PDA

View Full Version : Eminence-equivalent van classic lead



caliban
31 juli 2007, 13:09
Weet er iemand welke speakers van eminence het equivalent voorstellen van de classic lead van celestion.
Veel dank

ewout
31 juli 2007, 14:45
De Red Ryder. Zie onderstaand overzicht.


-----------------------------------------------------------------------
Eminence Patriot/ Redcoat descriptions

Redcoat Series
Red Ryder = G12-80
Man O War = G12T-75
The Wizard = G12H-30
The Tonespotter = G12T-65
The Governor = Vintage 30
Private Jack = G12M Greenback
Red Fang = G12 Alnico Blue
Commonwealth 12 = JBL E120
Also noteworthy
DeltaPro 12A = EVM12L

While I have seen these discussed here before, never really in totality, I thought this might become a good comparison tonal guide/resource for all those interested in the new Eminence lines. Also included at the bottom is a link to the 'Tonal Characteristics and Application Guide' and the 'Guitar Speaker Cross Reference Guide' from the Eminence website. The quoted descriptions are straight from Anthony Lucas at Eminence (who I contacted shortly after starting this thread) who was more than happy to help in the descriptions .

Redcoat Series:

Private Jack= Greenback without the bass/lower-mid mush

Stonehenge= British crunch with crisp mids and a bright top end, more edge

The Governor= Vintage 30 without the icepick upper mids

Red Fang= Celestion AlNiCo Blue with rounder top end

Red Ryder= Classic Lead 80, well balanced, very articulate, tight and punchy, smooth response with OD

The Wizard= 75hz G12H30 with a slightly tamer top

The Tonespotter= G12-65

Man O War= G12T-75 with a smoother top end, loud, articulate and responsive

The Tonker= fat and round tone, warm, smooth and clean, pronounced bottom end, lots of presence, it was not our intention, but people are comparing this to the old Fanes

TonkerLite= 2" neodymium, similar tone to Tonker, but more open, a little more balance and top end and less lower mid growl, still fat and round sounding, but not as much as the Tonker

Patriot Series

Commonwealth 12= JBL E120 very warm and rich, full, smooth, clean and well defined with great presence, likes the OD

Blue Tick Hound= smooth and creamy, not very efficient, tight and darker sounding, grungy/heavy metal tone

Black Powder= moderate bottom end, but tight, very percussive, upper mid and top end emphasis, very crisp, raw and bright

Swamp Thang= Big tone, very efficient, slow break up, great bottom end, smooth top end, very thick and chunky, amazing Fender clean, not a heavy metal tone in my opinion, but takes pedals and overdrive very well

Red White And Blues= moderate bottom end, very bluesy tone, warm and smooth, lots of mids, a bit bright

Screamin Eagle= very bright and articulate, tight bottom end, crisp mids 1.75" voice coil version of the Texas Heat

Texas Heat= warm, fat tone, nice bottom end less top end, but still has bite and clarity, crisp mids, touch sensitive, plenty of crunch, I like to call this the Marshall meets Fender speaker because it has American voiced cone with some British characteristics

Lil' Texas= 2" neodymium, some similarities to Texas Heat, top end bite, crisp mids, tight low end, very balanced American tone

Cannabis Rex= ToneTubby??? Same idea with the hemp cone, very clean and full, nice bottom end, warm and abundant mids, nice definition on the top end, but more subdued than most 12s, good to tame a bright amp, slow break up, with OD, very woody sounding

10" Models

Redcoat Series:

Ramrod= loud, meaty tone, chunky low end that is very pronounced for a 10", warm mids, nice overtones, singing top end

Patriot Series:

The Copperehead= vintage, balanced, tight, warm mids, top end bite, a little honk mixed with a touch of blues

Ragin Cajun= very modern and more aggressive, very responsive, touch sensitive, pronounced bottom end for a 10", very efficient, crisp mids, bell like quality on the top end, cleans up very nice and can get really raw with lots of edge with overdrive (like a multiple personality), currently our best selling 10"

