PDA

View Full Version : Faseproblemen



Han S
1 augustus 2007, 23:16
Ik vond een filmpje waarin het mooi wordt uitgelegd: http://www.youtube.com/watch?v=sba-sRo3UQI&NR=1

En als je drums wilt gaan opnemen: http://www.youtube.com/watch?v=F8KUFRBIAcs

X-Rated
2 augustus 2007, 01:09
Juist, nu snap ik het hele fase probleem gebeuren waar je het telkens over hebt en hoe je het kunt herkennen.

Verder machtig mooie videos van dat recordbetteraudio.com zeg :O Daar kun je wat mee!

kevaho
2 augustus 2007, 01:18
Leuk informatief filmpje, alleen vind ik dat ie een beetje onduidelijk spreekt (beroepsmisvorming?)... Ma ik denk dat velen er wel iets aan zullen hebben.

Nu moet ik ter volledigheid er toch wel bij vertellen dat ik ooit een snare heb opgenomen met dezelfde opstelling zoals in de film, alleen had ik dan een C1000s van AKG aan de bottom van de snare ipv een shure sm57. Het resultaat was dat het beter klonk zonder die faseomkering.

Om maar aan te geven dat men niet altijd blindelings de theorie moet volgen die men ooit geleerd heeft. Dé regel blijft toch nog dat je gewoon je oren moet gebruiken en luisteren/vergelijken wat het beste klinkt...

Iig, een sjiek filmke

Han S
2 augustus 2007, 01:28
Ik kan hem goed verstaan, maar ook als je af en toe begrijpt wat hij zegt heb je genoeg informatie. De beelden spreken voor zich. Wat ik heel treffend vind is dat je goed het verschil hoort als de microfoons boven de toms worden verplaatst.

Wat hij er niet bij vertelt is dat als je de microfoon verder van de trommel hangt, dat je dan meer overspraak krijgt van bekkens. Als je inplaats van de Shure mics die hij laat zien bijvoorbeeld Sennheiser MD421's gebruikt boven de toms, is het verplaatsen veel dramatischer en levert een veel groter verschil op. Ook de overspraak op de 421 word je niet buitengewoon vrolijk van, dus daar zoek je de juiste weg in.

Denk niet dat het allemaal zo simpel is als het lijkt.

X-Rated
2 augustus 2007, 09:29
De drums van zijn opnamen zijn erg "loose" naar mijn mening. Ik vroeg me af of bij een metal drumkit en metaldrummer alles ook in eerste instantie zo loose klinkt en of het echte strakke pas in de post-productie wordt verkregen door compressors en dergelijken.

Maar ik ga zeker de basis van deze theorie (wat naar mijn mening allemaal basis is ;) ) zeker toepassen op onze eigen tracks als ik een fatsoenlijk mengpaneel tot mijn beschikking heb :P

guhlenn
2 augustus 2007, 09:51
Slipperman zei het ooit prachtig; metal produkties verhouden zxich tot de realiteit zoals INdiana Jones and the temple of doom tot een documentaire over het regenwoud. :)

madman
2 augustus 2007, 10:09
sommige metaldrummers hebben echt een onwijs dood drumstel, heb een tijdje geleden een bandje horen spelen....
die drummer had een sound; het geluid van de drums sloeg sneller dood dan wanneer je gewoon met je stokken tegen elkaar slaat...

bah wat een kutgeluid was dat (sorry voor degenen die het daar niet mee eens zijn)

Solidkick
2 augustus 2007, 12:14
Leuk drum filmpje.
Dit trucje was ik bijna weer vergeten:
http://www.lowbottomizer.com/speakertruc.jpg


Nog nooit geprobeerd.
Kan iemand er iets zinnigs over roepen?

Han S
2 augustus 2007, 12:27
Leuk drum filmpje.
Dit trucje was ik bijna weer vergeten:
http://www.lowbottomizer.com/speakertruc.jpg


Nog nooit geprobeerd.
Kan iemand er iets zinnigs over roepen?

Ik heb twee speakertjes uit de jaren 50 van 600 ohm en ik gebruik die wel eens. Wat je op de foto ziet is de woofer van een NS10 en die is 8 ohm.

Die 600 ohm speakertjes zou je zomaar als microfoon kunnen gebruiken, super groot membraan en rondomgevoelig.

Solidkick
2 augustus 2007, 12:44
Dank voor de info Han.
Ik ga dit eens proberen.

