PDA

View Full Version : gitaar binnendoen



tommeke19
31 juli 2007, 21:49
Hallo,

sorry als dit bericht fout staat, maar ik ben pas nieuw en ik heb al meteen een vraagje.

Ik ben niet zo tevreden over mijn gitaar kan ik deze dan binnen doen en mijn geld terug vragen (ik heb nog garantie)

mvg Tom

episua
31 juli 2007, 21:51
Ik snap je niet helemaal. Het lijkt mij dat je deze vraag het beste bij de winkel kan stellen waar je de gitaar hebt gekocht.

prs
31 juli 2007, 21:51
Hallo,

sorry als dit bericht fout staat, maar ik ben pas nieuw en ik heb al meteen een vraagje.

Ik ben niet zo tevreden over mijn gitaar kan ik deze dan binnen doen en mijn geld terug vragen (ik heb nog garantie)

mvg Tom

Wat bedoel je met 'binnen doen' als ik vragen mag?

bass blom
31 juli 2007, 21:52
ik laat ze ook niet buiten staan :D

ThrusT
31 juli 2007, 21:52
Hij bedoelt ze terugbrengen naar de winkel he jongens. :rockon:

Kijk anders eens naar de garantievoorwaarden van de winkel waar je hem gekocht hebt?
Als je het vriendelijk vraagt en je geeft alle originele verpakkingen,.. terug dan komt het wel in orde denkik.

Lennert
31 juli 2007, 21:53
Hij bedoelt uiteraard dat hij hem terug wil brengen.. En dat moet hij inderdaad met de betreffende winkel overleggen, daar kunnen wij niet zoveel mee.

DarknessAwaits
31 juli 2007, 21:53
Het zal helemaal aan het beleid van de betreffende winkel liggen of je je gitaar kunt inruilen tegen cash, tegoedbon of evt. andere gitaar. Vooral cash zullen ze niet graag doen.

tommeke19
31 juli 2007, 22:20
jammer :( want ik heb een slechte aankoop gedaan :( ik heb een stagg x-300 gekocht :(

http://www.tech-mate.co.uk/acatalog/x300.jpg

Dirkdewaard
31 juli 2007, 22:21
jammer :( want ik heb een slechte aankoop gedaan :( ik heb een stagg x-300 gekocht :(

Wat is er slecht aan?

tommeke19
31 juli 2007, 22:24
tis een stagg, toen ik hem kocht, ik dacht dat het een goed merk was, nu krijg ik iets heel anders te horen :( en ik kan een ibanez kopen voor 200€ incl. koffer, staander, kabel, plectrums en stemmer en nieuwe snaren erbij

Dirkdewaard
31 juli 2007, 22:26
Hoe klinkt ie? :)

pieter-jan1
31 juli 2007, 22:29
ik denk nogal crap ...

JeroenSchaaf
31 juli 2007, 22:31
ik denk nogal stugg ehmm .... stagg

orreltak
31 juli 2007, 22:31
ik denk dat wel fluiten kan naar je geld.ruilen heb je denk ik nog wel kans van.
was er nog meer keuze qua prijsklasse in die winkel waar je hem vandaan heb?

bert k
31 juli 2007, 22:33
Als je die andere gitaar bij dezelfde winkel kan kopen heb je een kans dat ze hem terugnemen. Anders heb je denk ik pech.

rufus
31 juli 2007, 22:46
ik denk wel dat je je gitaar zal mogen ruilen voor iets anders (indien hij nog in goeie staat is) maar dat geld van de aankoop zal je niet weerzien denk ik, ruilen tegen iets gelijkwaardigs en/ of eventueel opleggen voor iets beters dat zal wel mogen normaal

caliban
31 juli 2007, 22:52
Verschrikkelijk hoe winkels die prul aan mensen verlappen. Je gaat naar een winkel in het gedacht goed advies te krijgen, en ze zetten je dik in het zak.

vox
31 juli 2007, 22:55
een gozer die ik ken die heeft ook eens hetzelfde gehad.. en die is er mee terug gegaan (ik mee) het eerste wat die verkoper zei tegen mij: had je niet met hem mee kunnen gaan en hem tegen te houden van het kopen van die troep..

die verkoper had ook al gezegd dat het geen super gitaar was (was ook een stagg) tegen hem, maar die gozer wou niet luisteren hij gewoon snel een les paul, kortom hij kreeg een tegoed bon.. maar goed het ligt aan het beleid van de winkel.

