high-gain mode staat. Erg bruikbaar, net clean. Niet de mojo van een oude Fender bak, maar then again, een Twin laten scheuren zoals deze amp...)
CH2 Crunch; kan van superlichte 'randje' sounds tot balls-to-the-wall JCM800 niveaus van gain (NIET dezelfde TONE als een JCM800). Hier is zeer veel mee te doen, ook zeker in High Gain mode en het zou helemaal mooi zijn, als de gain-control van dit kanaal ook MIDI-controleerbaar zou zijn, want hier zitten gewoon veel bruikbare sounds in. AC/DC, Scorpions, Judas Priest (pre '81), dat doet ie prima.
CH3 Lead Channel I; Ik noem het bewust Lead I, want qua gain doet ie niet onder voor CH2. Sterker nog, ik vind ze behoorlijk gelijkwaardig, alleen hebben ze duidelijk een ander karakter.
Dit kanaal is VET. Of je 't nu scooped of juist veel mids indraait, veel of weinig gain, het klinkt allemaal. Zet je de High Gain mode aan, wordt het helemaal smullen. Dé Engl sound, waardoor ik ooit verliefd op Engl ben geworden.
CH4 Lead Channel II; Zie grotendeels de beschrijving van CH3.
Het verschil IMO tussen deze 2 is, dat het lijkt alsof CH3 meer Marshall/5150 voiced is in het midgebied (iets meer scoop en rauwe korrel), en CH4 is iets ronkender en smeuïger in 't mid. Let wel, minieme verschillen, maar ik A/B-de ze met exact de zelfde gain, EQ en volume instellingen.

Die Depth Punch zorgt ervoor dat ie op lage volumes ook moddervet kan klinken en hoe harder je 'm zet, hoe minder je daarvan nodig hebt, maar ik zou 'm toch minimaal op '9 uur' zetten.

Totaal: Ik vond het best een mid-rich versterker; ik had de Presence ook tussen '1 uur' en '3 uur', terwijl ik normaal tussen '10 uur' en '12 uur' gewend ben. Hij had ook echt kloten, waar die Depth Punch goed bij hielp.
Ik had de Gain knoppen van CH3 en 4 nooit voorbij 3 uur, maar niettemin vond ik het niet zo over the top qua onbruikbare gain, als bij Diezel VH-4's 4e kanaal of de Marshall JVM OD2/Rood kanaal.
Het bleef gedefiniëerd, smeuïg en ronkend, al moest de Noise Gate wel aan om 't muisstil te krijgen. Maar met de noise gate UIT stoorde/ruiste ie toch nog minder dan de JVM.

Dan effe snel inprikken in

Koch Powertone II (.01)
http://www.12fret.com/new/Koch_Powertone_Head.jpg
getest over de bijbehorende Koch 4x12".

Hier heb ik al vaker over geschreven; ik vond het altijd qua functionaliteit een top-amp; alles wat je ECHT nodig hebt zit er op.
Clean kanaal met eigen EQ en bright switch (3 standen).
Crunch kanaal met Gain&Volume en deelt de EQ (waar ook presence bij zit) met Ultra Gain, die ook z'n eigen Gain & Volume heeft. Vervolgens 2 Master volumes (schakelbaar) en een Reverb/FX Mix knop.
Zo lang er niks in de parallele FX-loop is geprikt (er zit ook een puur seriële fx-loop op), heb je galm, die schakelbaar is op de speciale footswitch. Zit er iets in de parallele loop, dan is die Loop schakelbaar ipv de galm, en heb je dus je mix-knop op de voorkant van de amp, naast de 2 masters.
In plaats van uitgebreid te vertellen wat ik eerder heb gezegd even de 'nieuwe' bevindingen:
-het cleane kanaal overstuurt sneller dan ik had gedacht met deze gitaar, en daarbij overstuurt het ook verrekte lelijk.
-ondanks dat de galm mooi is, had ik een tone-control (voor mijn part een passief low-pass filter) wel wenselijk gevonden. Ik vind de galm erg veel tophoog hebben.
-Ultra Gain overstuurt toch nog best korrelig en op lage volumes klinkt de amp erg dun.

Na effe een paar keer heen en weer geprikt te hebben tussen de InVader 150 en de Powertone II worden mij een paar dingen zeer duidelijk.
-Daar waar de Engl vetter en smeuïger klinkt, klinkt de Koch opener, maar dunner. De Engl lijkt in vergelijking wel 'dichtgesmeerder' te klinken.
-Met de Engl kan je vanwege 't 4e kanaal EN het feit dat elk kanaal z'n eigen EQ heeft meer kanten op.
-Ik blijk toch de Engl sound te prefereren. De Koch klonk misschien wel opener, maar overstuurde op 't Ultra Gain kanaal beduidend minder mooi en was lang niet zo punchy, strak en vet/rond te krijgen als de Engl.

Toen nog effe de Ritchie Blackmore getest, om te A/B-en met de InVader.

Engl Ritchie Blackmore Signature head:
http://image.www.rakuten.co.jp/ikebe/img10292014495.jpeg

Ook getest op een Engl 4x12" met Vintage 30's.

Vergeleken met de InVader 150 natuurlijk rete-Spartaans (no pun intended regarding gayness of Ancient Greek warriors),
aangezien je maar 1 EQ hebt voor alle '4' kanalen, waarbij de 2 Lead 'kanalen' dan tenminste nog hun eigen presence control hebben.
Het is ook effe zoeken om de 4 kanalen op elkaar af te stemmen, vooral aangezien zonder footswitch de Hi/Lo Gain knop ook gelijk tussen de 2 Master Volumes schakelt. Zou ie dat niet doen, dan is je Clean kanaal bij hogere gainstanden luider dan het 'Crunch' kanaal (=Clean + Hi Gain mode). Het duidelijke nadeel is dan natuurlijk dat als je de 2 Master Volumes daar al voor moet gebruiken, je geen schakelbare solo-boost meer hebt, of het moet die Contour knop zijn.
Qua klank prima, al is het duidelijk harder werken om er 4 bruikbare sounds uit te halen, maar 't is zeker mogelijk.
Alleen vraag ik me dan af: is 1300-1400 euro uitgeven aan een leuke top met ruimte tot verbetering dan niet duurkoop als je voor 2100-2200 een super-top hebt, met alle gemakken van dien en toch een vergelijkbaar 'tonaal spectrum'?

Eindconclusie:
-De Koch is afgevallen (en aangezien ik de Koch al beter vond dan de Marshall JVM, die dus ook).
-Ik blijf hoe dan ook bij Engl (of 't nou een Invader, Blackmore of misschien zelfs de SE wordt).

En als vragen:
Wat zou het grote verschil in klank tussen de InVader 100 en 150 moeten zijn?
Wat is er allemaal schakelbaar met de footswitch van de InVader?
Als je nl. de FX-loop aan en uit kan schakelen, is dat een hele dikke plus over de Blackmore voor mij persoonlijk.

LordRiffenstein
3 augustus 2007, 08:16
Weer een lekkere review Speedy!!! Ben het helemaal eens met je wat de Koch betreft en je beschrijving van de 4 kanalen op de Invader is ook SPOT ON.



En als vragen:
Wat zou het grote verschil in klank tussen de InVader 100 en 150 moeten zijn?
Wat is er allemaal schakelbaar met de footswitch van de InVader?
Als je nl. de FX-loop aan en uit kan schakelen, is dat een hele dikke plus over de Blackmore voor mij persoonlijk.

Persoonlijk vond ik de Invader 100 vooral opener klinken dan de 150, leek me minder compressed te zijn en dat merkte je vooral in de high gain kanalen.

Ik vermoed dat je met de Invader-footswitch de Z9 bedoeld, je kan daarmee de 4 kanalen en 2 extra functies schakelen, als ik me niet vergis en dus ook de loop. Er staat wat uitleg in de Invader-manual.

vinni
3 augustus 2007, 10:38
Zeg Speedy....


Nou ben je zo'n geweldige bouwer van pedalen.
Dan kan een eigen versterker bouwen (desnoods een kit) toch ook niet
echt een uitdaging zijn die je niet aan kan.
Waarom niet?

Zo denk ik er bijvoorbeeld stevig over na om een Trainwreck clone te bouwen.

Vinni

Speeddemon
3 augustus 2007, 11:53
Zeg Speedy....

Nou ben je zo'n geweldige bouwer van pedalen.
Dan kan een eigen versterker bouwen (desnoods een kit) toch ook niet
echt een uitdaging zijn die je niet aan kan.
Waarom niet?

Zo denk ik er bijvoorbeeld stevig over na om een Trainwreck clone te bouwen.

Vinni
Tja, ik zie amps bouwen toch als een andere discipline. Je moet volgens mij met een hoop meer dingen rekening houden qua ruis, veiligheid (hoogspanning) etc, en eerlijk is eerlijk, zelf een Invader-achtige amp bouwen zou duurder zijn dan er 1 kopen.

Ik heb qua amps nog wel een stel andere wensen, aangezien ik er zeker ooit nog een Fender buizenbakkie bij wil met schakelbare tremolo en reverb, die voor clean/blues/surf gebruikt zou worden. Zoiets lijkt me dan wel leuk om als kit te bouwen. Princeton Reverb misschien of een Deluxe Reverb?
En dan zelf lekker stoeien met verschillende condensators en speakers.
Ik heb ook nog met de gedachte gespeeld om van 'ground up' een oefen-ampje te bouwen, maar ook zoiets zou veel duurder zijn dan er 1 (2e hands) kopen.

