PDA

View Full Version : Logaritmische potmeters of lineare potmeters?



kjell
31 juli 2007, 20:21
hoi mensen, ik heb hier eens fender strat mexicaan staan ..
denk uit de jaren negentig en wil graag de potmeters vervangen zijn echter versleten. Welke potmeters zijn het ebste om te pakken en wat is het verschil... hoe kun je eigenlijk het verschil zien tussen een lineare en logaritmische potmeter?? Iemand een antwoord hierop??
bijvoorbaat dank!

dePerik
31 juli 2007, 21:05
Gewoon vragen bij de electronicaboer, die legt het wel uit. Maar dan moet je wel even zeggen dat je ze wil vervangen omdát ze versleten zijn. Zoas je het hier uitlegt lijkt het dat je ze niet wil vervangen omdat ze verseten zijn. Is wat verwarrend.
En welkom trouwens.

kjell
31 juli 2007, 21:14
ok graag gedaan maar fijt is dat ik die dingen ergens ga bestellen.. en hier in de buurt echter geen muziekwinkkel of eletronica boer heb.!! We hebben wel een muziek winkel hier maar die gast daarvan diet weet het ok niet eens..
en ja het was wt verwarrend! :{P

orreltak
31 juli 2007, 21:32
http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_158_90

hier ff een kijkje nemen

Een logaritmische pot voor volume komt er mooi geleidelijk in. Half open is ook half zo hard als helemaal open. Met een lineaire pot zit je regelbereik helemaal achteraan. Niet tof dus.

kjell
31 juli 2007, 22:00
heerlijk bedankt voor dit antwoord had ik nog een kleine vraag
hoe kom je erachter welke je meot pakkken in de manier van het aantal ohm?
250.. 500. 1000?
Ik heb een zwarte mex stratm weet niet of je daar iets aan heb?

orreltak
31 juli 2007, 22:20
250 voor single-coils.die zullen er vast en zeker al wel in zitten/hebben gezeten

kjell
31 juli 2007, 22:47
DANk is groot!!

guitarnijboer
1 augustus 2007, 02:14
http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_158_90

hier ff een kijkje nemen

Een logaritmische pot voor volume komt er mooi geleidelijk in. Half open is ook half zo hard als helemaal open. Met een lineaire pot zit je regelbereik helemaal achteraan. Niet tof dus.

Dit geld inderdaad voor de volumeregelaar in je stereo / gitaarversterker etc.... Maar in je gitaar moet je dus echt een lineaire potmeter voor volume zetten!! Anders heb je van 0 - 5 nauwelijks geluid en daarna ineens wel....

Negative K3 fan
1 augustus 2007, 16:25
Dit geld inderdaad voor de volumeregelaar in je stereo / gitaarversterker etc.... Maar in je gitaar moet je dus echt een lineaire potmeter voor volume zetten!! Anders heb je van 0 - 5 nauwelijks geluid en daarna ineens wel....

leg eens uit waarom dan? het gaat toch gewoon om decibels of zie ik wat over het hoofd?

no 1 hops
1 augustus 2007, 17:16
misschien dom, maar ik gebruik eigenlijk alleen maar log potmeters

Chris Winsemius
1 augustus 2007, 17:23
Bij "standaard" Tele-elementen werken 250k pots vaak het beste. B-type voor volume, A-type voor tone.

guitarnijboer
3 augustus 2007, 19:47
leg eens uit waarom dan? het gaat toch gewoon om decibels of zie ik wat over het hoofd?

Je wilt niet zozeer het volume van je gitaar regelen (ook al heet de knop volume) maar het uitgangsspanningsniveau van je gitaar wat uiteindelijk op de de ingang van je versterker terecht komt. Dit werkt alleen goed als dan de volumeknop een lineair verloop heeft. Fender gebruikt volgens mij standaard log volumeknoppen, vergelijk het verloop maar eens met een Gibson die doorgaans lin volume knoppen heeft. Gibsons hebben een gelijkmatig verloop terwijl fenders de knop het eerste stuk nauwelijks iets doen en dan ineens wel.

Tone knoppen kunnen dan weer beter logaritmisch zijn hoewel fender daar dan weer lineaire voor gebruikt dacht ik. En voor wie nu denkt:'ja maar die jongens van Fender zullen toch wel weten wat ze doen?' Moeten goed bedenken dat Fender op veel combo's een lineaire volume pot installeerd terwijl toch iedereen op dit forum inmiddels weet dat daar juist een logaritmische potmeter een veel beter verloop geeft....

Kijk maar eens naar de mogelijkheden van je gitaar als je een liniaire volume pot en log tone pot gebruikt:

Steve Morse (http://www.youtube.com/watch?v=44-q_flFb-k&mode=related&search=)

vanaf ongeveer 1.12..... En denk nou niet dat dit een speciale gitaar is, of aktief of wat dan ook.