heb je eerst wel gekeken en geprobeerd als ik vragen mag...

niekb
31 juli 2007, 23:09
een gozer die ik ken die heeft ook eens hetzelfde gehad.. en die is er mee terug gegaan (ik mee) het eerste wat die verkoper zei tegen mij: had je niet met hem mee kunnen gaan en hem tegen te houden van het kopen van die troep..

die verkoper had ook al gezegd dat het geen super gitaar was (was ook een stagg) tegen hem, maar die gozer wou niet luisteren hij gewoon snel een les paul, kortom hij kreeg een tegoed bon.. maar goed het ligt aan het beleid van de winkel.

heb je eerst wel gekeken en geprobeerd als ik vragen mag...

Waarom verkopen ze die dingen dan?... ik zou ze niet eens in mn winkel willen (als ik een winkel had) Er zijn genoeg alternatieven

vox
31 juli 2007, 23:14
Waarom verkopen ze die dingen dan?... ik zou ze niet eens in mn winkel willen (als ik een winkel had) Er zijn genoeg alternatieven

tjah waarom is de aarde rond.. en niet plat.. ;) ff zonder grappen het was 1 stagg die ze hadden staan, inruil..

weet ik veel waarom ze die krengen verkopen..

allochthomas
31 juli 2007, 23:16
een gozer die ik ken die heeft ook eens hetzelfde gehad.. en die is er mee terug gegaan (ik mee) het eerste wat die verkoper zei tegen mij: had je niet met hem mee kunnen gaan en hem tegen te houden van het kopen van die troep..

die verkoper had ook al gezegd dat het geen super gitaar was (was ook een stagg) tegen hem, maar die gozer wou niet luisteren hij gewoon snel een les paul, kortom hij kreeg een tegoed bon.. maar goed het ligt aan het beleid van de winkel.

heb je eerst wel gekeken en geprobeerd als ik vragen mag...
man ik blij dat ik voor de epiphone ben gegaan

vox
31 juli 2007, 23:35
man ik blij dat ik voor de epiphone ben gegaan

kijk eens aan.. epiphone persoonlijk vind ik dat een goed merk..

gnoeontheboard
31 juli 2007, 23:41
In Nederland heb je gewoon het RECHT om binnen 14 dagen, met kassabon iets terug te brengen. Los van het feit of de winkel het wil of niet. Dat staat in de wet, en daar kan de winkel weinig aan veranderen.
Gezien je taalgebruik denk ik dat je van Belgie bent, en daar weet ik niet zeker of het ook zo is.

Ik zou het eens opzoeken op 't internet.

BamBuFan1
1 augustus 2007, 01:08
In Nederland heb je gewoon het RECHT om binnen 14 dagen, met kassabon iets terug te brengen. Los van het feit of de winkel het wil of niet. Dat staat in de wet, en daar kan de winkel weinig aan veranderen.
Gezien je taalgebruik denk ik dat je van Belgie bent, en daar weet ik niet zeker of het ook zo is.

Uit welk(e) wetsartikel(en) haal je dit? Ik ben al even een tijdje niet meer met het privaatrecht bezig, dus het zou kunnen dat de wet inmiddels veranderd is?

Ik ken de consumentenkoop van art.7:5 ev BW en de hele conformiteitsproblematiek van art. 7:17 en 18 BW (voldoen het product wel aan de eisen waaraan het zou moeten voldoen) en daarnaast de afkoelingsperiode bij het kopen op afstand (art 7:46d BW) waardoor de koper het recht heeft om zonder opgave van redenen binnen 7 werkdagen de koop alsnog te ontbinden.

Maar ik kan nergens in de wet terugvinden dat je zonder opgave van redenen binnen 14 dagen een (consumenten)koopovereenkomst alsnog kunt ontbinden (tenzij het produkt niet aan de redelijke eisen die eraan gesteld kunnen worden voldoet, en dan nog zul je de verkoper eerst in de gelegenheid moeten stellen om alsnog een conform produkt te leveren voordat je eventueel de overeenkomst kunt ontbinden)?

G.G.
1 augustus 2007, 08:56
(tenzij het produkt niet aan de redelijke eisen die eraan gesteld kunnen worden voldoet, en dan nog zul je de verkoper eerst in de gelegenheid moeten stellen om alsnog een conform produkt te leveren voordat je eventueel de overeenkomst kunt ontbinden)?

Precies, en Stagg maakt gewoon hun reputatie waar. Ze produceren rotzooi, en iedereen die een beetje research doet voordat ie wat koopt moet daarvan op de hoogte kunnen zijn.

