PDA

View Full Version : Nieuwe amp: Vox AC-15



Nocki
31 juli 2007, 21:18
Hoi,

Ik heb sinds kort een nieuwe amp. De Vox AC-15 met wharfdale speaker. Hij is nu ongeveer een week in mn bezit en ik ben eigenlijk overstag gegaan omdat Marc me zei dat het een goede amp was en de AC-30 waar ik op heb gespeeld wel leuk klonk (niet super dus).
Ik moet zeggen dat ik er gek op ben... Tis echt een heerlijk geluid en lijkt helemaal niet op de AC-30 (gelukkig). Mijn vraag aan jullie is:

Hoe klinkt deze met pedaaltjes?

Ik zal zelf te denken om er eens wat BYOC pedalen bij te pakken. vooral die nieuwe overdrive, een wah, de phaser en de compressor spreken mij aan. Chorus en delay lijken me ook wel leuk om over deze amp te gooien maar die ken ik dus al...

Kan iemand me meer vertellen over hij hij de AC-15 gebruikt? wat voor pedalen en hoe hij op het podium klinkt?
Ik ben erg enthouasiast over dit ding en zou zo een 2e kopen :)

Nocki

new deep
31 juli 2007, 21:27
Gefeliciteerd, cool en zeer herkenbaar jouw eerste ervaringen.

Zelf gebruik ik hem vooral met mijn strat en dan het top boost volume op 1 uur bijvoorbeeld, dit in combinatie met een 'blues pro overdrive' pedaal van MI Audio en verder alleen een RMC 1 wah.

Qua effecten vind ik de ingebouwde Tremelo zeer warm en bruikbaar.
De ingebouwde reverb klinkt niet helemaal tof als je hem hoger dan een 1/5 zet naar mijn smaak.

Qua volume is hij met de master op de helft hard genoeg in een live-situatie, zowel met band repetities als optredens.

marc_o
31 juli 2007, 21:27
Nocki, proficiat!

Ik vond enkele Marshall-pedalen erg goed klinken en in ieder geval m'n Jeckyll & Hyde, dus als je wil, kun je die eens lenen of kom maar eens luisteren, ik heb natuurlijk dezelfde versterker.

Met de J&H maak je er direct een 3-kanaalsversterker van, dus ook nog eens erg handig in bandverband.
(nu je toch zegt dat je dingen doet die ik aanraad, raad ik je bij dezen aan je Explorer weg te geven aan een voorbijganger met een bekend uiterlijk en een grote grijns die koffie komt drinken bij jou op de zaak......hij lijkt op mij)

Speeddemon
31 juli 2007, 21:29
Nocki, jij had toch nog een paar zwarte BYOC's liggen, die je op een andere amp had geplakt aan de achterkant? :???:

marc_o
31 juli 2007, 21:40
Nocki, jij had toch nog een paar zwarte BYOC's liggen, die je op een andere amp had geplakt aan de achterkant? :???:

Ja, zo'n 'Sapperdeflap-pedaal"

Ik heb dat nooit begrepen.......Build your Own Clown.......

B_2_the_a
31 juli 2007, 21:40
Tjah,
je hebt gezien wat de vorige eigenaar als pedalen gebruikte!!!

werkt goed hoor :soul:

Nocki
31 juli 2007, 21:43
@ new deep

Ik ben helt helemaal met je eens wat betreft die reverb. eens kijken of ik daar niet een veer uit kan pielen... een andere buis hielp niet... sterker nog er was erg weinig verschil te merken in het geluid als er andere buizen in gingen...

@ marc_odijk

Dat over die marshall pedalen had je inderdaad gezect en was me niet ontgaan. Op de BYOC site ging het over een nieuw overdrive pedaal gebaseerd op een marshall pedaal en daarom pende ik dat hier maar gelijk neer. Ik denk dat ik toch echt eens moet komen luisteren... probleem is wel dat ik gelijk door de mand val als jij hoort dat ik helemaal niet kan spelen maar hier alleen een beetje interesant loop te doen.

