PDA

View Full Version : levensduur oude transistoren beperkt?



Nobler
2 augustus 2007, 11:31
In de oude treblebooster effecten werd meestal een germanium transistor gebruikt, liefst de Mullard OC44 die door Philips werd gemaakt. Deze zijn bij Tube Amp Doctor te koop voor 6 euro. Huidige bouwers van klonen van de ouder trebleboosters, zoals de Dallas Rangemaster, claimen NOS, new old stock, dus ongebruikte componenten die 'in de goede oude tijd' gemaakt zijn. Ik las ergens anders echter dat deze transistoren slechts 'stabiel' zouden zijn voor een periode van 15-20 jaar. Zijn die NOS transistoren dan nog te vertrouwen, en heeft het wel zin om te proberen een origineel effect uit de jaren '60 te vinden (waar vaak veel geld voor wordt betaald)?

heinz3110
2 augustus 2007, 12:29
Tja, zin....

Een aantal dingen bepalen de onstabiliteit van (oude) germanium transistors:
(en als andere mensen mij kunnen verbeteren en/of aanvullen ...graag!)

- Germanium is een lastigere, minder stabiele grondstof dan silicium om consistent mee te kunnen fabriceren met de juiste specificaties. De fouttolerantie ligt daardoor hoger dan met silicium.

Duhus : er zit meer verschil tussen de ene ac128 (Ge)en de andere ac128
dan tussen een bc108 (Si) en een andere bc108.

Het fabricageproces daarin is in latere jaren wel verbeterd, maar de jaren 60 typen kunnen onderling aardig afwijken.

-Deze Ge-typen hebben inderdaad ook een "drift" (het verouderen, dus) die door de jaren heen wat meer van zich laat spreken, waardoor de fouttolerantie alleen maar groter wordt...moeten ze wel in een circuit zitten, dus nieuw en ongebruikt uit een pakje hebben ze dat niet.

- Het circuit waar deze transistors ingehangen werden zorgden err ook voor dat deze toleranties uitvergroot werden. Of uitgebuit , dat kan ook . Sterker nog: als je zo'n circuit zou gebruiken met Si transistors, zal je merken dat je ook meer verschil kan horen als je de torren omwisselt van hetzelfde type. Minder , maar toch.

Dus je kan wel mooi een NOS kopen , maar waarschijnlijk zou ik er 4 (ofzo( kopen en testen welke het beste klinkt.

Daardoor zal de ene oude rangemaster weer anders klinken dan de andere.
(Om maar te zwijgen over fuzzfaces... dat circuit vergroot de fouttolerantie van Ge helemaal!)

En dus zal de ene treblebooster "beter klinken" dan de andere. Dus zal je nooit
weten of je nou de echte mojo gekocht hebt of niet. :)

Als je zelf zou bouwen: doen! Kan je ook wat experimenteren met de makkelijkere verkrijgbare en meer consistentere (en goedkopere!) AC128/127.

-

BerendB
2 augustus 2007, 13:28
Waar je ook nog rekening mee moet houden is:
Voor Rangemaster en Fuzz Face worden Germanium Transistors met een bepaalde Hfe en beperkte lekstroom aanbevolen
Die exemplaren van TAD zijn ongeselecteerd, Hfe en lekstroom zijn dus niet bekend.

Verder zijn de OC44's van TAD de metalen (latere versie) en niet de legendarische glazen versie.

Berend

heinz3110
2 augustus 2007, 13:51
/geekmode on/...wat duidelijk onderstreept hoe onstabiel de productie van germaniumtorren is, of het circuit waar ze inhangen :D.

Was net op de site van Newtone, en zag dat ook. Ik denk : ook eens kijken bij de siliciumtransistors, of ze dat onderscheid in hFe hebben. Niet -natuurlijk.
/geekmode off/

Tonnis
14 augustus 2007, 14:38
Voor de liefhebbers, die "legendarische glazen versie" van de OC44 is bij een Haagse elektronicazaak nog gewoon te koop, voor euro 1,25 per stuk...

vinni
14 augustus 2007, 16:27
Topic wat ik ooit eens gestrat ben op hFE waardes



http://board.buildyourownclone.com/viewtopic.php?t=3987&highlight=vinni

Veel maakt het dus niet uit.....

Vinni

Geronimo
16 augustus 2007, 10:31
Voor de liefhebbers, die "legendarische glazen versie" van de OC44 is bij een Haagse elektronicazaak nog gewoon te koop, voor euro 1,25 per stuk...


Waar? Bij Radio Twente?

Nielsje
16 augustus 2007, 10:37
... gestrat ...


Dit vind ik een leuke typo :)

Tonnis
16 augustus 2007, 13:46
Inderdaad bij Radio Twenthe. Volgens de verkoper rechtstreeks afkomstig uit een Philipsdoosje uit 1965.

heinz3110
16 augustus 2007, 23:30
Topic wat ik ooit eens gestrat ben op hFE waardes
http://board.buildyourownclone.com/viewtopic.php?t=3987&highlight=vinni

Veel maakt het dus niet uit.....

Vinni

Ligt dus aan het circuit waar je 'm inhangt. Bij een fuzzface is het wel bepalend, omdat de emitter van één transistor direct aan de massa ligt.En dus wordt de hoeveelheid fuzz bepaalt door de hFe.

fuzzface (http://fuzzcentral.ssguitar.com/fuzzface.php)

Bij die rangemaster zal het wat minder uitmaken, omdat de emitter via een 3k9 weerstand aan massa wordt gelegd, zodat de versterkingsfactor bepaald wordt door de combinatie van de 10k pot en de 3k9 weerstand( deze combi zorgt dus voor een versterkingsfactor van 10 / 3.9 = 2,5X . En dan maakt het dus niet veel uit of je er eentje in hangt met een hFe van 50, 100, 160 .

Nitpicking misschien. Maar zodra de emitter direct aan de massa wordt gelegd , wordt de hFe (en de ingangimpedantie,ook ERG belangrijk!)wel zeker bepalender!