@Yoeri: ik had de handleiding nog niet gelezen, voordat ik de review schreef, maar ik las idd hoe Lead I wat mid-scooped was, meer voor riffs/rhythm bedoeld en Lead II voor leads meer geschikt was. Ik vond Lead II ook bijna ouderwets Mesa-achtig klinken, voor zover ik me nog voor de geest kan halen hoe een Studio 22 en Mark IV klonken.

Ik ben in de handleiding van de Z9 gedoken, maar z'n werking is me nog niet 100% duidelijk;
je kan dus blijkbaar in S.A.C. (Serial Amp Control) mode (via een simpele stereo gitaarkabel, jack-jack) gewoon met footswitch 1 t/m 4 de 4 kanalen kiezen en met de 2 Function footswitches bijvoorbeeld schakelen tussen de 2 Masters, High Gain mode aan/uit, Noise Gate aan/uit, FX Loop I/II, enzo...

MAAR... er staat niet bij of je kan scchakelen tussen FX Loops UIT en FX Loop 1 (of 2) aan. Nou zag ik natuurlijk wel dat je FX-Loop 2 dan gewoon 0% Wet kon instellen en als je dan schakelt tussen I en II, schakel je ook tussen 'FX Loop uit' en 'aan', maar ik had wat ideetjes, die wat complexer waren.
Zo zou ik het geweldig vinden als het mogelijk is om in FX Loop I een chorus-pedaaltje te hangen (Boss CE-2, what else? :satisfie: ) en FX-Loop II een delay (misschien wel die nieuwe Boss RE-20, of een Ibanez DE7),
en dan bij 't cleane kanaal beide FX-Loops aan (zal wel niet kunnen) en bij Leads alleen FX-Loop II aan.

guhlenn
3 augustus 2007, 12:03
@speed, als ikk me niet vergis heb je ook wel eens een savage getest (afgezien van mijn geheugen is die jkans sowieso vrij groot... ;) ). Hoe verhoud de invader zich tot de savage (die ik wel erg aantrekkleijk vond)?

Speeddemon
3 augustus 2007, 12:17
@speed, als ikk me niet vergis heb je ook wel eens een savage getest (afgezien van mijn geheugen is die jkans sowieso vrij groot... ;) ). Hoe verhoud de invader zich tot de savage (die ik wel erg aantrekkleijk vond)?
Poeh, behalve m'n eigen Savage 60, is het jaren geleden dat ik de Savage SE en kortstondig de 120 heb gehoord. Dus ik ga ook af op 'old bits of memory'. :satisfie:

Pin me er niet op vast, maar ze lijken meer op elkaar, dan je denkt, waarbij ik het cleane kanaal en het crunch kanaal van de Invader ietsje meer smoel vind hebben. De Invader heeft zeker de Engl sound, maar weet zich iets minder als een neutralere 'jack of all trades, master of none' te presenteren, iets wat ik toen van de Savage SE wel vond. Let wel, ik vond dat een supergoeie amp, voor mijn toepassingen. Alles aan schakelmogelijkheden en functies zat erop, mooie galm erbij, etc, en gek genoeg weten ze bij de nieuwe SE NOG verder te gaan.

Ik zou de Invader niet zo snel aanraden voor iemand in een basic pop-rock coverbandje, en de Savage SE eerder. Kijk, ze kunnen allebei van licht tot heavy, maar het daadwerkelijke karakter van de Invader komt volgens mij beter tot uiting wanneer ie in een rock/metal band wordt gebruikt. De Savage SE was wat neutraler. Minder uitgesproken in de zin van "Trap me op m'n staart, ik wil scheurûh!", hoewel ie dat zeker kon. Een vriend van me, die in allerlei (progressieve) metalbands speelt, heeft volgens mij al een jaar of 5, 6 plezier van z'n Savage SE.

guhlenn
3 augustus 2007, 15:11
dank! Zal toch maar weer eens een dagje moeten inplannen om te testen dan :)

Negative K3 fan
3 augustus 2007, 19:17
Tja, ik zie amps bouwen toch als een andere discipline. Je moet volgens mij met een hoop meer dingen rekening houden qua ruis, veiligheid (hoogspanning) etc, en eerlijk is eerlijk, zelf een Invader-achtige amp bouwen zou duurder zijn dan er 1 kopen.

Ik heb qua amps nog wel een stel andere wensen, aangezien ik er zeker ooit nog een Fender buizenbakkie bij wil met schakelbare tremolo en reverb, die voor clean/blues/surf gebruikt zou worden. Zoiets lijkt me dan wel leuk om als kit te bouwen. Princeton Reverb misschien of een Deluxe Reverb?
En dan zelf lekker stoeien met verschillende condensators en speakers.
Ik heb ook nog met de gedachte gespeeld om van 'ground up' een oefen-ampje te bouwen, maar ook zoiets zou veel duurder zijn dan er 1 (2e hands) kopen.


daar heb je een heel goed punt, een multikanaals amp monster met alles erop en eraan is eigenlijk niet te doen als eerste keer.

Maar ik kan je vertellen dat amps bouwen echt niet veel meer voorstelt dan pedalen bouwen, al heb je zeker gelijk over het feit dat om een andere discipline gaat. Een leuke oefen amp, of fender achtig ampje is een stuk geschikter om zelf te maken en met een ceriatone kit nog een stukje goedkoper ook. Maar pas wel op, als je eenmaal het DIY amp virus te pakken hebt is het einde zoek, ik dacht er vanaf te zijn, maar ik ben de laatste weken helemaal terug erin gezogen.

Je hebt een goede uitgebreide review geschreven, ik ben alleen bang dat ik er niet zoveel aan heb omdat ik heb gemerkt dat wij echt een compleet verschillende smaak hebben wat betreft tone :)

Speeddemon
3 augustus 2007, 22:44
@Negk3, ik heb ook al naar die Ceriatone pakketjes zitten te kijken; mocht ik wat ruimer in Los Knakos komen te zitten, komt er waarschijnlijk een 50W JCM800 of Plexi bij en een Fender Princeton Reverb o.i.d. Enige jammere vind ik, dat die Princetons een blackface panel hebben; ik vind zelf de SF's veel mooier.

@LordRiff en/of InVader/S.E.+Z-9 Floorboard bezitters:
Hier komt een vraag, die voor mij erg belangrijk is.

Ik heb de handleidingen van de S.E., InVader en Z9 doorgenomen en het hele S.A.C. schakelen is me enigzins duidelijk.
Channel 1 t/m 4, en dan 2 zelf-instelbare Functies onder Footswitches 5 en 6.
(ik zou dan zelf FX Loop I/II laten schakelen en Master A/B)

Maaaar... de MIDI patches...
Ik begrijp dat wanneer je de Z9 via een MIDI kabel aan ofwel de S.E. ofwel de Invader hangt, dat je sowieso 10 patches kan programmeren (1-5 in Bank A, en 6-10 in Bank B). Maar wat houdt dit precies in?

Is het mogelijk (met de InVader) dat ik onder Footswitch 1 dan bijvoorbeeld:
Clean channel, Bright On, Lo Gain, FX-Loop I active, Master A heb?

FS2: Crunch Channel, Bright On, Lo Gain, no FX-Loop active(!), Master A

FS3: Crunch Channel, Bright Off, Hi Gain, FX-Loop II active, Master B, Noisegate Active

FS4: Lead I channel, Hi Gain, no FX-Loop active, Noise Gate active, Master A

FS5: Lead II channel, Hi Gain, FX-Loop II active, Noisegate active, Master B

etc?

Is dat mogelijk? En dan met name dat je bij sommige patches GEEN FX-Loop actief hebt? Want in dat geval kan ik een chorus(+reverb) in FX-Loop 1 hangen en een delay in FX-Loop 2.

dml
4 augustus 2007, 11:16
Welke eindbuizen zaten er in de Powertone II?

Speeddemon
4 augustus 2007, 11:46
Welke eindbuizen zaten er in de Powertone II?
volgens mij EL34's, maar het was niet aangegeven op het prijskaartje.

Negative K3 fan
4 augustus 2007, 13:42
@Negk3, ik heb ook al naar die Ceriatone pakketjes zitten te kijken; mocht ik wat ruimer in Los Knakos komen te zitten, komt er waarschijnlijk een 50W JCM800 of Plexi bij en een Fender Princeton Reverb o.i.d. Enige jammere vind ik, dat die Princetons een blackface panel hebben; ik vind zelf de SF's veel mooier.


faceplates kun je bestellen/laten maken, ik heb gisteren uit duitsland een helemaal custom made face plate voor mn nieuwe amp heel gemakkelijk via internet voor een euro of 35 besteld....

ik begrijp trouwens wat je bedoelt, die silverface panels zijn inderdaad mooi.

Speeddemon
4 augustus 2007, 14:16
faceplates kun je bestellen/laten maken, ik heb gisteren uit duitsland een helemaal custom made face plate voor mn nieuwe amp heel gemakkelijk via internet voor een euro of 35 besteld....

ik begrijp trouwens wat je bedoelt, die silverface panels zijn inderdaad mooi.
Interessant! Ik houd 't in m'n achterhoofd. (Beetje jammer dat zo'n ouderwets Fender logo -dus niet dat platte matte- los al gauw een eurootje of 40-45 kost.)

dml
4 augustus 2007, 18:09
volgens mij EL34's, maar het was niet aangegeven op het prijskaartje.

