PDA

View Full Version : Wooohooo! Ik heeft hem! De GT Pro...maar welke footswitch?



Plantje
1 augustus 2007, 21:06
Mooi! Blij als een kind ben ik met mijn nieuwe Boss GT Pro. Lekker even wat zitten spelen en al dikke lol mee gehad.
Sinds kort ook nog eens Guitar Pro ontdekt, dus ik kan mijn lol niet op :strat:

Maaaar..... Nu kun je de GT Pro in FC 200 mode zetten om een FC 200 als footswitch te gebruiken. Maar eigenlijk zou ik liever een FC 300 als footswitch gebruiken, omdat deze twee expressie pedalen heeft in plaats van 1.
Weet iemand toevallig of dat wel wil?

Bovendien is de FC 300 ook nog eens goedkoper, dan de FC 200.

BeeJee
1 augustus 2007, 23:05
Je kunt elke midi-controller gebruiken die je maar wilt. Veel plezier met je Pro!

dml
2 augustus 2007, 01:36
Ja, de GT-Pro heeft een FC200-mode, maar geen FC300-mode.

Plantje
2 augustus 2007, 11:32
Via de Roland website kwam ik bij een belgische support desk.

Zij wisten me te vertellen, dat een FC-300 een volledig compatibel midi apparaat is dat zonder problemen werkt in combinatie met de GT-Pro. Gewoon een kwestie van één keer het pedaal instellen.

Ze hebben overigens BIJZONDER snel en correct gereageerd bij Roland.

dml
2 augustus 2007, 11:38
Klopt. Maar zoals BeeJee al zei, is praktisch elke midi-controller volledig compatible met de GT-Pro, de FC300 is daarop geen uitzondering.
Maar de GT-Pro heeft dus wel een FC200-mode waardoor je een hoop zaken niet meer op elkaar hoeft af te stemmen i.t.t. de FC300.

Plantje
2 augustus 2007, 11:43
Ik denk dat ik tegen die tijd de FC300 aansluit en dan instel als FC200 mode. Even kijken hoe ver ik daar mee kom.

Overigens zit er wel een grotere kans in ergens een tweedehands FC200 voor een redelijke prijs op de kop te tikken. Waarbij ik me dan weer kan afvragen hoeveel meerwaarde zo'n tweede expressiepedaal heeft.

Wellicht dat één van jullie het weet (anders moet ik even de handleiding erop naslaan), maar kun je ook de "solo" switch onder één van de control knopjes hangen? Daarvan heeft de FC300 er trouwens ook 2.

Eigenlijk is het ook gewoon een decadent luxeprobleem :)

BeeJee
2 augustus 2007, 12:47
Vanwege die ctl-functies zou ik de 300 prefereren boven de 200. Zo ongeveer alles is via midi-cc's te koppelen aan functies uit de GT-pro, zo ook de solo-switch.

dml
2 augustus 2007, 12:50
De FC300 is eigenlijk een kruising tussen een FC200 en een FC50. De FC300 is makkelijker te programmeren door het schermpje, dat heeft de FC200 niet. Maar de FC200 heeft weer een Note-on mode, waarmee je de controller kan omtoveren tot een 1-octaafs klavier om bijv. baspedalen (i.c.m. een synthmodule) te simuleren.
De twee exp.pedalen op de FC300 hebben ook een teenswitch, net als bij een wah. Je kan dus bijv. je wah, of welk effect dan ook, echt aanzetten. De FC200 heeft dat weer niet. Ook de instelling van de twee CTL-pedalen op de FC300 zijn programmeerbaar, de FC200 heeft er maar eentje.
De FC200 heeft wel 10 presets direct oproepbaar, de FC300 "maar" vijf.

Ik ken het luxeprobleem. Ik heb op dit moment een T-rex BigFoot maar er ligt bij mijn plaatselijke muziekwinkel ook een FC300 voor me klaar.
Op de T-rex heb ik ook een gemodde FV500 aangesloten. Ik heb op mijn FV500 een teenswitch gezet, waarmee ik dus hetzelfde bereik als de exp.pedalen op de FC300. Ik heb al een aantal kleine probleempjes met de T-rex gehad dus ik ben ietwat wantrouwend. De spullen van Roland hebben mij nog nooit in de steek gelaten en ik heb op dit moment echt betrouwbaar spul nodig.

