PDA

View Full Version : Goede tuner?



Tristan
1 augustus 2007, 16:27
Ik heb even een vraagje...
Sinds een tijdje heb ik een Peterson Strobostomp, maar ik wordt helemaal gek van dat ding, ik kan er in een livesituatie echt geen gitaar mee stemmen, dus ik zoek eigenlijk een andere tuner, liefst eentje in pedaalvorm...
Nou heb ik die Korg DT10 op het oog, maar die schijnt wat rare klikjes en bliepjes te hebben (dat had die van Mitch tenminste wel) dus ik weet ook niet goed of ik daar dan wel voor moet gaan...
Hebben anderen die zo'n DT10 hebben dit ook gemerkt?
Ik zal 'm zowiezo aan de tuner out van mijn volume pedaal hangen, dus misschien dat het dan zowiezo geen problemen of storingen zal geven?
Welke andere goed afleesbare (geen stroboscoop) tuners kennen jullie nog meer?

sofa
1 augustus 2007, 16:31
Ik heb even een vraagje...
Sinds een tijdje heb ik een Peterson Strobostomp, maar ik wordt helemaal gek van dat ding, ik kan er in een livesituatie echt geen gitaar mee stemmen, dus ik zoek eigenlijk een andere tuner, liefst eentje in pedaalvorm...
Nou heb ik die Korg DT10 op het oog, maar die schijnt wat rare klikjes en bliepjes te hebben (dat had die van Mitch tenminste wel) dus ik weet ook niet goed of ik daar dan wel voor moet gaan...
Hebben anderen die zo'n DT10 hebben dit ook gemerkt?


Klikjes en bliepjes? Niks van gemerkt, hij klikt niet en hij bliept niet. Gebruik de DT10 al jaren met genoegen. Niks mis met deze tuner.

vinni
1 augustus 2007, 16:56
Is die Strobo wel goed dan?
Denk dat ik de eerste in NL heb en die doet het nog steeds perfect.
En ook snel....
Gebruik'm dus ook live. Nix mis mee.

Vinni

Michael AE
1 augustus 2007, 17:05
Ik kan ook niet wennen aan die Strobostomp. Heb nu een simpele Boss TU2 waar ik wel erg tevreden mee ben. Doet het prima en gaat niet snel kapot.

LordRiffenstein
1 augustus 2007, 17:49
Moet Vinni bijtreden, heb ook geen probleem met de Strobostomp, gebruik die ondertussen al een hele tijd en heb er nooit problemen mee. Wat precies stoort jullie?

Mitch
1 augustus 2007, 17:55
Met het bijgeluid bedoelt Tristan dat -ie niet perfect 'silent' tuned.... tijdens het stemmen hoor je wat lichte bijgeluiden, beetje gezoem. Een typisch verschijnsel,
maar buiten dat een prima ding, één van mijn favoriete stukjes gereedschap ! Goed afleesbaar, snel, prima buffer en uiterst degelijk uitgevoerd.

Chris Winsemius
1 augustus 2007, 18:03
Hijacking:

weet iemand 'n goeie tuner die truebypass is (ik hoef geen geluid als ik [ver]stem)? Sabine of zo?

vinni
1 augustus 2007, 19:02
Met het bijgeluid bedoelt Tristan dat -ie niet perfect 'silent' tuned.... tijdens het stemmen hoor je wat lichte bijgeluiden, beetje gezoem. Een typisch verschijnsel,
maar buiten dat een prima ding, één van mijn favoriete stukjes gereedschap ! Goed afleesbaar, snel, prima buffer en uiterst degelijk uitgevoerd.

Nooit gehoord.....
Ik prijs me gelukkig met een uitstekend werkende Strobo.
Maarru....dr is ook een nieuwe uit.....dat weten jullie toch?

Vinni

BLOK182
1 augustus 2007, 19:10
Mijn DT10 doet het al jaren prima, erg duidelijk on stage, goed betaalbaar, genoeg opties, en geen rare geluiden of klikjes of whatever, gewoon een superfijne stemmer! Die van Boss heeft trouwens nog een paar rare knipperlichtopties, die ik zelf een beetje verwarrend vond, DT10 toch wat prettiger live:p

dml
1 augustus 2007, 20:05
Heb zowel een Strobostomp als een TU2 als diverse Korg racktuners gehad. "Nadeel" van de Strobo vind ik dat je met dat ding ook echt perfect wil stemmen, de stroboscoop moet gewoon stil staan, daar heb je 'm voor gekocht. En dat kost gewoon wat meer tijd. Da's ook de reden dat ik 'm weer heb verkocht. In mijn rack hangt een Korg DTR1000 en op mijn pedalenplankje ligt een Korg DT10. Ik heb ook geen last van bijgeluiden, hij is echt helemaal stil als je aan het stemmen bent. Daarbij komt dat de DT10 nauwkeuriger is dan de TU2 of de tuner van Planet Waves. En het schijnt zo te zijn dat de buffer in de DT10 behoorlijk okay is, al heb ik dat zelf niet kunnen vergelijken, het is namelijk het enige pedaal samen met m'n wah wat tussen gitaar en amp hangt.

