PDA

View Full Version : even voorstellen & een vraag



johan_mooyer
31 juli 2007, 08:43
Hoi allemaal,
Mijn naam is Johan en Ik ben al een tijdje
een gitaar fanaat, zowel spelen als zelf
bouwen. Ik las dit forum gisteren voor
het eerst! ziet er heel leuk en interessant uit!

Ik heb gelijk een vraag, ik heb een stuk
mahonie liggen dat ik wil gebruiken voor een
strat hals maar het is niet helemaal quartersawn
een beetje meer schuins zeg maar. maak dat uit?

( in plaats van: l l l l l l is het meer / / / / / / -in het echt shuiner nog )

graag hoor ik van jullie,

groet!

G.G.
31 juli 2007, 08:54
Perfect kwartier of perfect dosse is natuurlijk het mooist, maar ook het moeilijks vindbaar. Een halspen en eventueel cf staven geven ook extra stabiliteit.

Ik zou een mooi stuk, net-niet-kwartiers niet links laten liggen. Eventueel is het ook mogelijk het stuk in de lengte door te zagen te bookmatchen eventueel met een contrasterende strook fineer ertussen.

Wat belangrijker is: is het een stabiel stuk hout? Niet te vers ofzo? Geen scheurtjes etc?

johan_mooyer
31 juli 2007, 09:00
het heeft geen scheurtjes en ziet er mooi uit.
verder weet ik niet veel van het hout, het ziet
er goed uit en ik kon het voor een zacht prijsje
meenemen... ik ga voor een ouderwetse trussrod.
Lamineren en bookmatchen heb ik aan gedacht
maar volgens een gitaar bouwer die ik ken gaat
je tone hierdoor om zeep.

cas121
31 juli 2007, 09:14
Tsja daar kan je lang over discussieren zonder dat er goeie argumenten te noemen zijn...
Er zijn natuurlijk meer dan genoeg goeie gitaren met een gelamineerde hals te vinden dus ik zou me over tone niet zo'n zorgen maken. Lamineren levert je wel een grotere torsiestijfheid op.

G.G.
31 juli 2007, 09:22
Heb een strat gebouwd met een hals uit 7 lagen, en de sound is echt niet slecht. Mijn PRS zelfbouw heeft 3 lagen in de hals en klinkt echt heel erg vet.

johan_mooyer
31 juli 2007, 09:40
natuurlijk is het zo dat er prachtige gitaren met gelamineerde halzen en bodies zijn, neem alembic.. kwijl.. kwijl. maar ik zou zelf graag eens een
eenvoudige gitaar maken :) mijn vorige was een acoustische met aluminium boven blad en gelamineerde hals met een vette paf bij de zelfgemaakte aluminium brug en een lekkere p-90 in de hals, na dat gedoe ben ik echt toe aan een gitaar die binnen een paar weken klaar is en toch lekker klinkt :)
dus.. een stabiel stuk mahonie met een scheve quarter sawn nerf, zou ik het aandruven?
heeft iemand trouwens ook ervaring met een hals van afzelia?

cas121
31 juli 2007, 11:24
mijn vorige was een acoustische met aluminium boven blad en gelamineerde hals met een vette paf bij de zelfgemaakte aluminium brug en een lekkere p-90 in de hals

doe ens een foto!

Je kan het natuurlijk altijd proberen, zo duur is mahonie ook weer niet..

Mattia
31 juli 2007, 15:15
Je gitaarbouwer kraamt absolute onzin uit, IMO. Gelamineerde halzen klinken prima. Genoeg topsegment handbouwers (electrische en akoestische gitaren) die juist vanwege kracht en stabiliteit lamineren, en hun gitaren klinken er echt niet minder om.