PDA

View Full Version : Toneslut Trafo's



vinni
1 augustus 2007, 19:22
Hoi,

Ik heb erg veel trek in een Ceriatone Trainwreck clone.
Mogelijk ook dat ik Franc hierbij betrek.

Op een aantal sites heb ik gelezen dat de Toneslut's het
dichts de originele trafo's benaderen.

Heeft iemand daar heel toevallig ervaring mee?
enne...de primary is 120V....
Wat is daar aan te doen?

Vinni

Chris Winsemius
1 augustus 2007, 19:42
Qua Trainwreck-nabouw en -onderdelen is dit 'n zeer ok forum:
http://ampgarage.com/forum/viewforum.php?f=1&sid=041c724b5d1dc05f8c41ed859d31d10d

Heb zelf weleens 'n amp gebouwd die op 'n Express gebasseerd is met 'n Plexi OT.... zeer EVH-achtig

'n Vriend van mij uit de states kent 2 TWs en minimaal 1 door KF gemodde amp en was er niet helemaal 100% happy over....

Negative K3 fan
1 augustus 2007, 19:54
over trafo's gesproken, wat zijn tegenwoordig de leukere trafo's waar je in nederland aan kunt komen, nu OEI blijkbaar niet meer bestaat... en dan heb ik het niet over de MM price range, maar meer richting heyboer.

vinni
1 augustus 2007, 19:57
Tja.....de bekende Mercury Magnetics?

Enne Chris....
Dat forum kende ik al. :)
Daar haal ik een deel van de info vandaan over de Ceriatone Trainwrecks.
Op Thegearpage is trouwens een hele goeie thread waarin een twintig
jaar oude TW Express vergeleken wordt met de Ceriatone.
Die Ceriatone komt echt erg dichtbij.

Vinni

Chris Winsemius
1 augustus 2007, 20:01
over trafo's gesproken, wat zijn tegenwoordig de leukere trafo's waar je in nederland aan kunt komen, nu OEI blijkbaar niet meer bestaat... en dan heb ik het niet over de MM price range, maar meer richting heyboer.

Heb diverse Heybours gehoord maar die haalden het op lagere volumes niet qua sound & feel....

Goedkoop: hammond, TAD, marble, aes, whatever

Chris Winsemius
1 augustus 2007, 20:04
Tja.....de bekende Mercury Magnetics?

Enne Chris....
Dat forum kende ik al. :)
Daar haal ik een deel van de info vandaan over de Ceriatone Trainwrecks.
Op Thegearpage is trouwens een hele goeie thread waarin een twintig
jaar oude TW Express vergeleken wordt met de Ceriatone.
Die Ceriatone komt echt erg dichtbij.

Vinni

Ha ha :) Yep, MM plexi OT maar dan anders gebruikt/bedraad en diverse tweaks aan het circuit.

Als die Ceriatone dicht bij komt volgens jou/dat forum: zelf 'n KITje bij Nik bestellen en zelf 'n kastje maken.

Negative K3 fan
1 augustus 2007, 20:05
damn waarom ook altijd die verneukte mercury magnetics weer, echt een bewijs dat god niet bestaat imo.

maargoed, iets meer on topic, ik merk wel dat die trainwrecks de laatste tijd echt gigantisch hard aan het gainen zijn kwa bekendheid, sinds die ken fischer dood is, is het einde echt zoek en dan doet ceriatone er nog een schepje bovenop met die kits van ze.

Waarom zijn er trouwens wel zulke goede trainwreck schema's in omloop en waarom zijn ze van andere amps zoveel moeilijker te krijgen (diezel, bogner, dr. z etc.)

Chris Winsemius
1 augustus 2007, 20:13
damn waarom ook altijd die verneukte mercury magnetics weer, echt een bewijs dat god niet bestaat imo.

maargoed, iets meer on topic, ik merk wel dat die trainwrecks de laatste tijd echt gigantisch hard aan het gainen zijn kwa bekendheid, sinds die ken fischer dood is, is het einde echt zoek en dan doet ceriatone er nog een schepje bovenop met die kits van ze.

Waarom zijn er trouwens wel zulke goede trainwreck schema's in omloop en waarom zijn ze van andere amps zoveel moeilijker te krijgen (diezel, bogner, dr. z etc.)