Pun
1 augustus 2007, 20:56
Hijacking:

weet iemand 'n goeie tuner die truebypass is (ik hoef geen geluid als ik [ver]stem)? Sabine of zo?

De Strobostomp is het enige true bypass stempedaal, voor zover ik weet. Vreemd eigenlijk, want je zou zeggen als je 1 pedaal true bypass wilt hebben dan is het wel de tuner, maar goed.

Ik heb zelf ook een Strobostomp en helemaal geen problemen mee, ideale tuner. Duidelijk afleesbaar, geen invloed op m'n geluid, etc. Precies wat ik in een tuner zocht.
Wat betreft het argument van dml, dat hij moet stil staan. Als hij een beetje beweegt, ben je net zo goed gestemd als wanneer het lampje op groen staat bij een boss, dus dat maakt helemaal geen verschil. Als ik stem staat hij bijna nooit helemaal precies stil. Wat jij noemt is dus meer een mentaliteits kwestie, en dat ligt dus aan de gebruiker en niet aan de Strobostomp.

Een vriend van mij was ook op zoek naar een tuner, hebben van alles geprobeerd:
- Behringer (die had hij gekocht om in ieder geval iets te hebben): reageerde slecht en je geluid verloor echt zijn punch, verder niet echt duidelijk te zien of je op A of of A# staat, bijvoorbeeld.
- Boss eigenlijk hetzelfde als behringer.
- Korg vondt hij niet echt fijn werken en ook wel lomp groot.
- Planet Waves werkte wel fijn, maar beinvloede het geluid ook te veel, werd er tamelijk dof van.
- Uiteindelijk heeft hij mijn strobostomp nog een aantal keer uitgeprobeerd en toen eentje besteeld via E-Bay.

Er is nu trouwens een Strobostomp 2 uit, met neutrik pluggen en wat meer "sweetened" tunings, dus de originele Strobostomp is ook wel aardig wat in waarde gedaald. Die vriend had een nieuwe nog goedkoper dan ik een tweedehandse had gekocht enige tijd geleden.

Tristan
1 augustus 2007, 21:16
Ik vind dat die strobodingen echt wel stil moeten staan als ik aan het stemmen ben inderdaad, bovendien kan ik dat ding echt niet goed aflezen op het podium...
Heb echt al met een valse gestemde gitaar een paar songs ingezet omdat ik het idee had dat het ding zei dat 'ie goed stond, daarbij moet ik ook veel stemmen op ieder optreden, drop D, drop Eb, dubbel drop D en ga zo maar door...
Chris, je kan 'm voor een nette prijs overnemen als je wil...
Ik denk dat ik dan toch maar voor die DT10 ga, toch vreemd Mitch, want ik had ergens ook het idee dat de storing die je had door die DT10 kwam, ik zou 'm toch eens na laten kijken als ik jou was, als anderen deze problemen niet ondervinden...

MarkV
1 augustus 2007, 21:25
De Boston is true bypass: http://www.maxguitarstore.com/store.php?productID=1362

Niet duur. En ik heb geen ervaring ermee op het podium, maar thuis voldoet deze prima.

Mitch
1 augustus 2007, 22:03
De Strobostomp is het enige true bypass stempedaal, voor zover ik weet. Vreemd eigenlijk, want je zou zeggen als je 1 pedaal true bypass wilt hebben dan is het wel de tuner, maar goed.


En waarom dan wel ? Waar plaatst men graag een buffer ? Stijf vooraan. Waar zetten de meeste mensen een tuner ? Juist.