Onzer drummer speelt met een gesloten resonantievel op de kicks waardoor het vrij moeilijk is om een attack te krijgen.
Dus vorige week met wat huisvlijt van 2 tomhouders en mic stands het volgende gemaakt en daarna de voorvellen er weer op geschroefd:
http://www.lowbottomizer.com/kick.jpg

Aan de voorkant staan nu MD421's die op zich voldoende oemph geven maar dat zou met zo'n speaker opstelling best nog eens dieper kunnen worden.
Enige zorg is of de speakers het kunnen bijbenen bij het rappere dubbele bass werk.

bert k
2 augustus 2007, 13:20
Erg fraai, maar geeft dat geen enorm contactgeluid? Dat de klap dus vooral door het metaal de mic ingaat. Misschien kan je hem verend ophangen, in zo'n spin.

bass blom
2 augustus 2007, 13:36
dat vraag ik me nou ook altijd af bij die drumkit klemmen op toms enzo..

Das Schaap
2 augustus 2007, 14:00
sommige metaldrummers hebben echt een onwijs dood drumstel, heb een tijdje geleden een bandje horen spelen....
die drummer had een sound; het geluid van de drums sloeg sneller dood dan wanneer je gewoon met je stokken tegen elkaar slaat...

bah wat een kutgeluid was dat (sorry voor degenen die het daar niet mee eens zijn)
Als je gewoon een tik los hoort klopt dat ja, maar door de snelheid waarmee ze spelen kan je geen vol en warm geluid gebruiken daarbij. Het past bij de muziek, maar daarbuiten klinkt het totaal niet nee.

Solidkick
2 augustus 2007, 15:28
Erg fraai, maar geeft dat geen enorm contactgeluid? Dat de klap dus vooral door het metaal de mic ingaat. Misschien kan je hem verend ophangen, in zo'n spin.

Is mij niet opgevallen. In ieder geval geen geratel.
Ik heb 1 rubber ring gebruikt voor de ophanging aan de ketel en de handel goed vast gezet.
Na een beetje stelwerk kreeg ik een goeie pets.
En daar was het om te doen.

Het laag van de kick haal ik overigens niet uit deze mics maar uit de MD421's bij het resonantievel.
Wellicht dat een spin wel vereist is als je ook het laag uit de "binnen" mics wilt halen.

@Das Schaap: exactely!

Kim Wilson
2 augustus 2007, 15:31
Het laag van de kick haal ik overigens niet uit deze mics maar uit de MD421's bij het resonantievel.
Wellicht dat een spin wel vereist is als je ook het laag uit de "binnen" mics wilt halen.

...
Huh? Dus je hangt een typische bassdrummic in je bass, om vervolgens het laag uit een paar allround mics te halen?

guhlenn
2 augustus 2007, 15:33
doe ik ook, zo krijg je die tik heel makkelijk, kan je de body 'toevoegen'

Solidkick
2 augustus 2007, 16:01
Huh? Dus je hangt een typische bassdrummic in je bass, om vervolgens het laag uit een paar allround mics te halen?

Ik snap dat je het niet snapt :D
De keus van de Beta 52 is puur betrouwbaarheid en duurzaamheid.
Het gaat er in deze ketels (22x16 inch) nog al aan toe!

Allround mics bij het resonatievel klinkt juist erg goed.
Een typisch kick mic doet het daar veel minder vanwege het beperkte bereik.

Han S
2 augustus 2007, 16:28
Een van de meest legendarische kickmics is de AKG D12, ik heb nog geen microfoon gehoord waar meer laag uit komt en dan heb ik het dus over laag beneden de 80hz.

En wat denk je? Die was oorspronkelijk bedoeld voor zangmicrofoon en dat doet ie helemaal niet zo verkeerd. Als je het over het 'beperkte bereik' hebt van kick microfoons dus.

De Beta 52 geeft ook best wel veel laag, de MD421 kan ook heel goed werken en je gelooft het niet: de Beyer M88 is bekend als kickmic (ook een zangmic van oorsprong) en de Beyer M201 doet het ook erg goed in de kick.

Solidkick
2 augustus 2007, 16:53
Een van de meest legendarische kickmics is de AKG D12, ...
En wat denk je? Die was oorspronkelijk bedoeld voor zangmicrofoon

Ha, de D12 zag ik een paar week terug nog in die docu over Muskee op 3.
Ik vroeg me al af waarom Cuby in een kick mic stond te croonen... :D

kevaho
2 augustus 2007, 19:30
het gaat wel een beetje off topic vind ik :D :D

bert k
2 augustus 2007, 19:34
Das altijd hier. :D