PDA

View Full Version : En weer het grote overdrive vraagtopic



Dribbel_
2 augustus 2007, 11:40
Er zijn er ondertussen al veel geweest maar ik heb nog geen bevredigend resultaat kunnen vinden dus hier nog maar een keer.

Ik ben opzoek naar een goed overdrive pedaal voor tijdens optredens als ik niet de mogelijkheid heb mijn eigen amp mee te nemen.

Het mag wat kosten

Ik heb een tijdje terug bij feedback de ToneBone tubeoverdrive getest die beviel me eigenlijk wel erg goed maar 230 euro voor een pedaal is toch wat aan de dure kant.

Heb nu de Boss Superoverdrive maar ik vind het pedaal zo droog klinken. Sustain is niet over naar huis te schrijven en het geluid blijft droog. Voor solo's heb je er ook al weinig aan.

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Een buizenoverdrive zal waarschijnlijk het meest in de buurt komen.


Het gaat er dus om dat ik een goeie overdrive nodig heb voor in zalen waar ik niet over m'n eigen amp kan spelen

Dude
2 augustus 2007, 11:49
Ik heb sinds kort de MXR zakk wylde overdrive. Prima ding, iets rauwer en viezer dan een tunbescreamer maar qua karakter weer erg hetzelfde.

Weet niet over welke amps je speelt als je niet over je eigen amp speelt maar als er transistor combootjes staan... ben je dan niet beter af met een distortion pedaaltje ? Mijn ervaring is toch vaak dat ik met tubescreamer achtigen niet echt uit de voeten kan bij dergelijke versterkers.

robert-gitarist
2 augustus 2007, 12:30
Probeer eens de Boss OD-3 uit en de nieuwe Dynadrive. Ohja en de MXR GT/OD. De MXR Zakk Wylde is inderdaad wel leuk pedaal maar de GT/OD is wat veelzijdiger en klinkt na mijn idee net zo rauw maar toch ietjes warmer :)

Dribbel_
2 augustus 2007, 12:35
Okee thnx, ja dat is juist het punt als ik niet mijn eigen amp mee kan nemen weet ik dus niet over wat voor spul ik moet spelen dus geen idee of er dan een goeie drive op de amp zelf zit.
En een tubescreamer in combinatie met een transistor is toch sowieso niet echt lekker ?

strat58
2 augustus 2007, 13:21
Hi sinds enkele maanden gebruik ik een Real Tube driver in combinatie met een Blue Boy van MI Audio (dit voor single coil gitaren). Persoonlijk vind ik het een fijne overdriver die samen met mijn Les Paul een goede combinatie is.
Heb zoveel OD geprobeerd maar dit vind ik voorlopig het beste voor mij.
Een Ibanez Tube King is ook erg goed (heb ik als reserve ;) . Heb ook nog een 3 knops Tube Driver van Tubeworks maar die vind ik te heavy metal achtig en kan hem in mijn Blues Rock band helaas niet gebruiken (ga hem binnenkort ook verkopen). De combinatie Blue Boy en Blues Pro werkt ook erg goed, de MI Audio pedaaltjes kun je goed stacken, heb en tijdje gespeeld over een CB samen met een BP en dat ging ook, de Blue Boy erbij en je hebt een mooe overgang van clean naar crunch naar vette scheur voor solo's.
Peace Strat58

EuroCinema
2 augustus 2007, 13:57
En een tubescreamer in combinatie met een transistor is toch sowieso niet echt lekker ?
Als je een SRV-sound wil is TS+transistor geen goed idee. Maar je kunt best mooie sounds krijgen met zo'n set-up hoor.

Kim Wilson
2 augustus 2007, 15:55
Een budget-oplossing kan idd een Boss OD-3 of BD-2 (of andere merken, maar deze ken ik zelf toevallig) zijn. Als het wat meer mag kosten, zou ik op zoek gaan naar een pedaal met een buis erin.

EricSw
2 augustus 2007, 17:12
Als het wat meer mag kosten, zou ik op zoek gaan naar een pedaal met een buis erin.