Meestal zegt de prijs genoeg. Wat was die?

NielsW
4 augustus 2007, 19:13
Toffe en vooral interessante review. Ik ben ook echt helemaal weg van de engl sound, en zoals je waarsch weet ook enorm geraakt door de Invader. Keep up the good work!

LordRiffenstein
4 augustus 2007, 20:42
Maaaar... de MIDI patches...
Ik begrijp dat wanneer je de Z9 via een MIDI kabel aan ofwel de S.E. ofwel de Invader hangt, dat je sowieso 10 patches kan programmeren (1-5 in Bank A, en 6-10 in Bank B). Maar wat houdt dit precies in?

Is het mogelijk (met de InVader) dat ik onder Footswitch 1 dan bijvoorbeeld:
Clean channel, Bright On, Lo Gain, FX-Loop I active, Master A heb?

FS2: Crunch Channel, Bright On, Lo Gain, no FX-Loop active(!), Master A

FS3: Crunch Channel, Bright Off, Hi Gain, FX-Loop II active, Master B, Noisegate Active

FS4: Lead I channel, Hi Gain, no FX-Loop active, Noise Gate active, Master A

FS5: Lead II channel, Hi Gain, FX-Loop II active, Noisegate active, Master B

etc?

Is dat mogelijk? En dan met name dat je bij sommige patches GEEN FX-Loop actief hebt? Want in dat geval kan ik een chorus(+reverb) in FX-Loop 1 hangen en een delay in FX-Loop 2.

Ja dat zou perfect moeten werken maar als je met midi wil werken zijn er handiger pedalen te vinden op de 2de hands markt dan de Z9.

Speeddemon
5 augustus 2007, 11:50
Ja dat zou perfect moeten werken maar als je met midi wil werken zijn er handiger pedalen te vinden op de 2de hands markt dan de Z9.
In wat voor opzicht handiger?

Ik ben nl. niet van plan meer MIDI spul eraan te hangen. Het hele idee is juist veelzijdige meer-kanaals amp + footswitch en geen rack poespas.

Speeddemon
6 augustus 2007, 15:03
Yoeri heb je ook een email adres van iemand bij Engl die wel reageert, want heb al 3 mails gestuurd, zonder ooit antwoorden te krijgen.

En een 2e vraag: is de face-plate van een Invader eraf te halen?

Ik zou 'm nl. dan laten re-designen naar de Savage-layout, in mat geborsteld aluminium en laten maken.

Sj03rd
6 augustus 2007, 15:09
@Negk3, ik heb ook al naar die Ceriatone pakketjes zitten te kijken; mocht ik wat ruimer in Los Knakos komen te zitten, komt er waarschijnlijk een 50W JCM800 of Plexi bij en een Fender Princeton Reverb o.i.d. Enige jammere vind ik, dat die Princetons een blackface panel hebben; ik vind zelf de SF's veel mooier.

@LordRiff en/of InVader/S.E.+Z-9 Floorboard bezitters:
Hier komt een vraag, die voor mij erg belangrijk is.

Ik heb de handleidingen van de S.E., InVader en Z9 doorgenomen en het hele S.A.C. schakelen is me enigzins duidelijk.
Channel 1 t/m 4, en dan 2 zelf-instelbare Functies onder Footswitches 5 en 6.
(ik zou dan zelf FX Loop I/II laten schakelen en Master A/B)

Maaaar... de MIDI patches...
Ik begrijp dat wanneer je de Z9 via een MIDI kabel aan ofwel de S.E. ofwel de Invader hangt, dat je sowieso 10 patches kan programmeren (1-5 in Bank A, en 6-10 in Bank B). Maar wat houdt dit precies in?

Is het mogelijk (met de InVader) dat ik onder Footswitch 1 dan bijvoorbeeld:
Clean channel, Bright On, Lo Gain, FX-Loop I active, Master A heb?

FS2: Crunch Channel, Bright On, Lo Gain, no FX-Loop active(!), Master A

FS3: Crunch Channel, Bright Off, Hi Gain, FX-Loop II active, Master B, Noisegate Active

FS4: Lead I channel, Hi Gain, no FX-Loop active, Noise Gate active, Master A

FS5: Lead II channel, Hi Gain, FX-Loop II active, Noisegate active, Master B

etc?

Is dat mogelijk? En dan met name dat je bij sommige patches GEEN FX-Loop actief hebt? Want in dat geval kan ik een chorus(+reverb) in FX-Loop 1 hangen en een delay in FX-Loop 2.


Al deze dingen zijn mogelijk zoals al vermeld werd behalve het UITschakelen van de FX loop. Je hebt dan alleen de keuze tussen FX loop 1 of 2. Uitschakelen dus niet. Met mn sovereign combo werk ik ook met midi en werkt top!

LordRiffenstein
6 augustus 2007, 15:33
In wat voor opzicht handiger?

Ik ben nl. niet van plan meer MIDI spul eraan te hangen. Het hele idee is juist veelzijdige meer-kanaals amp + footswitch en geen rack poespas.

Schrap dat maar, als je geen andere midi-spullen wil is de Z9 plenty


Yoeri heb je ook een email adres van iemand bij Engl die wel reageert, want heb al 3 mails gestuurd, zonder ooit antwoorden te krijgen.

En een 2e vraag: is de face-plate van een Invader eraf te halen?

Ik zou 'm nl. dan laten re-designen naar de Savage-layout, in mat geborsteld aluminium en laten maken.

Engl is met vakantie, check ff je mail!

Geen idee ivm de face-plate!

Speeddemon
6 augustus 2007, 15:53
thanks, dude!

Wat denk jij, Invader 100 + 4x12" Greenback of 4x12" Vintage 30s?

Heb zo'n beetje alles van Derek B op HCAF gelezen, en ik neig naar de 100 ipv 150 + Vintage 30's, op basis van wat er gezegd is. Uiteraard beslis ik pas na de 100 ook getest te hebben. Maar het lijkt me wel geloofwaardig; aangezien ik de 150 ook iets te gecompressed vond en heel midheavy/romig. Ik kon de Presence gewoon zo op 6 zetten, zonder dat 't ice-picky werd.

Soulflyhigh
6 augustus 2007, 16:01
Is ice picky een beetje fizzy zoals de powerball dat ook kan zijn?

Speeddemon
6 augustus 2007, 16:18
Is ice picky een beetje fizzy zoals de powerball dat ook kan zijn?
mwahl ice picky is vooral scherp qua hoog en dat kunnen cleane amps ook zijn. fizzy vind ik persoonlijk een kwaliteit die een gain-karakter beschrijft en dus met name bij high gain amps tot uiting komt.

Dat gezegd hebbende, is een Invader nagenoeg niet fizzy te krijgen, terwijl ik dat idd ook bij een Powerball ontdekt heb en daarom nooit een Powerball overwogen heb, ook al is het op papier een toffe amp.

LordRiffenstein
7 augustus 2007, 07:47
thanks, dude!

Wat denk jij, Invader 100 + 4x12" Greenback of 4x12" Vintage 30s?

Heb zo'n beetje alles van Derek B op HCAF gelezen, en ik neig naar de 100 ipv 150 + Vintage 30's, op basis van wat er gezegd is. Uiteraard beslis ik pas na de 100 ook getest te hebben. Maar het lijkt me wel geloofwaardig; aangezien ik de 150 ook iets te gecompressed vond en heel midheavy/romig. Ik kon de Presence gewoon zo op 6 zetten, zonder dat 't ice-picky werd.

Invader 100 + 4x12 V30, absoluut. Ik vond de 150 echt niet lekker klinken vanaf ch3 terwijl de Invader100 wel helemaal te gek was.

Speeddemon
7 augustus 2007, 13:08
Al deze dingen zijn mogelijk zoals al vermeld werd behalve het UITschakelen van de FX loop. Je hebt dan alleen de keuze tussen FX loop 1 of 2. Uitschakelen dus niet. Met mn sovereign combo werk ik ook met midi en werkt top!
toch jammer, maar ik snap 't ook wel.

Misschien dat ik dan tegen de achterkant van de amp een Boss RE-20 plak en die in de fx-loop hang en de andere fx-loop dus dry zet, al zal ik zo wel chorus missen af en toe voor m'n cleane sounds. Of ik moet chorus EN delay/reverb in 1 loop hangen en voor de nrs waar geen chorus voorkomt, 'm effe handmatig uitzetten...

ik begin zo wel steeds meer die uitgebreide schakelingen van de pro's te begrijpen. Maar 't knaagt zo aan me; aan de ene kant wil ik een wereldsound, maar aan de andere kant moet 't zo simpel mogelijk. :(

skabouter
7 augustus 2007, 22:02
hahahahaahah

Speeddemon
8 augustus 2007, 03:54
hahahahaahah
thanks voor die nuttige bijdrage. ;)

Hoe staat 't met de Skabooster? :dance:

gerrekat
29 augustus 2007, 15:35
Ik ga maandag waarschijnlijk mijn INVADER 100 bestellen, mijn Boger Uberschall is zo goed als verkocht en heb in Duitsland en betrouwbare dealer gevonden die de 100 voor minder dan € 2K verkoopt.....aantrekkelijk! nu maar hopen dat die gozer voor de Uber komt opdagen, kan niet wachten!