Als een product algemeen bekend staat als rotzooi, je verwacht ook dat het aan deze eisen voldoet, en je krijgt ook rotzooi, dan kan je er weinig aan doen.

Hopen dat je hem mag inruilen als je het netjes vraagt.

sugarfish
1 augustus 2007, 09:07
Ik vraag me of hoelang te TS de gitaar al heeft...?
Als je de gitaar al langer dan een week of 2 hebt dan zul je denk ik de "dagwaarde van dat moment" terugkrijgen.

Ga in ieder geval praten met de winkelier, dat je spijt hebt van je aankoop etc.

En trouwens, ik neem aan dat je beginnende speler bent, dan is die Stagg goed genoeg. Heb je zelf ervaren dat ie slecht is of komt dat door je omgeving?

yhcmarc
1 augustus 2007, 09:10
tis een stagg, toen ik hem kocht, ik dacht dat het een goed merk was, nu krijg ik iets heel anders te horen :( en ik kan een ibanez kopen voor 200€ incl. koffer, staander, kabel, plectrums en stemmer en nieuwe snaren erbij

Het is dus slecht omdat je hoort dat het slecht is .. heb je zelf geen gevoel en kunde, een ibanez van 200 euro is waarschijnlijk niet echt veel beter dan hetgeen je nu in handen hebt, behalve dat het merk ook dure topmodellen met dito kwaliteit levert. Ik zou zeggen, laat je eigen mening zich vormen door er op te spelen ipv van slaafs een of andere verkondigde mening te volgen. Ale zeggen 1000000 mensen dat marshall kut is, ik zal op mijn jcm800 blijven spelen en al die fuckers wegblazen, hearsay, ik kan er vrij weinig mee, denk zelf na en vorm je eigen mening.

Om op de vraag terug te komen, het is geheel aan de winkel om te beslissen wat ze doen natuurlijk, maar verwacht er niet al te veel van zou ik zeggen.

Piekhaar
1 augustus 2007, 10:59
Als je een beginnend gitarist ben zou ik je Stagg gewoon houden om het op te leren. Mocht je het dan toch niks vinden dan heeft het tenminste niet te veel geld gekost.

Ik heb zelf ook in een muziekzaak gewerkt en altijd netjes bij de verkoop van Stagg gezegd dat het een echte goedkope beginnersgitaar is.

Helemaal niks raars mee dat winkels deze verkopen. Om mee te starten goed genoeg hoor.

Nobler
1 augustus 2007, 11:43
Ik denk dat de topicstarter, Tommeke, gezien die naam en het gebruik van de term 'binnendoen' uit Vlaanderen komt (niet?), dus daar zal dan Belgisch recht van toepassing zijn.

Ik heb slechts kennis van het Nederlands recht, maar Belgisch recht zou op dergelijke punten heel anders kunnen zijn. In Nederland heeft Bambufan1 echter gelijk: Gnoeontheboaard zit fout, er bestaat in Nederland geen enkel recht op teruggave van een in een winkel gekocht ding.

'Ruilen met bon binnen 14 dagen' is wel een gewoonte van de meeste winkels, maar het is geen algemeen récht van de consument, dus je moet er van uitgaan dat de winkel het artikel niet terug zal nemen als dit niet op de bon staat. Als deze winkel dat wel op de bon heeft staan, zijn ze daar wél aan gebonden. Dan moet je echter wel bij die bewuste winkel ruilen. Je hebt dan dus geen recht op geld terug, al zijn er toch veel winkels die dat in de praktijk wel doen, dus vragen staat vrij. Het kan ook zijn dat ze je een tegoedbon geven die je bij die winkel moet besteden.

Er zijn wel regels als er iets mis is met het ding wat je niet in de winkel had kunnen ontdekken, maar er is geen enkele regel die je toestaat om iets terug te geven alleen omdat je van anderen hebt gehoord dat het slecht zou zijn en al zeker niet alleen omdat je een andere gitaar bij een andere winkel wilt kopen. Dan had je dat eerder moeten bedenken, eerder advies moeten inwinnen, de gitaar goed uittesten, samen met iemand die er genoeg van weet. Waarschijnlijk is het geen erg beste gitaar, maar dat kun je als het goed is aan de prijs al zien, en de keus om een goedkoop produkt te kopen terwijl je veel betere en duurdere produkten kunt kopen maak je zelf.