Of zelf bouwen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92749
Als het mij lukt moet iedereen dat kunnen.

Nitefly7
2 augustus 2007, 19:39
2ehands OCD; the end to bijna alles... (en 2ehands precies tussen een Tonebone en SD-1 in!)

Speeddemon
2 augustus 2007, 23:58
2ehands OCD; the end to bijna alles... (en 2ehands precies tussen een Tonebone en SD-1 in!)
Disagree. Die OCD is veel te kieskeurig wat amps betreft. Op de ene amp klinkt ie werelds, op de ander als een brakke DS-1 met te weinig gain.

Een Crowter Hotcake is dan al iets beter, en zoals robert-gitarist aangaf, die MXR GT-OD is erg veelzijdig en goed.

Nitefly7
3 augustus 2007, 01:19
Disagree. Die OCD is veel te kieskeurig wat amps betreft. Op de ene amp klinkt ie werelds, op de ander als een brakke DS-1 met te weinig gain.

Een Crowter Hotcake is dan al iets beter, en zoals robert-gitarist aangaf, die MXR GT-OD is erg veelzijdig en goed.

...bijna... :( ?
ah toe nou...
nee, ik heb inderdaad deze 'klacht' vaker gehoord, maar ik heb tot nu toe ook alleen maar Studiotone/AVT50/Valvestate 65 (toch best 'n lekkere leen-amp)/M-audio Black Box en 'straight into computerspeakers' gehoord...

Niet echt zalm-neusje'rig qua versterking, maar ik heb gain te over (OCD gain nooit over de 12uur..)

voor mijn setup vind ik 'm tot nu toe wel (een) end to bijna alles; in lange tijd niet zoveel plezier uit 'n pedaal gedraaid/gespeeld..

wat ik prettiger vind t.o.v. een Fulldrive als 'pedaal' op zich, is dat de OCD met humbuckers en singlecoils even lekker klinkt..
Fulldrive vind ik werelds voor singlecoils, maar voor hb's niet altijd even fijn (zeker niet in compcut mode... misschien andere mode proberen..?)

Ik vind 'm veelzijdiger en dynamischer te bespelen en te 'bedraaien' (aanslaggevoelig en/of knoppen afstellen) dan m'n SEM DS-1 destijds, dat wel..

Die GT-OD schijnt inderdaad erg 'veelzijdig' te zijn..

vinni
3 augustus 2007, 10:56
Disagree. Die OCD is veel te kieskeurig wat amps betreft. Op de ene amp klinkt ie werelds, op de ander als een brakke DS-1 met te weinig gain.

Een Crowter Hotcake is dan al iets beter, en zoals robert-gitarist aangaf, die MXR GT-OD is erg veelzijdig en goed.


Hmm,
ik vond de Hotcake dus helemaal nix en de OCD geweldig.
hahahaha....smaken......
Wat ik erg fijn vond aan de OCD behalve het geluid is de dynamiek.

Heeft natuurlijk erg veel te maken met de rest van je spullen en het geluid dat je zoekt.

Vinni

Speeddemon
3 augustus 2007, 12:21
Hmm,
ik vond de Hotcake dus helemaal nix en de OCD geweldig.
hahahaha....smaken......
Wat ik erg fijn vond aan de OCD behalve het geluid is de dynamiek.

Heeft natuurlijk erg veel te maken met de rest van je spullen en het geluid dat je zoekt.

Vinni
Die Hotcake vond ik wat milder/zachter, en daar houd ik wel van, aangezien je anders heel snel in 'icepick' regio's zit. Op pedalendag 4 (toch?) hebben we de Hotcake, OCD en MiG*Boost vergeleken, en nou niet om m'n eigen loftrompet te blazen, maar het werd mij i.i.g. (en een aantal anderen ook) duidelijk dat de MiG*Boost het minst moeilijk deed over welke amp ie ingeprikt werd EN hij kon gewoon goed meekomen qua klank.
Die OCD is idd behoorlijk dynamisch, maar echt snel te fel. Hij zou eigenlijk een presence trimpotje moeten hebben, dan heb je een winner.