PDA

View Full Version : Maton gitaar



luc14
2 augustus 2007, 14:06
Is er iemand die ervaring heeft met Maton gitaren?
Dit omdat ik van plan ben om een nieuwe gitaar te kopen en denk aan een Maton.

Harald
2 augustus 2007, 14:12
Ben er nog steeds blij mee, voor een indruk van de sound even naar mijn myspace pagina gaan. Speelt heerlijk. Groot nadeel is wel dat je hem zelf moet importeren. Via internet bestellen geeft je geen kans hem van te voren vast te houden en horen. Lijkt me ook handig als je er in ieder geval wel eens op gespeeld hebt, zodat je ongeveer weet hoe ze voelen.

http://gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76074&page=1&pp=10&highlight=maton

Arts
2 augustus 2007, 17:33
akoestisch of elektrisch?

LaurentB
2 augustus 2007, 17:37
Dit is het akoestische gitarenforum...

Harald
2 augustus 2007, 18:47
Dacht toch dat de opnames voor mijn cd goed genoeg waren om te kunnen horen dat het een akoestische gitaar is ;)

En on topic, met de zoekfunctie vind je nog wel wat meer items over Matons. Zou wel voor een van de duurdere modellen gaan. Er is een goedkopere met alleen de AP5 pickup zonder microfoon, maar ik zou de microfoon toch echt missen. (al zou je dat model heel misschien nog wel ergens in een winkel kunnen vinden voor een zacht prijsje) Het dreadnought model waar Tommy op speelt heb ik nooit in mijn handen gehad. Die van hem klinkt in de lage registers erg mooi.

Er zijn een aantal varianten. De Artist lijkt erg op het EBG808TE model. De Michael Fix signature is dacht ik ook redelijk vergelijkbaar, maar dan met cutaway. Vind de vorm van de cutaway bij Matons niet zo mooi, en mis hem tot nu toe eigenlijk nauwelijks, terwijl ik voor de Maton altijd steelstrings met cutaway bespeelde. De Jumbo schijnt ook erg goed te zijn, (waar Tommy oa Tall Fiddler op speelt) maar heb ik ook nooit in handen gehad.

In Duitsland en Engeland zijn trouwens misschien wel wat winkels te vinden waar ze er een paar hebben. Weet niet hoe het dan met invoerrechten zit.

luc14
2 augustus 2007, 19:27
Hey Harald
Bedankt voor de info, ik heb er zeker wat aan.
Wij hebben elkaar trouwens al is ontmoet in Alkmaar, op het Alhambra gitaarfestival.
Ik ben Luc Schouten.

Harald
2 augustus 2007, 21:36
Ah, een echte 'junior' member! Maar bij jou is zo'n gitaar in ieder geval in goede handen! Zeker niet voor minder dan de EBG808TE of de Artist gaan bij de Matons (de Artist is hetzelfde qua pickup, maar ander hout en iets andere kop. Visueel eigenlijk nog iets mooier qua inleg etc.)

Zou ook eens wat Martins en Taylors proberen, en zeker zorgen dat je op een of een paar Matons gespeeld hebt voordat je uiteindelijk beslist. Een vergelijkbare Taylor of Martin zal wel iets duurder zijn vermoed ik. (Vond zelf de Taylors pas vanaf de 600 en 700 echt de moeite, maar die zijn snel een goede duizend euro duurder dan de Maton. Hebben een heel andere sound trouwens. Taylor is wat cleaner, de Maton is wat korreliger qua sound. Martins kunnen soms weer heerlijk knorren. Lastig sounds te omschrijven. Martins zijn wel snel erg prominent in de bassen. Kan fijn zijn bij het spelen, maar voor opnames is het dan al snel te veel.) Neem in ieder geval even de tijd, ik zou ook zeker eens een middagje bij Kees Dee en/of (liefst gewoon en, beide heerlijke gitaren in huis) Casa Benelly gaan zitten om wat gitaren te bespelen.

luc14
3 augustus 2007, 12:08
Ik heb laatst ook een Martin uitgeprobeerd, speelde erg goed, maar ik vind de prijzen van Martin veel te hoog.
Deze gitaar was 2600 euro.
En je had het over Kees Dee, maar wie is dat?

Flipkoos
3 augustus 2007, 13:32
Hoi Luc, ff wat anders...maar ik heb ff je filmpjes op youtube gecheckt. Jij gaat een hele grote worden!
Een goede nieuwe gitaar is wel aan jou besteed!