Chris Winsemius
1 augustus 2007, 22:24
Ik heb ergens 'n test gelezen over 'n verstem-pendaal die gewoon do re mi etc. aan kon geven en troe-beipas was, volgens mij 'n Sabine of zo...

supahfuzz
2 augustus 2007, 00:29
De Korg DTY10 is een prima stemapparaat, Goede buffer zit er in (wel rekening mee houden als je er een fuzz achter zet, want dan reageert de fuzz anders)

Maar helemaal stil is ie niet, hele kleine bliepjes, maar ja, met de versterker in gainstand en dan ook nog hard, zie het dan eens stil te houden :confused:

Ik heb ook nog een echte strobotuner, dus niet zo'n virtueel ding als de strobostomp, maar daarmee ga je niet voor de lol effe tussendoor stemmen, want dat duurt eeuwen voordat de draaischijf stil staat (wel uberzuiver dan overigens, leuk als je een roadie kan betalen)

Dus Tristan, de DT10 is gewoon een goede keus, stevig , betrouwbaar, goede buffer (10 meg)

Tristan
2 augustus 2007, 03:25
Okee, dus het is toch geen onzin van die bliepjes...
Nou ja, misschien moet ik het anders maar even testen ofzo, want ik zet het ding toch zowiezo aan de tuner output van mijn volume pedaal dus volgens mij moet 'ie dan geen problemen geven, echt higain speel ik niet...
Hebben jullie 'm ook staan?

dml
2 augustus 2007, 03:42
Wat betreft het argument van dml, dat hij moet stil staan. Als hij een beetje beweegt, ben je net zo goed gestemd als wanneer het lampje op groen staat bij een boss, dus dat maakt helemaal geen verschil. Als ik stem staat hij bijna nooit helemaal precies stil. Wat jij noemt is dus meer een mentaliteits kwestie, en dat ligt dus aan de gebruiker en niet aan de Strobostomp.


Waarom heb je dan een Strobostomp?

LordRiffenstein
2 augustus 2007, 07:52
Met het bijgeluid bedoelt Tristan dat -ie niet perfect 'silent' tuned.... tijdens het stemmen hoor je wat lichte bijgeluiden, beetje gezoem.

Heb je het nou over de DT10 of Strobostomp? Mijn strobo is perfect stil


Wat betreft het argument van dml, dat hij moet stil staan. Als hij een beetje beweegt, ben je net zo goed gestemd als wanneer het lampje op groen staat bij een boss, dus dat maakt helemaal geen verschil.

Zelfs als die strobo niet helemaal stil staat, ben je nog nauwkeuriger dan met een Boss stemapparaat, heb het zelf meerdere keren getest, mijn oude Korg DT3 komt nog het dichtst in de buurt van de Strobo maar zelf dan is een niet-helemaal stilstaande strobo juister.

Kim Wilson
2 augustus 2007, 09:12
Mijn DT10 doet het al jaren prima, erg duidelijk on stage, goed betaalbaar, genoeg opties, en geen rare geluiden of klikjes of whatever, gewoon een superfijne stemmer! Die van Boss heeft trouwens nog een paar rare knipperlichtopties, die ik zelf een beetje verwarrend vond, DT10 toch wat prettiger live:p
De Boss heeft idd een paar opties met de ledjes. Maar er zit ook een normale setting op, waarbij één lampje je (de-)tuning aangeeft, net als op je Korg. Dat werkt live gewoon prima.

Ik denk dat de Korg en de Boss elkaar niet zoveel ontlopen. Ik heb de TU-2 naar volle tevredenheid. Geen klikjes of bliepjes.

dml
2 augustus 2007, 09:35
Zelfs als die strobo niet helemaal stil staat, ben je nog nauwkeuriger dan met een Boss stemapparaat, heb het zelf meerdere keren getest, mijn oude Korg DT3 komt nog het dichtst in de buurt van de Strobo maar zelf dan is een niet-helemaal stilstaande strobo juister.

Hoe heb je dat dan getest? Wat was je referentie-tuner?

supahfuzz
2 augustus 2007, 09:43
Als je staat te stemmen met de amp nog in Hi-GAin mode, dan is het niet zo raar als je bijgeluiden hoort. De DT-10 doet dat, ik hoor ghet bij de TU-2 en zelfs de racktuners. De strobostomp zou ik niet weten, maar ik heb een Peterson 490 Autostrobe en die maakt echt een enorme teringherrie, zowel electronisch als fysiek.

Let wel: een strobotuner is veel en veel nauwkeuriger maar heeft ook als nadelig bijeffect dat je dus veel langer staat te stemmen voordat de boel "stilstaat".

Met low gain heb je met de DT10 in ieder geval geen enkel probleem. En tel daarbij die fantastische buffer bij op. Ik heb hem niet op voorraad Tristan.

LordRiffenstein
2 augustus 2007, 10:09
Hoe heb je dat dan getest? Wat was je referentie-tuner?