Plantje
2 augustus 2007, 17:34
Cool! Thanks!

Ook die teenswitch is wel een heel interessant iets. Zal nog een leuk knutselwerkje worden om dat allemaal te mappen.

DML, jij hebt ook een GT Pro toch? Ik ben wel benieuwd hoe het je bevalt als je je FC 300 hebt. Op het moment speel ik niet in een band, dus ik vind het nu nog even niet heel hard nodig om er zelf één te halen. En ik moet natuurlijk ook op de centjes letten :)

Kaboemba
2 augustus 2007, 19:59
De FC300 is eigenlijk een kruising tussen een FC200 en een FC50. De FC300 is makkelijker te programmeren door het schermpje, dat heeft de FC200 niet. Maar de FC200 heeft weer een Note-on mode, waarmee je de controller kan omtoveren tot een 1-octaafs klavier om bijv. baspedalen (i.c.m. een synthmodule) te simuleren.
De twee exp.pedalen op de FC300 hebben ook een teenswitch, net als bij een wah. Je kan dus bijv. je wah, of welk effect dan ook, echt aanzetten. De FC200 heeft dat weer niet. Ook de instelling van de twee CTL-pedalen op de FC300 zijn programmeerbaar, de FC200 heeft er maar eentje.
De FC200 heeft wel 10 presets direct oproepbaar, de FC300 "maar" vijf.

Ik ken het luxeprobleem. Ik heb op dit moment een T-rex BigFoot maar er ligt bij mijn plaatselijke muziekwinkel ook een FC300 voor me klaar.
Op de T-rex heb ik ook een gemodde FV500 aangesloten. Ik heb op mijn FV500 een teenswitch gezet, waarmee ik dus hetzelfde bereik als de exp.pedalen op de FC300. Ik heb al een aantal kleine probleempjes met de T-rex gehad dus ik ben ietwat wantrouwend. De spullen van Roland hebben mij nog nooit in de steek gelaten en ik heb op dit moment echt betrouwbaar spul nodig.

He kijk da's interessant, ik zoek nog iets om (basis) bas partijen te spelen tijdens het gitaar spelen. Dat zou moeten lukken ?

dml
2 augustus 2007, 20:49
Absoluut, zo heb ik 'm jarenlang gebruikt!!
Eerst i.c.m. een Roland MKS50 (syntmodule van de Alpha Juno 2), daarna met een Korg NS5R en uiteindelijk met een Yamaha MU50. Vooral die laatste is een aanrader: makkelijk te programmeren, goede vette analoge sounds en 2e hands kost hij geen drol. Je zou dan ook kunnen kijken naar een MU80, 90 of 100. Yamaha TG500 is ook te gek.

De FCB1010 (en Yamaha MFC10) heeft deze functie ook maar daar moet je 'm helemaal voor programmeren. En er is één ding waar de meeste gitaristen niet zo dol op zijn.......

rjong999
3 augustus 2007, 15:07
Ach, "helemaal progammeren"...met de bijbehorende software een fluitje van een cent...
Ik ge4bruik de fcb zowel als midi keybord op een (software) Moog Taurus, maar ook om samples in te starten, werkt super.

Kaboemba
3 augustus 2007, 15:20
fcb1010 heeft het ook, kijk dan moet ik dat maar is gaan proberen. Althans als ik een module of leyboard heb.

Moet toch ook via de pc willen neem ik aan.
FCB1010 naar midi in van de pc.

rjong999
3 augustus 2007, 15:47
Yep, werkt prima. Ik heb sampletjes op mijn laptop die ik via de fcb instart. Je kunt er zelfs DMX en video mee aansturen.

dml
3 augustus 2007, 16:41
Cool! Thanks!

Ook die teenswitch is wel een heel interessant iets. Zal nog een leuk knutselwerkje worden om dat allemaal te mappen.

