PDA

View Full Version : Multi-effect vs. los pedaal



SonofDestiny
2 augustus 2007, 14:48
Ik heb nooit echt begrepen waarom er losse pedalen van 230 euro zijn en multi-effectenpedalen van 250 euro? Wat is het grote verschil nou? (En daar bedoel ik die 20 euro niet mee ;) ) Stel dat ik een distortion pedaal van 230 euro zou kopen, zou die dan zoveel meer kunnen dan m'n Boss ME-50?

EricSw
2 augustus 2007, 18:45
Hoe het met de duurdere multieffecten is weet ik niet.
Ik kan alleen mijn ervaringen vertellen met datgene wat ik zelf heb.

Als beginnend gitarist was ik erg tevreden met mijn zoom 707II multi effect.
Veel verschillende effecten, versterkersimulaties en een ritmebox.

Na enige tijd experimenteren blijkt het apparaat toch ook zijn beperkingen te hebben.
Combineren van div effecten is niet altijd mogelijk.
De aansluitbussen zijn van belabberde kwaliteit, na een tijdje valt het signaal weg als de kabel beweegt. (ze houden het lang genoeg uit om door de garantie periode heen te komen)
Ik heb deze aansluitingen dan ook vervangen door een gitaarkabel rechtstreeks op de print te solderen.
Sommige effecten veroorzaken erg veel ruis.
Na enige tijd spelen ga je toch meer zoeken naar een bepaalde sound.
Die zit er net niet in.(in mijn geval)

Sinds ik een grotere versterker heb die ook zonder effecten wel lekker klinkt gebruik ik de zoom alleen nog maar voor de ritmebox.

Het ding heeft zijn geld wel opgebracht maar ik ben door mijn ervaringen toch wat terughoudend tegenover multieffecten.

Pun
2 augustus 2007, 20:45
Over het algemeen zou ik zeggen:
Losse pedalen doen 1 ding heel erg goed.
Multi-effecten doen een heleboel dingen redelijk.

wanna1
4 augustus 2007, 01:52
Over het algemeen zou ik zeggen:
Losse pedalen doen 1 ding heel erg goed.
Multi-effecten doen een heleboel dingen redelijk.

+1

(als je van dat "redelijk" waardeloos maakt)

Ash ketchum
4 augustus 2007, 10:13
Losse stompboxen zijn persoonlijker. Een multi-effect heeft als voordeel de compactheid. Afhankelijk van het gebruik kan een multi-effect IMHO heel nep klinken.

dml
4 augustus 2007, 10:18
Losse stompboxen zijn persoonlijker. Een multi-effect heeft als voordeel de compactheid. Afhankelijk van het gebruik kan een multi-effect IMHO heel nep klinken.

Inderdaad, afhankelijk van het gebruik kan een multi-FX dus ook heel echt klinken. En als je goed weet hoe je met multi-FX moet omgaan, kunnen die ook persoonlijk klinken. Waar losse pedalen weer 100% waardeloos in zijn is de programmeerbaarheid.

drap
4 augustus 2007, 10:21
Dat punt begrijp ik niet helemaal. Je stelt een pedaal toch gewoon af op je hotspot? Dat is dan toch eigenlijk hetzelfde als dat je een multi-fx pedaal voorprogrammeert?

Het één is ook zeker niet beter dan het ander. Mijn voorkeur gaat uit naar losse pedalen, maar ik heb toch al best wat overtuigende opnames voorbij horen komen dat met zo'n multi geval was gedaan.

Ash ketchum
4 augustus 2007, 10:27
Inderdaad, afhankelijk van het gebruik kan een multi-FX dus ook heel echt klinken. En als je goed weet hoe je met multi-FX moet omgaan, kunnen die ook persoonlijk klinken. Waar losse pedalen weer 100% waardeloos in zijn is de programmeerbaarheid.
True, Arjen Lucassen van ayreon neemt bijna alles op met een Pod. Maar het zijn vaak van die jonge gasten met hun multi-effects, die spelen met de instelling "als het er opzit, moet het gebruikt worden". Zoals met vele effecten en geestverruimende middelen, leuk maar gebruik het met mate(n) ;)