Praktische vraag: hoeveel merken trafo's heb jij gehoord/vergeleken in 1 model versterker?

Qua online-schema's: ik denk dat veel moderne mrken (terecht) proberen te voorkomen dat schema's van hun circuits op internet komen. Mail anders ff Coca Cola voor hun Cola-recept of Microsoft voor hun Windows-broncode :)

vinni
1 augustus 2007, 20:23
Marru...die Primary van 120V.....
Hoe kan je dat het makkelijkst oplossen?

Vinni

Chris Winsemius
1 augustus 2007, 20:31
andere PT of 'n verhuistrafo d'r bij gebruiken

SimonS
1 augustus 2007, 23:13
ken de toko niet, maar even vragen of ze ook 230V primair kunnen wikkelen voor je? Misschien zijn ze zo soepel.

Geronimo
2 augustus 2007, 10:43
Praktische vraag: hoeveel merken trafo's heb jij gehoord/vergeleken in 1 model versterker?

Qua online-schema's: ik denk dat veel moderne mrken (terecht) proberen te voorkomen dat schema's van hun circuits op internet komen. Mail anders ff Coca Cola voor hun Cola-recept of Microsoft voor hun Windows-broncode :)

Waarom terecht? Ik vind het coca-cola verhaal geen vergelijking. Uiteindelijk zijn al die versterkers ripoffs van elkaar met hier en daar wat verbeteringen. In principe kan iemand met voldoende kennis en toewijding die verbeteringen of aanpassingen zelf ook bedenken.

Ik bedoel het is begrijpelijk dat ze dat doen, maar ik vind het niet erg sportief. Als je Peavey mailt voor een schema sturen je ze gewoon alles op. Zonder gezeur. Ook heb ik ooit een keer een schema van een Denon hifi versterker nodig en die stuurden ze ook gewoon zonder moeilijk te doen op.

De 'echte' fabrikanten zeuren niet en houden hun inkomsten veilig door constant te blijven innoveren en nieuwe producten op de markt te brengen in plaats van te blijven teren op een enkel geheimgehouden uitvinding.
En dat is alleen maar goed want dan hoef je je ook niet druk te maken dat anderen je product gaan kopieren, wat tevens toch wel onvermijdelijk is, vooral met de opkomst van China en Oost Europa op de westerse markt.

De markt is hard en ongenadig, en overleven doe je alleen door keihard te werken en een beetje sportief te blijven tegenover je concurrenten.

Als je dat niet trekt moet je maar voor een baas gaan werken.

bert k
2 augustus 2007, 13:18
De voornaamste bescherming voor de fabrikant is het feit dat serieproductie altijd goedkoper uitvalt dan zelfbouw. Inclusief mooie behuizing en strakke knoppen ben je toch wel meer kwijt dan een ding dat in grote aantallen gemaakt wordt. Je bent echt geen concurrentie.

Geronimo
2 augustus 2007, 16:11
De voornaamste bescherming voor de fabrikant is het feit dat serieproductie altijd goedkoper uitvalt dan zelfbouw. Inclusief mooie behuizing en strakke knoppen ben je toch wel meer kwijt dan een ding dat in grote aantallen gemaakt wordt. Je bent echt geen concurrentie.

Uiteraard ben ik geen concurrent als zelfprutser, dat zeg ik ook niet. Maar als prutser krijg ik die schema's ook niet te zien, wat ik best jammer vind.

Diezel of Bogner e.a. zijn eerder juist bang voor de grote fabrikanten die zomaar met hun ideeen aan de haal kunnen gaan, zoals bijvoorbeeld Peavey en Mesa Boogie gedaan hebben door doodleuk de SLO100 te nemen als uitgangspunt voor hun eigen scheurmonsters.

Daarom houdt Diezel zijn schema's geheim. Begrijpelijk, maar als de concurrenten echt willen weten hoe de vork in de steel zit bij een VH4 trekken ze er gewoon eentje open en komen ze er heus wel achter. Zo moeilijk is dat niet.

Dus waarom zou je nog zo krampachtig je schemaatjes in de kluis bewaren als het toch geen zin heeft. Ik denk dat je meer respect en credits verdient als je de zaak gewoon lekker laat gaan.
Michael Soldano hoo je toch ook niet piepen? Respect voor die gast.