DML, jij hebt ook een GT Pro toch? Ik ben wel benieuwd hoe het je bevalt als je je FC 300 hebt. Op het moment speel ik niet in een band, dus ik vind het nu nog even niet heel hard nodig om er zelf één te halen. En ik moet natuurlijk ook op de centjes letten :)

Okay, heb de FC300 in huis.
Eerste misser: in Standard Mode is de status van de CTL-pedalen en de TOE-switches niet programmeerbaar.
Tweede misser, kleintje: in Standard Mode zijn er geen namen te programmeren onder de presets.

Wordt vervolgd.

vinni
8 augustus 2007, 23:59
Hmm ja.....
Begon net een beetje warm te lopen voor die FC300.
Maar ik vind dat inderdaad behoorlijke missers.

Vinni

Plantje
9 augustus 2007, 08:24
Okay, heb de FC300 in huis.
Eerste misser: in Standard Mode is de status van de CTL-pedalen en de TOE-switches niet programmeerbaar.
Tweede misser, kleintje: in Standard Mode zijn er geen namen te programmeren onder de presets.

Wordt vervolgd.

En? Al wat verder gekomen?

Wat bedoel je trouwens met Standard mode? Die instelling in het system menu met standard/advanced midi oid?

dml
9 augustus 2007, 11:38
De FC300 kent 4 modes:
1. Standard mode: hij werkt gewoon als een standaard midifootcontroller, waarbij de switches 1/6 t/m 5/10 werken als PC's en de CTL- en Exp-pedalen als CC's.
2. CC mode: alle switches en pedalen werken als CC's.
3. SysEx mode: alle switches en pedalen dienen om middels System Exclusive externe apparatuur en parameters aan te sturen.
4. Patch mode: wellicht de meest interessante en volgens mij behoorlijk afgekeken van de FCB1010, onder elke patch kun je een hele stream aan midicommando's programmeren, bijvoorbeeld: als je op switch 1/6 drukt, wordt er een PC #5 verzonden via midikanaal 1, een PC #23 over midikanaal 2, een CC #33 over midikanaal 3, een Note On Bb3 over midikanaal 12, enz. Elke patch kan, als ik het zo snel heb gezien, 99 midicommando's bevatten, verdeeld over 16 midikanalen. En je bent dus niet verplicht om patch 1 onder switch 1 te plaatsen. Het is dus ook mogelijk, als je een syntmodule aanstuurt, om hele accoorden te spelen, alleen mis je dus wel een heel octaaf aan toetsen zoals dat bij de FC200 wel het geval is. Maar ook in Patch mode is de status van zowel de CTL- als de Exp.pedalen niet op te slaan. Wel zijn er nu namen te programmeren, die overigens prima te lezen zijn ondanks het wat kleine schermpje.

Ik ga de aankomende tijd gewoon eens optreden met de FC300. Ik heb nou bijna een half jaar de BigFoot in gebruik en het blijkt toch dat ik voornamelijk een beroep op PC's doe en per nummer maximaal 3 CC's gebruik. Dus in principe zou de FC300 ook moeten voldoen. Alleen moet ik de boel wat anders programmeren, uitgaande van vooral PC's moet ik nu wat meer presets maken.
Wordt vervolgd.

Plantje
9 augustus 2007, 11:52
Thanks! Op pc's en cc's ga ik het sticky midi topic nog eens naslaan.

dml
10 augustus 2007, 07:46
Vreemd genoeg is mij één ding opgevallen bij de FC300 t.o.v. de BigFoot. De FC300 zendt een stuk sneller dan de BigFoot. Ook werken de Exp.pedalen nauwkeuriger dan mijn FV500h, aangesloten als Exp.pedaal, op de BigFoot.

dml
19 augustus 2007, 11:05
De FC-300 gaat in de verkoop, zie elders. BigFoot blijft.

Plantje
19 augustus 2007, 11:32
DML: ik heb je er een mail over gestuurd... Ik hoor het wel...

jeroenb
25 augustus 2007, 07:32
maare
voldoet de gt pro wat?
ik zit te overwegen om hemzelf ook te kopen ,
mijn digitech 2101 is gaar dus moet wat anders , nu leek hij mij wel intressant
waar ik bang voor ben is dat het net zo'n teleurstelling word als de line6 pod pro
dat was dus totaal niet mijn ding,
iemand ervaringen mte de gt pro?

