PDA

View Full Version : Recorden met Mixer en PC details



NielsW
30 juli 2007, 20:08
Gitaarnetters!

Ik ben al tijden aan het snuffelen op dit Forum op zoek naar gerichte antwoorden maar ik kan het niet voor mezelf op een rijtje zetten. Ik open toch maar even een topic waar ik op een duidelijke manier antwoord ga proberen te krijgen op een aantal beginner beginnersvragen, hopende andere mensen hier ook mee te helpen in de toekomst.

Ik wil gaan opnemen. Ik wil geen toneport of guitarport of andere ongein.

Gitaargeluid
Om het gitaargeluid op te nemen wil ik een microfoon planten op mijn cabinetje. Is de Shure SM57 een leuke beginnersmicrofoon?

Geluid naar Computer
Hoe krijg ik het geluid van de microfoon naar de computer? Moet ik dan een Mixertje hebben met een geluidskaartje? Zo ja, welke zijn goedkoop maar wel degelijk? Is Tascam wat? Die Tascam was veel kleiner als bijvoorbeeld een Behringer mixer met USB uitgang. Heb ik een goeie geluidskaart nodig of is het verstandig een goeie mixer te halen zodat een geluidskaart overbodig is? Ik hoef niet persé te weten wat het beste is en wat de voordelen van elke mogelijkheid zijn. Ik wil gewoon asap beginnen met opnemen :)

Mixen
Ik heb Cubase, EZDrummer (+ DFH) en nog wat andere programmaatjes maar ik denk dat ik met deze 2 een eind moet kunnen komen. Om drums te maken met EZDrummer heb ik waarschijnlijk een soort van midi toetsenbordje nodig. Is dat zo? Hoe werkt dat? Waar koop ik dat en wat is handig?

Benodigdhedenlijst
- Microfoon
- Mixer met USB? / Tascam+Audigy?
- Midi keyboard?

Kan iemand mij met zoveel mogelijk details uitleggen wat ik precies moet halen om wat mij betreft volgende week te gaan opnemen. Dus aub niet 'dit is het beste, nee dat, nee zus nee zo'. Het zou echt tof zijn als iemand me kan vertellen, stap voor stap, welke apparatuur ik nodig heb om direct van start te gaan.

Bij voorbaat dank! Hopende in de toekomst dit forum lekker vol te mogen spammen met n00b recordings!

savale
31 juli 2007, 09:03
Een mixer met phantom voeding ingebouwd en een (usb) geluidskaart zal volstaan. van mics heb ik weinig verstand. Ik gebruik zelf een behringer b2 pro. Maar volgens mij volstaat iedere condensatormic wel. Het is maar net hoeveel je uit wilt geven...
Let even op bij de aanschaf van je mixer. Met een beetje geluk doen ze er cubase LE bij. Cubase vind ik persoonlijk het lekkerste werken.
Een midi keyboard is handig maar niet noodzakelijk...

stevie_vp
31 juli 2007, 17:35
Een mixer met phantom voeding ingebouwd en een (usb) geluidskaart zal volstaan. van mics heb ik weinig verstand. Ik gebruik zelf een behringer b2 pro. Maar volgens mij volstaat iedere condensatormic wel. Het is maar net hoeveel je uit wilt geven...
Let even op bij de aanschaf van je mixer. Met een beetje geluk doen ze er cubase LE bij. Cubase vind ik persoonlijk het lekkerste werken.
Een midi keyboard is handig maar niet noodzakelijk...

ok.. we gaan t simpel houden. (maar wel beter):

Fok die mixer... heb je niks aan. Neem een tascam us122l, daar zitten degelijke preamps (waar je dus ook helemaal een mixer voor had kunnen gebruiken) in en fantoomvoeding. (Dit is dus je geluidskaart en mixer in een)Een condensator mic kan op gitaar, maar zou het niet doen... neem een sm57, e606, of als je geld over heb het liefst een md421. Als je toch condensator op gitaar wil neem een SP-B1.
Cubase en EZ zijn prima samen. verder niks nodig. Drums kan je programmeren in een drum map. Vraag daar later nog maar wat meer over.
Dus geen keyboard nodig. Verdiep je nog wel in microfoontechnieken! En een setje monitors is ook onmisbaar.... voor n beginner is bijv. de samson resolv 65a wel leuk.
Oterwijl jou booschappenlijstje:
-- Microfoon : sm57 o.a.
-- Geluidskaart/Mixer: Tascam US-122L
-- Monitors: bijv. Samson 65a

Succes!

