PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul met EMG ers (81)



Oipunkerke
2 augustus 2007, 15:03
Hey iedereen,

Ik ga een stappeke verder zette en kga hoogstwaarschijnlijk een epiphone Les paul met 2 EMG's 81 erin kopen. Nu is mijn (misschien) probleempje:De stijlen die ik speel zijn Punk-rock/ ska / hardcore punk.
Zijn de emg's dan nog wel geschikt? want sommigen zeggen dat die enkel voor metalheads zijn, en dat ze clean stinken, wat ik zelf niet helemaal kan geloven.

Laat iets weten...

bedankt,

dr.distortion
2 augustus 2007, 15:09
Ik heb zelf EMG81 gehad in mijn LTD KH602, was een superstrat. Clean is niks aan, steriel, geen dynamiek. Met high gain was het geweldig, lekker beukend. Eerlijk gezegd zou ik, als ik jou was, kijken naar de EMG81 brug EMG85 neck combi. Schijnt ontzettend lekker te zijn, Zakk Wylde bijv. !

jasper159
2 augustus 2007, 15:09
Al uw pedalen enzo meenemen naar de winkel en testen, dat is de enigste oplossing.
En volgens mij kan je punk werkelijk met elke gitaar en wat pedaaltjes spelen :)

Brammibal
2 augustus 2007, 15:16
Gaat makkelijk lukken. Ik heb het al vaak genoeg gezien, iemand die ik ken heeft een sg met een emg erin, en die speelt ska-punk. En het klinkt gewoon goed.

NielsW
2 augustus 2007, 15:29
Ik heb al jaren EMG81s en clean zijn ze inderdaad wat beperkt. Crystal Clear zijn ze haast niet te krijgen, ze gaan altijd duwen. Als je echter funky dingetjes speelt zijn ze perfect. Geloof het of niet, maar ik speel ook blues/funk op mn ESP met EMG81ers. Juist dat bijtende minder dynamische is enorm lekker voor een hoop situaties. Ze reageren ook ontzettend fel op aanslag-hardheid. Nog veel meer als mijn cleaner dan cleanere vintage strat pickups.

Funky/Blues Style + EMG81 = Gaaf!

Ga je de gainknop abusen komen ze echt tot leven uiteraard. Vooral op dit forum wordt er altijd lekker negatief gedaan over EMGs omdat ze allerlei dingen zouden missen. Moet je je geen reet van aan trekken, doe ik ook niet. ONTZETTEND veel professionele artiesten gebruiken ze, en niet voor niets! Het is een prachtige uitvinding en ze schreeuwen als geen enkele andere passieve pickup.

EMG81/85 is ook een goeie als je die cleane dingen belangrijker vindt dan je hi-gain geluid. EMG85 is wat veelzijdiger, maar rockt veel minder. Juist de bridge gebruik ik ontzettend vaak en de EMG81 is imho veel lekkerder met ook maar een klein beetje distortion. Pinched Harmonics, schreeuwen, gillen etc.

Kim Wilson
2 augustus 2007, 15:38
Heb je toevallig aandelen EMG, Niels? Ik zie je die dingen overal van harte aanbevelen, zelfs voor blues. Nu kun je me omtrent EMG pu's veel wijs maken, maar voor blues zijn ze IMO verre van geschikt.

NielsW
2 augustus 2007, 15:40
Heb je toevallig aandelen EMG, Niels? Ik zie je die dingen overal van harte aanbevelen, zelfs voor blues. Nu kun je me omtrent EMG pu's veel wijs maken, maar voor blues zijn ze IMO verre van geschikt.
Ja :) Als het maar een beetje funky blijft is dat echt wel goed te doen. Dat kunnen ze heel best. Als je nou 100% blues speelt, koop dan een strat, net als ik nu heb gedaan. Als je metal speelt en daarnaast ook nog wat blues/cleane dingen wilt spelen, waarom dan geen EMG81/85?

Ik heb verder ook een klein beetje een aversie tegen aversies.

Luke-wannabe
2 augustus 2007, 16:08
Voor die kleine ska slagjes is het iets too much, denk ik. Hoewel.. Met volume terug moet het wel lukken..

casper innosence
2 augustus 2007, 16:27
met een EMG 81 in de brug is zeker punk te maken. Fletcher Dragge van Pennywise speelt er al jaren mee. En ik zag pas een Bad Religion filmpje waar Greg Hetson voorbij kwam met zn SG, waar ik ook een emg dacht te zien, maar dat weet ik niet zeker.

Persoonlijk heb ik ook Emg's in mn ESP viper gehad, na 2 jr dr toch uitgegooid en een set seymour duncans dr in gehangen. Naar MIJN SMAAK mooier, maar over smaken valt te twisten.

Wel een feit is dat we voor onze opnamen geen lekker geluid konden krijgen met de LTD viper + emg's van onze andere gitarist over zijn Marshall DSL100 + Vintage marshall kast, terwijl mijn ESP met Duncans wel vet klonk, dikker.

Emg's zijn vooral een kwestie van smaak, met de volume knop inderdaad prima cleaner te krijgen!

NielsW
2 augustus 2007, 16:28
Voor die kleine ska slagjes is het iets too much, denk ik. Hoewel.. Met volume terug moet het wel lukken..
Mee eens, dan kun je beter pickups nemen die clean wat makkelijker te handlen zijn en wat beter klinken, dan bespaar je jezelf een hoop ellende.

Of koop 2 gitaren. Één voor de harde shit, één voor clean/ska/blues.

Oipunkerke
2 augustus 2007, 18:45
Wel bedankt allemaal tot nu toe voor de informatie.
Wel een punt is dat ik clean nog altijd op mijn andere gitaar kan spelen, want die heeft van die heerlijke single coin pickups. Ik zal maar eens testen dan maar.

Maar nog een vraagje, die EMG 85, die zet je dan normaal gezien in bridge positie? En die klinkt clean beter dan de 81?

bentium
2 augustus 2007, 20:39
ik ben de trotse eigenaar van 2 emg zw sets

ik had origineel (in mijn ibanez iceman giger) de 81 in de brug zitten, maar ik miste iets, bassen, dynamiek, ... dan kreeg ik een aanrader van iemand: plaats eens de 85 in de brug, zogezegd zogedaan= veel beter :-)

de klank is stukken rauwer en dieper, dit komt hoogst waarschijnlijk door de alnico magneet die de 85 bezit