(Sorry voor de kaping btw)

Chris Winsemius
2 augustus 2007, 16:20
Uiteraard ben ik geen concurrent als zelfprutser, dat zeg ik ook niet. Maar als prutser krijg ik die schema's ook niet te zien, wat ik best jammer vind.

Diezel of Bogner e.a. zijn eerder juist bang voor de grote fabrikanten die zomaar met hun ideeen aan de haal kunnen gaan, zoals bijvoorbeeld Peavey en Mesa Boogie gedaan hebben door doodleuk de SLO100 te nemen als uitgangspunt voor hun eigen scheurmonsters.

Daarom houdt Diezel zijn schema's geheim. Begrijpelijk, maar als de concurrenten echt willen weten hoe de vork in de steel zit bij een VH4 trekken ze er gewoon eentje open en komen ze er heus wel achter. Zo moeilijk is dat niet.

Dus waarom zou je nog zo krampachtig je schemaatjes in de kluis bewaren als het toch geen zin heeft. Ik denk dat je meer respect en credits verdient als je de zaak gewoon lekker laat gaan.
Michael Soldano hoo je toch ook niet piepen? Respect voor die gast.

(Sorry voor de kaping btw)

Mike en iemand anders van Soldano waren er absoluut niet blij mee dat er schema's op internet kwamen.....

Negative K3 fan
2 augustus 2007, 17:45
Praktische vraag: hoeveel merken trafo's heb jij gehoord/vergeleken in 1 model versterker?

1 per amp, compleet geen ervaring met trafo mods, maar aan de andere kant, op internet zijn er ook totaal geen clips van te vinden, misschien omdat de eigenaren bang zijn voor kritiek op zo een prijzige mod??? Ik wil echt heel graag eens overtuigd worden, maar da's zo lastig. Kan ik niet een keertje naar vleuten komen ofzo?

Negative K3 fan
2 augustus 2007, 17:48
Uiteraard ben ik geen concurrent als zelfprutser, dat zeg ik ook niet. Maar als prutser krijg ik die schema's ook niet te zien, wat ik best jammer vind.

Diezel of Bogner e.a. zijn eerder juist bang voor de grote fabrikanten die zomaar met hun ideeen aan de haal kunnen gaan, zoals bijvoorbeeld Peavey en Mesa Boogie gedaan hebben door doodleuk de SLO100 te nemen als uitgangspunt voor hun eigen scheurmonsters.

Daarom houdt Diezel zijn schema's geheim. Begrijpelijk, maar als de concurrenten echt willen weten hoe de vork in de steel zit bij een VH4 trekken ze er gewoon eentje open en komen ze er heus wel achter. Zo moeilijk is dat niet.

Dus waarom zou je nog zo krampachtig je schemaatjes in de kluis bewaren als het toch geen zin heeft. Ik denk dat je meer respect en credits verdient als je de zaak gewoon lekker laat gaan.
Michael Soldano hoo je toch ook niet piepen? Respect voor die gast.

(Sorry voor de kaping btw)

helemaal mee eens, als ze zo bang zijn voor een verlies aan inkomen, dan moeten ze hun amps maar volspuiten met epoxy want ik weet zeker dat de grote namen elkaar al wel naakt hebben gezien.

misschien is het om internetpraat tegen te gaan haha, net als die tekstjes op de VHT PCB's. Ben trouwens ook wel benieuwd naar schema's van VHT (deliverance jumjum)

Geronimo
2 augustus 2007, 20:18
Mike en iemand anders van Soldano waren er absoluut niet blij mee dat er schema's op internet kwamen.....

Waar heb je dat gelezen dan? Of heb je hem gesproken?

Uiteraard zal hij er niet blij mee zijn maar ik lees er niks over, iig op internet niets. Als het zo is zal hij zich er inmiddels wel bij neer hebben gelegd.

Ik denk ook dat ie meer verlies lijdt door de rechten waar hij (waarschijnlijk, het kan natuurlijk zijn dat ie een zaak is begonnen, wie weet) niks voor krijgt van Peavey, Mesa en nu waarschijnlijk ook die Laboga producten dan door wat huis tuin en keuken kloners die het schema van het het net plukken.

Wie bouwt er nu nou zo'n amp? Dat zijn er maar enkelen honderden ter wereld.

