PDA

View Full Version : Locking nut op een Epi Les Paul



Thijs_Razor
31 juli 2007, 19:52
Ik was dus van plan om eindelijk m'n Les Paul Floyd Rose op m'n Epi Les Paul te laten zetten. Alleen nu wilde ik eigenlijk ook een locking nut erop hebben. Nu werd mij gezegd dat als je de topkam eraf haalt er (te) weinig ruimte over is om de locking nut te plaatsen. Maar goed hij zou ernaar kijken.

Nu heb ik net de Neal Schon Les Paul bekeken en die lijkt de locking nut gewoon erop te hebben over de schroeven van de thrussrod. Kan iemand mij vertellen hoe en wat, of het inderdaad gewoon domweg erop geplaatst kan worden of moeten er drastischere maatregelen genomen worden?

http://img57.imageshack.us/img57/7800/nealschonegold003hz6.jpg

G.G.
31 juli 2007, 20:55
Meen is weten. Soms moet je een heelklein beetje hout wegvijlen als de lockingnut hoger is dan de topkam. Het verzwakt een toch al niet erg stevige hals wel een beetje, dus voorzichtig mee omgaan.

niekb
31 juli 2007, 22:28
zoveel hoeft er niet weggehaald te worden. Ik denk dat dat verzwakken wel meevalt. Je moet m ook niet laten donderen...als je een viool of cello omgooit is ie ook stuk.

G.G.
1 augustus 2007, 08:43
zoveel hoeft er niet weggehaald te worden. Ik denk dat dat verzwakken wel meevalt. Je moet m ook niet laten donderen...als je een viool of cello omgooit is ie ook stuk.

Ja, maar er gaan ook nog twee imbusschroeven door de achterkant, en die moeten ook nog eens verzonken worden.

Ik zou het wel aandurven, maar als je toch gaat bouwen zou ik een iets dikkere volute maken.

In dit geval is het een bestaande Lp, misschien is het handig om met twee kleine schroefjes (dus niet helemaal door en door) van bovenaf de boel te bevestigen.

niekb
1 augustus 2007, 10:14
Ja, maar er gaan ook nog twee imbusschroeven door de achterkant, en die moeten ook nog eens verzonken worden.




:D Das waar ook ja... Is er geen ander lockingsysteem? Waarbij dat niet nodig is?

fred dons
1 augustus 2007, 10:53
nee je hoeft niet, de locking nuts worden tegenwoordig ook geleverd met kortere houtschroeven en je wilt bij voorkeur niet die schroeven door de hele nek hebben (niet op een strat en zeker niet op een lp)

voor de een lp headstock zul je met stukjes fineer of platte stukjes hout een plateautje moeten maken net na de plek waar nu de topkam zit omdat de knop daar snel schuin naar achteren loopt en je anders niet genoeg oppervlakte hebt om de topkam te installeren

charlotte
1 augustus 2007, 11:22
Vorige post ++++ 1

Idd, met gewone korte houtschroefjes blijft de nut ook prima op z'n plaats zitten, ik heb het zo ook op mijn zelfbouwtjes: Lp , de Vai- jem en op de dubbelneck gedaan, en het werkt prima.
Wel goed voorboren, zodat het hout niet kan gaan splijten.

succes,

groetjes Charlotte.:lp:

Lord Abortion
1 augustus 2007, 12:39
Je kan ook altijd een Kahler locknut gebruiken ... die zet je gewoon achter de bestaande topkam.

fred dons
1 augustus 2007, 13:33
maar die zijn minder stemvast omdat je snaren nog kunnen worden geremd door de normale nut (zelfs bij grafiet)

glacius
1 augustus 2007, 14:04
ik ga ook een floyd op mijn epiphone les paul zetten, maar ik pak gewoon de vijl en ik maak het gewoon passend.. en idd, 2 schroefjes is voldoende om de locking nut vast te zetten....

Thijs_Razor
2 augustus 2007, 19:29
Ik dank u allen zeer :) . Nu kan ik weer rustig slapen ;)

Orgasmocaster
2 augustus 2007, 20:40
waarom zet je dr geen graphtec of rollernut in, in combinatie met locking tuners... tenzij je een grote fan bent van divebombs werkt dat ook best wel goed.

Thijs_Razor
3 augustus 2007, 15:10
tenzij je een grote fan bent van divebombs...

;)

Zo op z'n tijd kan ik ver gaan... :cool: