PDA

View Full Version : nieuwe bedrading op custom bass



JazzBass
2 augustus 2007, 12:02
Hallo,

ik ben hier net nieuw, maar ik heb meteen al een brandende vraag:

Ik ben bezig met het "customizen" van m'n Pro Session Jazz Bass. Nu was er al een potmetertje kapot ( draait door, zit niet meer goed vast ), maar ik heb dus ook gewoon ff alle draden doorgeknipt omdat niet alles goed was aangesloten. Nu is de lak bijna droog op m'n bas, maar moet de bedrading nog gedaan worden. Kan iemand mij vertellen hoe de bedrading in een Jazz Bass loopt? ik heb dus 2 knoppen ( 1 voor elk element ) en 1 tone knop. Daarnaast kwam ik er ook achter dat er een aarde-draad naar mijn brug loopt vanaf de potmeters. En voor de kapotte potmeter heb ik dus ook een vervanging nodig, kan iemand mij daarvan ook vertellen wat voor 1 ik moet zoeken?

Alvast bedankt, en ik zal de foto's ook even posten als mijn grote trots af is.

cas121
2 augustus 2007, 12:51
Hoi,

hier (http://www.seymourduncan.com/support/schematics.shtml) staat het benodigde schema wel bij.

Succes!

JazzBass
2 augustus 2007, 12:55
Super!!

Heel erg bedankt... Heb over een week weer een optreden, en dan moet ie wel klaar zijn.. :p

JazzBass
6 maart 2008, 13:37
Na een hele tijd met andere bassen bezig te zijn geweest, heb ik eindelijk tijd gehad om mijn jazz bas te bedraden. Ik heb het schema van de 2e post gebruikt. Ik heb als bedrading een stuk kabel genomen van de lokale elektronica onderdelen zaak. Als pots raadde de gitaarboer hier mij aan om 500K's er in te gooien. Ik heb er hier 1 van, voor de neckpickup, maar voor de volume van de brugpup en de tone heb ik een 250 ( deze heb ik later opgehaald, en zijn dus eigenlijk niet de goede). Nu heb ik hem even ( zonder hals en snaren ) aangesloten op een klein versterkertje in de keuken, waar de stopcontacten geaard zijn. Hij bromt/ruist nu echter enorm. Het ligt niet aan de aarde, want als ik metalen onderdelen aanraak, blijft het brommen/ruizen hetzelfde.
Het is wel een linkshandige bas, dus ik weet niet of ik dan het schema precies moet spiegelen oid. Ik weet wel dat het dan uitmaakt welke kant ik de knoppen moet draaien, maar dit maakt me niet uit.
Ik heb ook de plus en min van de elementen een keer veranderd, wat het alleen maar erger maakte, dus snel weer als normaal gesoldeert. Ook merk ik dat het lawaai sterk afneemt als ik 1 van de 2 elementen omdraai. Dwz dat ik 1 element met de polen naar de body draai. Het maakt hierin niet uit welk element ik andersom gooi, maar het draait erom dat ze niet allebei hetzelfde kunnen liggen. Het ruizen/brommen is dan echter nog lang niet helemaal weg.
En als laatste heb ik ook de capacitor ( als ik het goed schrijf/noem :P ) aan de andere kant moeten solderen dan waar hij eerst zat ( als ik het schema helemaal volg)

Als iemand hier wijs uit kan worden, zou ik graag een advies horen. Ik word er namelijk niet vrolijker van, als ik een optreden moet spelen, en m'n bas ruist als een gek.

Alvast bedankt