Plantje
25 augustus 2007, 08:08
Ik heb het ding nu een paar weken en ik vind hem helemaal super!

Wel ben ik zelf alleen nog maar met de koptelefoon aan het spelen geweest (aangezien ik nog een eindversterker moet regelen).

Ook de combinatie met de software die gemakkelijk te installeren is en maakt dat patches maken en hernoemen een eitje is is ideaal!

Misschien dat een POD XT Pro wat betere amp modeling heeft (ik zou het zo niet weten), maar die is dan ook weer wat duurder (ik meen € 200,-)

Volgens mij kun je hier vrijwel alles uithalen!

DML heeft hem ook in een live setup gebruikt...die kan je vast nog meer vertellen.

jeroenb
25 augustus 2007, 09:45
dat wil ik ook de rack versie ervan ( gt pro)
hij ziet er al cool uit met de blauwe leds
en de soundsamples die ik heb gehoord klinken wel cool ,
en om de prijs hoef je het ook niet meer te laten
of als er andere alternatieven zijn ,
losse preamp en effectprossor is leuker , maar wel duurder

Plantje
25 augustus 2007, 13:42
Juist, de GT-Pro ís de rack versie. Schijnbaar kun je het vergelijken met een GT-8, maar dan in 19" formaat.

En met twee COSM processoren, waardoor je je gitaar op 2 preamps tegelijk kunt laten werken. Ik dacht eerst dat dat wat veel van het goede zou zijn, maar het is kinderlijk eenvoudig om er gewoon als 1 preamp mee te werken.

Bovendien kun je nog altijd een losse preamp kopen en die gebruiken met de GT-Pro als effectenbak. Maar ik moet zeggen, dat ik toch nog heel wat langer ga proberen alles uit dit apparaat te halen voordat ik er een losse preamp bij zou zetten!

rjong999
25 augustus 2007, 15:19
GT-Pro is GT8 in rackversie met een paar uitgangen extra (en ook wat meer loops en switches, geloof ik). De verdere eigenschappen zijn exact gelijk. Ik snap ook niet waarom dat ding zo'n stuk duurder is, gezien het feit dat je er een floorboard minder bij krijgt.

Ik heb 'm iig nu een jaar of 3 en ben er super tevreden over. De mogelijkheden zijn echt enorm, en ik leer er nog steeds dingen over.

jeroenb
26 augustus 2007, 01:33
dus feitelijks is iedereen gewoon weg tevreden
maargoed dat was met de pod van line6 ook zo
iedereen vond hem geweldig , die ik dus persoonlijk helemaal niets vond ,
kwa geluid niet , kon er niets mee ,
maargoed , ik denk toch wel dat hij het word , ik zou anders ook geen vervanger weten voor mijn digitech 2101

rjong999
26 augustus 2007, 01:57
Nou ken ik de pod niet echt goed maar wat ik er vanhoor si altijd wat blikkerig. Maar dat zal ook wel aan de gebruikers liggen, tenslotte kun je uit de maximaal vergruisde V-Amp met wat tweaken ook een heel aardig geluid halen, en met de GT8 heeft het ook wel even geduurt voor ik iets fatsoenlijks kon laten horen (kan ook aan mij liggen natuurlijk)

jeroenb
26 augustus 2007, 12:22
de dist moet zowie zo goed zijn , maar ik begreep dat het stompboxie metal zon erin zit
dus dan lijkt me dat niet echt een probleem dat was altijd wel eenheerlijk boxie

Plantje
26 augustus 2007, 12:31
Volgens mij heb je met de distortions en preamps eigenlijk alle opties open.

Gewoon een keer naar een gitaarzaak gaan waar ze hem hebben staan. En dan proberen maar! Maar het ding hebben staan is vaak het probleem.

Weet iemand trouwens of de tekst die in een GT Pro op het scherm staat bij een FC 300 dan automatisch in het scherm verschijnt van de FC 300?

Overigens...Jeroen, bij je public profile klopt het web adres niet van je band.

dml
26 augustus 2007, 14:09
Weet iemand trouwens of de tekst die in een GT Pro op het scherm staat bij een FC 300 dan automatisch in het scherm verschijnt van de FC 300?