En waarschijnlijk zijn dat net zulke mensen als ik, die als ze de mogelijkheid niet hebben om er een na te bouwen, ook niet een echte zullen kopen vanwege de hoge prijs. Dan had ik wel een Peavey gekocht. Of een Mesa.

En andersom ook, mensen die het geld er wél voor over hebben kopen een echte, die willen geen imitatieding.

Ik denk dus dat het hem geen reet uitmaakt, want het verlies erdoor zal wel meevallen.

En trouwens, ik geloof niet dat je jouw versterkers helemaal zelf hebt ontworpen? Zijn die stiekem ook niet op Marshall of Fender geënt?
Daar is dan weer niks op tegen.

Chris Winsemius
2 augustus 2007, 20:55
Ik heb weleens contact met mensen van Soldano en het was ook 'n aantal jaren geleden op 'n forum te lezen dat ze met online schema's niet happy waren. Peavey en Mesa Boogie betalen Soldano niets, er gaat zelfs 'n verhaal rond dat mensen van Mesa Boogie hem nog gecontact zouden hebben met vragen waar ze zelf niet uitkwamen. Van 1 van die twee merken weet ik ook dat ze zonder moeite ontwerpen van andere bedrijven proberen te achterhalen. Hierbij gaat het absoluut wel om originele circuits, hard werken en nada-beloning...

Mijn (huidige) amps hebben bestaande circuits als basis maar zijn altijd voorzien van andere componentwaardes/etc. om d'r 'n eigen sound/feel aan te geven. Als ik 'n elektrische gitaar zou bouwen zo ie ook 6 snaren hebben :)

Niet alles staat op internet, bijvoorbeeld qua schema's/etc. en hoewel ik zelf ook graag ieder schema wil zien is dat in de praktijk helaas/maar ook volledig begrijpbaar niet mogelijk.

Ik weet vanuit vrij betrouwbare bron dat bijvoorbeeld 'n zeer groot merk 'n ervaren designer niet meer inhuurt, 'n nieuwere/iets goedkopere in dienst heeft genomen en 2 werknemers fulltime het internet laat afstruinen om ontwerp-info op diverse fora te vinden...

NB: Marshall's 18 Watt reïssue had zonder het 18 Watt forum nooit uitgebracht kunnen worden en Fender's '57 tweed Deluxe is ook pas na 'n behoorlijke hype op diverse zelfbouw-fora uitgebracht.

Dirk_Hendrik
2 augustus 2007, 21:55
Chris,

Ik heb de afgelopen weken nogal wat tijd doorgebracht in "schema's online" discussies en ik moet bekennen dat het me op dit moment even op een "fuk die hele elektonica muziekbis" punt heeft gebracht. Teveel etisch verantwoordde eikels met absolute sjitargumentatie.

Ik zal de laatste zijn om een schema online te gooien waarvan ik me bewust ben dat het de bedenker ervan schade toebrengt. Sowieso is wat ik aan schematuur online heb gegooid vrij "contemporaty".

Dat neemt echter niet weg dat spul online komt. Simpele zooi eerst, moeilijke zooi later (iemand een schema van een t-rex replica???... Nee ik ook niet). Dat online terecht komen is m.i. echter wél een stukje van de tijd waarin we leven. Gooi iets op de markt en ga ervan uit dat je je gewin in een kortere tijd zult moeten halen dan pre-internet.

Wil je dat je ding niet online komt... zorg dan dat je "recept" moeilijk te achterhalen valt. Coca Cola is daar idd een schitterend voorbeeld van. In eletonica is dat lastiger. Cola in elektronica is ook vervelend..

En dat is misschien niet altijd eerlijk... I know... maar wel realiteit.

bert k
2 augustus 2007, 22:45
Ik ben wel effectpedalen tegengekomen waar de hele print in zwarte prut was gegoten. Ook een soort bescherming neem ik aan.

Geronimo
2 augustus 2007, 23:47
Misschien dat als je zelfs je geheimen open en bloot op het net zet dat je juist meer bekendheid en respect krijgt voor je geniale vindingen, en zal je altijd herinnerd worden als die briljante ontwerper van die bepaalde schakeling. Dat lijkt me bevordelijker voor je reputatie dan dat je te boek staat als een paranoide eigenheimer die alles maar angstvallig voor zichzelf probeert te houden.