Meneer I.
4 augustus 2007, 10:30
Mijn ervaringen met de ZoomG2.1u is dat je max 3 a 4 effecten tegelijk moet selecteren bij een amp/cab. Anders wordt het al gauw 'uncontrollable'. De voorgeprogrammeerde sounds zijn eigenlijk voor 90% onbruikbaar. Maar als je zelf je geluid opbouwt met slechts enkele effecten dan vindt ik een multi-effect zeer overtuigend klinken.

dml
4 augustus 2007, 11:18
True, Arjen Lucassen van ayreon neemt bijna alles op met een Pod. Maar het zijn vaak van die jonge gasten met hun multi-effects, die spelen met de instelling "als het er opzit, moet het gebruikt worden". Zoals met vele effecten en geestverruimende middelen, leuk maar gebruik het met mate(n) ;)

Ja, ik ken ze. De jongens die een heel nummer distortion + phaser aan hebben staan......

borrel
4 augustus 2007, 11:18
Ooit heb ik al mijn stompboxjes ingeruild op een duur multieffect. Achteraf heb ik daar best wel spijt van, maar een multieffect leek mij super tof. Maar ben er inmiddels wel achter dat er in een multiffect erg veel mogelijkheden en andere frutsels zitten waar je toch niks mee doet. Wat moet je bijvoorbeeld met een speakersimulator? Simuleren is niet stoer, het moet echt zijn. Momenteel ben ik bezig terug te gaan naar de losse effecten. Dit oa. omdat ik het super leuk vind losse(Vintage)bakjes op te sporen om zo je eigen unieke geluid te creeren.

M Kactus
5 augustus 2007, 11:56
Dat punt begrijp ik niet helemaal. Je stelt een pedaal toch gewoon af op je hotspot? Dat is dan toch eigenlijk hetzelfde als dat je een multi-fx pedaal voorprogrammeert?


Dat wel, maar als je met losse stompboxes in één nummer met zware phaser speelt, een octaver en een lichte fuzz, en in een ander nummer met lichte phaser, een wha en geen fuzz maar een disto, dan moet je heel wat tapdansen en draaien aan knoppen tussen twee nummers. Helemaal gek voor een solo :)


+1

(als je van dat "redelijk" waardeloos maakt)

Bull. Probeer maar eens een Glass Nexus of een Axe-FX.

B_2_the_a
5 augustus 2007, 12:18
Voordeel van multi-fx:
- Het is voor de hoeveelheid fx goedkoper
- met 1 druk op de knop heb je een compleet andere sound
- het is compact

Nadeel van multi-fx:
- het klinkt allemaal net niet
- Sommige kunnen erg ingewikkeld zijn
- je kan niet op momenten rekenen (ik ben een gitarist die oppeens denkt: delay, dan trap ik een delay in... dat gaat met multifx niet zo erg)
- groot deel van de fx gebruik je niet

Voordeel van stompjes:
- je kan je sound persoonlijker maken (door bepaalde pedalen te kiezen)
- het ziet er rock 'n roll uit
- je kan meerdere chorusjes, phasers, delays tegelijk aan hebben (Bij een gem. multi fx moet je altijd kiezen tussen 1 of 2 modulatie effecten en een delay)
- stompboxjes van je modificeren

nadeel van stompjes:
- duur (als je veel sounds wil)
- je moet een hoop stappen nemen om een compleet andere sound te krijgen
- kan erg compact zijn (wah dist chorus) maar ook erg groot (dat slaat wel weer terug op het rock 'n roll gehalte)


dit is officieel mijn langste post ooit volgens mij!

Robin.ke
5 augustus 2007, 18:02
Ooit heb ik al mijn stompboxjes ingeruild op een duur multieffect. Achteraf heb ik daar best wel spijt van, maar een multieffect leek mij super tof. Maar ben er inmiddels wel achter dat er in een multiffect erg veel mogelijkheden en andere frutsels zitten waar je toch niks mee doet. Wat moet je bijvoorbeeld met een speakersimulator? Simuleren is niet stoer, het moet echt zijn. Momenteel ben ik bezig terug te gaan naar de losse effecten. Dit oa. omdat ik het super leuk vind losse(Vintage)bakjes op te sporen om zo je eigen unieke geluid te creeren.
Die speakersimulator is wel degelijk handig als je wat wilt pielen (met koptelefoon) zonder dat je de hele buurt van muziek voorziet. Zonder klinkt het echt als een drol.

borrel
5 augustus 2007, 21:37
Mee eens! Maar door een versterker....nee.