NielsW
29 augustus 2007, 15:36
Ik ga maandag waarschijnlijk mijn INVADER 100 bestellen, mijn Boger Uberschall is zo goed als verkocht en heb in Duitsland en betrouwbare dealer gevonden die de 100 voor minder dan € 2K verkoopt.....aantrekkelijk! nu maar hopen dat die gozer voor de Uber komt opdagen, kan niet wachten!
Ik ben hevig geïnteresseerd. Ik koop er volgende maand één, welke dealer is dat als ik vragen mag? Bij Vriese kon ik hem voor 2k meenemen. Heb je er ook een footswitch bij? Welke/€ ?

Speeddemon
29 augustus 2007, 15:58
Hey Gerrekat, vraag es of je korting krijgt bij 2 of 3 stuks?
Dan kunnen jij, NielsW en ik 't samen doen. ;)

gerrekat
29 augustus 2007, 16:25
Hahaha, ja wie weet. Ik koop mijn amps meestal bij beyers musik, hele goede ervaringen mee en al een paar kear geweest daar met testen. Ze zaten overigens niet ver onder de € 2K hoor. € 1995. natuurlijk zonder footswitch, ENGL midi switchers zijn behoorlijk kostbaar, ik geloof dat de Z-15 iets van € 350 kost. Ik heb overigns een Z-12 liggen dat is het ouwe model die gebruik ik nu met mijn SE. Ik vind het een waanzinnige prijs voor een amp van dit kaliber, 100 watt EL34, 4 compleet gescheiden kanalen en midi geintegreerd. Petje af voor ENGL.

NielsW
29 augustus 2007, 16:33
Dan is het misschien net zo makkelijk om ff naar Doetinchem te rijden. Bij Vriese kon ik hem ook voor € 1995 meenemen. Wellicht is zelfs daar nog wel iets af te praten.

En hoe dan ook, voor een versterker van deze kwaliteit met zo enorm veel opties is hij spotgoedkoop. Basic sound is lekker, maar dr is werkelijk alles uit te halen.

Speeddemon
29 augustus 2007, 16:42
Dan is het misschien net zo makkelijk om ff naar Doetinchem te rijden. Bij Vriese kon ik hem ook voor € 1995 meenemen. Wellicht is zelfs daar nog wel iets af te praten.

En hoe dan ook, voor een versterker van deze kwaliteit met zo enorm veel opties is hij spotgoedkoop. Basic sound is lekker, maar dr is werkelijk alles uit te halen.
Ik ga es onderhandelen in Roosendaal dan.
Kijk, ik ben van plan de Invader 100, Z-9 EN een Engl 4x12" Vintage 30 cab te kopen, dus als je ineens een euro of 3000 gaat uitgeven, mag er ook wel wat vanaf.
(mits ik de 100 beter vind klinken dan de 150, maar afgaande op de HC topics en DerekB's persoonlijke PM's, verwacht ik dat wel.)

NielsW
29 augustus 2007, 16:46
Ik ga es onderhandelen in Roosendaal dan.
Kijk, ik ben van plan de Invader 100, Z-9 EN een Engl 4x12" Vintage 30 cab te kopen, dus als je ineens een euro of 3000 gaat uitgeven, mag er ook wel wat vanaf.
(mits ik de 100 beter vind klinken dan de 150, maar afgaande op de HC topics en DerekB's persoonlijke PM's, verwacht ik dat wel.)
Footswitch wil ik eigenlijk ook wel hebben. Geen footswitch is ook maar geen footswitch. Misschien een leuk idee om ff bij een winkel aan te kloppen en kijken wat er vanaf kan met zo'n massale bestelling :) Als je daarmee 100 euro pp kan besparen (of in jou geval meer) is dat zeker de moeite waard.

En geloof me, de 100 klinkt beter!

gerrekat
29 augustus 2007, 18:12
Nou ja informeer eens zou ik zeggen, ben best bereid om iets met jullie samen te ondernemen als dat geld scheelt, en een NL dealer is nog makkelijker.

Speeddemon
29 augustus 2007, 18:53
maar jullie zijn dus beide van plan 'm ECHT te kopen?

Dan kan ik wel eens gaan babbelen?
Moeten jullie er dan nog meer Engl spul bij hebben? Cab, footswitch?

gerrekat
29 augustus 2007, 21:07
MIjn Bogner gaat hoogstwaarschijnlijk zondag weg, zoja wil ik maandag een Invader gaan kopen. en nee ik wil alleen de head, nou ja eventueel de simpele midi switcher, is dat de Z9?

Baker
29 augustus 2007, 22:19
De Koch is afgevallen (en aangezien ik de Koch al beter vond dan de Marshall JVM, die dus ook).


Speeddemon,
mag ik weten waarom je de JVM minder vond dan de Koch?

Speeddemon
29 augustus 2007, 23:26
Speeddemon,
mag ik weten waarom je de JVM minder vond dan de Koch?
Nou, ik heb de JVM op een Marshall Greenback kast (1960AX ofzo, met dat mooie vintage speakerdoek) getest naast de Koch op een Koch 4x12", en ook nog effe de heads omgeplugd in 'elkaars' cabinet.

Het goede aan de Marshall vond ik ook gelijk iets waar ik me aan stoorde (raar, maar waar); de Marshall korrel.
De Koch klonk iets neutraler, sommigen zouden het 'karakterlozer' noemen, maar daardoor vond ik 'm wel veelzijdiger. En het ruisniveau in OD1 en OD2 is echt niet gaaf. En dat terwijl ik bewust de Gain niet boven '12 uur' liet komen, maar de Channel Volumes ver open.

Kreeg wel zeer overtuigende AC/DC en old school Van Halen sounds met die ingebouwde galm. Daarnaast vond ik Clean en Crunch channel in alle 3 de modes ook erg vet. Maar had 3 kanalen, met ieder 2 of 3 modes gedaan.
Al denk ik dat een Splawn Quickrod dan ook in de buurt komt.
Heel erg clean, JCM800 crunch, hotrodded JCM800 scheur en nog een tandje extra.

Een kleinigheidje, waar ik me ook nog aan stoorde, was de vele hoeveelheid knoppen, wat bij een merk als Marshall, met z'n "rock'nroll" imago minder past dan zoveel knoppen op een Engl (SE, Invader).
Kreeg er een beetje 't Mode Four gevoel bij.

NielsW
29 augustus 2007, 23:42
maar jullie zijn dus beide van plan 'm ECHT te kopen?

Dan kan ik wel eens gaan babbelen?
Moeten jullie er dan nog meer Engl spul bij hebben? Cab, footswitch?
Jazeker. Ik ga het deze maand waarsch nog niet redden (financieel), want wil ook nog een footswitch (Z9) erbij hebben. Mocht er iets leuk geregeld kunnen worden ben ik daar zeker warm voor te krijgen. Maar ik begrijp dat gerrekat hem echt deze week wil gaan halen en dat jij nog steeds een klein beetje twijfelt of dat je nog geen overhaaste beslissing wilt nemen (extra testronde zal je overtuigen hehe :P).

Baker
30 augustus 2007, 09:27
Nou, ik heb de JVM op een Marshall Greenback kast (1960AX ofzo, met dat mooie vintage speakerdoek) getest naast de Koch op een Koch 4x12", en ook nog effe de heads omgeplugd in 'elkaars' cabinet.

Het goede aan de Marshall vond ik ook gelijk iets waar ik me aan stoorde (raar, maar waar); de Marshall korrel.
De Koch klonk iets neutraler, sommigen zouden het 'karakterlozer' noemen, maar daardoor vond ik 'm wel veelzijdiger. En het ruisniveau in OD1 en OD2 is echt niet gaaf. En dat terwijl ik bewust de Gain niet boven '12 uur' liet komen, maar de Channel Volumes ver open.

Kreeg wel zeer overtuigende AC/DC en old school Van Halen sounds met die ingebouwde galm. Daarnaast vond ik Clean en Crunch channel in alle 3 de modes ook erg vet. Maar had 3 kanalen, met ieder 2 of 3 modes gedaan.
Al denk ik dat een Splawn Quickrod dan ook in de buurt komt.
Heel erg clean, JCM800 crunch, hotrodded JCM800 scheur en nog een tandje extra.

Een kleinigheidje, waar ik me ook nog aan stoorde, was de vele hoeveelheid knoppen, wat bij een merk als Marshall, met z'n "rock'nroll" imago minder past dan zoveel knoppen op een Engl (SE, Invader).
Kreeg er een beetje 't Mode Four gevoel bij.

Ok dan. Hier kan ik wat mee.
Ik wíl juist graag die marshall korrel. Daarom heb ik mijn Koch multitone verkocht en ga ik voor zeer waarschijnlijk voor de JVM.

Dat van die ruis op OD1 en OD2 klopt. Ik stoorde mij daar tijdens het testen ook aan. Zou hier nog iets aan te doen zijn?