Nee, die verschijnt niet automatisch in het scherm. Sowieso wordt er geen tekst via midi verzonden bij de GT-Pro. Zoals ik eerder ook vermeldde, kun je alleen tekst opslaan in de FC300 als deze in Patch-mode staat. En die tekst moet je ook echt op de FC300 invoeren.

jeroenb
26 augustus 2007, 14:25
Overigens...Jeroen, bij je public profile klopt het web adres niet van je band.[/QUOTE]
haah stom ik zie het thanx!!

en idd ik zou hem moeten proberen , en dat is dus juist het probleem , om stad en land af te vliegen

Plantje
24 september 2007, 15:46
Met betrekking tot de FC 300 kreeg ik van Roland het volgende antwoord:
"Beste, De Expression pedal switches van de FC-300 sturen in standaard-, patch- alsook in de Control change mode CC 82 en CC83 uit. U moet dus in de GT-pro programmeren in de assign sectie welke effect of welke effect parameter ze moeten beïnvloeden. Hopend u hiermee voldoende informatie te verstrekken, sluit ik met vriendelijke groeten. "

Volgens mij waren er wel wat mensen geïnteresseerd in deze feature. Hoe gemakkelijk het in de praktijk is is natuurlijk een ander verhaal :)

dml
24 september 2007, 18:00
Grappig, maar de FC300 is helemaal te programmeren, je zit dus niet vast aan die CC nummers zoals Roland ze opgeeft.

Plantje
27 september 2007, 14:10
Hmmm...ok...

Maar DML van jou had ik begrepen, dat in standard mode van de FC300 die toe switches niet programmeerbaar zijn. Hoe bedoelde je dat dan?

Ik heb wel wat ervaring met MIDI, maar meer op het niveau: alles wat je aansluit werkt direct en verder niet te veel aan prutsen. :chicken:

dml
27 september 2007, 15:19
De status van de toe switches (en van de CTL-switches) is niet programmeerbaar, dus of hij aan of uit staat is niet te programmeren. Soms wil je wel eens dat, zodra je naar een andere patch gaat, dat je direct ziet dat bepaalde effecten aan of uit staan. Met bijv. de Rocktron MidiMate, T-rex BigFoot en Ground Control Pro is dit wel mogelijk. Mijns inziens een gemiste kans van Roland.

Azrael
27 september 2007, 15:25
Gaaf! Ik wil ook de rack versie van GT8 ooit...........Dan hoef ik niet steeds meer te bukken om hem in te stellen.

Plantje
27 september 2007, 16:47
@dml: Cool! Dan is dit toch een ideale footswitch voor mij! Maar ik had je dus inderdaad helemaal verkeerd begrepen...kwartje...val... :)

@Azrael: Een GT-8 kun je toch ook gewoon aan de pc hangen met USB? Kun je ook alles instellen. Alleen wat lastiger in de repetitieruimte of tijdens een optreden. :satisfie:

dml
27 september 2007, 16:50
@Azrael: Mijn GT-Pro is te koop, staat op gitaarmarkt.

@Plantje: jij bent dus een van de weinigen die dit gemis als voordeel ziet ;)

armageddon
27 september 2007, 17:50
Een GT8 heeft geen USB, slechts midi. De programma's die te downloaden zijn zijn ook niet je van het. Ik wil tzt ook een GT-Pro vanwege de uitgebreidere routing en de dual XLR-out :) En natuurlijk de USB + Boss Software.

Azrael
27 september 2007, 18:52
@Azrael: Mijn GT-Pro is te koop, staat op gitaarmarkt.)