zjanke
5 augustus 2007, 21:56
Een multiFX heeft geen speakersim. Modelling wel. Met multiFX kun je het gekleurde geluid van je buizenbak verder aanpassen naar je smaak. Bij Modelling moet je rechtstreeks de PA in of een hele neutrale versterker hebben. Een speakersim over een buizenbak klinkt niet, maar daar is ie ook helemaal niet voor bedoeld.

drap
5 augustus 2007, 22:35
Sommige pedalen hebben het ook. M'n Digitech DF7 kan ik ook instellen op bepaalde sims van cabinetten met specifieke speakers. Die zitten alleen helaas wel vast aan de te gebruiken distortions/overdrives als je de speakersim aan hebt staan.

rjong999
5 augustus 2007, 23:09
ik heb een verhuisdoos vol met van die kastjes liggen, de enige die ik regelmatig gebruik zijn de MXR Phaser, de DS-1 en een Ibanez Fat Cat. In de studio gebruik ik een Studio Quad en de GT8 of de G-System, live meestal de GT8.
Zijn die losse kastjes dan niet beter ? Misschien. Ik vindt de Roger Mayer Octavia wel erg lekker klinken, en Voodoo Vibe is ook echt de moeite waard. Maar het gefriemel is mijn tijd gewoon niet waard, met die kastjes en knopjes en kabeltjes en voeding en wat niet al meer. De effecten uit de GT8 of de G-System klinken niet noemenswaardig minder, en het opslaan en weer op kunnen roepen van settings is mij meer waard dan het mogelijke kwaliteitsverschil. Maar ik ken ook mensen die zweren bij 1 bepaald effect met een hotspot em daar hun hele leven blij mee zijn. Ieder z'n meug...

B_2_the_a
6 augustus 2007, 00:04
ik zou live eerder een g-system pakken dan een gt-8 :)

rjong999
6 augustus 2007, 00:19
heeft ook wel een beetje te maken met hoeveel zooi je mee wilt slepen - de gt8 heeft goede preamps aan boord, voor de G-System moet ik altijd een extra preamp aansluiten - dus 19" rekje, dus extra eindtrap, dus extra cabs, dus auto vol. Ik denk erover een TriAxis te kopen, die kan met de G-System en mijn 20/20 in een 3HE case, dat is nog te overzien.

apekop
6 augustus 2007, 10:21
over het algemeen klinken de effekten van losse pedalen beter dan van multi-effekten is mijn ervaring. De modulatie-effekten gaan meestal nog wel maar het probleem is vaak de distortions en overdrives, die klinken bij de meeste multi-effekten meestal te krasserig vind ik. Een goed distortion pedaal of overdrive uit je versterker klinkt toch echt een stuk beter.

Ik speelde eerst over losse pedalen en ben toen overgestapt op een GT5 voor de extra mogelijkheden kompaktheid etc. maar na een aantal jaren ga ik denk ik nu weer terug naar (weliswaar andere) losse pedalen.

Toch voor de nieuwsgierigheid (want ik heb het de laatste tijd niet meer zo gevolgd): wat is momenteel naar jullie mening het beste multi-effekt dat ook nog eens een goede overdrive/distortion heeft?

Mitch
6 augustus 2007, 11:44
Van wat ik de laatste tijd gehoord heb aan multi FX kunnen die van Vox (Tonelab) wat natuurlijker klinken dan de GT serie, vooral qua crunch. Wat dynamischer. Echt clean en goede high gain kunnen ze allemaal wel...multi bakkies blinken toch uit in die 'processed sound', beetje compressie, redelijke gain, delaytje, galpmje, die negentiger jaren lead sound zal ik maar zeggen. Da's aanmerkelijk makkelijker uit een multi effect te toveren dan met losse pedalen (afhankelijk van de amp).

BeeJee
6 augustus 2007, 12:17
Ik heb nu ook een GT8 thuis, en ik moet zeggen dat er een aantal behoorlijk goede crunch-sounds uit te halen zijn. Met name de Fender en de Vox models zijn erg goed vind ik. icm. een boostje (zitten er ook in) en evt. wat eq haal ik echt lekkere crunchsounds. Zeer dynamisch ook. Ik prik hem thuis gewoon in de input van een Fender75 buizenbak. De GT8 is in ieder geval vele malen beter dan de GT5 die ik ook ooit heb gehad. Ik vind hem 'live' ook beter dan de Zoom g9.2tt (die ik ook een tijdje heb gehad). De zoom was wel erg goed met recording. Dat heb ik met de GT8 nog niet gedaan.

