PDA

View Full Version : Ik ben nog steeds op zoek naar...wie heeft advies?



glasbier
1 augustus 2007, 21:56
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede speaker voor mijn fender hotrod deluxe die ik te 'brallerig' vindt klinken.
Zoek een speaker die lekker warm klinkt en dus absoluut niet modderig.
Genre;blues,(prog)rock.
Mag best wel langer clean blijven.
De standaard kut-eminence wordt erg brallerig en schel als ik boven volumestandje 2,5 kom.
Ik hoor wel goede verhalen over de Celestion G12-T100.
Ik kan hier best wel wat hulp gebruiken,graag advies.

marc_o
1 augustus 2007, 22:02
Laat, voordat je een andere speaker aanschaft, eerst je combo goed biassen. Ik hoor overal dat de meeste Hotrods te "koud" staan afgesteld, en door een "hetere" afstelling zou je zomaar eens tevreden kunnen zijn en het scheelt een berg geld....succes!

glasbier
1 augustus 2007, 22:06
Thanks,maar dat heb ik al laten doen.
In ieder geval bedankt voor de tip.

drap
1 augustus 2007, 22:07
Absoluut niet als commentaar of afzeikerig bedoeld, maar is die Hotrod Deluxe sowieso wel de versterker voor je? Ik meen eerder ook al wat 'klachten' van je te hebben gelezen met betrekking tot je versterker, dan vraag ik me af of je niet beter wat anders kan zoeken voor je met peperdure ingrepen gaat beginnen. Daar komt nog eens bij dat je ook rekening moet gaan houden met het wattage en dergelijke van een vervangende speaker en dan wordt de spoeling dun + dat het nog maar de vraag is of ie wel lekker in jouw versterker klinkt. En zoals ik al zei, goedkoop zal het bepaald niet worden, eventjes een andere speaker. Ik zou serieus naar iets anders uitkijken als ik jou was en ook sowieso flink testen.

edit: Wat betreft dat schelle, ik weet niet of het des Eminence is, maar die van mij klinkt ook schel op hogere volumes.

Mitch
1 augustus 2007, 22:14
Zei de man die zijn amp al flink aan 't aanpassen is :D

biertje, kijk eens rond in de nieuwere Eminence lijn, de Red Coats. Zit genoeg bij met voldoende vermogen, beter dan wat er standaard in die Prutrods gegooid wordt en het is ook betaalbaar.

drap
1 augustus 2007, 22:16
Ja, maar da's anders. Bij mij gaat de hele speaker er onderweg. Ik vervang niks :D

glasbier
1 augustus 2007, 22:16
Tja,ik kan wel een andere versterker gaan kopen maar wie weet dat die op den duur ook niet bevalt.
Eerlijk gezegd heb ik daar ook aan zitten te denken(andere amp).
Maar ik weet nu wat ik heb en als ik er nu 100-150 tegenaan gooi voor een andere speaker ZOU ik uit de brand kunnen zijn.
Vaak lees ik dat een andere speaker DE oplossing is voor de hotrods.

drap
1 augustus 2007, 22:30
Je ZOU uit de brand geholpen kunnen zijn, maar dat weet je nooit van tevoren bij een speakerswitch. Bij het testen van een versterker weet je het wel. Je kan de gok nemen, maar het lijkt me kloten erachter te komen dat ook de vervangende speaker het niet is.

Btw, je had het over de Celestion G12 T100, ik zag 'm niet staan op de site van Celestion, maar ik neem aan dat ie 100 watt is. Ik denk dat dat dan niet gaat lukken in jouw versterker, gezien die 40 watt ophoest.

Rinze
1 augustus 2007, 22:46
Btw, je had het over de Celestion G12 T100, ik zag 'm niet staan op de site van Celestion, maar ik neem aan dat ie 100 watt is. Ik denk dat dat dan niet gaat lukken in jouw versterker, gezien die 40 watt ophoest.

?? Volgens mij heb jij je dag niet Drap...

glasbier
1 augustus 2007, 22:46
Ik denk dat Chris hier aan te pas moet komen!

CHRIS!

drap
1 augustus 2007, 22:48
?? Volgens mij heb jij je dag niet Drap...

Eh... hu? :o

Rinze
1 augustus 2007, 23:05
Eh... hu? :o

Een versterker van 40 watt met een speaker die 100 watt kan hebben. What's the problem? :o

of ben ik nou gek?

Kaboemba
1 augustus 2007, 23:06
Je ZOU uit de brand geholpen kunnen zijn, maar dat weet je nooit van tevoren bij een speakerswitch. Bij het testen van een versterker weet je het wel. Je kan de gok nemen, maar het lijkt me kloten erachter te komen dat ook de vervangende speaker het niet is.