De Explorer zal ik weggeven aan iemand die op jou lijkt. ben benieuwd wie dat is. als ik jou was zou ik er gewoon zelf om vragen... is er een reden dat jij mn Explorer niet wilt hebben??? :)

@ Speeddemon

Dat klopt. Maar deze hebben het veld geruimd voor een intellifex. de roadster is nu weer gewoon met midi en een intellifex. werkt voor de roadster gewoon het best hij klinkt nu ook zoals ik wil!. deze amp (ac-15)is weer een heel ander verhaal... vandaar de pedal methode... de BYOc chorus en delay die ik had waren super...

Nocki
31 juli 2007, 21:50
Tja Marc. jij bent van de Tul en ik van de sapperdeflap.

Het gevoel als je zo'n BYOC pedaaltje hebt gemaakt is gewoon super... tis net drugs... :) Ook al heeft een ander eigenlijk al de moeite gedaan toch is het leuk... Ik heb de H2o even gehad en vond de chorus en delay van BYOC beter klinken terwijl ze eigenlijk het zelfde klinken. voor 2x 85 euro vind ik dat wel leuk. een MXRT phase kost nieuw 135 ofzo en een BYOC kan je maken voor de 2ehands prijs als je je gereedschap hebt liggen... dat is gewoon het leuke ervan!

Ik ben benieuwd wat heir allemaal nog vorbij gaat komen... heb de andere ac-15 topics ook net gelezen... er interessante amp!

Nocki

marc_o
31 juli 2007, 22:23
Ik ga 'm ruilen voor een Valvestate

Nocki
31 juli 2007, 22:25
Ik ook!... ehh ik bedoel ehhh.. tja... ander onderwerp...


DS-1 van boss leuk overdrive pedaal voro ervoor? ik heb er nooit een gehad maaar zie m wel overal terug... met of zonder keeley mod???

Les Paul R8
31 juli 2007, 22:26
Gefeliciteerd! Fijne amp met veel mogelijkheden

Mijn AC-15 is lichtjes gepimpt inmiddels. Ik heb de Wharfedale vervangen door een heuze Blue Alnico. Dit geeft meer diepte in je sound en klinkt gewoon hemels. Ook heb ik 2 voorbuisjes vervangen door NOS Telefunkens. Ook dat maakt de sound opener.

Als overdrives gebruik ik hem met: Klon Centaur, die bij mij op 0 gain staat. Eigenlijk is het voor mij een soort exciter. Alles klinkt geweldig als het door de Centaur gaat (zelfs een Pod klinkt beter :D )

Verder gebruik ik een MXR Zakk Wylde, Maxon OD808, Barber LTD en een MI Audio Blues Pro

marc_o
31 juli 2007, 22:45
Gefeliciteerd! Fijne amp met veel mogelijkheden

Mijn AC-15 is lichtjes gepimpt inmiddels. Ik heb de Wharfedale vervangen door een heuze Blue Alnico. Dit geeft meer diepte in je sound en klinkt gewoon hemels. Ook heb ik 2 voorbuisjes vervangen door NOS Telefunkens. Ook dat maakt de sound opener.

Als overdrives gebruik ik hem met: Klon Centaur, die bij mij op 0 gain staat. Eigenlijk is het voor mij een soort exciter. Alles klinkt geweldig als het door de Centaur gaat (zelfs een Pod klinkt beter :D )

Verder gebruik ik een MXR Zakk Wylde, Maxon OD808, Barber LTD en een MI Audio Blues Pro


Wat was je kwijt voor die Blue Alnico?

Klon is geweldig!!!

B_2_the_a
31 juli 2007, 22:47
hoelang krijg ik dit geintje nog te horen?

de marshall bevalt me bere goed...

Speeddemon
31 juli 2007, 22:50
hoelang krijg ik dit geintje nog te horen?
Totdat je de Valvestate stack ruilt voor een Gorilla amp. Voor die beest-achtige tone! :soul:

http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/GG20-69eea64336a694d68f81492bd1cb76a4.jpg

Les Paul R8
31 juli 2007, 22:58
Wat was je kwijt voor die Blue Alnico?