En tevens als je je shit geheim houdt en iemand ontrafelt het toch en stopt het in z'n eigen product dan zal niemand ooit weten dat jij dat ooit bedacht hebt. En tsja, dan ben je dubbel de sjaak.

Maar ja ik begrijp het wel hoor, alleen zou ik, als ik die geniale ontwerper was, het anders doen denk ik...

@-K3; Wat staat er op die VHT printen dan?

@Chris; Over welke Grote Merken had je het dan? Ik ben nu wel nieuwsgierig :)

fentemple
3 augustus 2007, 09:21
Die MM trafo's zijn echt veel te duur, echt zo'n internethype. Iemand zegt dat ze ok zijn, meer mensen willen bestellen prijs omhoog met 100%. De trafo's van ceriatone zijn echt ok, PTen OT met verzendkosten net zo duur als een MM OT!
Heb zelf een paar trainwrecks (express en liverpool) gebouwd, ze klinken echt lekker maar ze gaan echt loeihard, geen master en als je er een inbouwd klinken ze niet. Ben nu bezig om die liverpool om te bouwen naar 2X el84 om het volume te temmen, ben benieuwd.

drap
3 augustus 2007, 10:10
Eerst maar eens een MM trafo proberen lijkt me, voor je er kritiek op geeft. Ik heb er nu eentje in m'n versterker zitten en dat maakt wel degelijk een behoorlijk verschil, absoluut geen internethype.

Kim Wilson
3 augustus 2007, 10:13
Nou ja, jij hebt nu een MM trafo. Misschien zijn er wel andere trafo's die nóg beter zijn, maar toevallig net niet een hype zijn. Ik kan me voorstellen dat je de succesverhalen iets kunt nuanceren als je ook andere trafo's hebt gehoord. Dat een MM beter klinkt dan de originele, dat geloof ik wel. Maar klinkt ie ook zoveel beter dan de andere aftermarket trafo's?

drap
3 augustus 2007, 10:29
Dat weet ik inderdaad niet, maar om nou te zeggen dat het een internethype is, dan zou je ze eerst moeten testen lijkt me.

Kim Wilson
3 augustus 2007, 10:36
Daar ben ik het wel mee eens idd.

Dirk_Hendrik
3 augustus 2007, 10:52
Ik ben wel effectpedalen tegengekomen waar de hele print in zwarte prut was gegoten. Ook een soort bescherming neem ik aan.

Een slappe poging tot ja. Voor hen die echt tot het gaatje willen gaan is die zwarte prut alléén maar een uitdaging.

fentemple
3 augustus 2007, 10:56
Meerdere MM trafo's getest, heb ook niet gezegd dat ze slecht zouden zijn, goed spul niks mis mee. Maar de laatste paar jaar is de prijs wel door het plafond gegaan. Prijs kwaliteit verhouding komt dan toch zwaar onder druk te staan. Ook ben ik niet in de overtuiging dat een OT vervangen het middel is om een versterker te verbeteren, ymmv.

drap
3 augustus 2007, 13:12
Of de prijs/kwaliteit verhouding een beetje redelijk is durf ik niet te zeggen, maar dat in mijn geval een MM trafo nogal verschil maakte is voor mij een feit. En natuurlijk is alleen het vervangen van eeen trafo niet HET middel, maar het kan wel degelijk een enorme verbetering met zich meebrengen. Nou kon dat in mijn geval ook gauw, gezien de trafo's in een JTM gewoon kut zijn.

Negative K3 fan
3 augustus 2007, 19:37
Ik weet vanuit vrij betrouwbare bron dat bijvoorbeeld 'n zeer groot merk 'n ervaren designer niet meer inhuurt, 'n nieuwere/iets goedkopere in dienst heeft genomen en 2 werknemers fulltime het internet laat afstruinen om ontwerp-info op diverse fora te vinden...

nu loop je ons echt helemaal lekker te maken, we willen namen!!