Delta Demon= used by blues endorsing artist Tab Benoit, not very efficient, dark, creamy tone

Lil' Buddy= Hemp cone, very smooth and less defined than other 10s, very clean and full, slow break up, crunchy with OD

15" Model

Redcoat Series:

Big Ben= Big, clean and warm, throaty, plenty of bass, smooth on top, scooped

Patriot Series:
Commonwealth 15= JBL E130 same tonal characterisitics as the 12" in a 15

-----------------------------------------------------------------------

caliban
31 juli 2007, 15:22
Geweldig antwoord, heel erg bedankt dude

caliban
31 juli 2007, 16:08
Het lijkt erop dat ze die juist niet meer verkopen, in sommige lijsten op de site van eminence staan ze er nog wel tussen, maar niet op allemaal en op de site van thomann zie ik ze niet tussen de producten staan.

Fuhgawz
31 juli 2007, 17:29
Nee thomann heeft helaas niet alle Eminence speakers. Ook de Private Jacks, die overigens vrij populair zijn geloof ik, worden niet verkocht bij thomann.
Even terzijde, heeft er iemand toevallig ervaring met het combineren van Governors met Wizards?

Speeddemon
31 juli 2007, 17:47
Ewout, jammer dat er niks instaat over de 8" Eminence speakers.

(je hebt trouwens een PM)

dePerik
31 juli 2007, 21:16
Mooie info, een sticky of een plekje in een FAQ waard! :hippie:

pimmedoris
31 juli 2007, 21:21
Ik heb in mijn versterker ook Eminence speakers zitten (zaten niet origineel in de kast), maar ik kan geen naam vinden...
Er staat wel op de zijkant van de magneet op een sticker wat nummers:
in grote letters EM12-1004PE, en dan 121089, 4Ohm, 67-92030123, 62 in kleine letters.

Kan ik aan de hand van deze nummers ergns op zoeken welke speaker ik heb?

dePerik
31 juli 2007, 22:03
Ik heb in mijn versterker ook Eminence speakers zitten (zaten niet origineel in de kast), maar ik kan geen naam vinden...
Er staat wel op de zijkant van de magneet op een sticker wat nummers:
in grote letters EM12-1004PE, en dan 121089, 4Ohm, 67-92030123, 62 in kleine letters.

Kan ik aan de hand van deze nummers ergns op zoeken welke speaker ik heb?
Probeer het gewoon eens op de Eminence site?

LordRiffenstein
1 augustus 2007, 07:58
Even terzijde, heeft er iemand toevallig ervaring met het combineren van Governors met Wizards?

Ik heb 2 2x12 cabs waarvan 1 met Govs en de ander met Wizards, combinatie klinkt SUPER, erg gebalanceerd hoewel de Govs de indrukken wekken van luider te zijn vanwege hun sterk mid-karakter.

pol
1 augustus 2007, 14:07
ben ook wel benieuwd naar de wizard, governor en private jack.
, de tonkers die ik heb vielen me wel tegen voor high gain, verkeerde keuze gemaakt waarschijnlijk.

Zit er veel verschil tussen de Governor en Tonker ?

dr.distortion
1 augustus 2007, 14:09
Ik heb de Governors besteld afgelopen zaterdag en net bevestiging ontvangen dat ze vandaag verstuurd worden. Ben heel erg benieuwd en laat zsm weten hoe ze klinken met high gain!

bentium
1 augustus 2007, 17:14
ik overweeg het om een 2x12 cab bij te kopen, maar met eigen keuze van speakers

ik zou al zeker een govenor erin willen, maar met welke combineren?

maestro_nl
1 augustus 2007, 22:05
The Wizard = G12H-30
The Governor = Vintage 30

Ik verbaas me er iedere keer over... de Wizard klinkt echt niet als een G12H-30 en de Governor echt niet als een Vintage 30.