Klon is geweldig!!!

Weet ik niet meer precies....waarschijnlijk wil ik het ook niet meer weten :D

De Klon is Magic!

B_2_the_a
31 juli 2007, 23:05
Totdat je de Valvestate stack ruilt voor een Gorilla amp. Voor die beest-achtige tone! :soul:

http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/GG20-69eea64336a694d68f81492bd1cb76a4.jpg


hahaha
dan krijg ik weer andere geintjes ;)

maar nee, ik hou het liever bij deze amp (nu nog ff kleine mankementjes oplossen)

Negative K3 fan
31 juli 2007, 23:12
Totdat je de Valvestate stack ruilt voor een Gorilla amp. Voor die beest-achtige tone! :soul:

http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/GG20-69eea64336a694d68f81492bd1cb76a4.jpg

ahahaha, ik heb er nog wel een staan, wel een 150 watt versie... onbreekbaar :)

marc_o
31 juli 2007, 23:28
Totdat je de Valvestate stack ruilt voor een Gorilla amp. Voor die beest-achtige tone! :soul:

http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/GG20-69eea64336a694d68f81492bd1cb76a4.jpg


WOW, is dit de uitvoering met de Boutique Bokito-drive?? de zogenaamde boutiko-drive? (als je een pedaal maakt met deze naam, gaat je dat geld kosten)

Speeddemon
31 juli 2007, 23:42
WOW, is dit de uitvoering met de Boutique Bokito-drive??
Yep! Is ook extreem handig na optredens bij het afbouwen.
Kijk er maar lang genoeg naar en hij springt zo van 't podium naar je toe.

B_2_the_a
1 augustus 2007, 01:06
Yep! Is ook extreem handig na optredens bij het afbouwen.
Kijk er maar lang genoeg naar en hij springt zo van 't podium naar je toe.

maarjah, om de eigenaar je amp nou aan te klagen omdat hij/zij de beveiliging niet goed had??

peter_heijnen
1 augustus 2007, 08:41
Hey Nocki, welcome to the club!

Wat de byoc phaser betreft: gewoon doen. Ik heb voor mijn ac15 (met alnico) ook de J&H gebruikt, maar die toch vervangen door drie veel te dure vrienden van xotic en ik moet zeggen dat ik daar ondanks de hoge prijs heel erg blij mee ben. Verder de byoc phaser en (drop in-) wah, en de analoge chorus en delay van Jacques, beide in een dubbele tb-looper van radial. Het geheel gevoed door een power-all (vergelijkbaar met onespot) met daisy chains en alles werkt geheel probeemloos.

Ik heb het board klein genoeg weten te houden om het in een oude schoudertas mee te kunnen nemen en ik vind het na al die jaren met gesjouw van te veel gear een grote verademing om met dit spul op pad te gaan!

Alleen die galm he....., op het vintage subforum is iemand bezig met het veranderen van de tank, wie weet wat het nog gaat opleveren.

Nocki
1 augustus 2007, 08:48
Hoi Peter,

Bedankt voor je post! Tja... die reverb tank klinkt inderdaad naar niks. mn koestische gitaar klinkt trouwens wel heel lekker over de ac-15...
Tja een klein board is wel de bedoeling inderdaad. Als ik serieus nadenk over wat ik nodig heb is dat het volgende:

1xPhaser
1xChorus
2xDelay
1xCrunch OD
1x80's OD

Wat ik daarnaast nog zou willen hebben om het compleet te maken zou dit zijn.