Mochten er gebreken aan de gitaar zijn die de winkel had moeten melden omdat ze konden weten dat het om een onervaren verkoper gaat, dan kun je wel naar de winkel gaan (omdat de winkel niet iets heeft geleverd wat je mocht verwachten, de zogenaamde conformiteitseis). Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen als de hals zo krom is dat hij vrijwel onbespeelbaar is. Wel krijgt de winkel dan nog de kans om het gebrek te herstellen.

De garantie die wordt genoemd is een fabrieksgarantie. Die wordt door de fabriek gegeven en niet door de winkel, dus die heeft daar op zich niets mee te maken. Die is van toepassing als iets eerder dan je mocht verwachten kapot gaat. Je kunt met zoiets echter ook weer op grond van de conformiteitseis naar de winkel, ook nadat de garantie is verlopen.

Tot zover de theorie. De praktijk leert dat veel winkels wel zorgvuldig omgaan met hun klachten, zeker als die zich netjes opstellen. Ga dus niet schreeuwen, eisen en dreigen. Tref je echter een onwillige winkel dan heb je in mijn ogen pech gehad. Je mag dan niet rekenen op dingen waar je geen recht op hebt, en de kans is groot dat ze niet uit eigen beweging tegemoet komen waar je wel recht op hebt. Dat kun je dan alleen via advocaten en rechters afdwingen, en voor een gitaar of ander produkt van enkele honderden euro's kan dat gewoonlijk niet uit. Dan heb je dus wel je theoretische recht, maar je kunt dat in de praktijk niet uitoefenen.

The Mess
3 augustus 2007, 10:53
8-)

Ik kocht vorig jaar bij Feedback een stagetuner van Behringer, waaraan (uiteraard) iets kapot ging.
(Waarom? Ik had er eentje nodig voor weinig geld.)
Terug met dat ding (ja, ik heb lef ;)) en m'n geld gewoon cash teruggekregen.

Lekker!
:cheerup:

FTI
3 augustus 2007, 11:32
Ik zou ook voor de 'nette manier' kiezen. Als je echt niet blij bent met de gitaar, laat het hen weten. Misschien kunnen zij iets anders voor je regelen bijv. via inruil enz.

vox
3 augustus 2007, 13:15
Als je een beginnend gitarist ben zou ik je Stagg gewoon houden om het op te leren. Mocht je het dan toch niks vinden dan heeft het tenminste niet te veel geld gekost.

Ik heb zelf ook in een muziekzaak gewerkt en altijd netjes bij de verkoop van Stagg gezegd dat het een echte goedkope beginnersgitaar is.

Helemaal niks raars mee dat winkels deze verkopen. Om mee te starten goed genoeg hoor.

stagg is een leuk beginners gitaartje, wel jammer dat er door gevordere spelers snel wordt geoordeeld... waardoor beginners ook anders gaan denken en gaan overwegen of ze geen fout gemaakt hebben.. al moet ik zeggen er is beter dan stagg voor beginners..

BamBuFan1
3 augustus 2007, 15:21
8-)

Ik kocht vorig jaar bij Feedback een stagetuner van Behringer, waaraan (uiteraard) iets kapot ging.
(Waarom? Ik had er eentje nodig voor weinig geld.)
Terug met dat ding (ja, ik heb lef ;)) en m'n geld gewoon cash teruggekregen.
Lekker!
:cheerup:

En zo hoort het!

In tegenstelling tot wat veel winkeliers claimen (meestal via een bordje bij de kassa of op de bon staand) staat er nergens in de wet dat er volstaan kan worden met het geven van een waardebon oid.

De wet noemt dwingend (= daar mag niet van worden afgeweken, wat de winkelier ook claimt) dat de verkoper, als het produkt niet aan de daaraan redelijk te stellen eisen voldoet, keuze heeft uit drie mogelijkheden:
- herstel van het ontbrekende
- herstel van de afgeleverde zaak
- vervanging van de afgeleverde zaak

als de verkoper hierin tekort schiet dan kan de koper de koopovereenkomst éénzijdig ontbinden en zijn geld terugeisen.

InternEd
3 augustus 2007, 15:23
Ik ben toch benieuwd wat TS nu gedaan heeft. Ik zie al enkele dagen geen reactie meer van 'm.

Borus van den Brand
3 augustus 2007, 15:27
Ik ben toch benieuwd wat TS nu gedaan heeft. Ik zie al enkele dagen geen reactie meer van 'm.

Inderdaad. Daar ben ik ook wel benieuwd naar!