Stemmen met 1 tuner en daarna checken met strobostomp, er zat altijd nog behoorlijk veel beweging in de strobo, meer dan net niet stilstaan.

dml
2 augustus 2007, 11:14
Dat dacht ik al. Maar jij en Pun weten dus precies of je gitaar goed gestemt staat, ook al blijft de stroboscoop in beweging? Ik heb er nogal mijn twijfels bij aangezien je volgens mij niet zomaar de snelheid van de cyclus met het blote oog kan bepalen. M.a.w. de ene keer is het nauwkeuriger dan de andere keer, maar zogenaamd nog steeds nauwkeuriger dan een Korg? En als hij in beweging is, doe je dat dan gelijkmatig over alle snaren, dus alle snaren met een opgaande beweging?
En hoe zit het dan met de temperaments?

Speeddemon
2 augustus 2007, 11:35
@Chris en iedereen:
Ik gebruik een good ol' Boss TU-12, die aan de B output van een A/B Box hangt (1e in m'n keten. Bouw misschien nog een buffer in die box).

Voordeel: hij zit nooit in je signaalpad als je stemt en heeft dus ook totaal geen mogelijkheid tot 't veroorzaken van bliepjes/overspraak.

Overigens heb ik 'm wel es 'inline' geprobeerd en dat was niet positief; het is een digitale tuner en ik hoorde dat. In de verre verte hoorde ik een soort digitale distortion-versie van je signaal, NAAST je cleane signaal. Zeer onwenselijk dus.

LordRiffenstein
2 augustus 2007, 11:49
Dat dacht ik al. Maar jij en Pun weten dus precies of je gitaar goed gestemt staat, ook al blijft de stroboscoop in beweging? Ik heb er nogal mijn twijfels bij aangezien je volgens mij niet zomaar de snelheid van de cyclus met het blote oog kan bepalen.

Hoezo kan je de cyclus van die strobo niet zien? Is nochtans lekker duidelijk op het schermpje.


M.a.w. de ene keer is het nauwkeuriger dan de andere keer, maar zogenaamd nog steeds nauwkeuriger dan een Korg? En als hij in beweging is, doe je dat dan gelijkmatig over alle snaren, dus alle snaren met een opgaande beweging?

Inderdaad, zelfs als die strobo nog wat beweegt is die nauwkeuriger dan een Korg.


En hoe zit het dan met de temperaments?

Ik hou wel van vrouwen met een zuiders temperament :D :D

Zelfs op een perfect afgestelde gitaar, kan je nooit alles 100% juist stemmen. Ik weet hoe ik mijn gitaar voor mij moet stemmen om ze juist te laten klinken afhankelijk van mijn speelstijl :stop: en dit kan beter met de strobo dan eender welke andere tuner die ik al getest heb. Ik stem bv de open G-snaar iets lager.

Het is me verder niet helemaal duidelijk welk punt je probeert te maken. Als je enkel de specs bekijkt van een DT10 en de Strobostomp dan is die laatste een stuk nauwkeuriger.

dml
2 augustus 2007, 12:38
Hoezo kan je de cyclus van die strobo niet zien? Is nochtans lekker duidelijk op het schermpje.

Nee, dat is dus niet te zien op het schermpje. Je ziet alleen of de cyclus snel, minder snel, nog minder snel, langzaam, nog langzamer, bijna stil en uiteindelijk stil staat. Als je dus gaat stemmen onder het mom van "bij mij beweegt hij altijd nog een beetje", kun je echt net zo goed met en DT10 stemmen, op die manier heeft en Strobostomp totaal geen meerwaarde.



Inderdaad, zelfs als die strobo nog wat beweegt is die nauwkeuriger dan een Korg.

Precies mijn punt. Want wat is "hij beweegt nog WAT"?


Ik hou wel van vrouwen met een zuiders temperament :D :D

Mwah, mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar kort, donker haar. En ach, uiteindelijk gaat het toch om het totaalpakket? ;)


Zelfs op een perfect afgestelde gitaar, kan je nooit alles 100% juist stemmen. Ik weet hoe ik mijn gitaar voor mij moet stemmen om ze juist te laten klinken afhankelijk van mijn speelstijl :stop: en dit kan beter met de strobo dan eender welke andere tuner die ik al getest heb. Ik stem bv de open G-snaar iets lager.

Het is me verder niet helemaal duidelijk welk punt je probeert te maken. Als je enkel de specs bekijkt van een DT10 en de Strobostomp dan is die laatste een stuk nauwkeuriger.

Dat bedoel ik dus. De spec's tellen alleen als je perfect gaat stemmen. Een gitaar wordt niet beter gestemd, alleen maar door de spec's.

