PDA

View Full Version : Welke western lijkt jullie "beter"?



Oetsie
30 juli 2007, 23:02
Hallo,

IK ben op zoek naar een staalsnarige gitaar. Ik speel niet zo lang en heb tot nu toe alleen op nylon gespeeld, maar wil toch wel eens een steelstring. Om te beginnen wil ik met een laag budget starten, en heb een aantal optionele gitaren op een rijtje gezet, hebben jullie ervaring met een van de gitaren? Welke lijkt jullie beterqua geluid en bespeelheid? Op deze site's staan ook houtsoorten enz. erbij. Jullie zullen daar hoogstwaarschijnlijk meer verstand van hebben dan ikzelf. Ik hoop ook dat iemand de tijd wil nemen om even te kijken voor me. Bij voorbaat dank!

1. RICHWOOD http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/25644/*_Western_gitaren/Richwood/RICHWOOD_western_gitaar_dreadnought_natural.htm
2. STAGG challenge http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/27044/*_Western_gitaren/Stagg/Akoestische_western_gitaar_
3. STAGG http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/3913/*_Western_gitaren/Stagg/Western_gitaar_STAGG_BRnaturel.htm
4. NASHVILLE http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/26799/*_Western_gitaren/Nashville/Western_gitaar_Nashville_Startersset_inclusief_acc essoires.htm
5. GUVNOR http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/27719/*_Western_gitaren/Guvnor/Western_gitaar_GUVNOR_met_linden_top.htm
6. CALIFORNIA http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/27582/*_Western_gitaren/California_Musical_Instruments/Western_gitaar_California_voor_beginners.htm
7. BALTIMORE BY JOHNSON http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/27834/*_Western_gitaren/Baltimore_by_Johnson/Western_gitaar_Baltimore_by_Johnson_dreadnought.ht m
8. DIMAVERY http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/27846/*_Western_gitaren/Dimavery/44_akoestische_western_gitaar_DIMAVERY.htm

vox
30 juli 2007, 23:41
die 2 staggs wegstrepen

over richwood kan ik zeggen.. leuke gitaren voor het geld (je budget rijkt tot hoeveel euro???) ik heb zelf een richwood staan zelfde model.. mooie volle klank.. ik gebruik hem niet optimaal maar voor een "budget" gitaar erg fijn om eens mee te nemen op vakantie of rond het kampvuur

(daar ken je die stagg gitaren ook voor gebruiken, mooi voor bij het kampvuur als het brandhout op is) :D

ik ben wel te spreken over richwood uit ervaring....

dimavery heb ik eens op gespeeld (niet accoustisch dus daar ken ik niks over zeggen wat betreft accoustisc.. was er niet over te spreken maar dat helpt je geen moer betreft die specifieke gitaar)

LaurentB
31 juli 2007, 08:00
Ga vooral ook zelf veel gitaren testen in winkels. Het kan vaak toch ook nogal schelen per exemplaar, en je krijgt een beter idee van wat er mogelijk is qua geluid en bespeelbaarheid.

Kim Wilson
31 juli 2007, 08:57
Kijk ook eens bij Crafter. Heb laatst eens zo'n ding bespeeld, en die klonk best goed en speelde lekker.

Ik heb zelf een Motion, daar kun je ook naar zoeken. Maar ga wel testen, want het schijnt dat Motion eigenlijk een baggermerk is. Die van mij is (toevallig?) wel een redelijke gitaar.

En Stagg zou ik zeker doorstrepen. Dat zijn speelgoedgitaren, regelrechte troep.

Onmeunig Hans
31 juli 2007, 09:51
Als ik de prijs van deze gitaren zie, dan neem ik aan dat je budget onder de 100 euro ligt. Als je dan een nieuwe gitaar wilt, dan krijg je "waar" voor je geld. In dit geval een gitaar die hoogstwaarschijnlijk al snel ergernis zal oproepen omdat ie zo slecht te bespelen is en belabberd klinkt.
Heb je gedacht aan een 2e hands? Wanneer je een 2e hands gitaar vindt, heb je meestal voor dat geld een veel beter exemplaar (even nieuwe snaren er op) die stukken beter klinkt en lekkerder speelt dan een nieuwe. Als je een hoger budget hebt dan schiet je naar verhouding in kwaliteit enorm omhoog. (heel eerlijk je zit dan wsl wel rond de 250-300 euro).

Het allerbeste kun je inderdaad een (goede!) gitaarzaak binnengaan, spelen wat daar staat en een eerlijk advies vragen.

hans

Oetsie
31 juli 2007, 11:15
Omdat dit mijn eerste western word, wil ik gewoon een redelijk goedkoop gitaartje, inderdaad zo'n max van 100 euro. Dit is geen gitaar waar ik jaren op wil blijven spelen natuurlijk, maar wel eentje waarmee ik een tijdje wil spelen en het verschil wil merken. Daarna zal ik een betere aanschaffen en zal deze verder als kampvuurgitaar gebruikt worden, voor naar feestejes mee te nemen e.d. En tweedehands tja, ik ben toch iemand die altijd alles nieuw wilt ;)

Pais
31 juli 2007, 12:04
Daar is natuurlijk niets mis mee. Ik ken zelfs iemand die al 4 jaar met tevredenheid op een Stagg speelt.
Een goedkope gitaar als tweede gitaar is altijd fijn. Beter eerst een goedkope gitaar en daarna een serieuse studiegitaar, dan dat je er 1 van ~ 300 koopt en jezelf aanzet om er langer op te blijven spelen, omdat het zonde is om voor zo'n bedrag de gitaar al na een jaartje op pensioen te sturen omdat je wat beters wilt.

