PDA

View Full Version : Hoe dat werkt? Ik heb geen flauw idee.



Han S
1 augustus 2007, 20:36
Word ik net gebeld door iemand van een bekende blues band. Ze hebben vorig jaar een CD bij me opgenomen en die krijgt overal goede kritieken, CD van de maand en zelfs CD van het jaar. Dat ligt voor het overgrote deel aan dat het een hardstikke goede band is, maar ze hebben ook erg lekker kunnen spelen, alles in één keer opgenomen zoals dat hoort met blues en het gevoel spat er van af. Ze doen het ook goed in Amerika.

Dus ik denk, nou dat wordt een golf van bluesbands de komende tijd want die willen ook allemaal zo'n goede CD......................niemand, geen enkele boeking van bluesbands.

Ik neem regelmatig op met jazzbands, oude stijl en ook dat wordt gewoonlijk allemaal tegelijk in een ruimte opgenomen. Ook goede reacties in de bladen en ik hoor dat mensen erg tevreden zijn. Dus ik krijg van een van die mensen een CD rom met adressen en email van zo'n 300 jazz en bigbands. En ik heb er ruim 250 een email gestuurd. En wat denk je? Geen enkele reactie, niks.

Ik neem in 1996 een CD op met een heel bekende jazzbassist, een soort van crossover met jazz, vrij experimenteel. De CD krijgt in de bladen een 10 voor geluidskwaliteit, dus ik denk: daar komt een golf van dat soort bands binnenkort een CD opnemen en wat denk je? Geen een, niemand.

Ik neem een CD op met een folk band, Ierse muziek, prachtige nummers, fantastische zanger, viool, gitaren, akoestische bas, accordeon, piano en fluiten. De band klinkt fantastisch en de CD is hardstikke mooi, staat in audiofiele kringen bekend als een audiofiele CD. We hebben hardstikke fijn gewerkt en ook nog na afloop van de CD presentatie heerlijk gedineerd en een prachtige avond gehad. Dus ik denk: daar komt een golf van folkbands een CD opnemen, want als ik zo arrogant mag zijn, deze CD klinkt veel beter dan alles van de Dubliners en dat soort bands. Het aantal boekingen van folkbands? Niks, nul, zero.

Het werkt alleen goed in de metal, als je een CD opneemt met een metalband en die wordt goed ontvangen, dan krijg je een golf van metalband boekingen. Reacties vanuit de hele wereld, alleen maar met metal maak je dat mee.

Ik snap er nog steeds helemaal geen reet van hoe dat werkt, schiet mij maar lek, maar ik volg dat niet. Wie legt me dat uit?

Rinze
1 augustus 2007, 21:24
De conclusie moet wel zijn dat metalbands toch minder dom zijn dan algemeen wordt aangenomen? Terwijl bluesbands wel heel dom zijn, maar dat wisten we al. :D

Pais
1 augustus 2007, 23:11
Of metal is de enige muziekstijl waar je goed geluid bij nodig hebt om het geheel nog enigsinds aanhoorbaar te maken?
Of andere studio's weigeren metal bands?
Ben ik nu heel vervelend?

Han S
1 augustus 2007, 23:24
Vervelend niet, maar er zijn niet zo gek veel studio's die de metal goed aankunnen en die gasten tevreden kunnen maken. Het lijkt voor de niet metal liefhebber niet veel meer dan herrie, maar het zit verdomd moeilijk in elkaar en als je nog detail wilt horen moet je als geluidsman van goede huize komen.

Ik denk niet dat er studio's zijn die metal bands weigeren, ik denk dat het andersom is, metalbands hebben het niet voorzien op veel studio's en ze zijn erg kieskeurig en terecht.