1xWah
1xVolume
1xCompressor

dat zijn bij elkaar al 9 pedalen :) dus zal er eens goed over denken welke ik echt nodig heb :)
De eerste 6 pedalen zijn genoeg om de meeste dingen wel te kunnen doen.
De compressor zou ik willen gebruiken voor wat funky slagjes maar is eigenlijk niet nodig. Volume zou wel leuk zijn omdat ik graag met mn ebow en delay werk. niet vaak maar wel leuk om soms te doen dus vandaar de volume... en de wah... tja.. eigenlijk heb ik nog nooit een fijne wah gehoord :)

We gaan gewoon luisteren. ik eb nog jaren de tijd.. :)

Bedankt

Nocki

episua
1 augustus 2007, 09:03
Toen ik de AC15 had gebruikte ik de Line6 crunchtone.
Gek genoeg klonk dit pedaal als beste van de vele geteste pedalen op dit versterkertje.

peter_heijnen
1 augustus 2007, 09:44
1xWah
1xVolume
1xCompressor
Ik heb alweer tijden in de planning dat D_H van mijn wah een volume/wah met tuner out en ledje gaat maken, dat scheelt dus weer een extra volumepedaal.

Wat betreft de compressor: met de ac15 zit je clean al snel op de grens. Of je dan een compressor nodig hebt voor slagjes? Voor mooie leads lijkt me eerder.

Wat betreft de eindeloze discussie "TB or not TB". Ik heb gemerkt dat TB echt scheelt op de vox. Het gaat mij dan vooral om de levendigheid van het geluid. Alles op mijn board is nu TB. In mijn wah (eerste pedaal na mijn gitaar) zit wel een buffertje waar mijn signaal altijd en als allereerste doorheen gaat. Dat buffertje voegt wat sprankel toe aan mijn geluid en zorgt vooral dat dat geluid nog steeds staat als het bij de versterker binnenkomt. Iets om ook in de gaten te houden wellicht?

Succes!

Btw, binnenkort komt de nieuwe "armstrong twin" van byoc uit, hmmm.... :)

Jim Haagmans
1 augustus 2007, 10:52
Gefeliciteerd, heel leuk ding.

wat voor muziek speel je ermee?

Nocki
1 augustus 2007, 11:25
@ Jim Haagmans

Leuke vraag... De amp nodigt heel erg uit tot het spelen van oude nummers natuurlijk. Maar eigenlijk wil ik m in de kerk gaan gebruiken. Daar gebruik ik m voor stijlen van funk en jazz tot het stevigere werk. Ik ben gewend daar heel expresief en dyunamisch te spelen. Dynamiek is belangrijk vooral als ik met delays enzo bezig ben. Het is niet echt een antwoord op je vraag maar je weet hopelijk nu wat ik ermee doe. Het is trouwens geen vervanging voor mn Roadster hoor :)

@ peter_heijnen

misschien een goed idee om eens te kijken naar zo'n oplossing...
bedankt.

Mitch
1 augustus 2007, 11:29
AC15 en BYOC: ik denk onmiddellijk TriBoost.Als er één soort amp is dat gebaat is bij zowel een germanium boost als een clean boost is het een AC wel. Niet de goedkoopste BYOC, maar een absloute aanrader.

Nellyrocks
1 augustus 2007, 11:52
Even los van alle effecten. Gefeliciteerd. Te gekke amp

Nobler
1 augustus 2007, 12:07
Ik heb afgelopen zaterdag ook een AC15 met wharfdale getest en met de muziekzaak afgesproken dat ik in ieder geval een AC15 bij ze koop, zodat zij nu een AC15 met Blue Alnico bestellen, zodat ik ze naast elkaar kan testen. Het maakt hen niet uit welke van de twee ik dan neem en welke blijft staan. Dit is typisch zoiets dat je moet vergelijken. Je hoort steeds dat mensen de Wharfdale prima vinden ... tot ze hem naast de Blue Alnico hebben gehoord. Ik ga echter niet alleen af op wat anderen zeggen of schrijven, maar ook op mijn eigen oren. Ik ben benieuwd of ik het verschil 200 euro meer waard vind. Ik heb overigens ook uitgezocht of het uitkan de wharfdale te kopen en die zelf te upgraden naar Blue Alnico, maar als je de speaker in Nederland moet kopen kan dat niet uit en kun je er beter meteen een met een Blue kopen. Bij een Nederlandse leverancier kost hij 289 euro (er zullen vast goedkopere en duurdere zijn), maar in de states kost hij nog net geen 250 dollar. Hoe kan dat als hij in de EEG (Engeland) geproduceerd wordt?

peter_heijnen
1 augustus 2007, 12:18
Hou wel dit in je achterhoofd: de ac15x1 wordt alleen geleverd met een 8 ohm alnico. Stel je wil daar een tweede speaker aanhangen dan heb je een probleem omdat de ac15 geen standje 4 ohm uit heeft, maar alleen 8 en 16 ohm.

