PDA

View Full Version : dunne e-snaar



pieter-jan1
30 juli 2007, 21:10
hallo allemaal, mijn dunne e snaar zet vol vlekjes die nogal veel van een soort roest weg hebben. deze snaren liggen nog maar een maand op ....

Zijn dit nu gewoon kutsnaren of ligt het aan mij? (de omgeving waar de gitaar staat bv.)




edit: de gitaar staat in mijn kamer op een staander uit de zon en het is er niet vochtig ...

Sjel
30 juli 2007, 21:23
of het kutsnaren zijn, weet ik niet. Maar na een maand is dat niet abnormaal. Het zweet van je vingers blijft aan de snaren plakken en dat gaat oxideren. Dat gebeurt sowieso. (ik heb overigens ook eens ergens gehoord dat dat van persoon tot persoon afhangt. Sommige mensen hun zweet is schadelijker voor snaren dan dat van andere mensen).
Je kan het roesten wel een tijdje uitstellen/vertragen door na elke speelbeurt je snaren schoon te wrijven met een doek. Maar uiteindelijk gebeurt het toch...

Ik vervang m'n snaren doorgaans 1 tot 2 keer per maand. Dat doe ik niet alleen voor de roestvlekjes, maar ook omdat snaren na een poosje gewoon niet meer mooi helder klinken.

ivor
30 juli 2007, 21:25
doorgaan tot ie knapt hihi:blast: nee grapje.

Ik vervang ze meestal om de twee maanden.
bij mij komen er ook vlekjes op, maakt niet uit.

Nellyrocks
30 juli 2007, 23:52
Vlekjes zijn cool. Je kan ook je handen wassen voordat je gaat spelen. Scheelt wellicht iets. Ik ken serieus mensen die dat doen.

Gitaro
31 juli 2007, 00:00
Vlekjes zijn cool. Je kan ook je handen wassen voordat je gaat spelen. Scheelt wellicht iets. Ik ken serieus mensen die dat doen.

Ik doe dat ook altijd als ik de kans heb. Niet zo zeer om mijn snaren vers te houden, maar omdat ik het niet lekker vind als ik een sessie begin met zwetende tengels :D. Ik veeg mn snaren trouwens wel altijd af. Maar zoals gezegd, dat is allemaal dweilen met de kraan open.

Ik heb nog nooit een setje gehad dat na een maand nog geen roest heeft. Ook al zie je het soms niet, schraap maar eens lekker een paar keer met de nagels van je duim en wijsvinger over de snaar. Veel plezier met handenwassen!