/
s

NielsW
31 juli 2007, 20:09
Hartstikke bedankt! Ik ga aan de slag :)

En over die drums. Ik heb Cubase en ben al een beetje aan het pielen. Ik heb nu nog een mega vertraging omdat ik een goedkope geluidskaart heb en ik moet de drums met mn muis inspelen. Dat is dus niet echt te doen :) Hoe maak ik met EZDrummer + Cubase een korte simpele drum. De rest vogel ik dan zelf wel uit, als het begin er maar is :)


Een condensator mic kan op gitaar, maar zou het niet doen...
Zijn er andere typen microfoon die er beter voor geschikt zijn? GuitarPort oid is geen optie, wil het geluid van mn eigen amp.

harrie-beton
1 augustus 2007, 10:07
een condensator mic kan prima op een gitaar, in veel gevallen vind ik het beter klinken die sm57 die overal opduikt.

Het allerbelangrijkste is: verdiep je in de werking van cubase. Moeilijk maar krachtig pakket.

NielsW
1 augustus 2007, 14:15
Cubase is inderdaad een schitterend programma. Ben die tutorial dvds aan het bekijken, erg leerzaam.

Zit nog met 1 dringende vraag. Ik kan er maar niet achter komen hoe dat EZDrummer gebruikt moet worden. Ik zie vast iets heel erg fundamenteels over het hoofd. Ik open EZDrummer VST Plugin in Cubase en dan zie je een drumstel voor je. Daar kun je met de muis op klikken en live recorden met een cubase midi spoor. Maar dat is toch gekkenwerk? Met de muis kan ik nooit goeie drumritmes inspelen. Hoe programmeer ik drums met EZDrummer? Kun je keys instellen voor de drums, of andere shortcuts? Ik snap er geen hout van. Komt ook niet in de tutorial dvd voor.

Heb trouwens erg lovende berichten gehoord over de 'Presonus Firebox'. Firebox >> Tascam US 112 ?

Han S
1 augustus 2007, 15:08
Ik programmeer drums met een keyboard, in midi (Cubase) hoef je maar één maat te slaan en die kun je met de reapeat functie een miljoen keer re achteraan zetten als je dat nodig vindt. Datzelfde doe je met de hi hat en ride cymbal, op eigen sporen dus. Dan maak je een paar mooie fills op de toms en waar je het nodig vindt haal je een of een paar maten er tussenuit en vervangt ze door die breaks of fills.



Fok die mixer... heb je niks aan. Neem een tascam us122l, daar zitten degelijke preamps (waar je dus ook helemaal een mixer voor had kunnen gebruiken) in en fantoomvoeding. (Dit is dus je geluidskaart en mixer in een)Een condensator mic kan op gitaar, maar zou het niet doen... neem een sm57, e606, of als je geld over heb het liefst een md421. Als je toch condensator op gitaar wil neem een SP-B1.

Heb je niks aan die mixer? Kweenie hoor, maar die Tascam heeft twee XLR mic ingangen, dus als je een echte drummer wilt opnemen moet je dat met twee microfoons doen. Met een mengpaneeltje met acht ingangen en inserts kun je acht microfoons gebruiken en met een geluidskaart die acht kanalen aankan kun je dan de drums in één keer met acht sporen opnemen. Ik gebruik voor drums 13 a 14 microfoons en dan hebben we het over een standaard 5 delig drumstel.

De SM57 is een redelijke microfoon maar niets bizonders, vreselijk gehyped microfoontje. De E606 is ook een aardige microfoon, de MD421 is redelijk duur, vreselijk veelzijdige microfoon, maar de off axis response (de manier waarop geluid van opzij naar binnen komt) is niet meteen om over naar huis te gaan schrijven. De Studio Projects B1 is een fantastische condensator, veel te goedkoop voor wat hij presteert, maar ook niet geschikt voor alles, op trompet en trombone vind ik hem niet mooi.

Ik ga nog eens een tutorial maken hier over microfoons, er zijn zo veel verschillende soorten en types en er komen steeds meer hardstikke goedkope microfoons op de markt die het goed doen.

NielsW
1 augustus 2007, 16:52
Bedankt! Het word me steeds duidelijk. Ik wil iig niet op de Microfoon gaan bezuinigen. Ik heb in principe maar 2 ingangen nodig, maar ik las net een ontzettende partij slechte reviews over de Tascam. Presonus Firebox komt veel beter uit de test. Betere preamps vooral.


Ik programmeer drums met een keyboard, in midi (Cubase) hoef je maar één maat te slaan en die kun je met de reapeat functie een miljoen keer re achteraan zetten als je dat nodig vindt. Datzelfde doe je met de hi hat en ride cymbal, op eigen sporen dus. Dan maak je een paar mooie fills op de toms en waar je het nodig vindt haal je een of een paar maten er tussenuit en vervangt ze door die breaks of fills.
Daar ben ik dus super geinteresseerd in. Maar hoe kun je die knoppen op de trommels assignen. De meest basic commando waarschijnlijk, maar die zie ik over het hoofd. Zou je heel erg fool proof uit kunnen leggen hoe dat werkt.

