PDA

View Full Version : Soleren (voor beginners)



RullyRulez
2 augustus 2007, 16:26
Hoi allemaal.

Ik heb sinds een jaar (akoestische) gitaarles, en ben voor mezelf net een beetje
begonnen met soleren op een electrische gitaar via een boekje. De pogingen tot soleren zijn vooral de pentatonische en blues ladders (patroon 1 met name)

Nu heb ik 3 vraagjes over :

1) Laatst van iemand een noot voor noot uitgeschreven tablatuurboek van Dire Straits/Mark Knopfler gekregen, natuurlijk veel te moeilijk voor een beginner als ik.... Maar ik vroeg me wel af toen ik er doorheen bladerde : hoe zit het met de posities van de vingers in de solo's? Hoe weet ik die? Uit het boekje van Gary Turner stond er meestal bij welke vingers bij welke frets handig zijn, en met welke vingers ik moet sliden of van snaar veranderen... etc. Is het een kwestie van proberen wat handig is?

2) En hoe zit het met de rechterhand. Bij slaggitaar probeer je vaak een constant slagtempo te houden. (up-down... terwijl je soms wel / soms niet de snaren raakt).
Is dat met soleren ook zo?

3) Ik heb zelf het boekje (+ CD/DVD) " 10 Easy Lessons Learn To Play Lead Guitar" (Gary Turner). Ik ben hier wel tevreden over en wil misschien het uitgebreidere boek kopen "Complete Learn to Play Lead Guitar" volgens dezelfde methode. Is dit een aanrader ? Zijn er andere goede boeken over soleren (lead gitaar?)

:strat:

jasper159
2 augustus 2007, 16:34
Qua vingerzetting, de 4frets-4vingers (of hoe dat mag heten) methode, de naam zegt het al.
Probeer ook zoveel mogelijk je pink te gebruiken, ookal is dit moeilijk in het begin!!

appyhaan
2 augustus 2007, 18:54
Boeken van Troy Stetina zijn altijd wel leuk... maar er is ook een Nederlands boek: Ik speel blues en rock van Loek van der Knaap. Die kan ik je echt aanraden, vooral wanneer je de basis van het akkoorden spelen een beetje door hebt. Staat ook goeie uitleg bij. Probeer niet teveel liedjes te spelen vanaf tab of vanuit boeken. Zoek zelf eens een melodietje uit en akkoorden. Lekker makkelijk beginnen. Stuur me anders ff een mailtje, dan kan ik je even een pagina laten zien(scan ik die even in).

EricSw
2 augustus 2007, 19:22
Hoi,

Ik ben regelmatig bezig met licks uit het boek: rock guitar licks van Brett Duncan.

Link:
http://www.amazon.com/Guitar-Licks-Progressive-Young-Beginners/dp/0947183744/ref=pd_sim_b_3_img/002-5268540-1951209

Begint redelijk simpel en behandeld stap voor stap diverse technieken als hammer-ons, pull-ofs, bends, slides, etc.

Het zijn allemaal korte licks, bij het boek zit een cd waarop de licks worden voorgedaan gevolgd door hetzelfde stukje zonder lead gitaar om zelf bij mee te spelen.

Mocht rock niet jouw stijl zijn dan zijn er diverse andere stijlen in deze serie verkrijgbaar.

Jeroensnake
2 augustus 2007, 19:38
Vergeet niet wat stilte/rust in te bouwen. Dit geeft je publiek de tijd om te denken "ohhh, wat mooi" en jezelf de tijd om vooruit te denken. Bij ingestudeerde solo's misschien niet nodig, maar des te handiger kan het zijn tijdens het improviseren. Maar niemand zal je verplichten jezelf en je publiek die rust te gunnen. Vroeger luisterde ik veel naar hardcore (lastig begrip, ik bedoel die hardcoremet een BEAT zoals op die feestjes van ID&T - Thunderdome e.d. - gedraaid werd/wordt). Vooral in mijn pianospel is dit terug te vinden, als ik er niet voor op pas. Dan hameren mijn pink en duim van mijn linkerhand continu elke tel op de basnoot. Je begrijpt dat dit de variatie niet ten goede komt, maar als ik dan even een rustig stuk tussendoor speel, dan valt het des te meer op. Als ik solo-achtige dingen op de gitaar speel, dan moet ik juist opletten dat ik niet in allemaal losse stukjes val. Dus terwijl ik op de piano moeite moet doen om duidelijk verschillende stukken af te bakenen, moet ik op de gitaar moeite doen om het als geheel te laten klinken. Verder moet iedereen vooral doen wat 'ie wil, en ik voel me lekker nu, dus nog maar een bakje koffie en daarna groene NL groente in een jasje. Vergeet trouwens niet dat je techniek geen doel op zich is. Als er uberhaupt een doel is...

appyhaan
2 augustus 2007, 19:59
Techniek is wel een doel, absoluut. Maar het is ook niet erg om een doel te hebben.