Negative K3 fan
3 augustus 2007, 19:42
@-K3; Wat staat er op die VHT printen dan?


http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/VHT.jpg

Negative K3 fan
3 augustus 2007, 19:44
Nou ja, jij hebt nu een MM trafo. Misschien zijn er wel andere trafo's die nóg beter zijn, maar toevallig net niet een hype zijn. Ik kan me voorstellen dat je de succesverhalen iets kunt nuanceren als je ook andere trafo's hebt gehoord. Dat een MM beter klinkt dan de originele, dat geloof ik wel. Maar klinkt ie ook zoveel beter dan de andere aftermarket trafo's?

ik weet niet of je bekend bent met MM prijzen, maar ik mag toch hopen dat ze véél beter klinken dan andere after market trafo's als je naar de prijs kijkt.

vinni
4 augustus 2007, 11:41
Ik heb Toneslut maar een mailtje gestuurd of zo ook
trannies leveren met een 230V primary....

eens kijken wat dat oplevert.

Vinni

vinni
4 augustus 2007, 12:49
Dat is snel!

==============================
I just got some with 230V to test the market. I'll be selling sets for
$205 US including shipping to most places in the world. I assume you are
located in the Netherlands, correct?

================================

Vinni

Franc
4 augustus 2007, 13:28
Hi vinni, benieuwd hoe dat afloopt en wat je spanningen zijn. Lijkt me leuk ze te vergelijken.

Het lijkt me trouwens een onmogelijke vraag om te beantwoorden: welke benaderen het origineel het meest.
Ik denk niet dat er veel mensen op dit forum zitten die een echte Trainwreck bezitten om een eerlijke vergelijking te maken.
Dus alles wat geroepen zou worden is dan gebaseerd op youtube filmpjes, mp3tjes en andere (on)waarheden op het internet.

En uiteindelijk: wat doet het er toe :) het gaat er toch om dat je een amp bouwt die je lekker vindt klinken? Al gebruik je een ringkerntrafo van Amplimo!
"Whatever it takes" zeggen ze dan ;)

Chris Winsemius
4 augustus 2007, 13:46
Hoi Franc

+1: Afgaan op MP3/youtube geeft hooguit 'n 1e indruk.

Ik gebruik al 'n aantal jaren Amplimo-donut-PTs voor bepaalde modellen versterkers. In andere modellen weer MMs.

Vergelijking OTs in 1 en dezelfde amp, '70 Marshall 1987:
- standaard OT: behoorlijk krasserig in het hoog, niet strak in het laag, had hogere volumes nodig om echt lekker te gaan klinken
- OEI: behoorlijke verbetering, geluid meer in balans, laag strakker
- MM: enorme verbetering, vetter qua sound en de balans en harmonischen waren op elk volume aanwezig.

Trainwrecks: misschien 'n paar in Duitsland?

Fijn weekend!

Negative K3 fan
4 augustus 2007, 14:02
heb jij nog OEI te koop dan chris? ik denk dat er uiteindelijk wel zoeen in mn london city moet.

Chris Winsemius
4 augustus 2007, 14:23
Niet meer, nadat die MMs binnenkwamen :)

OEI bestaat niet meer, ik kan misschien proberen om 'n gebruikte OEI 50 Watt plexi OT te bemachtigen. Mail me anders ff.

SimonS
4 augustus 2007, 15:59
Dat is snel!

==============================
I just got some with 230V to test the market. I'll be selling sets for
$205 US including shipping to most places in the world. I assume you are
located in the Netherlands, correct?

================================

Vinni
tip van de dag dus:noob:

matto
5 augustus 2007, 22:10
Verelec heeft dacht ik een adres waar ze een trafo voor je op maat kunnen maken en ook FNS in Renkum kan volgens mij trafo's op maat leveren.

vinni
7 augustus 2007, 10:29
Hoi Matto,

Het gaat me niet zozeer om op maat gemaakte Trafo's...
De Tonesluts zijn bekend omdat ze zeer dicht bij de originele
Trainwreck trafo's komen.

Fromthere....

Vinni

guitaraddict
7 augustus 2007, 12:10
Wat zijn dan de originele Trainwreck trafo's ??

Heeft hij altijd een bepaald merk gebruikt of ze speciaal naar zijn specificaties laten bouwen ?

Alf

matto
7 augustus 2007, 13:35
Als je weet wat de specs. zijn van Ken Fischer dan kun je ook die trafo's laten maken.
En daar zal dan ook de moeilijkheid wel zitten?