JV
1 augustus 2007, 23:35
ik merk eigenlijk in de horeca precies hetzelfde fenomeen. als je eens een lekkere metal of hardrock avond hebt loopt het een hele tijd storm met metalheads. maar draai je jazz/pop/blues of whatever krijg je wel veel complimenten over de muziek, maar het lijkt erop dat dat veel minder wordt doorverteld aan elkaar. nauwelijks nieuwe gezichten of opmerkingen waar de jazz is gebleven.

ik denk dat er binnen de metal gewoon veel meer met elkaar gepraat wordt over de muziek, niet zozeer over de muziek zelf zoals bij blues en jazz, maar waar het gedraaid wordt en welke plekken je eens moet bekijken

interessander
1 augustus 2007, 23:35
Ik heb altijd een beetje een nare nasmaak aan nederlandse metalproductie's overgehouden, vooral ego art van altar vond ik destijd iets typisch "nederlands" hebben, ik weet niet waar dat aan ligt.

Rinze
1 augustus 2007, 23:41
ik merk eigenlijk in de horeca precies hetzelfde fenomeen. als je eens een lekkere metal of hardrock avond hebt loopt het een hele tijd storm met metalheads. maar draai je jazz/pop/blues of whatever krijg je wel veel complimenten over de muziek, maar het lijkt erop dat dat veel minder wordt doorverteld aan elkaar. nauwelijks nieuwe gezichten of opmerkingen waar de jazz is gebleven.

ik denk dat er binnen de metal gewoon veel meer met elkaar gepraat wordt over de muziek, niet zozeer over de muziek zelf zoals bij blues en jazz, maar waar het gedraaid wordt en welke plekken je eens moet bekijken

Misschien is het zowel met horeca als studio's zo dat er niet zoveel aanbod is qua metal: er zijn niet veel studio's die er goed mee om kunnen gaan en in de horeca kom je het ook niet veel tegen. Wanneer er dan iets goeds is op metalgebied vertelt men het misschien eerder aan elkaar door?

@Pais, je bent niet heel vervelend maar misschien wel een beetje kortzichtig?

Han S
1 augustus 2007, 23:46
Tja, JV is eigenlijk de enige die echt on topic reageert. Ik heb dat al jaren, ik nam in 1992 de debuut CD op met The Gathering en jarenlang zat ik tot over mijn oren in de metalbands. Niks mis mee hoor, integendeel, maar ik breidde uit, kocht dure apparatuur en werd duurder en werd voor de meeste metalbands denk ik te duur.

Maar die jazzmensen zijn allemaal wat ouder en hebben vaak budget zat, maar dat werkt duidelijk heel anders dan metal. Hetzelfde zie je met blues, folk en meerdere typische stromingen in de muziek, geen of nauwelijks mond op mond reclame. En als die mensen een echt goede CD maken verkopen ze er bergen van, dus wordt er aleen maar flink op verdiend.

Bij de popmuziek weet ik het helemaal niet meer, dat is zo chaotisch dat je er geen zinnig woord over kunt zeggen. Maar net wat JV zegt, in de metal is het een veel hechtere clan waar iedereen het tegen iedereen doorvertelt.

meul
2 augustus 2007, 23:53
De metal en hardrock fans zijn al zolang ik me herinner erg fanatiek met muziek bezig zeker de jongeren zijn idolaat van hun helden en volgen ze overal. het is echt een aparte cultuur binnen de muziekliefhebbers en betekenen veel voor hun favorite bands en muzikanten. ze zijn ook altijd zeer aktief opzoek en geinteresseerd in nieuwe ontwikkelingen en vertellen door. ze worden ook wat minder gehinderd door de cool die er b.v in de soul, jazz, en alternatieve scene is. je weet wel, die mannen die achterin de zaal kin wrijvend kritisch staan te zijn. metallica, malmsteen, zijn 2 voorbeelden van artiesten die in de 80 er jaren via cassete bandje via hun fans werden verspreid en zo veel bekendheid kregen al voordat er langspelers van ze waren. ze zijn ook vaak als leerlingen volledig dedicated. zo zullen ze ook uitzoeken waarom hum favorite artiest zo goed klinkt. en dat brengt ze dan in jouw toko. je houd ze beter te vriend.

Das Schaap
3 augustus 2007, 18:37
Is het niet ook voor een belangrijk deel naast wat meul al zei ook zo dat veel metalbands echt een idee hebben van het geluid wat ze willen. Volgens mij zijn er veel meer bepaalde "sounds" die men daar wilt hebben, afhankelijk van het genre en dan de bands waar het op lijkt of waar ze fan van zijn.

Bij blues heb ik dat nooit echt op die manier meegemaakt, het gaat daar meer om dat alles gewoon goed in de mix zit en het ok klinkt. Maar op wat echt bredere genre's na kom je minder "sounds" tegen heb ik het idee.

Jazz merk ik vaak dat het echt puur gewoon gaan is, zorgen voor goed geluid, goede akoestiek en ze zijn vaak al snel klaar.

Metal is meer productiewerk ?

Han S
18 april 2008, 13:00
Ik was toch een beetje te voorbarig met mijn conclusie, onlangs weer een CD opgenomen met dezelfde bluesband en dat is weer prima geworden. Dat was aanleiding voor een andere bluesband die nog net in Nederland zit maar bijna in België om gisterenavond een bezoek te brengen aan de studio en ze waren zo positief dat ze meteen maar 10 dagen hebben geboekt. Dat is ook een van de betere bluesbands, dus ik ga het nog meemaken. :D

pyaemia
18 april 2008, 15:09
Nog even on-topic:

Als metal band heb je in de praktijk vaak te maken met onbegrip. Als je geen eigen geluidsman meeneemt komt het zelden voor dat je goed geluid hebt.

Mensen die niet naar metal luisteren of er niet of nauwelijks mee hebben gewerkt vinden het maar het maar herrie. Vooral als de zanger een goed brute strot of een lekkere "gorgel grunt" heeft, weet men vaak niet wat ze er mee aan moeten en nemen je niet serieus.

Ik begrijp dat op zich goed, het duurde voor mij ook een aantal maanden voordat ik de genialiteit van een "Pierced from Within" van Suffocation snapte.

Metal wordt vaak als grap gezien, terwijl er toch een hoop hele goede muziekanten tussen zitten. In studio's komt dit ook voor. Daarom zal een metal band niet snel zo maar een studio boeken die ze niet van eerdere opnames kennen

Als er dan eindelijk een metalband het voorelkaar krijgt een fatsoenlijke opname te maken springt die er al snel met kop en schouders bovenuit. De rest van de metal scene komt er dan op af als flies on shit;) Misschien omdat het verschil tussen een slechte en een goede metal opname vaak zo groot is?

Kim Wilson
18 april 2008, 15:17
Tja, blijkbaar blijft blues toch niet zo hangen. In bijna alle zalen waar wij komen, is men zeer enthousiast, maar toch hebben we nog steeds moeite met boekingen. We mogen zelfs een tweede keer in het Bluescafé in Apeldoorn komen. Dat zegt toch heel wat, zou je zeggen. Niks is minder waar, helaas...

Han, mag ik weten welke band je hebt geboekt?

Han S
18 april 2008, 17:33
@ pyaemia (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=381) vbmenu_register("postmenu_1641655", true); : er zijn wel studio's die metal meer dan goed opnemen en de mensen wel zeer serieus nemen. Ik heb wel 500 metalbands opgenomen en wat je zegt: als je een goede band binnen hebt en die haalt meer dan goede recensies in de bladen, dan regent het metalband waarvan de helft helaas niet veel kan. Ik heb waanzinnig goede bands binnen gehad en ook kwa tekst heb ik wel eens brokken moeten slikken. Metal is een meer dan degelijke stroming binnen de muziek en dient buitengewoon serieus te worden genomen. De studiotechnmicus die daar geringschattend over doet is in mijn ogen niet geschikt voor dit vak. Het opnemen en mixen van metal is wel moeilijk though.


@ Kim Wilson: nu nog even niet, maar als je naar het bluesforum gaat komt het ongetwijfeld ter sprake binnenkort op het nieuwe subforum aldaar.

kassie
18 april 2008, 21:40
veel metal is één grote vergissing.

Cheetoria
19 april 2008, 00:31
han, blues klinkt per definitie altijd al hetzelfde, dus dat kán je dan niet óók nog eens hetzelfde laten mixen! ;)

Fireplace
19 april 2008, 01:43
Volgens mij staat het antwoord in je eigen sig, Han. Muziek is gewoon een rare business waarin de logica soms ver te zoeken is. Ik ben in ieder geval blij voor je dat de bluesmen nu over de brug beginnen te komen, past wel bij je relaxte instelling lijkt me zo.

Harald
19 april 2008, 10:54
@ Kim Wilson: nu nog even niet, maar als je naar het bluesforum gaat komt het ongetwijfeld ter sprake binnenkort op het nieuwe subforum aldaar.

Kgeloofdatikdenkdatiketwelalweet ;) Heb er al zin in :)

Een vand de betere bands... leuk om te horen :)

@Cheetoria, bij deze band is het toch redelijk gevarieerd hoor, niet alle blues is strictly 12 bar... toch een groot verschil tussen Robert Johnson, Rory Gallagher, SRV, Albert Collins en Gary Moore om maar eens wat namen te roepen. De een doet meer met productie dan de ander. Veel van de oudere blues is idd erg rechttoe rechtaan opgenomen. Maar Hendrix beschouwde wat hij deed ook als blues. En bij zijn muziek is de studio een wezenlijk deel van het instrumentarium. (al kunnen we tegenwoordig veel van die invloeden in kleine kastjes meenemen naar het podium, tot achterwaartse echos toe)

hansli
23 april 2008, 17:58
zeg han s

ik weet dat het niet je bedoeling is om via dit forum je eigen opnames aan te prijzen, maar aangezien ik hier nu al een tijdje rondneus en ongeveer weet wat jou insteek is wbt opnametechniek ben ik toch wel erg benieuwd geworden naar een paar van de dingen die je hebt opgenomen, met name de dingen met echte instrumenten, dus dat folkbandje waar je het over had, en die jazzplaat met opnamequaliteit 10 volgens de revieuws.....

op je site zie ik wel wat namen, maar zou je willen aangeven welke die zeer geslaagde opnames zijn, band en cd?

ik ben benieuwd..............

MadSteven
24 april 2008, 02:30
Maar Hendrix beschouwde wat hij deed ook als blues.

Even off-topic, dat is waarschijnlijk waarom ik zoveel rock/blues op mijn gitaar speel in "vrije modus". Ik schrijf daarentegen heel andere muziek. Raar, maar waar.

Anyway, leuke studio, hoor, Han (ooh een powerball, nice, lexicons en alesis outboard, yay, hooray een JCM 800!). Maar misschien ligt het aan het feit dat je geen Pro Tools hebt? Vooral in de pop-hoek leek me dat een probleem worden.

Hell, zelfs onze tweede demo is... en nou moet ik het goed zeggen... Eh, opgenomen op de Akai, maar deels gemixt en gemonteerd in Pro Tools (inladen vanaf de recorder dus). Pro Tools dus niet als een totaal oplossing, maar hulpmiddel gebruiken. Hell, als je Pro Tools hebt, kan je zelfs een complete opname toegezonden krijgen en die afmixen. Of juist andersom. Geen wonder dat het zo populair is.

Denk er maar eens overna. Naar mijn bescheiden mening zou het wel eens een investering kunnen zijn die zichzelf terug verdient en deels dit probleem wat je noemt op kan lossen.

Aan de andere kant, het spul is allemaal nogal retro-georienteerd. Op zich niks mis mee, maar ik kan begrijpen dat je zegt 'Pro Tools is nogal de andere kant op'. Da's waar, maar een opnamestudio zijn kern zou in de opnameapparatuur, moeten zitten, niewaar? Daarom.