Overigens gebruik ik in de band een combinatie van los en multi (alles midi-gestuurd). Dat is voor mij perfect. 'Best of both worlds'

M Kactus
6 augustus 2007, 16:09
Toch voor de nieuwsgierigheid (want ik heb het de laatste tijd niet meer zo gevolgd): wat is momenteel naar jullie mening het beste multi-effekt dat ook nog eens een goede overdrive/distortion heeft?

Je hebt er verschillende. De Vox Tonelab wordt over het algemeen beschouwd als de "beste" modeler voor lo-gain, crunch geluiden.
De Boss GT-8 is een modeler met ontzettend veel toepassingen en enorm veel hoekjes en gaatjes waar je alles in kan tweaken, als je er de zin voor hebt.
De Zoom 9.2 is eerder voor de high-gain, ook erg tweakable. Je moet van de sound houden.
De Line6-spullen worden ook gezien als voor hi-gain, maar hebben wel soms last van fizz. Dit is "eenvoudiger" dan de amper toegankelijke Boss.

Maar op gebied van modeling is er (naar het schijnt) maar één echte, grote concurrent voor de stompboxes: De Axe-FX.
En de Glass Nexus van Damage Control die ik al eerder vermelde is een pure MFX, zonder modeling, maar kan ook op tegen de stompboxes.


Ohja, dit zijn natuurlijk veralgemeningen. Persoonlijke smaak zal je toch moeten redden hier :)

Edit: En de nieuwere van Digitech: De GNX3000. Fijn voor recording, veel toepassingen en patches die in elkaar overgaan. Ook vooral hi-gain (zoals de meerderheid van de mfx-ers/modelers)

dml
7 augustus 2007, 09:53
Heb je zelf die Axe FX?

M Kactus
7 augustus 2007, 10:11
Heb je zelf die Axe FX?

Nee, vandaar die "naar het schijnt". Er is een wachtlijst voor, van enkele maanden. Zou'k anders wel graag eens aan de tand voelen, is alleen een beetje te prijzig: 1.749,95 dollar voor de "gewone".

Kim Wilson
7 augustus 2007, 10:50
Ik denk dat een multi-FX een compromis wordt. De ene heeft een goeie chorus, de ander is weer net iets beter met de crunch. Terwijl je met losse pedalen alles naar jouw wens kunt aanschaffen. Een goeie overdrive, een goeie chorus, etcetera.

EuroCinema
7 augustus 2007, 11:53
Een goed multi-effect met speaker en amp-simulatie is een hele uitkomst voor in de studio. Je kunt lekker experimenteren met allerlei sounds en effecten, net even iets geks voor een overdubje. Op het podium heb ik liever een paar pedalen voor me liggen.

bluegate
7 augustus 2007, 11:58
Na jaren spelen met 19" effecten ben ik ruim een jaar geleden overgestapt naar losse pedalen.
Nooit meer A/D & D/A converters, dat was het plan.

Het klinkt erg goed en je kunt de beste pedalen kiezen voor het effect dat
je wilt.
Maar je krijgt er ook een paar problemen bij:
Je moet alles monteren op een goed pedalboard.
Je moet alle pedalen voorzien van voeding wat ook problemen kan opleveren.
Je moet alle pedalen met elkaar verbinden met patchkabels waarbij storingen
kunnen optreden.

Ik heb het iets langer dan een jaar volgehouden en nu ben ik overgestapt naar
de TC G-System.
Dus weer A/D & D/A conversie, maar het gemak van zo'n apparaat maakt een
hoop goed.
De G-System schakelt mijn versterker kanalen, en ik kan alles programmeren.
Klank is misschien wat minder, maar de enige die dat horen zijn gitaristen.
Het publiek maakt het geen ene moer uit...

Verschil in mijn setup:
- Multi-effect: 1 unit, 4 kabels, 1 voedingskabel.
- Pedalen: 10 pedalen, 4 kabels, 10 patchkabels, 3 adapters, 2 daisychains.
Enige grote probleem is als de TC stuk zou gaan, dan heb ik niets.
Bij losse pedalen blijft de rest meestal werken (tenzij de voeding van je
al je pedalen stuk gaat).
Er is meer kans op storing bij gebruik van Pedalen gezien de hoeveelheid
extra's die deze keuze met zich meebrengt.
Heb dit helaas ook meedere malen ondervonden soms bij oefenavonden
maar ook tijdens optredens.