Staat netjes in de manual, maar die lees je naturlijk pas veel later.....

Mitch
1 augustus 2007, 12:19
Als je nog niemand had horen zeggen dat die Wharfedale niet goed is wil ik dat best voor je doen hoor :D Zeker in het laag zakt de Wharfedale door het ijs. Dat hoor je zowel bij de AC30 als de AC15. Er zit een aardig tophoog in, niet te bijtend zoals bij veel andere goedkope speakers, maar het midden is wat hol en het laag gewoon slecht gedefinieerd.
End of rant.

Nocki
1 augustus 2007, 12:49
Leuk dat je dat zegt. Ik heb m nog even aan een stel V30's gehangen en het ging er neit beter van klinken. Ik krijg zoveel zin om nog eens wat EVM's op de kop te tikken... :)

Mitch
1 augustus 2007, 12:52
Voor onder een AC15 ?! Die moet je even uitleggen :confused:

Nobler
1 augustus 2007, 13:00
Mitch, voor mij is het speakergebeuren niet zo'n probleem, als het harder moet gebruik ik mijn AC30.

Mitch
1 augustus 2007, 13:18
@Nobler: snap ik, ik heb het dan ook puur over geluidskwaliteit, niet de kwantiteit ! Als je goeie M20's in je AC30 hebt gaat een Barfdale in een AC15 toch wel erg schril afsteken...

Negative K3 fan
1 augustus 2007, 16:35
Ik ga echter niet alleen af op wat anderen zeggen of schrijven, maar ook op mijn eigen oren. Ik ben benieuwd of ik het verschil 200 euro meer waard vind. Ik heb overigens ook uitgezocht of het uitkan de wharfdale te kopen en die zelf te upgraden naar Blue Alnico, maar als je de speaker in Nederland moet kopen kan dat niet uit en kun je er beter meteen een met een Blue kopen. Bij een Nederlandse leverancier kost hij 289 euro (er zullen vast goedkopere en duurdere zijn), maar in de states kost hij nog net geen 250 dollar. Hoe kan dat als hij in de EEG (Engeland) geproduceerd wordt?


ik ben ook erg benieuwd en idnerdaad vreemd dat prijsverschil, ik weet alleen dat celestions tegenwoordig veel speakers in china produceert, maar ik weet niet of dat met de celestion blue ook zo is. Verder zit je in amerika waarschijnlijk met belastingtechnische details en overheadkosten waardoor ze goedkoper zijn, maar zelfs dan zou het met de huidige dollar koers wat te gek zijn.

waar je ook aan kunt denken is een blue alnico kloon van bijvoorbeeld Eminence of Weber, het probleem is alleen dat je die zo moeilijk kunt testen en dan zul je wel op ervaringen van anderen af moeten gaan.

Ik vond in de ac30s die neodynium speaker trouwens ook helemaaal neit verkeerd, greenbacks met ac30s doen het imo ook lekker.

Nocki
1 augustus 2007, 19:13
Voor onder een AC15 ?! Die moet je even uitleggen :confused:


Sorry de uitspraak was in het algemeen... ik heb meer dan alleen de vox en de gedachte ging ook naar andere amps uit...
Ik heb vandaag nog even op een boss od-3 gespeeld over een ac-30 en dat klonk wel lekker... maar ik denk dat ik toch echt voor de BYOC pedalen ga! lijkt me best leuk om daar een hele rits van te hebben!