'k Zie hem. Momenteel alleen even blut en om eerlijk te zijn zou ik nooit meer dan 300 euro tot 350 max geven voor een GT-Pro. Los daarvan......ik moet eerst mijn GT8 zien te verkopen. Zal hem ook eens op gitaarmarkt zetten.

rjong999
27 september 2007, 19:35
Een GT8 heeft geen USB, slechts midi. De programma's die te downloaden zijn zijn ook niet je van het. Ik wil tzt ook een GT-Pro vanwege de uitgebreidere routing en de dual XLR-out :) En natuurlijk de USB + Boss Software.
Ik gebruik de gratis GT Manager software en die werkt super. De routing van de GTPro is dezelfde als van de GT8. Opnemen van de GT8 gaat ook prima via de S/P Dif interface, die iedere cheap ass geluidskaart ook aan boord heeft en gewoon even goed werkt als usb, maar in veel software vanwege de geintergreerde driver handige te gebruiken is (in Cubase kun je bijv. niet tegelijkertijd opnemen met een USB input en afspelen over een andere output, CUbase ondersteunt maar 1 asio driver tegelijkertijd.) USB is dus geen voordeel.
XLR-out is alleen zinvol als je direct naar een PA wilt en geen DI bij de hand hebt. Kortom, veel redenen om geen GTPro te kopen. Dat gezegd hebbende, al ik het geld had zou ik die van Dennis wel kopen, fijn voor in mijn Grote Preamp Verzamel Rack.

dml
27 september 2007, 20:04
@Azrael: ik overweeg een GT-8 (weer) aan te schaffen, voor de wat kleinere optredens waarbij standaard gitaarversterking niet past, qua geluid, zeg maar. Misschien kunnen we een deal maken, zoiets als ruilen met bijbetaling van jouw kant?

Azrael
27 september 2007, 20:06
@Azrael: ik overweeg een GT-8 (weer) aan te schaffen, voor de wat kleinere optredens waarbij standaard gitaarversterking niet past, qua geluid, zeg maar. Misschien kunnen we een deal maken, zoiets als ruilen met bijbetaling van jouw kant?

Hip! I'm in for it. Ik heb hem namelijk totaal niet nodig voor live!

Plantje
27 september 2007, 22:32
Ik dacht dat de GT-8 ook een USB interface had. Is wel jammer, want die wilde ik er op den duur bij nemen voor als ik voor mijn werk onderweg ben. Misschien is een POD dan toch wat handiger.

Het is trouwens niet zo, dat ik het specifieke gemis van de FC300 als dé reden zie om hem te kiezen, maar ik verwacht niet er veel last van te hebben. :satisfie:

Ik moet zeggen, dat ik nog steeds dik tevreden ben met de GT-Pro. Alleen nu nog een leuke eindversterker erbij.

armageddon
27 september 2007, 23:01
Ik gebruik de gratis GT Manager software en die werkt super. De routing van de GTPro is dezelfde als van de GT8. Opnemen van de GT8 gaat ook prima via de S/P Dif interface, die iedere cheap ass geluidskaart ook aan boord heeft en gewoon even goed werkt als usb, maar in veel software vanwege de geintergreerde driver handige te gebruiken is (in Cubase kun je bijv. niet tegelijkertijd opnemen met een USB input en afspelen over een andere output, CUbase ondersteunt maar 1 asio driver tegelijkertijd.) USB is dus geen voordeel.
XLR-out is alleen zinvol als je direct naar een PA wilt en geen DI bij de hand hebt. Kortom, veel redenen om geen GTPro te kopen. Dat gezegd hebbende, al ik het geld had zou ik die van Dennis wel kopen, fijn voor in mijn Grote Preamp Verzamel Rack.

De routing van de GT-Pro is anders hoor, hij heeft meer send en returns.

rjong999
28 september 2007, 00:07
De routing van de GT-Pro is anders hoor, hij heeft meer send en returns.
Zeker, maar dat veranderd toch niks aan de routing ? Die is (vrijwel) helemaal instelbaar, of je nou de gt8 neemt of de gtpro

BeeJee
28 september 2007, 01:20
Correct, geeft door de loops alleen wat meer (insert)opties in de routing

dml
28 september 2007, 07:31
Zelfs dat is niet waar. De eerste loop heeft een vaste positie, namelijk tussen input en eerste effect. De tweede en derde loop zijn weer aan elkaar gekoppeld dus niet los van elkaar willekeurig in de routing te plaatsen, maar wel samen.

armageddon
28 september 2007, 08:28
Anyhooow...de GT-Pro lijkt mij gewoon nog steeds een prettige oplossing. :D
Alhoewel de Digitech GSP1101 ook wel interessant lijkt.