Btw, je had het over de Celestion G12 T100, ik zag 'm niet staan op de site van Celestion, maar ik neem aan dat ie 100 watt is. Ik denk dat dat dan niet gaat lukken in jouw versterker, gezien die 40 watt ophoest.

Hier snap ik geen reet van.
Hij heb een versterker die 40 watt is en dan zou er geen 100 watt speaker in kunnen ?

glasbier
1 augustus 2007, 23:08
Komt mij ook 'raar' over.
Maar goed,daar gaat het niet over:graag wat advies/tips!

Rinze
1 augustus 2007, 23:09
Hier snap ik geen reet van.
Hij heb een versterker die 40 watt is en dan zou er geen 100 watt speaker in kunnen ?

Dat zeg ik.

Kaboemba
1 augustus 2007, 23:11
Dat zeg ik.

Idd, ik ook (alleen net iets later).

Of Drap steekt ons de gek aan of hij valt gigantisch door de mand.
Ik zeg het tweede (sjesus Drap valt me tegen).

drap
1 augustus 2007, 23:13
Ik meen ooit eens een dergelijk antwoord te hebben gekregen op dit forum, vandaar die gedachte. Ooit heb ik namelijk ook eens gedacht aan andere speakers in een ouwe versterker en toen kwam dit ook aan bod. Als ik het mis heb, mijn excuses.

glasbier
1 augustus 2007, 23:14
Is goed!
Meer tips?

Kaboemba
1 augustus 2007, 23:19
Ik meen ooit eens een dergelijk antwoord te hebben gekregen op dit forum, vandaar die gedachte. Ooit heb ik namelijk ook eens gedacht aan andere speakers in een ouwe versterker en toen kwam dit ook aan bod. Als ik het mis heb, mijn excuses.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat antwoord kreeg zonder dat iemand er op reageerde, maar zelfs ik kan het fout hebben. Mocht je het advies wel gekregen hebben dan mag diegene zich schamen, alhoewel er nogal veel advies wordt gegeven wat nergens op slaat.

Mitch
2 augustus 2007, 08:44
De amp gooit er maximaal 40W uit en de speaker kan maximaal 100W hebben. Dat verschil is zo groot dat je je nog niet eens druk hoeft te maken over piekbelasting e.d., het is gewoon in dat geval een ruim overbemeten speaker. Qua klank kan het leuk zijn om de vermogens een beetje in de buurt van elkaar te houden, dat geeft een ander effect. Een 50W speaker zou al ruim voldoende zijn, maar voor mijn part gooi je er een 200W speaker in...

Kim Wilson
2 augustus 2007, 09:29
Ik heb er destijds een externe cab aan gehangen met G12H30's erin, en nog was die Hotrod niet je van het. Het is een beetje het karakter van die Hotrod. Los in het laag, hard in het midhoog. Weinig romig. Dat is vast wel op te lossen door van alle modificaties uit te voeren. Een andere speaker helpt al een hoop, een andere trafo scheelt ook vast wel. Maar dan ben je alweer 200 euro verder.

Wat je dus ook zou kunnen doen, is die Hotrod voor €500 verkopen, die €200 erbij doen (en misschien nog 50 of 100 meer) en een goeie SF Bassman of Bandmaster o.i.d. aanschaffen.

glasbier
2 augustus 2007, 11:05
Ik heb er destijds een externe cab aan gehangen met G12H30's erin, en nog was die Hotrod niet je van het. Het is een beetje het karakter van die Hotrod. Los in het laag, hard in het midhoog. Weinig romig. Dat is vast wel op te lossen door van alle modificaties uit te voeren. Een andere speaker helpt al een hoop, een andere trafo scheelt ook vast wel. Maar dan ben je alweer 200 euro verder.

Wat je dus ook zou kunnen doen, is die Hotrod voor €500 verkopen, die €200 erbij doen (en misschien nog 50 of 100 meer) en een goeie SF Bassman of Bandmaster o.i.d. aanschaffen.

Verbeter me als ik het verkeerd heb,maar jij bent toch ook naar een Bassman of Bandmaster overgestapt?

Kim Wilson
2 augustus 2007, 11:10
klopt. +10...

glasbier
2 augustus 2007, 11:14
Een Bassman of een Bandmaster?
Welk type en hoe bevalt het?
Gebruik je hem ook thuis?

