PDA

View Full Version : 2 Speakers in serie een geluidstoename van 3db



lynyrd
1 augustus 2007, 19:40
Heeft al eens gelezen in het Tom Wheeler gitaarboek
dat 2 luidsprekers in serie een geluidstoename van 3db kan geven ?
Dat zou voor mij goed uitkomen , als het zo is

Ik heb een studiotone head
en een Koch 2x12 met Celestion greenback 16ohm
Vervangen door een g12h anniversary & een oude g1250 beiden 8ohm
wat is het beste om de meeste power uit de Studio te halen
in serie schakelen of parallel ?
of is het allemaal gezwam & maak het geen f*cke D*uck uit........

Nocki
1 augustus 2007, 23:03
die 3db zal je niet echt horen maar de spreiding van je geluid zul je zeker wel gaan horen... probeer het eens uit zou ik zeggen. ikzelf ben wel heel erg voor veel speakers omdat de feel van de amp veranderd. het lijkt net of je m verder open kan zetten omdat ie zn vermogen deelt over al die speakers. mn mark IV klonk op die manier heel lekker over 2 1960A 4x12 cabs. niet omdat het harder ging maar juist omdat het op zacht volume beter klonk en de spreiding van het geluid heel anders werd... ach had ik mn open astra station nog maar... :)

bert k
1 augustus 2007, 23:24
Maar wat je ook doet, zorg dat de impedantie gewoon klopt. Uit je verhaal lees ik dat je nu twee 16 ohm speakers hebt. Die staan waarschijnlijk parallel, wat dan 8 ohm oplevert. Als je ze in serie zet zijn ze 32 ohm, en daar heeft je versterker niks aan.

Als je twee 8 ohm speakers gebruikt zijn ze in serie 16 ohm, en parallel 4 ohm. Zoek uit of je versterker dat aankan.

Dude
2 augustus 2007, 12:39
Hoe klinkt die ? Ben je er tevreden mee ?

succes man,

gr bart

lynyrd
2 augustus 2007, 17:06
Hey die Bart,

Hij/Zij klinkt goed heb hem alleen nog niet op vol vermogen kunnen testen
komt zondag wel..........

Greetzzz

Negative K3 fan
2 augustus 2007, 17:38
als de impedantie gelijk blijft, blijft het vermogen naar mijn idee ook hetzelfde, tenzij er een of andere vorm van magie aan de hand is.

Ik denk dat de schrijver van het boek bedoelt dat 2 speakers in plaats van 1 speaker 3 decibel scheelt en dan maakt het niet uit of ze parallel of serieel zijn aangesloten.