Harald
3 augustus 2007, 14:10
Kees Dee zit in Amersfoort. Grote zaak, met heel veel akoestische gitaren in verschillende prijssegmenten en merken. Alleen jammer dat je ze in de zaak zelf moet uitproberen. Bij Benelly hebben ze hokken waar je rustig zit. Kees Dee dus even handig timen, niet op een koopavond of weekend. Liefst een ochtend door de week denk ik zo.

Wat die prijs betreft, ik heb je horen spelen, en je blijft dat echt nog wel een tijd doen... je verdient gewoon een goede gitaar. Maar goed, dat moet ik dan misschien eerder aan je ouders uitleggen... Ervaring leert dat je uiteindelijk goedkoper uit bent als je gelijk koopt wat je hebben wilt, ipv. eerst naar de prijs te kijken. Risico is in het laatste geval altijd groot dat je veel sneller een nieuwe wilt. Maar goed, had zelf bij alle Taylors die ik geprobeerd heb altijd wel iets van twijfel, (voornamelijk met de soms enorme geluidsverschillen tussen meerdere exemplaren van hetzelfde model, of bij de gitaar die ik akoestisch het mooiste vond, dan weer een bak ruis in het Expression system). Gezien de forse prijs heb ik toen besloten de gok te wagen en de aanzienlijk goedkopere Maton te bestellen en daar blij mee te zijn (had er wel al een aantal in mijn handen gehad) Is uiteindelijk goed gelukt. Maar sluit niet uit dat er ooit nog een mooie Martin of Taylor bijkomt... ben tenslotte toch gitarist ;) Versterkt vind ik de Maton soweiso nog steeds het leukste waar ik op het podium mee gespeeld heb, qua akoestische gitaren. En een vergelijkbare Taylor of Martin is idd. gelijk een stuk duurder.

Liefhebber
4 augustus 2007, 01:03
Is er iemand die ervaring heeft met Maton gitaren?
Dit omdat ik van plan ben om een nieuwe gitaar te kopen en denk aan een Maton.
Als je aan Maton denkt waarom overweeg je dan geen Cole Clark?
Dat zijn echt heel bijzondere en prachtige gitaren en nog heel betaalbaar(voor zo lang het duurt) en gebouwd door mannen die bij Maton vandaan komen en daar de innovatie deden!
De Australische(minus T.E.) en inmiddels ook veel Engelse en Amerikaanse topartiesten schakelen allemaal over op deze gitaren!
Ik heb het op dit forum al wel eens eerder gezegd :ik vind mijn CC Fla1 beter dan mijn Martin D 45!(is zesmaal duurder!)
Komt nog bij dat de elektronica die er (eventueel) in zit onovertroffen is!

Harald
4 augustus 2007, 08:54
Heb ze wel eens in handen gehad, en zou dan voor het duurste model gaan. Moeilijk om ze bij een stand op een beurs echt goed te beoordelen, maar die versie leek me duidelijk beter. Was dan echter zeker niet meer goedkoper dan mijn Maton, sterker nog, vergelijkbaar met de Martin die Luc in handen had, qua prijs. Is het kleine model er inmiddels?

Liefhebber
4 augustus 2007, 15:30
Heb ze wel eens in handen gehad, en zou dan voor het duurste model gaan. Moeilijk om ze bij een stand op een beurs echt goed te beoordelen, maar die versie leek me duidelijk beter. Was dan echter zeker niet meer goedkoper dan mijn Maton, sterker nog, vergelijkbaar met de Martin die Luc in handen had, qua prijs. Is het kleine model er inmiddels?
Ja dat is een heel heikel punt die Angel! Ik heb inmiddels al een hele mailwisseling achter de rug met Cole Clark! Idem met de Nederlandse importeur Ron Houben. Ik heb eigenlijk nog nergens iemand kunnen vinden die er al een bespeeld heeft, laat staan bezit! Ik heb in december vorig jaar via de mail de toezegging van Brad Clark gehad dat hij er snel een paar naar Europa zou sturen! Ron Houben zou mij ook mailen zodra hij er een had. Tot op heden niets gehoord.
Ik heb een mail naar Brad Clark gestuurd met de vraag of er problemen waren. Hij ontkende dat en zei dat ze er eerst een aantal op de Japanse en USA markt hadden afgezet! Europa kwam later. Wel een zwak verhaal. Mijn vermoeden is dat ze inderdaad problemen hebben!
Jammer ,want ik vind die dreadnoughts/jumbo's(want het is eigenlijk een kruising) echt fantastisch klinken, vooral versterkt en had hoge verwachtingen van de Angel!