Dat van die knoppen, dat vind ik een beetje onzin, dat dat niet Rock & Roll zou zijn. Als je rock&roll wilt moet je een éékanaals jcm800 + een tubescreamer nemen. Dat er zo veel knoppen op de JVM zitten komt voornamelijk door het feit dat er 4 kanalen met per kanaal een EQ op zitten. ALs je daar in gaat schrappen. (1of 2 EQ's) verliest ie meteen groot deel van zijn veelzijdigheid.

Even weer on topic. Ik heb ook wel ENGL's getest. Maar dat is totaal niet mijn sound. Maar jullie allen heel veel succes ermee!

gerrekat
30 augustus 2007, 09:48
hmm ik vind de JVM anders verdacht veel richting ENGL opschuiven zowel qua sound als qua features. Ik denk niet dat er ooit en Marshall is geweest met zoveel gain. Overigens heeft juist de INVADER een beetje een Marshallesque tone.

Aantal knoppen zegt me niets, heb graag wat flexibiliteit, een 800 is me te spartaans.

Speeddemon
30 augustus 2007, 11:15
hmm ik vind de JVM anders verdacht veel richting ENGL opschuiven zowel qua sound als qua features. Ik denk niet dat er ooit en Marshall is geweest met zoveel gain. Overigens heeft juist de INVADER een beetje een Marshallesque tone.

Aantal knoppen zegt me niets, heb graag wat flexibiliteit, een 800 is me te spartaans.
Jullie hebben allebei gelijk. :)

Ik vind een veelzijdige amp belangrijk, maar op een Marshall ziet 't er niet uit.
De Invader heeft idd een meer Marshall-tone, dan we van Engl gewend zijn, maar de Engl is wat afgeronder, vetter en smeuïger en dat is precies wat ik zoek. (waarschijnlijk, afgaande op de beschrijvingen zou ik een SLO100 ook retevet vinden.)

De Invader klinkt relatief open en meer 'vintage rock 'n roll' dan een Powerball (al blijft het een moderne amp) en daar houd ik wel van. Die mate van Engl.
En de voicing van CH3 en CH4 van de Invader vind ik beduidend beter dan OD1 en OD2 van de JVM. Maar een Invader, waarvan Channel 2 eigenlijk JVM's Crunch-channel is, in Orange en Rode modi zou helemaal vet zijn, al kan ik uit CH2 nog steeds een vette AC/DC tone krijgen, met genoeg rauwheid.

marc_o
30 augustus 2007, 11:21
Nou ja informeer eens zou ik zeggen, ben best bereid om iets met jullie samen te ondernemen als dat geld scheelt, en een NL dealer is nog makkelijker.

Ik weet dat Zwier een deal heeft met Engl en dat hij ze voor dezelfde prijs mag/kan aanbieden als de goedkoopste Duitse winkel(dit omdat de wereld een dorp is geworden met internetwinkels). Hij heeft geen Invader staan op dit moment, maar er zullen niet veel winkels zijn die er 3 hebben staan, dus bestellen wordt het toch...

0118-416668

Speeddemon
31 augustus 2007, 18:27
En geloof me, de 100 klinkt beter!Heb je 'm al kunnen vergelijken met de 150 dan?

NielsW
31 augustus 2007, 19:22
Heb je 'm al kunnen vergelijken met de 150 dan?
Vriese in Doetinchem had/heeft ze allebei staan! Heb ze niet tegelijkertijd getest. Ik speelde eerst op de 150 en daar was ik al helemaal gek van, al vond ik de higain channels niet echt beter als die van mn Powerball. Het ging mij met name om het feit dat elke channel gain/volume/eq had. Channel 2 sprong er vooral uit. Toen de 100 er was ben ik die gaan proberen (staat nog ergens topic van open) en die heeft het goede van channel 1 en 2 gecombineerd met een stuk beter klinkende higain channels (kop en schouders boven de powerball zelfs).

gerrekat
31 augustus 2007, 19:27
IK ga em morgen ophalen iig!

NielsW
31 augustus 2007, 19:58
IK ga em morgen ophalen iig!
Ik zou echt heel graag met je meegaan :) Moet toch echt nog 1 salaris storting afwachten :mad:

Ik verwacht natuurlijk wel een paar mooie foto's en een review! :D Wat een monsterlijk wreed apparaat!

gerrekat
31 augustus 2007, 20:48
Hij zal wel mooi bij mijn SE passen!

Speeddemon
31 augustus 2007, 20:56
Mooi is dat Hans, nu kunnen we die dikke korting wel vergeten. :sneaky: ;)

NielsW
31 augustus 2007, 21:29
Mooi is dat Hans, nu kunnen we die dikke korting wel vergeten. :sneaky: ;)
Eigenlijk wel ja :P Maar durf jij er verantwoordelijk voor te zijn dat gerrekat nog zeker een maand moet wachten op ultiem geluid? Afwegingen afwegingen.. :)

gerrekat
31 augustus 2007, 21:54
Mooi is dat Hans, nu kunnen we die dikke korting wel vergeten. :sneaky: ;)

Tja sorry, heb een amp nodig. Ik heb mijn bogner verkocht dus nu zit ik in de oefenruimte zonder. de prijs is goed trouwens, ik heb het geprobeerd maar veel meer dan de net effe onder de 2000 zit er niet in. Ik heb ook de Z9 meebesteld.

Ik ben razendbenieuwd, maar tot nu toe heeft geen enkel ENGL product mee teleurgesteld.

Speeddemon
31 augustus 2007, 21:56
Ik wacht nog effe af wat MaestrOdijk te melden heeft van Zwier.

Btw, ga jij de Z9 MIDI-programmeren, zodat je 10 patches hebt, of op de kanaalschakelmanier, met 2 functies onder SW5 en SW6? En zo ja, welke twee functies ga je programmeren? Loop en Master A/B?

gerrekat
1 september 2007, 07:18
nee 10 midi patches, ik programmeer vaak 1 droge slag sound, 1 leadsound met de EFX loop (reverb), en een cleane sound met een beetje reverb. Ik weet het niet erg hoogdravend daarom heb ik ook absoluut geen Z15 nodig. Op mijn Z12 gebruik ik ook maar 3 patches. Werkt wel zuper moet ik zeggen.

invader
9 april 2008, 20:50
hallo,

ik heb de invader 150 en die klinkt echt te gek.. ik had hier de Z-9 footswitch bij maar deze heb ik omgeruild voor de Z-15 maar nie krijg ik het niet voor elkaar om die fuction buttons te programmeren zoals je die bij de Z-9 wel kon.
kan iemand mij misschien vertellen hoe ik dat wel kan doen!! :soul: :gitarist:

Squier4ever
9 april 2008, 20:55
typisch gevalletje RTFM?

heavy-metal-thunder
9 april 2008, 21:04
Weer een lekkere review Speedy!!! Ben het helemaal eens met je wat de Koch betreft en je beschrijving van de 4 kanalen op de Invader is ook SPOT ON.



Persoonlijk vond ik de Invader 100 vooral opener klinken dan de 150, leek me minder compressed te zijn en dat merkte je vooral in de high gain kanalen.

Ik vermoed dat je met de Invader-footswitch de Z9 bedoeld, je kan daarmee de 4 kanalen en 2 extra functies schakelen, als ik me niet vergis en dus ook de loop. Er staat wat uitleg in de Invader-manual.

hoe zit het eigenlijk met de Blackmore en midi? Ik ben een totale leek op het vlak van midi, maar mss kan je zo wel 4 bruikbare settings (clean, crunch, heavy crunch en lead) uit halen?

invader
9 april 2008, 22:21
typisch gevalletje RTFM?
Die heb ik al 100x door gelezen maar snap er totaal geen zak meer van. en ik ben er bang voor dat die Z-15 dat wellus mss helemaal niet kan wat ik wil.

heavy-metal-thunder
11 april 2008, 10:54
Ik wacht nog effe af wat MaestrOdijk te melden heeft van Zwier.

Btw, ga jij de Z9 MIDI-programmeren, zodat je 10 patches hebt, of op de kanaalschakelmanier, met 2 functies onder SW5 en SW6? En zo ja, welke twee functies ga je programmeren? Loop en Master A/B?

thomann bellen is extra korting...

bobwijtsma
1 augustus 2009, 13:55
Ik zou bijna een dagboek voor jullie kunnen bijhouden met mijn quest naar een nieuwe amp. :D
Anyway, de Blackmore en de Koch PTII had ik al eerder gehoord, maar nog nooit naast elkaar. Ze bevielen me allebei wel, om verschillende redenen, al had de Koch de 'upper hand' qua functionaliteit (clean kanaal eigen EQ, crunch eigen gain, midshift-switch en level, schakelbare galm/fx-loop, en die damping-knop), maar de Engl RB had meer 'smoel'.

Nu heb ik dan voor het eerst de Engl InVader 150 aan de tand kunnen voelen, en dat was me een gigantische blaar op m'n rechterhiel, veel zweet en €5,40 (treinretourtje naar Roosendaal) zeker waard.

Testgitaar:
Cort Viva Gold II (Ibanez S-series achtige HSH superstrat) met Duncan JB Trembucker (bridge), Duncan SSL-2 Vintage Flat (mid) en Duncan SH-2n Jazz (neck, splittable). Snel, gebalanceerd gitaartje, tikkie mid-heavy.