Maar ik zal zeker ook andere pedalen blijven proberen...

gothax
1 augustus 2007, 19:26
weet iemand boosters die lekker werken met de AC15/AC30? heb vandaag even mijn eigen booster (custom fat booster) geprobeerd en dat klonk wel redelijk, wat ik vooral merkte is dat het geluid normaal vetter wordt maar bij de vox klinkt het maar dunnetjes (de preamp van de vox was al aan het oversturen)

daarna nog heel wat boostertjes/OD's geprobeerd oa. maxon (TS), fulltone OCD en de fulltone fat drive maar het was allemaal toch 'net niet' normaal gebruik ik mijn EHX english muff'n ook als een booster maar die werkt helemaaal niet lekker met de vox.

zou de boss sd-1 / blues driver wat zijn? ik zoek vooral dat romige geluid, mag wat naar de tubescreamer kant neigen maar mag absoluut geen laag verliezen.

Negative K3 fan
1 augustus 2007, 19:59
mijn SHO kloon inde vorm van speedy's boozz fust deed het eerrrg goed op mijn ac30. Als je gaat boosten moet je trouwens ook de amp niet vergeten; kanaal volume omlaag en de master volume goed open draaien, dat is trouwens in het algemeen goed om niet te vergeten bij die custom classics, je moet de hele amp laten ademen en niet helemaal afknijpen door de master volume heel laag te zetten, in ieder geval een goede balans vinden tussen master en gain/kanaalvolumes.

gothax
1 augustus 2007, 20:54
oke thanks :) moet trouwens ook nog even proberen hoe de boosters klinken als de amp nét dat randje heeft, want volgens mij ging de vox over de nek van al dat geboost. marshalls gainen tot in het oneindige maar bij vox merk je dat je aan de limiet zit als de OD wat 'blokkerig' wordt. :)

Rocketman
2 augustus 2007, 01:53
AC15 ik heb hem nog niet zo lang maar ik vind hem echt heeerlijk. Live/buiten vind ik m net een tikje te zacht maar ik heb een standaard gekocht waarmee ik hem schuin omhoog richt. Ik heb ook warfie want ik heb de amp gekocht in een winkel die er 1 had staan en ik had geen zin in levertijd. Ik ga wel upgraden naar blue aangezien werkelijk iedereen er bij zweert. Mooiste amp die ik ooit heb gehad en ik heb er volgens mij al tientallen gehad.

Nobler
2 augustus 2007, 09:14
ik ben ook erg benieuwd en idnerdaad vreemd dat prijsverschil, ik weet alleen dat celestions tegenwoordig veel speakers in china produceert, maar ik weet niet of dat met de celestion blue ook zo is. Verder zit je in amerika waarschijnlijk met belastingtechnische details en overheadkosten waardoor ze goedkoper zijn, maar zelfs dan zou het met de huidige dollar koers wat te gek zijn.

waar je ook aan kunt denken is een blue alnico kloon van bijvoorbeeld Eminence of Weber, het probleem is alleen dat je die zo moeilijk kunt testen en dan zul je wel op ervaringen van anderen af moeten gaan.

Ik vond in de ac30s die neodynium speaker trouwens ook helemaaal neit verkeerd, greenbacks met ac30s doen het imo ook lekker.

Ik las op het net bij een nederlandse leverancier dat de Celestion Vintage in China gemaakt wordt, maar de Alnico Blue in Engeland, vandaar het grote prijsverschil tussen die twee. Dat verklaart echter nog niet het grote prijsverschil tussen Europa (waar ze gemaakt worden) en de VS. Hier tegen de 300 euro, in de VS omgerekend niet meer dan 200 euro.

Negative K3 fan
2 augustus 2007, 17:21
toen die andere speakers ook nog in engeland werden gemaakt was het prijsverschil niet veel kleiner, dus het verklaart niet veel. AlNiCo is wel een stuk duurder dan keramiek (of wat ze ook gebruiken), maar andere fabrikanten kunnen het wél goedkoop...

johanb
5 augustus 2007, 15:58
Ook sinds kort ac 15 in bezit.Elke keer als ik hem aanzet ben ik weer verbaasd over hoe mooi hij klinkt ,in wat voor bui ik ook ben. Klinkt hij met een alnico nog mooier dat kan ik mij nauwelijks voorstellen.