PDA

View Full Version : mesa dual recto driekanaals bass ch2 vs ch3 etc



Misery Signals
2 augustus 2007, 18:07
ik heb uitgebreid de kanalen van mijn driekanaals mesa dual rectifier proberen af te stellen.

er vallen me dingen op.

ten eerste lijkt kanaal twee veel meer bass te hebben als kanaal drie. klopt dit ook bij andere bezitters?

ten tweede de helderheid die verandert door te switchen. als ik het clean kanaal op clean zet, klinkt dat veel helderder als dan dat ik dat op pushed zet. ook voor kanaal twee en drie is dit zo. op modern klinkt dat lekker snijdend, maar bij vintage en zeker bij raw wordt het geluid doffer en dan super dof.

hebben de andere eigenaars dit ook? ik vind al deze dingen gewoon een beetje raar...

andoni
2 augustus 2007, 19:06
ik heb uitgebreid de kanalen van mijn driekanaals mesa dual rectifier proberen af te stellen.

er vallen me dingen op.

ten eerste lijkt kanaal twee veel meer bass te hebben als kanaal drie. klopt dit ook bij andere bezitters?

ten tweede de helderheid die verandert door te switchen. als ik het clean kanaal op clean zet, klinkt dat veel helderder als dan dat ik dat op pushed zet. ook voor kanaal twee en drie is dit zo. op modern klinkt dat lekker snijdend, maar bij vintage en zeker bij raw wordt het geluid doffer en dan super dof.

hebben de andere eigenaars dit ook? ik vind al deze dingen gewoon een beetje raar...
Volgens mij is dit gewoon de bedoeling. Het switchen van mode geeft een andere voicing en meer of minder gain. Modern mode heeft meer gain dan classic mode en de eq is gescooped.
Kanaal 3 is identiek aan kanaal 2 behalve dan de presence potmeter. Die is veel gevoeliger op kanaal 3. Zeker in modern mode valt dit op. Vintage mode klinkt warmer door de vele mids (wat velen volgens mij als dof ervaren als ze lang op modern mode hebben gespeeld). Door de gevoelige presence knop moet je op kanaal 3 je presence HEEL erg laag houden om een gelijkaardige sound te krijgen als op kanaal 2, zelfs als je daar de presence hoog hebt staan. Mesa zegt in de handleiding dat je dit kan laten veranderen zodat kanaal 3 een kloon is van kanaal 2, maar ik vind het best leuk zoals het is. Agressievere top end op kanaal 3 om die trashy riffjes lekker te laten kraken bij het palm muten, en een erg dikke, warme, volle sound op kanaal 2, met wel wat minder strakheid als gevolg.

De modes zijn toch niet footswitchable, dus wat ik doe is gewoon op elk kanaal een geluidje erin draaien dat ik leuk vind met een dedicated mode. Dit houdt in dat ik voor elk kanaal de EQ erg moet aanpassen als ik van mode switch, maar erg veel doe ik dat niet meer.
Bij mij is dat clean op kanaal 1, vintage mode op kanaal 2 voor een brute rock/metal scheur die door de het warme karakter ook bruikbaar is voor leads (moet misschien nog wel een pedaaltje zoeken hiervoor), en kanaal 3 gebruik ik voor een chugga chugga geluidje a la At The Gates. Ietwat scooped door de modern mode, maar toch nog duidelijk door de hogere presence.

Ik weet niet of je de handleiding hebt. Die is erg duidelijk over wat de verschillende modes doen en wat de verschillen zijn tussen de kanalen. Er staan ook enkele bruikbare tips in over het afstellen van de EQ. Blijf alleen weg van de sample settings, die klinken nergens naar vind ik.
De handleiding vind je hier:
http://www.mesaboogie.com/manuals/3chRecto.pdf

casper innosence
2 augustus 2007, 20:44
wat je zegt over kanaal 2 en 3 komt me inderdaad bekend voor. Ik heb 2 jr met een 3ch Triple gespeeld, die ik nu al weer een paar maanden vervangen heb door een 1 kanaals Soldano.

Pas uit nieuwsgierigheid, opgewekt door medeforumleden, de mesa nog eens mee de oefenruimte ingesleept en eens goed de vintage mode op het oranje kanaal getest. En ik moet zeggen dat ik dat 2 jr eerder had moeten weten haha, een strakkere sound, maar je kon niet direct de eq van de modern mode overnemen.

Zoiezo vond ik het oranje kanaal het vetste klinken. Het rode mistte altijd iets in mijn oren, watweet ik niet precies.

Feit is wel dat ik nooit meer van de sound van mn soldano af wil.

Brord
2 augustus 2007, 21:41
tien tekens

casper innosence
2 augustus 2007, 21:54
dat weet ik brord ;) haha

Brord
2 augustus 2007, 22:11
tien tekens

Misery Signals
2 augustus 2007, 22:45
Een driekanaals Mesa Rectifier heeft geen channel cloning. Enkel tweekanaals versies hebben dit.

Over dat verkopen... ik ben al ff aan 't denken wat ik zou doen...

Die driekanaals is veelzijdig en ik krijg er steeds meer super geluiden uit. Die tweekanaals pre-500 is gewoon zo gewild en goed dat ik wel gek moet zijn om die weg te doen, tenzij tegen een erg aantrekkelijk bod...

Langs de andere kant wil ik wel een super goede vintage rock amp, maar wil er 't geld niet meer aan geven...

Aargh! :sneaky:

En mijn gear valt uiteindelijk nog wel mee... Hier zijn gekken die heel wat andere dingen dan ik hebben staan...

EDIT: IK zet mijn Mesa Boogie Dual Rectifier pre-500 #162 toch in de verkoop/ruil...