PDA

View Full Version : Volume begrenzer?



Valoosj
1 augustus 2007, 23:21
Ik was vandaag bij B 2 the A, coole gast trouwens :D

Mijn Superhawk daar even op zijn Brunetti aangesloten, en dat klonk heerlijk!

Blijkt dat hij een of ander kastje op zijn amp heeft liggen, dat maar een bepaald percentage van je volume doorlaat, zodat je je buizenamp van 120 watt zonder problemen op 6 kan zetten in je slaapkamer.


Zou zoiets zelf te bouwen zijn, met enkel de mogenlijkheid om tussen je top en cabinet het volume te begrenzen, zodat je toch die heerlijke klank van je buizen kan horen, zonder je huis te laten instorten?

B2A zal de naam nog wel komen posten van dit spul, ik ben het momenteel vergeten.

En Joris verdorie, waar zat je? :nervous: Volgende keer moeten we je vroeger waarschuwenen

edit: het noemt dus Loadbox

G.G.
2 augustus 2007, 06:44
En Joris verdorie, waar zat je? :nervous: Volgende keer moeten we je vroeger waarschuwenen


Jaja, ik weet het, zit tot mijn oren in het werk.

Paul Heetebrij
2 augustus 2007, 10:41
Misschien helpt dit:
Simpele power soak (http://blueguitar.org/new/schem/misc_mod/volreduc.gif)

Ik kan een heel T-netwerkje uitrekenen, maar ik heb geen idee hoe ik dat begrijpelijk op dit forum kan posten met alle formules etc.

Het Vermogenreduceergedeelte van de Loadbox van Koch bestaat uitsluitend uit weerstanden.

Via Google heb ik al eens de nodige relevante links gevonden.

Succes!

Valoosj
2 augustus 2007, 11:57
dat ziet er goed uit
hoeveel percent van je volume laat dit nog door? want ik zie nergens een potmeter of iets om dat zelf te bepalen.

Heb je dit zelf al gebouwd?

Paul Heetebrij
2 augustus 2007, 12:19
Ik heb hem niet zelf gebouwd.
In het schema kun je zien dat de spanning wordt gehalveerd, dus blijft er een kwart van het vermogen over. In decibels is dit -6dB.

Ik heb een Koch Loadbox en vroeger nam ik op met een 8 ohm weerstand met daaraan een nagebouwde speakersimulator uit het model Hughes en Kettner Crunchmaster.

De buizentop waarmee dit gebeurde leeft nog steeds.

G.G.
2 augustus 2007, 12:25
Dus hiermee kan je een 15w madamp combootje met 8 Ohm speaker een vermogen van ongeveer 4 watt geven?

Zou nogal interessant zijn voor thuisgebruik.

Valoosj
2 augustus 2007, 12:33
zou ik dit dan kunnen bouwen , en tussen mijn talkbox en speaker cabinet kunnen steken? dit werkt op 8 ohm.

Paul Heetebrij
2 augustus 2007, 13:44
Ja.

De 16 ohm weerstand op de helft van het vermogen nemen.
De 8 ohm weerstand op een kwart van het vermogen.

Indien je dit omrekent naar een symetrisch circuit: T of n (Pi) dan maakt in en uitgang ook niet meer uit.

Weerstanden monteren op iets dat ze koelt. Kunnen tamelijk heet worden.

Een paar jackpluggen, een geschikt kastje en klaar is Klara.

Het Koch-apparaat heeft de zwaarste weerstanden gemonteerd op een wat dikkere plaat. Ik vermoed zo'n 4mm aluminium.

Valoosj
2 augustus 2007, 15:20
ok, ik ga me er binnenkort in verdiepen dan. verandert dit ding iets aan je geluid? qua toon enzo

B_2_the_a
2 augustus 2007, 16:17
Ter Correctie:
het is niet MIJN brunetti, maar die van Minas!!!

Ten tweede, hoe hij gister stond (voor mij overigens normaal) zouden sommige buren ook niet blij zijn... ik ben gezegend met polen en overige illegalen!

Paul Heetebrij
2 augustus 2007, 16:27
ok, ik ga me er binnenkort in verdiepen dan. verandert dit ding iets aan je geluid? qua toon enzo
Ja! Als je zoekt op dit forum vind je meer threads over dit onderwerp.

Of het acceptabel is, kun je zelf het beste beoordelen.

Negative K3 fan
2 augustus 2007, 17:43
ok, ik ga me er binnenkort in verdiepen dan. verandert dit ding iets aan je geluid? qua toon enzo

ja, gebruik de zoekfunctie eens met de volgende termen: powersoak, hotplate, attenuator, weber mass en loadbox en je zult genoeg leesvoer vinden om je een paar uur mee zoet te houden.

de THD Hotplate schijnt de beste te zijn, maar daar betaal je ook flink voor.

Valoosj
2 augustus 2007, 21:44
zal ik doen. maar net een dagje bezig geweest met een A/B met dubbele loop
effe genoeg soldeerdampen gesnoven...
volgende week nog Nijboer zijn tubedriver

minas
11 augustus 2007, 17:18
Het kastje is iig een Koch Load box 8 ohm.

Nielsje
11 augustus 2007, 20:05
Hm.. ik ben hier wel benieuwd naar. De hotplate en de weber mass schijnen echt goed te zijn, maar ook duur. Als ik voor een fractie van de prijs zo'n ding kan klussen, dan hoeft het geluid niet helemaal perfect te zijn voor mij. Maar een potmeter zou wel handig zijn voor het geluid...

Wellicht dat ik hem wel ff ga bouwen, als ik zin heb :)