Ik heb de tuners ook op jouw manier vergeleken, zelfs met een "echte" Peterson Strocoscoop. En inderdaad, met de DT10 heb je inderdaad een beetje afwijking, maar even bewegen met de hals zorgt voor een nog grotere afwijking op een met een stroboscoop gestemde gitaar, dus het is allemaal lekker relatief. Een StroboStomp IS nauwkeuriger, maar een deze doet NIET voor de nauwkeurigheid van een DT10 onder als je je gitaar stemt "met een beetje beweging in de strobo". Ik heb er alleen een beetje "moeite" mee als mensen zeggen dat een Strobostomp veel beter is dan bijv. een Korg en ook nog zeggen dat ze er niet "perfect" mee stemmen. Wat voor jou "een beetje beweging" is, kan voor mij misschien wel een enorme afwijking zijn. En vice versa.

Tristan
2 augustus 2007, 13:22
Haha, wat een discussie ineens... :D
Tsja, ik moet het met dml eens zijn, ik kan dus op het podium echt niet goed zien of dat het stroboding nou omhoog of omlaag gaat, dus voor mij is het niet echt handig...
De Strobostomp maakt overigens geen bijgeluiden, dat heb ik in ieder geval niet gemerkt met mijn spullen...

cosmos
2 augustus 2007, 15:30
Ik gebruik de DT-10 ook al een tijdje, nog nooit problemen mee gehad. Aanrader! (wel de zwarte versie uiteraard, die is een stuk beter :)

Kim Wilson
2 augustus 2007, 15:32
... (wel de zwarte versie uiteraard, die is een stuk beter :)
Ja, die klinkt een stuk donkerder dan de zilveren...



Serieus, wat is het verschil dan?

dml
2 augustus 2007, 15:41
Zwarte behuizing, 12 blauwe ledjes en 1 wit ledjes. En we weten natuurlijk allemaal dat blauwe ledjes veel beter klinken!!

Kim Wilson
2 augustus 2007, 15:43
Ja, dat klopt, mits je de richting van je kabels in de gaten houdt. Hoewel dat op dinsdagen weer niks uitmaakt. Zoiets...

cosmos
2 augustus 2007, 15:53
Zwarte behuizing, 12 blauwe ledjes en 1 wit ledjes. En we weten natuurlijk allemaal dat blauwe ledjes veel beter klinken!!

Precies!
Toch altijd fijn als er iemand hapt...



Maar goed, dat maakt dus geen verschil...

:satisfie:

dml
2 augustus 2007, 18:03
Dat maakt echt wel verschil!! Ik ga er zelfs beter van spelen!!

Dirk_Hendrik
2 augustus 2007, 18:20
Pfft.... god.. gaan we weer... een "Mama! Ze zeggen dat me tuner niet goed is!! discussie"

Tuner met ledjes of LCD. Naar mate je dichter bij de juiste toonhoogte komt gaat het (meestal) middelste ledje sterker branden en die links of rechts ervan minder. Goed gestemd is dus 1 led die aan staat en op maximale sterkte brand.
Wat is maximale sterkte. Je zit daar dus met een afrondfout.

Strobo. Heel langzaam beweegt er iets van boven naar beneden of omgedraaid. Dat valt een stuk nauwkeuriger waar te nemen dan de relatieve lichtintensiteit van een led. Zeker met felle blauwe modeverzonnen kutleds.

Kom met echte argumenten zoals Tristan doet (lichtintensiteit in podiumverlichting) of het simpele feit dat Strobostomps nogal zeikerig zijn over hun voeding. Daar kun je mekken dat een strobostomp voor jou niet werkt. Ga niet probereren het feit te ontkrachten dat een strobotuner in z'n essentie een nauwkeriger uitlezing geeft. Da's hetzelfde als janken dat je MS-dos PC alles voor je diet wat een windows PC ook kan. Wie is er vlotter??

Calling Sjeik-Al-Niksnut!!

Tristan
2 augustus 2007, 18:37
Nou jongens, het is een DT10 geworden hoor, prima ding...
Ik merkte niks van storing en heb de gain op een AC30 volledig opengedraaid, dus het zal allemaal wel meevallen...
Ben ik even blij dat ik dan niet die zwarte heb zeg, blauwe ledjes met in het midden een witte led, daar wordt ik denk ik alleen maar scheel van, groen en rood doet het voor mij prima, ach ja, als het maar werkt he... :D

dml
2 augustus 2007, 20:53
Pfft.... god.. gaan we weer... een "Mama! Ze zeggen dat me tuner niet goed is!! discussie"

Tuner met ledjes of LCD. Naar mate je dichter bij de juiste toonhoogte komt gaat het (meestal) middelste ledje sterker branden en die links of rechts ervan minder. Goed gestemd is dus 1 led die aan staat en op maximale sterkte brand.
Wat is maximale sterkte. Je zit daar dus met een afrondfout.