Beide oplossingen bieden voordelen en nadelen.
Voor mij is multi-effect de beste oplossing.

dePerik
13 augustus 2007, 22:15
Ik lees niets over een combinatie van een muliteffect met pedaaltjes. En laat dat nou net een combi zijn waar ik voor wil gaan. Of is een MPX100 geen écht multieffect? Anyway, dit is de setup zoals ik 'm zou willen hebben:
In de effectloop van m'n top: een Lexicon MPX100 (jah, liever een 500 of MPX1 daar ada's me te duur), midigestuurd door middel van een simpele 4 of 6 knops footcontroller.
En daarbij een pedalen setup met daarin een TS9, Jeckyl 'n Hyde, fazer van 't één of ander, Bad Horsie Wah, en wellicht nog één of twee exotische pedaaltjes waarvan je nooit helemaal precies weet wat ze doen maar die wel heel gaaf/maf klinken.
Kortom, de pregain effecten in pedaalvorm, de timebased effecten in een multieffect (dus in de loop).

Ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo dom?
of
Ben ik nou zo dom, of zijn jullie nou zo slim?

BeeJee
13 augustus 2007, 22:18
@DePerik: lees een paar posts naar boven, en je ziet dat ik iemand ben die multi en pedaaltjes combineert live. Maar ben daar echt niet de enige in. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat...:D

dePerik
13 augustus 2007, 22:31
@DePerik: lees een paar posts naar boven, en je ziet dat ik iemand ben die multi en pedaaltjes combineert live. Maar ben daar echt niet de enige in. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat...:D







:dontgeti: ooops :D

dr.distortion
13 augustus 2007, 22:50
Als ik even mag meedoen in dit topic; ik ben bezig met een vriend om een nieuwe band op te richten en we willen covers gaan spelen van Rammstein, Marillion, Pink Floyd, Dream Theater etc. Dus hier wordt veelzijdigheid geeist. Ik zit erover te denken om met een enkele unit alle geluiden aan boord te halen; ik heb een peavey valveking met 2 x 12 gesloten cab erbij. Zelf zit ik te denken aan een Zoom G9.2tt of Line 6 Podxt Live. Hoe zien jullie dit....de zoom of line 6 zou dan een goede keuze zijn of hebben jullie een beter alternatief?

En sorry voor de hijack van het topic...maar lijkt me beter om het hier te droppen dan er een nieuw topic voor aan te maken.

glasbier
13 augustus 2007, 22:53
Waarom geen simpele pedaaltjes als een overdrive,distortion en delay pedalen?
Heb ik ook en doe er alles mee.

dr.distortion
13 augustus 2007, 22:56
Eigenlijk omdat ik geen zin meer heb in gedoe met kabels, voedingen. Een mulit fx is ook handzamer natuurlijk. Dat is min of meer de strekking...en het feit natuurlijk als we dadelijk gaan repeteren in oefenruimtes/optredens dat je zo kunt inpluggen in PA. Verder de opname mogelijkheden en het stoeien met die dingen lijken me erg interessant.

InternEd
13 augustus 2007, 22:57
Kortom, de pregain effecten in pedaalvorm, de timebased effecten in een multieffect (dus in de loop).

Ik doe dat zo (ongeveer). Want ik gebruik niet veel pre-gain effecten. Tussen gitaar en amp staat alleen een wah. Overdrive komt uit de amp en in de loop staat een g-major. De kanalen van de amp en de effecten van de g-major schakel ik met een midi-controller.

M Kactus
14 augustus 2007, 09:36
Als ik even mag meedoen in dit topic; ik ben bezig met een vriend om een nieuwe band op te richten en we willen covers gaan spelen van Rammstein, Marillion, Pink Floyd, Dream Theater etc. Dus hier wordt veelzijdigheid geeist. Ik zit erover te denken om met een enkele unit alle geluiden aan boord te halen; ik heb een peavey valveking met 2 x 12 gesloten cab erbij. Zelf zit ik te denken aan een Zoom G9.2tt of Line 6 Podxt Live. Hoe zien jullie dit....de zoom of line 6 zou dan een goede keuze zijn of hebben jullie een beter alternatief?