Engl InVader 150:

Opzet:
-4 onafhankelijke kanalen, met gain-bass-mid-treble-volume voor ieder kanaal.
-2 schakelbare master volumes.
-presence en depth punch controls
-een schakelbare noisegate (die alleen NIET op 't cleane kanaal werkt)
-bright knop, die WEL op alle kanalen werkt (vaak werkt zo'n Bright knop alleen op 't cleane kanaal).
-high gain mode, werkt op ALLE kanalen. Ik zou bijna denken dat het extra diode clipping is, maar ik weet 't niet zeker. 't klinkt wel lekker, voller/punchier.

Getest op een Engl 4x12" met Vintage 30's.
CH1 Clean kanaal; lekker rustig, maar 'spanky' als bright ingeschakeld wordt. Kan oversturen met de gain voluit, zonder dat ie in high-gain mode staat. Erg bruikbaar, net clean. Niet de mojo van een oude Fender bak, maar then again, een Twin laten scheuren zoals deze amp...)
CH2 Crunch; kan van superlichte 'randje' sounds tot balls-to-the-wall JCM800 niveaus van gain (NIET dezelfde TONE als een JCM800). Hier is zeer veel mee te doen, ook zeker in High Gain mode en het zou helemaal mooi zijn, als de gain-control van dit kanaal ook MIDI-controleerbaar zou zijn, want hier zitten gewoon veel bruikbare sounds in. AC/DC, Scorpions, Judas Priest (pre '81), dat doet ie prima.
CH3 Lead Channel I; Ik noem het bewust Lead I, want qua gain doet ie niet onder voor CH2. Sterker nog, ik vind ze behoorlijk gelijkwaardig, alleen hebben ze duidelijk een ander karakter.
Dit kanaal is VET. Of je 't nu scooped of juist veel mids indraait, veel of weinig gain, het klinkt allemaal. Zet je de High Gain mode aan, wordt het helemaal smullen. Dé Engl sound, waardoor ik ooit verliefd op Engl ben geworden.
CH4 Lead Channel II; Zie grotendeels de beschrijving van CH3.
Het verschil IMO tussen deze 2 is, dat het lijkt alsof CH3 meer Marshall/5150 voiced is in het midgebied (iets meer scoop en rauwe korrel), en CH4 is iets ronkender en smeuïger in 't mid. Let wel, minieme verschillen, maar ik A/B-de ze met exact de zelfde gain, EQ en volume instellingen.

Die Depth Punch zorgt ervoor dat ie op lage volumes ook moddervet kan klinken en hoe harder je 'm zet, hoe minder je daarvan nodig hebt, maar ik zou 'm toch minimaal op '9 uur' zetten.

Totaal: Ik vond het best een mid-rich versterker; ik had de Presence ook tussen '1 uur' en '3 uur', terwijl ik normaal tussen '10 uur' en '12 uur' gewend ben. Hij had ook echt kloten, waar die Depth Punch goed bij hielp.
Ik had de Gain knoppen van CH3 en 4 nooit voorbij 3 uur, maar niettemin vond ik het niet zo over the top qua onbruikbare gain, als bij Diezel VH-4's 4e kanaal of de Marshall JVM OD2/Rood kanaal.
Het bleef gedefiniëerd, smeuïg en ronkend, al moest de Noise Gate wel aan om 't muisstil te krijgen. Maar met de noise gate UIT stoorde/ruiste ie toch nog minder dan de JVM.

Dan effe snel inprikken in


Hier heb ik al vaker over geschreven; ik vond het altijd qua functionaliteit een top-amp; alles wat je ECHT nodig hebt zit er op.
Clean kanaal met eigen EQ en bright switch (3 standen).
Crunch kanaal met Gain&Volume en deelt de EQ (waar ook presence bij zit) met Ultra Gain, die ook z'n eigen Gain & Volume heeft. Vervolgens 2 Master volumes (schakelbaar) en een Reverb/FX Mix knop.
Zo lang er niks in de parallele FX-loop is geprikt (er zit ook een puur seriële fx-loop op), heb je galm, die schakelbaar is op de speciale footswitch. Zit er iets in de parallele loop, dan is die Loop schakelbaar ipv de galm, en heb je dus je mix-knop op de voorkant van de amp, naast de 2 masters.
In plaats van uitgebreid te vertellen wat ik eerder heb gezegd even de 'nieuwe' bevindingen:
-het cleane kanaal overstuurt sneller dan ik had gedacht met deze gitaar, en daarbij overstuurt het ook verrekte lelijk.
-ondanks dat de galm mooi is, had ik een tone-control (voor mijn part een passief low-pass filter) wel wenselijk gevonden. Ik vind de galm erg veel tophoog hebben.
-Ultra Gain overstuurt toch nog best korrelig en op lage volumes klinkt de amp erg dun.

Na effe een paar keer heen en weer geprikt te hebben tussen de InVader 150 en de Powertone II worden mij een paar dingen zeer duidelijk.
-Daar waar de Engl vetter en smeuïger klinkt, klinkt de Koch opener, maar dunner. De Engl lijkt in vergelijking wel 'dichtgesmeerder' te klinken.
-Met de Engl kan je vanwege 't 4e kanaal EN het feit dat elk kanaal z'n eigen EQ heeft meer kanten op.
-Ik blijk toch de Engl sound te prefereren. De Koch klonk misschien wel opener, maar overstuurde op 't Ultra Gain kanaal beduidend minder mooi en was lang niet zo punchy, strak en vet/rond te krijgen als de Engl.

Toen nog effe de Ritchie Blackmore getest, om te A/B-en met de InVader.

Ook getest op een Engl 4x12" met Vintage 30's.

Vergeleken met de InVader 150 natuurlijk rete-Spartaans (no pun intended regarding gayness of Ancient Greek warriors),
aangezien je maar 1 EQ hebt voor alle '4' kanalen, waarbij de 2 Lead 'kanalen' dan tenminste nog hun eigen presence control hebben.
Het is ook effe zoeken om de 4 kanalen op elkaar af te stemmen, vooral aangezien zonder footswitch de Hi/Lo Gain knop ook gelijk tussen de 2 Master Volumes schakelt. Zou ie dat niet doen, dan is je Clean kanaal bij hogere gainstanden luider dan het 'Crunch' kanaal (=Clean + Hi Gain mode). Het duidelijke nadeel is dan natuurlijk dat als je de 2 Master Volumes daar al voor moet gebruiken, je geen schakelbare solo-boost meer hebt, of het moet die Contour knop zijn.
Qua klank prima, al is het duidelijk harder werken om er 4 bruikbare sounds uit te halen, maar 't is zeker mogelijk.
Alleen vraag ik me dan af: is 1300-1400 euro uitgeven aan een leuke top met ruimte tot verbetering dan niet duurkoop als je voor 2100-2200 een super-top hebt, met alle gemakken van dien en toch een vergelijkbaar 'tonaal spectrum'?

Eindconclusie:
-De Koch is afgevallen (en aangezien ik de Koch al beter vond dan de Marshall JVM, die dus ook).
-Ik blijf hoe dan ook bij Engl (of 't nou een Invader, Blackmore of misschien zelfs de SE wordt).

En als vragen:
Wat zou het grote verschil in klank tussen de InVader 100 en 150 moeten zijn?
Wat is er allemaal schakelbaar met de footswitch van de InVader?
Als je nl. de FX-loop aan en uit kan schakelen, is dat een hele dikke plus over de Blackmore voor mij persoonlijk.

Hey Speedy,

Ik ben net terug van een dagje Amps jammen en ik heb 2 amps naast elkaar gehad:

1) KOCH Supernova

2) ENGL Invader

Over de KOCH was ik matig tevreden. Hij heeft 5 kanalen Clean/Crunch/Overdrive/High gain/Ultra Gain Met daarbij op alle kanalen de volgende voicing mogelijkheden: Low / Mid shift / Bright / High cut

Vooral het cleane/Crunch en overdrive kanaal spraken mij erg aan, zeker in combi met de Bright switch. Lekker twangy; ideaal voor bluesy stuff en geweldig voor een lekker punchy rock sound. Over de high gain en de Ultra gain was ik minder te spreken.. Ik heb altijd een beetje moeite gehad met een bepaalde frequentie in het hoog bij de KOCH's. Dit is denk ik de KOCH sound die vele wel tof vinden, maar ik kan er niet zoveel mee. Ook met de high cut en low switch aan of uit werd het niet wat ik zocht.

Wat wel heel tof aan deze versterker is, is dat je nog een apart OTS kanaal heb. Hiermee kan je de drive en het volume nog eens boosten. Het werkt eigenlijk als een soort Tube screamer. Echt wel te gek! Verder is het ook super dat je kan kiezen voor high/lmedium en low speaker demping, dit maakt ook veel uit voor het geluid. Verder heb je nog twee masters en das ook te gek.

Ikzelf speel in Xystus waar we progressieve/heavy metal spelen. Ik mistte bij de KOCH nog gain, misschien vinden velen van jullie het genoeg, maar ik vo0nd hem pas lekker klinken als die helemaal op 11 (:p) stond.

MAAAAARRR TOENNNN...