Strobo. Heel langzaam beweegt er iets van boven naar beneden of omgedraaid. Dat valt een stuk nauwkeuriger waar te nemen dan de relatieve lichtintensiteit van een led. Zeker met felle blauwe modeverzonnen kutleds.

Kom met echte argumenten zoals Tristan doet (lichtintensiteit in podiumverlichting) of het simpele feit dat Strobostomps nogal zeikerig zijn over hun voeding. Daar kun je mekken dat een strobostomp voor jou niet werkt. Ga niet probereren het feit te ontkrachten dat een strobotuner in z'n essentie een nauwkeriger uitlezing geeft. Da's hetzelfde als janken dat je MS-dos PC alles voor je diet wat een windows PC ook kan. Wie is er vlotter??

Calling Sjeik-Al-Niksnut!!

Wij houden ook van jou, Derk Hindrik. :hippie:

Pun
2 augustus 2007, 21:06
Zo wat een discussie in een keer, jezus...

Maar goed.
Ik vindt de strobostomp zeker duidelijk af te lezen, als er op het smalste balkje niet duidelijk valt te zien of hij naar boven of beneden gaat, omdat het te snel gaat, dan kijk je naar die ernaast, die wat minder smal is. Nog steeds niet duidelijk: derde balkje, nog niet duidelijk, vierde balkje. Als je het dan nog niet kan zien, is er iets goed mis, lijk mij.


Wat betreft waarom ik een tuner eigenlijk als belangrijkste TB vindt: het is geen effect, het ding is niet gemaakt om geluid te veranderen. Normale effecten wel. Dan lijkt het me over het algemeen logischer dat de bypass van een effect beter zal klinken dan die van een tuner. Voor de rest interesseert heel dat TB gedoe mij helemaal niet. Ik heb 8 pedalen, waarvan, voor zover ik weet alleen de Strobostomp TB is, en het klink goed zat. Ik durf zelfs te zeggen dat verschillende van die effecten mijn geluid beter hebben laten klinken, zelfs wanneer ze niet aan staan.


Wat betreft het niet stilstaan van de tuner: als je zo'n ding lang zat gebruikt heb je op een gegeven moment wel door hoe langzaam hij nog moet bewegen om nog steeds goed genoeg gestemd te zijn. En de snelheid van de cyclus is duidelijk te zien, zoals reeds bij mijn eerste blokje beschreven, alleen dan ga je net de andere kant op. Als dat smalste balkje bijna stilstaat, is dat goed genoe voor mij.
Wat betreft de meerwaarde die de strobostomp dan nog heeft:
- reageerd heel snel,
- geen nadelige invloed op je geluid,
- noten duidelijk afleesbaar (verschil tussen bijv. A en A#),
- duidelijk te zien hoe goed in stemming je bent (ook al ben je het hier misschien niet mee eens),
- door het grote verschil van een lichte achtergrond en donkere letters/cijfers/en de rest is de tuner altijd duidelijk af te lezen, zeker in het donker, maar ook als er licht op valt.


Verder sluit ik me wel aan bij D_H.
Ik ben tevreden met mijn tunertje, als jij het ook bent, wat maakt het dan nog allemaal uit? (Ik realiseer me dat dit een beetje hypocriet overkomt, gezien alles wat ik hiervoor het beschreven, maar goed). Ik ben blij dat Tristan een tuner heeft gevonden waar hij tevreden mee is, dat is uiteindelijk alles wat telt.


Verder nog over de bijgeluiden. Als je met bijgeluiden bedoeld dat de tuner niet helemaal het volume afkapt, en er dus nog zacht op de achtergrond de noten die je aanslaat nog wat te horen zijn, dan doet de strobostomp dit ook. Echter is het alleen heel zacht hoorbaar als je je distortion aan hebt staan. En dan maakt het toch zoveel herrie dat het toch niet heel veel uitmaakt.

dml
2 augustus 2007, 21:14
Ach, en een beetje fout is natuurlijk altijd lekker ;)

LordRiffenstein
3 augustus 2007, 08:12
Ach, en een beetje fout is natuurlijk altijd lekker ;)

En jij kan het weten :seriousf: :seriousf:

dml
3 augustus 2007, 08:58
I don't know nothing, I'm from Barcelona. :sssh:

Valoosj
3 augustus 2007, 11:18
maakt het nu eigenlijk een bal uit of je tuner vooraan staat of niet?
het is toch zo dat je gitaar na een resem effecten ook nog perfect gestemd moet staan, dus kan je die dingen toch evengoed achteraan zetten...

of zijn er echte argumenten om die tuners vooraan te zetten?

Robert H
3 augustus 2007, 11:50
maakt het nu eigenlijk een bal uit of je tuner vooraan staat of niet? (...) of zijn er echte argumenten om die tuners vooraan te zetten?

Probeer het eens uit zou ik zeggen... Een tuner ná je modulatie-effecten (chorus/flanger/phaser) levert in sommige gevallen leuke Knight Rider taferelen op. Als je daar op kickt, is het zeker aan te raden!

Het antwoord is dus: Ja, het maakt uit. Sommige effecten hebben juist als enige functie om iets met de toonhoogte te doen (moduleren). Daar kan een stemapparaat helemaal niets mee.

Andersom is het ook zo: Als ik in de repetitieruimte geen tuner bij de hand heb, stem ik doorgaans op een A'tje van onze toetsenman. Ik vraag hem dan echter wel om een piano- of synthgeluid zonder chorus of flanger. Anders krijg je 't echt niet voor elkaar...

Valoosj
3 augustus 2007, 11:56
Het antwoord is dus: Ja, het maakt uit. Sommige effecten hebben juist als enige functie om iets met de toonhoogte te doen (moduleren). Daar kan een stemapparaat helemaal niets mee.



Dan moet je die modulatie effecten ook niet aanzetten als je gaat stemmen he. Die zitten bij mij in een loop, en die loop komt ook pas na het stemkastje

erwin_ve
3 augustus 2007, 13:04
Het wil ook weleens helpen om met een flageolet op positie XII je noot aan te slaan en af te lezen. Over het algemeen reageert een fijngevoelig stemapparaat daar iets rustiger op.

bloodgulge2
29 maart 2008, 22:20
door deze hele discussie weet ik helemaaal niet meer welke tuner ik zal halen :s

vinni
29 maart 2008, 22:45
Sow.....

Even een topic van 8 maanden opdiepen! :seriousf:

Maarru.....meteen dan maar een updeetje.....
Korg heeft een nieuwe tuner....de Pitchblack....
Gunstig geprijst en truebypass.....

Wel lachuh trouwens.....de enige echte TB tuner tot nu toe
was de Boston....nou niet bepaald een boutique-merk....
Dr bestaat ook nog een clone van die Boston....of is het nou andersom....

Vinni

bloodgulge2
29 maart 2008, 22:48
is die te verkrijgen in belgie?

vinni
29 maart 2008, 23:06
www.thomann.de

Kost Eur 69....en Eur 8 verzenden naar Belgie.

Vinni

bloodgulge2
30 maart 2008, 00:13
geweldig :D

artnaz
30 maart 2008, 00:56
Dan neem ik mijn woorden terug bloodgulge2! :D

Ik zou die nieuwe Korg halen, hij is EN goedkoper EN TB EN strobo-functie EN hij is nieuw! :) De Boston heeft dan ook geen meerwaarde meer met zijn 20 euro verschil.

Tenzij je voor de Strobostomp gaat, want het blijft een topapparaat. Ook ik heb er nooit problemen mee gehad. Sneller en preciezer dan een LED/naald-tuner, en daarmee zeg ik denk ik alles. Heb de mijne helaas weg gedaan (had geld nodig), maar ga er zeker weer één aanschaffen als we weer aan het optreden komen.

vinni
30 maart 2008, 11:52
Mijn oude Strobo is echt op....

Hmm.....weet het eigenlijk niet....
Of een nieuwe Strobo of die Pitchblack.

Vinni

Wiellem
30 maart 2008, 12:54
Ik snap niet wat een tuner van 90 euro (Boss bijv) beter doet dan een korg tuner van 20 euro op de tuner uit aansluiting? Kan iemand mij dat vertellen :)

artnaz
30 maart 2008, 13:09
Mijn oude Strobo is echt op....

Hmm.....weet het eigenlijk niet....
Of een nieuwe Strobo of die Pitchblack.

VinniHoezo "op"?

@Willem: Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met "beter doet op de tuner aansluiting", maar een wat duurder tuner is robuuster, betere kwaliteit, nauwkeuriger, minder tone-suck, beter afleesbaar, etc. Eigen keuze natuurlijk of je dat belangrijk vind.

Wiellem
30 maart 2008, 13:11
Hoezo "op"?

@Willem: Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met "beter doet op de tuner aansluiting", maar een wat duurder tuner is robuuster, betere kwaliteit, nauwkeuriger, minder tone-suck, beter afleesbaar, etc. Eigen keuze natuurlijk of je dat belangrijk vind.