En sorry voor de hijack van het topic...maar lijkt me beter om het hier te droppen dan er een nieuw topic voor aan te maken.

Nou, ik zou zeker de digitech GNX3000/GNX4 niet overslaan. Een goede hi-gain, betere crunch en goede effecten. De zoom was naar mijn gevoel een beetje te digitaal, maar dat zal je moeten uitproberen. De PodXTL is heel uitgebreid, en vooral gericht op de hi-gaingeluiden, maar ik vond de digitech realistischer.

BeeJee
14 augustus 2007, 16:39
Met een beetje tweaken is uit een GT-8 icm. een lekkere buizenamp ook een heerlijke sound te krijgen (hang hem zelf thuis weleens over een oude Fender75 combo).. Die zou ik dus ook zeker testen. Heb zelf ook de Zoom g9.2tt gehad, maar vind de GT8 echt beter als live-modeller/multi-effect.

ACSlater
16 augustus 2007, 18:10
Ik ben op zoek naar een goedkope oplossing om thuis wat delay (slapback r&r) reverb en chorus te hebben op mijn oefenampje(s). Ik heb al een ME-50 die ik bij optredens naar volle tevredenheid gebruik maar nog zo'n ding voor thuis vind ik wat te veel van het goeie. Heeft Zoom, Digitech e.d. een leuk multi-fxje daarvoor? Modeling kan me gestolen worden, het gaat alleen om de FX.

M Kactus
16 augustus 2007, 18:16
Ik ben op zoek naar een goedkope oplossing om thuis wat delay (slapback r&r) reverb en chorus te hebben op mijn oefenampje(s). Ik heb al een ME-50 die ik bij optredens naar volle tevredenheid gebruik maar nog zo'n ding voor thuis vind ik wat te veel van het goeie. Heeft Zoom, Digitech e.d. een leuk multi-fxje daarvoor? Modeling kan me gestolen worden, het gaat alleen om de FX.

Hangt een beetje af van je budget, zoals altijd. Maar ik zou je naar een Korg PX4 sturen. Erg leuk dingetje met veel verschillend effecten. Allemaal van boutique-pedaal-kwaliteit, maar het kost ook maar de helft van zo één pedaaltje (150€).

rjong999
16 augustus 2007, 19:11
Als ik even mag meedoen in dit topic; ik ben bezig met een vriend om een nieuwe band op te richten en we willen covers gaan spelen van Rammstein, Marillion, Pink Floyd, Dream Theater etc. Dus hier wordt veelzijdigheid geeist. Ik zit erover te denken om met een enkele unit alle geluiden aan boord te halen; ik heb een peavey valveking met 2 x 12 gesloten cab erbij. Zelf zit ik te denken aan een Zoom G9.2tt of Line 6 Podxt Live. Hoe zien jullie dit....de zoom of line 6 zou dan een goede keuze zijn of hebben jullie een beter alternatief?

En sorry voor de hijack van het topic...maar lijkt me beter om het hier te droppen dan er een nieuw topic voor aan te maken.
GT8 is wel de meest veelzijdige oplossing, die (naar mijn smaak) ook nog eens de mooiste us higain modelling heeft (SLO-100, zeg maar).

dr.distortion
16 augustus 2007, 19:23
GT8 is wel de meest veelzijdige oplossing, die (naar mijn smaak) ook nog eens de mooiste us higain modelling heeft (SLO-100, zeg maar).

De GT8 is inderdaad ook een van mijn gegadigden, echter lees ik veel verhalen dat de GT8 moeilijk te editen is qua sounds/patches etc. Alleen maar gehoord en gelezen, nog niet in het echt kunnen ondervinden. Klopt dit en wat zijn jouw bevindingen dan?

BeeJee
16 augustus 2007, 19:43
De GT8 is inderdaad wel erg uitgebreid, maar als je een beetje begrip hebt van effecten en de parameters die daar bij horen, dan is ie niet zo moeilijk. Bijna alles is met een druk op de knop te benaderen/op te slaan of te wijzigen. Ik vind hem best wel ideaal. Qua bediening is ie hierdoor in ieder geval een stuk eenvoudiger dan bijv. de GT3 of 5.