Toen ging ik even los op de ENGL Invader..... Wat een ontzettend vette amp is dat :mmmm:, jij hebt hem al helemaal beschreven, dus dat hoef ik niet meer te doen :)

Maar echt alles op die amp vond en vind ik cool! Misschien is de nosie gate alleen wat heftig, maar voor het heavy riff werk is het wel lekker :) Ik ben zo tevreden dat ik hem ga kopen !!!! Verder geloof ik niet dat de FX loop met de Z9 foot controller aan en uit te schakelen is das wel jammer... Maar dat weegt niet op tegen de vetheid van die amp. HAHA

Dus bij deze dames en heren verkoop ik mijn oude gear dus je kunt binnenkort op Gitaarmarkt kijken ;)

spam verwijderd

Speeddemon
1 augustus 2009, 16:36
Verder geloof ik niet dat de FX loop met de Z9 foot controller aan en uit te schakelen is das wel jammer... Maar dat weegt niet op tegen de vetheid van die amp.

Bob, je kan met de Z-9 schakelen tussen FX Loop 1 en FX Loop 2.
Ik heb FX Loop 1 100% droog staan, en dus niks ertussen, en in FX Loop 2 m'n pedalen aangesloten (Boss CE-2-->Boss GE-7 (MIJ)-->Ibanez DE7).
Zo kan ik al stukken voor een specifieke solo m'n chorus uitzetten, EQ + delay aanzetten, en op het moment suprème schakel ik met FS6 (van de Z9) dus FX Loop 2 aan en heb ik zodoende een lead-boost + delay voor m'n solo geluid.

2x op dezelfde footswitch van 1 t/m 4 klikken betekent schakelen tussen Master A en Master B. Master B staat bij mij zachter, zodat ik mijn sologeluid op een intro-niveau kan gebruiken (denk aan Priest's "Beyond the Realms..." of Metallica's "Fade to Black" )

Ik heb m'n InVader 100 nou al bijna 2 jaar tot zeer grote tevredenheid. :supercool:

bobwijtsma
1 augustus 2009, 17:26
Bob, je kan met de Z-9 schakelen tussen FX Loop 1 en FX Loop 2.
Ik heb FX Loop 1 100% droog staan, en dus niks ertussen, en in FX Loop 2 m'n pedalen aangesloten (Boss CE-2-->Boss GE-7 (MIJ)-->Ibanez DE7).
Zo kan ik al stukken voor een specifieke solo m'n chorus uitzetten, EQ + delay aanzetten, en op het moment suprème schakel ik met FS6 (van de Z9) dus FX Loop 2 aan en heb ik zodoende een lead-boost + delay voor m'n solo geluid.

2x op dezelfde footswitch van 1 t/m 4 klikken betekent schakelen tussen Master A en Master B. Master B staat bij mij zachter, zodat ik mijn sologeluid op een intro-niveau kan gebruiken (denk aan Priest's "Beyond the Realms..." of Metallica's "Fade to Black" )

Ik heb m'n InVader 100 nou al bijna 2 jaar tot zeer grote tevredenheid. :supercool:

Thanks Speed demon!

Hier kan ik weer wat mee! Ik ben nu echt bezeten van die amp :) Ik heb mijn huidige gear gelijk op het net gezet :p

Nog even een vraagje; kun je met de z9 ook de High gain switch en de bright knop aan of uitzetten? En het aller belangrijkste: slaat de z9 veranderingen die ik maak op de versterker ook op? Dus stel ik wil mijn 2ch met bright en high gain knop aan, maar ch3 wil ik beide uit hebben, is dit mogelijk? Zo niet, is dit dan wel mogelijk met de z10 of misschien wel de z12?

Moet je bij de z9 een adapter hebben voor voeding? Weet je of dit toevallig ook nodig is bij de z10 en z12?

Mijn dank is groot :hippie:

Grtz

Bl44t44p
1 augustus 2009, 18:18
Moet je bij de z9 een adapter hebben voor voeding? Weet je of dit toevallig ook nodig is bij de z10 en z12?


De Z-9, Z-12 en Z-15 kunnen via de versterker gevoed worden, de Z-10 kan bij mijn weten niet met de Invader gebruikt worden. Maar als je nog naar een footswitch zoekt, raad ik je aan naar een Z-12 of Z-15 te kijken... je kunt dan alles programmeren. Ik gebruik zelf een Z-12 in combinatie met mijn Invader 100, en het is echt relax om niet gebonden te zijn aan presets bij bepaalde knoppen maar gewoon iedere combinatie te kunnen programmeren onder één patch.

Leuk trouwens om te horen dat je ook zo enthousiast bent over de Invader 100!!

Speeddemon
1 augustus 2009, 18:54
Nog even een vraagje; kun je met de z9 ook de High gain switch en de bright knop aan of uitzetten?
Ja, dit is te programmeren (zonder MIDI toestanden).
Ik heb het zo gedaan, dat FS5 High-gain aan/uit zet, en FS6 schakelt tussen de FX Loops.
Ik vind de versterker in z'n geheel beter klinken met de bright switch aan (ik speel voornamelijk met Les Pauls en Flying V's), dus die staat standaard aan.
Als je de amp aanzet, staat ie als eerst op 't cleane kanaal. Dan is het nog effe een kwestie van schakelen naar kanaal 2, 3 of 4, en de Noise Gate knop indrukken, en totdat ie uit gaat, onthoudt ie die instelling. En het mooie is, dat als je naar het cleane kanaal (CH1) schakelt, hij automatisch de noisegate UIT zet. Schakel je weer naar 2, 3 of 4, schakelt ie 'm automatisch weer aan. Dus die 2 functies (Noisegate en Bright) heb ik niet nodig op m'n footswitch.



En het aller belangrijkste: slaat de z9 veranderingen die ik maak op de versterker ook op? Dus stel ik wil mijn 2ch met bright en high gain knop aan, maar ch3 wil ik beide uit hebben, is dit mogelijk? Zo niet, is dit dan wel mogelijk met de z10 of misschien wel de z12?
Ja en nee. Ja, het is mogelijk met de Z9, als je hem via een MIDI kabel aansluit op de Invader.
Met de Serial Amp control is dit niet mogelijk. Hij onthoudt dan wel welke functies je hebt toegewezen aan FS5 en FS6.



Moet je bij de z9 een adapter hebben voor voeding?
Grtz
Nee, wordt gevoed via versterker. Je hebt hiervoor wel een stereo jack kabel nodig!

bobwijtsma
1 augustus 2009, 19:24
Ja, dit is te programmeren (zonder MIDI toestanden).
Ik heb het zo gedaan, dat FS5 High-gain aan/uit zet, en FS6 schakelt tussen de FX Loops.
Ik vind de versterker in z'n geheel beter klinken met de bright switch aan (ik speel voornamelijk met Les Pauls en Flying V's), dus die staat standaard aan.
Als je de amp aanzet, staat ie als eerst op 't cleane kanaal. Dan is het nog effe een kwestie van schakelen naar kanaal 2, 3 of 4, en de Noise Gate knop indrukken, en totdat ie uit gaat, onthoudt ie die instelling. En het mooie is, dat als je naar het cleane kanaal (CH1) schakelt, hij automatisch de noisegate UIT zet. Schakel je weer naar 2, 3 of 4, schakelt ie 'm automatisch weer aan. Dus die 2 functies (Noisegate en Bright) heb ik niet nodig op m'n footswitch.!

Thanks speeddemon voor de uitleg. Jouw setup ziet er wel heel logisch uit! Ik ben ook voorstander van zo min mogelijk pielen met MIDI toestanden. Ik heb dat tijdperk een beetje achter mij gelaten :) Ik wil nu gewoon een amp die waanzinnig goed klinkt. Verder alleen nog een tuner/delay en eventueel een chorus en that's it :) Back to basic zoals velen doen volgens mij :p

Iedereen thanks voor de info!:hippie:

Grtz

Speeddemon
1 augustus 2009, 20:20
Tuner zou je evt. op de versterker kunnen leggen, een aansluiten op de Pre Out. Doe ik ook, met een Boss TU-12 Tuner. Terwijl de amp nog in stand-by staat, kan je WEL tunen! Dus niemand in de zaal die iets hoort dan.

Bl44t44p
1 augustus 2009, 20:29
En het mooie is, dat als je naar het cleane kanaal (CH1) schakelt, hij automatisch de noisegate UIT zet. Schakel je weer naar 2, 3 of 4, schakelt ie 'm automatisch weer aan.

Op channel 1 kan ook geen noise gate dus das wel redelijk logisch ;)

Verder heb ik inderdaad ook mijn tuner aan de pre-out gehangen, erg fijn om dan met amp mute te tunen. En ik ben toch echt vóór "MIDI toestanden". Voorbeeld: ik gebruik channel 3 met en zonder noise gate. Standaard staat ie aan, maar heb ik bijvoorbeeld (gecontroleerde) feedback nodig of moet ik volume 'op laten komen', dan doe ik dat zonder noise gate en schakel ik hem daarna weer in. Verder heb ik veelgebruikte patches naast elkaar gezet zodat ik nooit hoef te gaan tapdansen met wijzigingen. En bovendien is het op de Invader ook echt supermakkelijk te programmeren.

bobwijtsma
1 augustus 2009, 20:30
Tuner zou je evt. op de versterker kunnen leggen, een aansluiten op de Pre Out. Doe ik ook, met een Boss TU-12 Tuner. Terwijl de amp nog in stand-by staat, kan je WEL tunen! Dus niemand in de zaal die iets hoort dan.