-=JEROEN=-
3 augustus 2007, 01:53
soleren, en dan met name improvisatie is een kwestie van doen, veel doen, dus pak je gitaar en soleer over de muziek die je op de radio hoort, of de muziek van de film die je kijkt, of op de geluiden die je buiten hoort, enz

RullyRulez
3 augustus 2007, 09:16
Allemaal waar.... maar ik vermoed dat ik toch eerst een beetje basistechnieken moet opbouwen, en dan kan proberen mee te soleren met andere nummers van de radio...
Ik speel nog geen jaar (akoestische) gitaar (heb wel les) en ben net een beetje zelf op een Squier stratocaster een beetje aan het pielen om soleren te leren....

-=JEROEN=-
3 augustus 2007, 12:02
nee dan snap je niet wat ik bedoel

stel je hoort een nummer op de radio, pakt je gitaar en speelt een willekeurige toon

deze toon klinkt of klinkt niet

als ie niet klinkt verhoog of verlaag je hem 1 fret

klinkt die toon dan nog slechter, dan was de vorige toon toch niet zo slecht als je dacht 8-)

zo ga je op één snaar op zoek naar de tonen die jij mooi vindt klinken bij het nummer op de radio

en vervolgens ga je kijken of je de tonen die je gevonden hebt ook op andere snaren kan spelen, of dat je er een ladder in herkent die je al kan spelen

ik leer mijn leerlingen altijd eerst de 'frygische' ladder spelen, omdat die lekker makkelijk ligt:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Phrygian&get2=Get

dit is A frygisch (oftewel F majeur of D mineur), maar waar het om gaat is de posities van de tonen ten opzichte van elkaar, de vorm, de verhoudingen, dat je dus 0 - 1 - 3 op de E snaar speelt en 0 - 2 - 3 op de A snaar enzo

deze ladder kan je dus doorschuiven naar iedere positie, hangt er dus maar net vanaf welke tonen jij mooi vond klinken bij het liedje op de radio

kan je me nog volgen?

appyhaan
3 augustus 2007, 14:25
ik leer mijn leerlingen altijd eerst de 'frygische' ladder spelen, omdat die lekker makkelijk ligt:


Vind ik geen goeie keus hoor. De frygische ladder vind ik nou niet een begin toonladder. Ook al is ie "makkelijk" te pakken... begin eerst gewoon majeur en zuiver mineur, om in ieder geval je gehoor daar aan te laten wennen. Om te soleren, waarom niet gewoon pentatonisch en blues ladder, kun je ook mooi in open positie spelen als je wilt, en de klank is voor iedereen herkenbaar, en daar komt bij dat het in heel veel muziek kan worden toegepast. Zoals ik eens eerder heb vermeld, ga pas een toonladder gebruiken op de gitaar als je ook weet hoe die klinkt(dus eventueel ook zelf kunnen nazingen).

-=JEROEN=-
3 augustus 2007, 15:44
nee ik laat ze em spelen voor de vorm, niet voor de tonatie

dus als ze over een F of Dm soleren, vraag ik ze om in 5e positie te soleren, oftewel F majeur of D mineur in 5e positie

het is dus helemaal geen frygisch, ik noem het alleen zo omdat hij er zo uit ziet, hij klinkt niet zo!

op deze manier hoeven ze niet te veel aandacht te besteden aan de vinger positie (omdat deze vorm makkelijk weg speelt) en kunnen ze al hun aandacht vestigen op welke tonen sterk en minder sterk klinken

van daar uit leer ik ze of omlaag naar majeur (dus in dit geval van 5e naar 1e positie) of omhoog naar mineur (van 5e naar 10e positie) te spelen

ik noem dit dus frygisch omdat de vorm van de ladder daar van af stamt

het klinkt niet frygisch, omdat de klank afhangt van de positie van de ladder tov de toonaard

frygisch (positie) over majeur (toonaard) klinkt als majeur

snap je?

-=JEROEN=-
3 augustus 2007, 15:49
ik doe het vaker andersom trouwens

dus inderdaad eerst met pentatonisch mineur laten beginnen:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get

en dan laat ik ze de andere tonen, die er tussen liggen, zelf uit zoeken

maar ik had het met dat frygische spul over improvisatie, dus mee spelen met iets, en dan is de frygische vorm erg handig, omdat je die snel kan herkennen, en van daaruit kan je dan weer makkelijk de majeur of de mineur vinden (of dorisch, lydisch, enz)

appyhaan
3 augustus 2007, 16:01
Ik snap het... dan is het best wel een goeie manier.