WWJP
31 juli 2007, 14:04
Hoi,

Toen ik me aanmeldde voor les, raadde mijn gitaarleraar mij aan eens naar een Cort te gaan kijken, goede prijs/kwaliteitsverhouding volgens hem. Ik heb nu een jaar een Cort 100 Earth met massief bovenblad en het is me heel goed bevallen. Kost nieuw nu zo'n 200 euro en gebruikt heb je ze voor de helft (die van mij ga ik ook voor die prijs ongeveer verkopen over een x aantal maanden). Ik heb wel de actie moeten laten verlagen, eerst speelde de gitaar veel te zwaar. Er zitten standaard gecoate snaren op, gaan lekker lang mee.
De klank kan ik omschrijven als; goede balans, veel volume als nodig (dreadnought) en zowel goed als je akkoorden speelt als wanneer je melodie speelt (sprankelend).
Overigens ben ik zelf nu aan het sparen voor het betere werk..
Succes.

Esther :noob:

Oetsie
2 augustus 2007, 09:38
Oké maar is zowat iedereen het erover eens dat ik die STAGGs weg kan strepen? Zijn er nog andere mensen met meningen over bovenstaande gitaren? :B

vox
4 augustus 2007, 15:41
niemand? :???:

het is al eens gezegd wat je zou "kunnen" doen.. zelf testen en ondervinden..

stawn
4 augustus 2007, 20:37
Idd, het beste is gewoon in de winkel allemaal verschillende gitaren uit te proberen.

Wouter^^
5 augustus 2007, 12:09
Oké maar is zowat iedereen het erover eens dat ik die STAGGs weg kan strepen? Zijn er nog andere mensen met meningen over bovenstaande gitaren? :B

Mijn eerste gitaar was een stagg, en ik vind het geen onaardige gitaar voor die prijs(€120 met gratis tas standaard enz.). Ik speel er nu een jaar op en ik ben nu wel aan iets nieuws toe, maar verder heb ik er geen spijt van ofzo.
Volgens mij is dat "Stagg is kut" gedoe gewoon mensen die elkaar na praten. okee het zijn geen super gitaren maar als beginner is het toch echt wel leuk.

Laga
5 augustus 2007, 12:47
Cort is inderdaad ook wel een goeie...
Voor die prijsklasse wel een van de betere gitaren..

Anders iets zoals Crafter
Stagg is niks.. die kan je wegstrepen

Ga gewoon naar een winkel die meerdere merken heeft hangen en ondervind zelf wat je het beste vind spelen en klinken.

Oetsie
5 augustus 2007, 13:03
Ik wil graag via die site bestellen (van die links) omdat er bij mij in de buurt geen gitaarshop zit met veel verschillende low-budget gitaren. Helaas kan ik die gitaren natuurlijk niet bespelen, omdat dat on-line is. Daarom vroeg ik of één van jullie ervaring met die gitaren (gitaarmerken) heeft.

Een Cort is trouwens niet te bestellen op die site, dus toch echt graag advies over die aantal merken die ik in het begin van de draad noemde ;)

Laga
5 augustus 2007, 16:19
Ik zou nooit een gitaar kopen waar ik niet op heb gespeeld!!

Iedereen heeft een andere mening over welke gitaar lekker speelt en klinkt.. Dus ja.. van een ander maar aannemen dat die gitaar wel oke is lijkt mij niet de juiste manier..

wietse
5 augustus 2007, 17:13
En Stagg zou ik zeker doorstrepen. Dat zijn speelgoedgitaren, regelrechte troep.

dat valt met hun akoestische spul nog best mee vreemd genoeg, zijn stukken beter dan hun elektrische gitaren.
nashville heb ik ook wel eens 1 van gehad voor de handel model met cutaway en piezo, prima gitaartje had wat afstelwerk nodig maar daarna was er niks mis mee.
maar zoals al eerder gezegd testen, testen en nog eens testen.
waar woon je dan oetsie?
want overal zijn wel winkels met budget gitaren.

vox
5 augustus 2007, 19:43
stagg is qua elektrisch niks.. uit eigen ervaring.. het is dus zeker niet elkaar napraten..

het is gewoon een feit dat stagg "niet zulke goede elektrische gitaren maakt"

Oetsie
5 augustus 2007, 19:46
Het gaat hier ook over een akoestische ;)

Ik ben misschien van gedachte veranderd en wil toch een tweedehands CORT halen, aleen omdat ik daar goede reactie over gehoord heb. Ik heb er eentje op het oog, maar ik zal daar een nieuw topic over aanmaken. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95677

Kim Wilson
7 augustus 2007, 08:40
dat valt met hun akoestische spul nog best mee vreemd genoeg, zijn stukken beter dan hun elektrische gitaren.
nashville heb ik ook wel eens 1 van gehad voor de handel model met cutaway en piezo, prima gitaartje had wat afstelwerk nodig maar daarna was er niks mis mee.
maar zoals al eerder gezegd testen, testen en nog eens testen.
waar woon je dan oetsie?
want overal zijn wel winkels met budget gitaren.
Ik heb een aantal westerns van Stagg geprobeerd, gewoon om zelf te kunnen oordelen. Ik heb ze meerdere malen het voordeel van de twijfel gegeven, maar ik vind het echt niks. Speelgoed, dat is het. Wellicht heb ik net alle 5 keren een slecht exemplaar gehad, dat zou kunnen. Maar ze waren alle 5 zonder uitzondering kut. Lichtgewicht (het lijkt wel plastic), klotegeluid. Het zou wel kunnen dat je er na wat afstelwerk nog wel op zou kunnen spelen, maar ze hebben voor mij teveel tekortkomingen.