dr.distortion
16 augustus 2007, 19:59
Dat wat ik niet weet, ben ik altijd bereid om te leren. Als ik maar niet in een web terecht kom van allerlei onbegrijpbare toeters en bellen. Kun je de GT8 aansluiten op de pc zodat je met een grafische tool de boel kunt editen zoals line 6 dat bijvoorbeeld heeft? (ik kan het wel opzoeken op de site van boss, maar volgens mij heb jij ervaring met deze)

rjong999
17 augustus 2007, 00:37
Ja, zo'n tool is er (GT Manager). Maar echt nodig heb je dat ook weer niet, vindt ik.
De GT8 ia in de basis erg simpel te bedienen, omdat er voor de meeste functies gewoon draaiknopjes zitten, dus je hoeft voor de gewonen basisfuncties niet 100 menu's door te scrollen. Je kiest dus bijv. gewoon een amp-type door op het knopje 'preamps' te drukken en dan met de draainkop de juiste preamp in te stellen. Daarna kies je gewoon gain, high, mid, low, presence en volume, evt. solo boost met gewone aparte draaiknopjes waar ook gewoon onder staat waar ze voor zijn.

Evt. kies je een dsitortion ervoor, ook weer een draainkopje om het tyope distortion te kiezen, en eentje voor gain en tone, dus ook weer heel gemakkelijk. Idem voor delay, reverb en chorus.
Dan kun je nog twee andere effecten bijschakelen uit een pallet van een 30-talmogelijkheden, van hele normale dingen als phasers tot heel exotische ringmodulators en harmonizers, kwestie van fx1 of fx2 knopje indrukken, gewenste effect draaien en klaar.

In de basis dus niks moeilijks aan, na tien minuten gewoon te gebruiken. Het wordt iets anders als je tot de laatste bit de GT8 in wilt kunnen stellen (en dat kan ook!), er zitten waanzinnig veel mogelijkheiden, morphing van amp-types aan je pedaal toewijzen bijv., fx-morphing, allerhand paramter-combinaties en links maken. Als je dat leuk vindt kun je er uren zoet mee zijn, vindt je dat allenaal te moeilijk dan pak je een van de presets waar dat in gebruikt wordt en draai je daar een beetje aan. Of je laat het gewoon voor wat het is, want ook zonder al die waanzinnige mogelijkheiden is de GT8 wat mij betreft gewoon de beste machine die op dit moment op de markt is. Gewoon op je gemakt even gaan zitten om de juiste preamp, gain en tone te zoeken, opslaan en gaan!

dr.distortion
17 augustus 2007, 12:39
Dan gaat deze er zeker bij voor wat betreft de test en zoektocht naar de beste modeling oplossing. Iedereen: hartstikke bedankt voor de uitgebreide info!

RedBuell
17 augustus 2007, 12:48
IK heb net wat pedalen verkocht, ik had een CE-2 chorus en een Vox wah, de chorus vond ik echt top, wat een heerlijke warme sound kwam daaruit. De scheur komt uit mijn Marshall dsl 401, met eventueel een boss os-2 als boost wat weer veel ruis gaf dus onbruikbaar.

Het nadeel was dat het heel rommelig was, veel kabels op de grond, moest batterijen kopen omdat ik geen board had. Ik ga binnenkort wat spelen met een bandje, mijn stijl een beetje richting metallica, Godsmack en Machine Head en de andere gitarist is weer sterk beinvloed door bands als Morbid Angel, Slayer, Machine Head maar toch wel erg richting death Metal met allerlij snelle 4 aanslagen per noot loopjes.

Even kijken wat ik nu nog nodig heb(als ik voor losse pedalen ga), pedalboard, voeding, tubescreamer, delay, chromatisch stempedaal, andere wah (dimebag) wat kabeltjes. Redelijk standaard metal FX zonder veel poeha dus in feite. Kost pak em beet € 700,- met de tijd nog wat andere fx er bij om wat te boosten of in de vorm van phaser of Flanger. MIschien 2e hands te vinden voor iets minder.

Een GT-8 kost 2e hands ongeveer € 300, heel mischien met de tijd nog een dimebag wah er naast en klaar. Het mooie is ook dat ik er bijvoorbeeld een hoofdtelefoon kan aansluiten. Groot voordeel is ook dat als je in oefenruimtes komt waar de amp nou niet echt je van het is je eventueel ook een preamp kan modelen. Daarbij komt dat ik ook overweeg om in een top 40 gelegenheidsrockbandje kan spelen waarvoor ik dus ook die GT-8 kan gebruiken.