Yep ;) Ik weet het, ik houd alleen meer van een tuner die voor mij ligt. Ik wil de Korg pitchblack kopen. Dat is een stomp box (true bypass) verders wil ik die dan in mijn send return hangen.

Grtz

bobwijtsma
1 augustus 2009, 20:32
Op channel 1 kan ook geen noise gate dus das wel redelijk logisch ;)

Verder heb ik inderdaad ook mijn tuner aan de pre-out gehangen, erg fijn om dan met amp mute te tunen. En ik ben toch echt vóór "MIDI toestanden". Voorbeeld: ik gebruik channel 3 met en zonder noise gate. Standaard staat ie aan, maar heb ik bijvoorbeeld (gecontroleerde) feedback nodig of moet ik volume 'op laten komen', dan doe ik dat zonder noise gate en schakel ik hem daarna weer in. Verder heb ik veelgebruikte patches naast elkaar gezet zodat ik nooit hoef te gaan tapdansen met wijzigingen. En bovendien is het op de Invader ook echt supermakkelijk te programmeren.

Thanks voor de tip, ik zit er ook nog een beetje mee in mijn achterhoofd... Ik wil soms ook geen Noise gate voor exact dezelfde doeleinde als jij :)

Ik ga denk ik de z9 en de z12 naast elkaar leggen... En even kijken...

Komt goed :)

Thanks iig

Speeddemon
1 augustus 2009, 20:33
Op channel 1 kan ook geen noise gate dus das wel redelijk logisch ;)

Verder heb ik inderdaad ook mijn tuner aan de pre-out gehangen, erg fijn om dan met amp mute te tunen. En ik ben toch echt vóór "MIDI toestanden". Voorbeeld: ik gebruik channel 3 met en zonder noise gate. Standaard staat ie aan, maar heb ik bijvoorbeeld (gecontroleerde) feedback nodig of moet ik volume 'op laten komen', dan doe ik dat zonder noise gate en schakel ik hem daarna weer in. Verder heb ik veelgebruikte patches naast elkaar gezet zodat ik nooit hoef te gaan tapdansen met wijzigingen. En bovendien is het op de Invader ook echt supermakkelijk te programmeren.

met MIDI heeft de Z9 toch wel aparte voeding nodig? (het is een 5 pins aansluiting)
Ik kreeg het i.i.g. niet aan de praat... :dontgeti:

bobwijtsma
1 augustus 2009, 20:54
met MIDI heeft de Z9 toch wel aparte voeding nodig? (het is een 5 pins aansluiting)
Ik kreeg het i.i.g. niet aan de praat... :dontgeti:

Hmmz Ik ga het eens goed checken.. Keuzes keuzes keuzes :)

Grtz

Bl44t44p
2 augustus 2009, 15:47
met MIDI heeft de Z9 toch wel aparte voeding nodig? (het is een 5 pins aansluiting)
Ik kreeg het i.i.g. niet aan de praat... :dontgeti:

In de manual staat niets over een verschil in power supply van de Z-9 en Z-12. Maar ik had met mijn Z-12 daar in het begin ook wat problemen mee, misschien dat het daarmee te maken heeft? Zie mijn topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116618

bobwijtsma
5 augustus 2009, 23:30
Op channel 1 kan ook geen noise gate dus das wel redelijk logisch ;)

Verder heb ik inderdaad ook mijn tuner aan de pre-out gehangen, erg fijn om dan met amp mute te tunen. En ik ben toch echt vóór "MIDI toestanden". Voorbeeld: ik gebruik channel 3 met en zonder noise gate. Standaard staat ie aan, maar heb ik bijvoorbeeld (gecontroleerde) feedback nodig of moet ik volume 'op laten komen', dan doe ik dat zonder noise gate en schakel ik hem daarna weer in. Verder heb ik veelgebruikte patches naast elkaar gezet zodat ik nooit hoef te gaan tapdansen met wijzigingen. En bovendien is het op de Invader ook echt supermakkelijk te programmeren.

Lieve mensen,

Kheb toch nog even een vraag wat betreft schakelingen :)

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de Z9 aansluiten via de S.A.C mogelijkheid geen optie is voor mij omdat ik vaak van bijvoorbeeld een lead sound; met noise gate, fx loop (delay),en master B aan naar een cleane sound moet waar bijvoorbeeld alleen maar chorus op de fx loop staat en weer op master A ben.

Midi is dus toch de optie denk ik..... Maar daar heb ik een vraag over. Stel ik gebruik een 19" rack zoals een Rocktorn Intellifex ofzo en ik wil die met mijn Z9 aansturen, hoe sluit ik de rocktron dan aan op de Amp? Doe ik dit via de Midi in of Midi THRU aansluiting? En mijn volgende vraag is dan: " Schakelt de Z9 dan ook met een druk op de knop mijn Rocktron en mijn amp met alle wijzigingen in kanalen etc?

Ik heb de manuals van de zowel de amp als de Z9 zitten doorlezen, maar dit blijft een raadsel....

Als jullie kunnen helpen graag!

:ok:

Grtz

Bl44t44p
6 augustus 2009, 14:51
Volgens mij MIDI thru maar daar heb ik verder ook niet zoveel verstand van. Die Z-9 heeft toch maar 10 MIDI presets? Waarom kijk je dan niet naar een Z-12 (128 presets) ofzo? Of heb je al een Z-9?

bobwijtsma
6 augustus 2009, 17:36
Volgens mij MIDI thru maar daar heb ik verder ook niet zoveel verstand van. Die Z-9 heeft toch maar 10 MIDI presets? Waarom kijk je dan niet naar een Z-12 (128 presets) ofzo? Of heb je al een Z-9?

Ik heb nog geen Z9, maar ik ben nu ook meer geinteresserd in de Z12 omdat ik van de Z9 toch geen S.A.C. zal gebruiken. Volgens mij moet ik mijn Z12 aan de Invader hangen via de midi ingang, vervolgens de midi thru uit de amp doorlussen naar mijn 19" rack....

Maar Please correct me if i'm wrong :)

Grtz

WillemdaGuide
6 augustus 2009, 18:27
Als je voor midi gaat zou ik niet direct aan zo'n ENGL midipedaal denken, is groot, duur en kan relatief weinig. Dan zijn er wel betere alternatieven te bedenken lijkt mij.

Liquid_Metal
6 augustus 2009, 18:41
Als je voor midi gaat zou ik niet direct aan zo'n ENGL midipedaal denken, is groot, duur en kan relatief weinig. Dan zijn er wel betere alternatieven te bedenken lijkt mij.

Zoals bijvoorbeeld de Behringer FCB1010. Niet duur, degelijke kwaliteit en heeft zelfs nog twee expressiepedalen (die je wellicht niet gebruikt? :P)


SPAM: ik verkoop die van mij xD (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=111505)

WillemdaGuide
6 augustus 2009, 18:48
bijvoorbeeld, maar er zijn duizend en één andere merken, let vooral even op het aantal pc en cc's wat ie kan verzenden, daar zit nogal eens wat verschil in.

bobwijtsma
6 augustus 2009, 23:17
Als je voor midi gaat zou ik niet direct aan zo'n ENGL midipedaal denken, is groot, duur en kan relatief weinig. Dan zijn er wel betere alternatieven te bedenken lijkt mij.

Thansk voor alle antwoorden, maar ik denk dat ik er inmiddels uit ben.. Ik ken de Behringer FCB 1010 heel erg goed, ik heb deze namelijk 5 jaar intensief gebruikt. Toen schakelde ik mijn channel op de amp ermee en ik stuurde mijn 19" effect module ermee aan en gebruikte ook nog eens de expressie pedalen.

Ik wil nu enkel een 19" rack ertussen hangen en deze in combinatie met de amp schakelen. Ik zit zelf toch aan de Z12 te denken en ik denk dat ik een Rocktron Xpression wil hebben. Ik heb jarenlang een Rocktron Intellifex gehad, die altijd prima beviel. Maar deze kan meer :)

Ben er inmiddels ook uit hoe ik de handel aan ga sluiten. Heb net even de complete pdf van de Invader doorgelezen...

Thanks voor alle info!

Grtz

Gothra
7 augustus 2009, 11:35
Ik heb laatst die drie amps ook getest (samen met nog een hele zooi, EVH signature, fireball, dual rectifier)

De koch vind ik maar niks, het mist wat, en hij is moeilijk in te stellen. De RB is clean perfect! maar mist wat gain voor de zwaardere metal die ik speel. De invader daarentegen was zowel clean als op de lead kanalen gewoon perfect! Alleen jammer genoeg ligt die buiten mn budget.

Jimwoud
7 augustus 2009, 11:57
Ik heb laatst die drie amps ook getest (samen met nog een hele zooi, EVH signature, fireball, dual rectifier)

De koch vind ik maar niks, het mist wat, en hij is moeilijk in te stellen. De RB is clean perfect! maar mist wat gain voor de zwaardere metal die ik speel. De invader daarentegen was zowel clean als op de lead kanalen gewoon perfect! Alleen jammer genoeg ligt die buiten mn budget.

De RB mist wat gain???? Ik heb de gain altijd rond 12:00. Als je hem op 15:00 zet is het echt too much, kan me niet voorstellen dat hij te weinig gain heeft, misschien mis je wat in de voicing ofzo? Heb je hem wel op het 4e kanaal geprobeerd?