Ik vedoel dat ik mij goedkope Korg tunertje gewoon op de tuner out aansluiting van de versterker doe en vraag me daarbij af wat het verschil is maar dat heb je al beantwoord.

vinni
30 maart 2008, 13:14
Hoezo "op"?

@Willem: Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met "beter doet op de tuner aansluiting", maar een wat duurder tuner is robuuster, betere kwaliteit, nauwkeuriger, minder tone-suck, beter afleesbaar, etc. Eigen keuze natuurlijk of je dat belangrijk vind.

Zwaar beschadigd.....keertje op het displaytje staan rammen....
Jacks die er half bij hangen.....Hij doet het nog wel!

Vinni

bloodgulge2
30 maart 2008, 13:24
de pitchblack so it is dan :D

wel eerst wachten op mijn maandgeld xD
of toch eerst pedal board maken...

S.Clause
31 maart 2008, 00:19
de pitchblack so it is dan :D

wel eerst wachten op mijn maandgeld xD
of toch eerst pedal board maken...

Iemand de pitchblack al uitgeprobeerd? Ik ga mij ook een tuner aanschaffen en het wordt deze of TU-2 waarschijnlijk.

Yek1
31 maart 2008, 00:47
Yep, online gekocht bij Thomann. Binnen 3 dagen binnen. Eenvoudig maar goedkoop, duidelijk, snel en true bypass. Lekker klein. Aansluitingen zitten weliswaar aan de zijkant, maar ze passen ónder de jacks van een Boss, dus dat spaart weer ruimte.

bastiaanvanbeek
31 maart 2008, 15:25
de BOSS TU2 doet het heel erg goed, kost ongv. €90 eurotjes

vinni
21 april 2008, 18:29
Mijn oude Strobo is echt op....

Hmm.....weet het eigenlijk niet....
Of een nieuwe Strobo of die Pitchblack.

Vinni


Sow....ffe mezelf quoten.

Deze kende ik nog niet!
http://www.korg.co.uk/images/tuners/PitchBlack-Plus.jpg

Manual :
http://www.korg.de/uploads/tx_softwarecenter/pitchblack_plus_OM_EFGS1.pdf

True Bypass en je kan zelf ook nog eens je tunings er in zetten.
(in mijn geval dus de Peterson tunings)

Looks like we have a winnner!

Vinni

Tristan
21 april 2008, 23:52
Zo, dat lijkt me pas echt wat...

Swan
22 april 2008, 00:09
waarom moet je je tunings er opzetten? dat kan je toch wel onthouden ;)

Fragedallic
22 april 2008, 10:30
Sow....ffe mezelf quoten.

Deze kende ik nog niet!
http://www.korg.co.uk/images/tuners/PitchBlack-Plus.jpg

Manual :
http://www.korg.de/uploads/tx_softwarecenter/pitchblack_plus_OM_EFGS1.pdf

True Bypass en je kan zelf ook nog eens je tunings er in zetten.
(in mijn geval dus de Peterson tunings)

Looks like we have a winnner!

Vinni


Dat plaatje duidt op meer aansluitmogelijkheden dan gedacht

De PitchBlack+ hieronder is toch ander...misschien de final version...for now.

http://www.korg.de/uploads/media/TU_PB__1_571_01.jpg

Voor de rest, petje af voor de specs. Leuk als je ook opzoek was naar een A/B boxje

MadSteven
23 april 2008, 19:50
Het moest mij ook tien keer verteld worden, maar ik ben inmiddels overstag.


Boss TU-2

http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/PEDALE+BOSS+ACCORDEUR+TU+2.JPG


Punt uit.

Mitch
23 april 2008, 20:10
Die kende Tristan waarschijnlijk al toen hij deze vraag stelde...

artnaz
23 april 2008, 21:35
Die Pitchblack+ is wel erg interessant ja! En Engeland zie ik hem al voor 125 euro te koop. Smeert al een beetje het gat tussen de Strobostomp en de rest dicht! :D

Thom TK
23 april 2008, 22:44
Wow dat van die Pitchblack wist ik niet...perfecte tuner!
Die komt op mijn board, zoektocht voorbij :).
Die Boston was idd niet echt wat.

Vinni, er was nog een andere TB tuner, dat is de Artec. Schijnt ook niet verkeerd te zijn, en originele uitstraling :D (mindere kwaliteit dan de Korg wel natuurlijk).

vinni
23 april 2008, 23:27
Dr is ook nog een clone van die boston.

Maar goed....

Die Pitchblack plus....dat is het natuurlijk helemaal! 8-)

FF geduld dus...

Vinni

Nielsje
24 april 2008, 01:13
Ik vind het een mooie tuner. Wellicht ga ik binnenkort centen uitgeven :D