dePerik
1 augustus 2007, 23:49
Ik verbaas me er iedere keer over... de Wizard klinkt echt niet als een G12H-30 en de Governor echt niet als een Vintage 30.
Dat staat er toch ook helemaal niet? Als ze precies hetzelfde zouden klinken dat zou het dus niet uitmaken of je een Eminence of Celestion zou kopen.
Er word aangegeven welke Eminence overeenkomt met en Celestion als het gaat om typering van de voicing en klank, maar vooral ook waar ze in verschillen (en ja natuurlijk maken ze dan wat reclame voor zichzelf).

Ik vraag me trouwens af wat voor een verhaal je krijgt als je iemand van Celestion zou vragen precies hetzelfde te vertellen over een vergelijk met Eminence vanuit hun point of view.

ateng
2 augustus 2007, 04:56
ben ook wel benieuwd naar de wizard, governor en private jack.
, de tonkers die ik heb vielen me wel tegen voor high gain, verkeerde keuze gemaakt waarschijnlijk.

Zit er veel verschil tussen de Governor en Tonker ?
Wat beviel je niet aan die Tonkers dan?

maestro_nl
2 augustus 2007, 05:09
De Governor heeft meer laag en hoog dan een V30. Mid is opener en meer 'grid'.
Tonker heeft bepaalde middige klank die clean erg leuk is maar met gain
behoorlijk irritant.
Red, White and Blues voldoende laag, rectifier-achtige grid in het mid maar helaas irritant spikey hoog.
V12 komt nog het meest met een EV200 overeen. Clean en 'rockt' niet in de zin dat het karakterloos is bij scheuren. Lang niet zo strak als de EV.

ateng
2 augustus 2007, 05:23
Hoe bedoel je irritant?

maestro_nl
2 augustus 2007, 05:27
Irritant in de zin net of je bv een wah aan hebt staan bij heavy rhythm spelen.
Getest in verschillende cabs, zowel front- als rearloaded.
But you can't argue about taste ;-)

ateng
2 augustus 2007, 05:35
Smaak is zekers persoonlijk maar ik speel sowieso geen heavy stuf. Misschien dat het mij wel bevalt.
Wat voor speakers heb jij dan die je zo kan testen want ik zoek nieuwe speakers voor mijn 2x12 kast maar kan nog geen keuze maken. Het is nog geen half uurtje rijden naar jou toe.

Heb V30 gehad maar gelijk weer verkocht want het is vrij scherp in het mid hoog. Jij misschien nog sugesties? Moet warm klinken maar wel strak in het laag.

ewout
2 augustus 2007, 11:34
(je hebt trouwens een PM)

Check ik nu meteen

dml
2 augustus 2007, 12:52
Also noteworthy
DeltaPro 12A = EVM12L


Hmmmmm, niet geheel oninteressant!!!!!
Die Delta Pro 12a kost een stuk goedkoper dan een EVM12L, rond de € 150,-.

caliban
2 augustus 2007, 12:54
Iemand een idee waar die red ryders nu nog te vinden zijn, of iemand die zijn classic leads weg doet

dml
2 augustus 2007, 13:25
Red Ryder is gewoon te bestellen bij www.banzaieffects.com.

dml
2 augustus 2007, 13:28
Heb V30 gehad maar gelijk weer verkocht want het is vrij scherp in het mid hoog. Jij misschien nog sugesties? Moet warm klinken maar wel strak in het laag.

Jensen C12K2. Klinkt bijzonder strak in het laag, vooral op hoog volume waar de meeste Celestion's (ook in het hoog) het m.i. qua strakheid laten afweten. Een ander houdt weer van dat karakter van zo'n speaker.
Koch's VG12-90 is afgeleid van de C12K2, dus je zou zo mijn Koch TS212 kunnen testen, staat in onze oefenruimte wat maar een kwartiertje bij jou vandaan is :D