Kim Wilson
2 augustus 2007, 11:21
Ik heb een '71 Bandmaster Reverb met een 2x12" kast. 45 watt. Ik heb er laatst een mastervolume in laten bouwen. Ideaal, zeker voor thuis. Ik gebruik hem idd ook thuis, en daar is de Bandmaster beter voor geschikt dan de Hotrod. De HR heeft nogal gevoelige pots, je hebt geen volume of teveel volume. De pots in de BMST zijn wel een stuk beter. En nu met de MV is ie nog beter af te stellen.

Hij klinkt iig een stuk beter uitgebalanceerd. Lekker dik en vet. Wel vrij los in de bassen, maar dat is een beetje des Fenders. Niet teveel bas indraaien dus. Maar hij klinkt echt heerlijk.

glasbier
2 augustus 2007, 11:27
je hebt een PM!

Rinze
2 augustus 2007, 11:29
Ik heb ook wel eens over een hotrod gespeeld en ik vond hem erg schel in het hoog (was ook nog met een Tele, au!).

Jammer dat een G12H te weinig vermogen kan hebben, die klinken mooi in het hoog. Heb je al eens over andere (voor-) buizen gedacht? Wat zit er nu in? JJ's zijn mooi rond en niet schel.

Ik heb zelf ook goede ervaringen met een G1265 van Celestion, ik weet alleen niet of ze die nog maken.

Kim Wilson
2 augustus 2007, 11:40
je hebt een PM!
En jij ook. :)

glasbier
2 augustus 2007, 11:41
Ik heb ook wel eens over een hotrod gespeeld en ik vond hem erg schel in het hoog (was ook nog met een Tele, au!).

Jammer dat een G12H te weinig vermogen kan hebben, die klinken mooi in het hoog. Heb je al eens over andere (voor-) buizen gedacht? Wat zit er nu in? JJ's zijn mooi rond en niet schel.

Ik heb zelf ook goede ervaringen met een G1265 van Celestion, ik weet alleen niet of ze die nog maken.

Heb er JJ's in en NOS 5751.
Ik denk dat mijn hotrod de deur uit gaat....

glasbier
2 augustus 2007, 11:46
En jij ook. :)

Hoi!
Zit er erg mooi uit!
Is inderdaad wel erg groot;2trappen naar beneden,in mijn corsa'tje,dan de bassist ophalen met alle apparatuur,naar de oefenruimte,uitladen en opstellen en spelen,afbreken en inladen,bassist en zijn rotzooi naar huis brengen en uitladen,naar mijn huis en weer uitladen,en weer 2 trappen op!
Er is zijn toch ook Bassmans in combo uitvoering?

Kim Wilson
2 augustus 2007, 11:48
Ja, de Bassman 10, maar die zijn weer een stukkie duurder. En die zijn zo kanonnezwaar, dan kun je beter een top + cab meenemen.

Toaster
2 augustus 2007, 12:32
Hoi!
Zit er erg mooi uit!
Is inderdaad wel erg groot;2trappen naar beneden,in mijn corsa'tje,dan de bassist ophalen met alle apparatuur,naar de oefenruimte,uitladen en opstellen en spelen,afbreken en inladen,bassist en zijn rotzooi naar huis brengen en uitladen,naar mijn huis en weer uitladen,en weer 2 trappen op!
Er is zijn toch ook Bassmans in combo uitvoering?

Je kan ook een topje nemen zonder reverb. Die zijn kleiner.

Kim heeft er geloof ik de originele speakerkasten bij. Die zijn erg groot.

Je kan er gewoon elke willekeurige box aanhangen met de speakers die jouw bevallen. (let wel op impedantie en wattage).

Dan ben je helemaal het mannetje.

Ik heb zelf ook wat oud Fender spul staan en heb laatst nog eens over een Hot Rod gespeeld. de eerste noten denk je leuk en als je dan jouw geluid wil opzoeken kom je er al gauw achter dat de Hotrod een raar geluidsspectrum heeft. De toon gaat ook irriteren na een tijdje.

Kaboemba
2 augustus 2007, 13:26
Ik heb ook wel eens over een hotrod gespeeld en ik vond hem erg schel in het hoog (was ook nog met een Tele, au!).

Jammer dat een G12H te weinig vermogen kan hebben, die klinken mooi in het hoog. Heb je al eens over andere (voor-) buizen gedacht? Wat zit er nu in? JJ's zijn mooi rond en niet schel.

Ik heb zelf ook goede ervaringen met een G1265 van Celestion, ik weet alleen niet of ze die nog maken.

Hoe bedoel je dat die dingen zijn 100 watt ?

Mitch
2 augustus 2007, 13:47
G12H30 bedoelt Rinze waarschijnlijk, maar onze bierkoning overwoog in zijn eerste post een 100W Celestion. Misschien zit daar de verwarring ?

De G12 65 is trouwens onlangs opnieuw uitgebracht in de Heritage serie.

Rinze
2 augustus 2007, 16:01
G12H30 bedoelt Rinze waarschijnlijk, maar onze bierkoning overwoog in zijn eerste post een 100W Celestion. Misschien zit daar de verwarring ?

De G12 65 is trouwens onlangs opnieuw uitgebracht in de Heritage serie.

Ik bedoel inderdaad de G12H30, had niet goed opgelet bij het typen. Vroeger had ik een London City kast met die dingen en die klonk erg goed en helder maar vriendelijk in het hoog.

Kim Wilson
2 augustus 2007, 16:02
Alex, je hebt weer een pm.

glasbier
2 augustus 2007, 17:23
Zijn die niet kanonnezwaar???

Kim Wilson
3 augustus 2007, 08:07
Mwoah, valt mee. 34 kilo. Mijn set weegt totaal ongeveer 55 kilo, maar dat is verdeeld over een top en een onhandelbare cab van 75x100 cm.

Rinze
3 augustus 2007, 08:45
Mwoah, valt mee. 34 kilo. Mijn set weegt totaal ongeveer 55 kilo, maar dat is verdeeld over een top en een onhandelbare cab van 75x100 cm.

Maar dan heb je ook wel de grootste... :chicken:

Kim Wilson
3 augustus 2007, 08:47
Haha, mooi hè! :D

Maar nee, ik heb niet de grootste. Mijn broer heeft recent een Bassman 100 gekocht, met de 4x12 cab. Die is nog 10 cm hoger en 15 cm dieper! Die is helemaal niet te versjouwen. :D

Rinze
3 augustus 2007, 08:51
Haha, mooi hè! :D

Maar nee, ik heb niet de grootste. Mijn broer heeft recent een Bassman 100 gekocht, met de 4x12 cab. Die is nog 10 cm hoger en 5 cm dieper! Die is helemaal niet te versjouwen. :D


Auw! Je kunt er nog zo'n 2*15 inch Dual Showman cab bij zoeken, er stond laatst eentje op internet voor 350 euro. Dan heb jij weer de grootste, lijkt mij. Zijn topje lijkt natuurlijk weer nergens op, dus dat voordeel heb je al.

Kim Wilson
3 augustus 2007, 08:57
:seriousf:

Ja, qua totale hoogte win ik het weer. :D


Ik denk echter dat die sets daarom ook wat betaalbaarder zijn. Niet iedereen zit te wachten op een hernia na een optreden. De Super Reverb is dacht ik gewoon de Bandmaster in een 4x10 combo, en daar betaal je gelijk 1200 euri voor. Net als de Deluxe Reverb, ook al zo duur. Het is gewoon erg gewild, de dikke Fender sound in een handelbare combo.

Ik had Glasbier deze link gestuurd:
Bassman 10 (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/105295056-te-koop-fender-bassman-10.html?return=eJwly0EKgzAQheG7CLpUY5IuIiL2JlMbSDC Jg5NS29K7d0J3%2FwfvgRHm400%2FkhFKmoosHKsbXc5oum7b0 aY2wrFlDACZ2hS6%2F6RFh%2FMZJtHcacp7LRdRy2vIHG%2BPJ U%2FOoZdaXYpeLC0GpXtW5MGSHtEefmVuT%2BYNiCIk5k6%2BX BucRDV%2Bf4ZrMkk%3D&df=1&fta=eNpF0UtuwyAQANC7sOia4c%2BgnMWisZVatR3L2InbKHfv QIK7QeJpmB8RHT4SHWxbhuYWh8RCQmOR7cMJPtp0Wq8IYVjxt5 %2FDsKPgUisThh%2FUIJTmYZxx2sZu6c%2Fh%2B46fMaUxTuGa ehQ5lUI2x0vHQk9pEkpkfUs1IoLGR4%2BczCMDbkFpZ6DGUUPe SdDGFhIvctZzcEJlkvWl0Y4LU0xV004Y53w2fZhSCrzLZg4TXn NtstlqykorZcnn%2Fo1CQWTzhxkvrS4GxxiKO7D8hVBRcEehvK CoSGZo5oLyPbF1SlDeYuptXgvqm9p%2BJgpEtl7n2KZm6KbL%2 BpUjc23gyM7bsjT91HZ7Vaozxr3J%2B6eVt2WxAlm854%2BhF% 2Bx9vx335x8opInW&fta_ind=7)

Ik denk dat dat het beste compromis is tussen handelbaarheid, sound en waarde.

Rinze
3 augustus 2007, 09:00
Weer lekker aan 't werk, Hans? :satisfie:

Kim Wilson
3 augustus 2007, 09:04
Uhu....... :chicken: