PDA

View Full Version : binding frezen



Darth Vader II
1 augustus 2007, 19:37
hey mensen,

ik heb een vraagje, ik ben vanplan om een tele body te kopen, maar de meeste goedkope die ik vind zijn zonder binding, en ik wil er heel graag een binding op. dus vraag ik me af of het mogelijk om er zelf een binding op te maken, dit in verband met de afgeronde rand van de body. ik moet dan frezen, maar is de radius van de afronding van de body daar niet te groot voor?

ik hoop dat jullie mijn vraag snappen,

mvg,
Robin

orreltak
1 augustus 2007, 20:12
als de randen te rond zijn wordt dat niks.en daarbij ...een binding zet je er niet zo even op en huppekee,we gaan weer verder.
zal je niet lukken zonder lakschade.


zelfde als je een cabrio wilt maar neemt de normale versie om de prijs te drukke.
en dan daarna je dak eraf zagen met een slijptol.
resultaat kan dan een beetje tegenvallen

Darth Vader II
1 augustus 2007, 20:20
Ik was zowiezo van plan om opnieuw te lakken, maar ik weet dus niet of de randen te rond zijn voor de binding...

orreltak
1 augustus 2007, 20:26
ligt er ook aan hoe dik je binding wordt?
hoe dikker,hoe beter om de ronding te overlappen.
maarja te dik zal er niet uit zien

G.G.
1 augustus 2007, 20:35
Je hebt dus een bovenfrees, voor die binding, waarom dan niet gelijk de hele body zelf maken? Tele bodies zijn rete simpel, en dan loop je niet te klooien met die radius aan de rand.

Luke-wannabe
1 augustus 2007, 20:39
Is het niet een optie om de binding gewoon te verven/spuiten?

Darth Vader II
1 augustus 2007, 21:00
Je hebt dus een bovenfrees, voor die binding, waarom dan niet gelijk de hele body zelf maken? Tele bodies zijn rete simpel, en dan loop je niet te klooien met die radius aan de rand.

ik ken iemand met een gigantische cnc machine die gebruikt wordt voor deuren, misschien is kijken of ik daar wat mee kan regelen...

Mattia
2 augustus 2007, 03:41
Als het een echte kleine vintage radius is (dus: 1/8"), kun je dat makkelijk gewoon vervangen met een binding.

Verder: CNC is hier echt totale overkill. En trager, ingewikkelder, en zeker niet acurater dan gewoon een frees met een rabbet bit (volggeleider die kleiner is dan de diameter van de frees).

Geschilderd is gewoon onzin, niks, niet doen, lelijk, nep, niet de moeite.

Darth Vader II
2 augustus 2007, 06:46
ach, aankomend schooljaar krijg ik in het eerste kwartaal cnc programmeren, dus lijkt het me wel leuk om zoiets te proberen...

Mattia
2 augustus 2007, 14:58
ach, aankomend schooljaar krijg ik in het eerste kwartaal cnc programmeren, dus lijkt het me wel leuk om zoiets te proberen...

Probleem is met name het positioneren van een al gemaakte body. Met CNC een hele body, inclusief binding rabbet uitfrezen, vanaf blokwaar, dat is prima te doen.

vulvasonic
4 augustus 2007, 08:25
Het is er nooit van gekomen (chronische vorm van geldgebrek), maar Fred Dons heeft ooit op dezelfde vraag van mij gezegd dit voor mij te kunnen doen.
Fred's ervaring in ogenschouw genomen heb ik nooit aan zijn woord getwijfeld.
Misschien moet je even contact met hem opnemen?

Darth Vader II
4 augustus 2007, 09:37
ik had het idee al uit me hoofd gezet, het lijkt mij echt gaaf om een gehele body met een cnc uit te frezen. want ik moest de tele zowiezo nog kopen, en dat zou ik alleen doen als ik zeker was als ik er een binding op kon frezen.

orreltak
5 augustus 2007, 15:20
misschien iets om het idee weer in je hoofd te zetten

http://www.backandforth.nl/Newpage.html

oknarb180
5 augustus 2007, 23:40
Hey,

Nu heb ik de ballen verstand van CNC, weet het principe wel hoor, maar nog nooit mee gewerkt. Maar heb je dan ook niet een digitale 3-D CAD tekening o.i.d. nodig? Het voorwerk lijkt me nogal rijkelijk veel voor 1 body. Als je nu van plan bent er 100 te maken, tja, da's wat anders...

Ik ben dan nog met m'n eerste gitaar bezig, maar ik kan met niet voostellen dat het moeilijk is om een stratbody te maken.

vr.gr.

Branko

Mattia
5 augustus 2007, 23:48
Hey,

Nu heb ik de ballen verstand van CNC, weet het principe wel hoor, maar nog nooit mee gewerkt. Maar heb je dan ook niet een digitale 3-D CAD tekening o.i.d. nodig? Het voorwerk lijkt me nogal rijkelijk veel voor 1 body. Als je nu van plan bent er 100 te maken, tja, da's wat anders...

Ik ben dan nog met m'n eerste gitaar bezig, maar ik kan met niet voostellen dat het moeilijk is om een stratbody te maken.

vr.gr.

Branko

P'cies. Als je het leuk vind om alles in 3D te programmeren moet je ook vooral je gang gaan; CNC is niet bepaald handig als je allemaal 1-offs doet, of erg weinig gitaren bouwt. Ik zit wel met de gedachte te spelen om er ooit eentje te bouwen, maar ik zie de nut meer in het (Bijvoorbeeld) maken van mallen of 'puur' uitfrezen van een body outline en wellicht de pickups (de cavities zijn 2.5 D, gewoon outline en diepte aangeven, niks ingewikkelds, en modulair, dus mix and match gaat in principe redelijk snel), maar met name in de fabricage van zee accurate jigs en templates (en inlays) zou een CNC erg handig zijn.

Maarja, voor de snelheid hoef je 't niet te doen. En ik ben toch wat liever meer tijd kwijt als ik zelf met het hout kan spelen en werken; het proces is minstens zo belangrijk als het resultaat. Voor mij althans. Het gaat om de voldoening van een beetje vakmanschap, zeg maar.