Ik open EZDrummer in Cubase. Dan zie ik dus een hoop trommels enzo. Hoe krijg ik die trommels op mn knoppen, zie nergens een optie menu staan waar je dat kan instellen. En dat repeaten, kan dat in het midi kanaal zelf? Syncen heb ik iig wel gezien, dat is wel gaaf :)

stevie_vp
3 augustus 2007, 01:51
Ja ik bergijp ook wel dat dat ding 2 ingangen heeft maar er word al gezegd dat er met ez drummer word gewerkt... dan heb je dat dus niet nodig. En als ie drums wil opnemen moet ie toch gaan multitracken en dat gaat al helemaal boven ze petje/budget... maja marketing hoort er ook bij he? ;) de mening over de 57 van sommige is zo onderhand al bekend maar het blijft voor een beginner een prima mic. En ook met een mooie pre zijn er goede resutaten mee te halen. om toch maar even te gaan zeiken zal ik een paar voorbeeldjes geven van albums waar gitaren met n sm57 zijn opgenomen:
Vorige album van nickelback: puur 57's op mesa en marshall en peavey
Vorige album Evanescence (of hoe je t ook spelt ;) ): mesa en jcm800 puur 57's
John Mayer - Continuum : 57,s en m88,s op natuurlijk two rocks. (een betere opname in zijn soort heb ik nog niet gehoord)
Dus grote namen grote sounds en grote albums... ofterwijl een verschil van mening maar een goeie mic...
en md is zeker lekker maar aangezien er alleen gitaar word opgenomen is de off axis minderbelangrijk dan bij andere zaken. SP is idd ook prima maar het zijn gewoon keuzes....

Han S
3 augustus 2007, 10:36
Ja, die verhalen over de SM57 vind je op ongeveer ieder amerikaans audio en muzikantenforum. Hoe kan ik het beste een toeter opnemen? Gewoon de 57 er voor. Hoe neem ik een contrabas op? En 57 in foam wikkelen en in de brug steken.

Welnu, ik heb de 57 overal op geprobeerd, ook in de brug van een staande bas en ik verzeker je dat ik nog nooit een slechter basgeluid heb gehoord. Maar een troost mag zijn dat een fantastische microfoon als de Sennheiser MD441 (€750) in deze toepassing ook nergens naar klinkt en de MD421 klinkt op deze manier ook volkomen kut.

Vreemd hé? Want als je de Beyer M88 oprolt in een stukkie schuimplastic en je steekt hem in de brug dan heb je zomaar een goed geluid, terwijl de M201 dan weer een stuk minder is.

De SM57 is zeker geen slechte microfoon voor de prijs welke hij kost, maar dat gehype van dat ding ben ik al jaren meer dan zat en er zijn microfoons die minder kosten en beter klinken.

De standaard snare microfoon die 57, nou dan kun je beter geen drummer hebben met een harde hi hat, want dat wil je niet horen, je hebt nog nooit een hi hat zo goor horen klinken. Dan pak je een klein penseelcondensatortje van 50 euro en je hebt zomaar een veel beter snare en hi hat geluid voor de helft van de prijs van een SM57.

Einde rant. :D

STW
3 augustus 2007, 11:49
drums programmeren:

-je opent EZdrummer in cubase
-je maakt een midi spoor aan (rechtermuisknop-->add track-->midi)
-bij dat midi spoor zet je de output op EZdrummer

als je met de pen-tool ff op het spoor klikt verschijnt er een grijs veld
als je daar op dubbelklikt kan krijg je de matrix waarin je kan tekenen

voila!

ik vind het zelf trouwens veel prettiger werken met een midi-keyboard.
als je de boel met de muis intekent is de velocity van elk nootje standaard even hoog, dat klinkt niet, vind ik. je kunt het wel aanpassen natuurlijk.

stevie_vp
4 augustus 2007, 17:51
ik ben t inderdaad helemaal met je eens dat ie op teveel instrumenten word gehyped. daar zijn veel betere oplossingen voor. Ik had het nu alleen even puur over gitaar... en daar (mits een goede ruimte en pre natuurlijk) presteert hij goed. Wat me ook opvalt is dat ie aanvangkelijk niet helemaal lekker klinkt op dist. gitaren maar dat die rare prescence knobbel altijd lekker door de mix prikt.. maja we zullen iedere mic maar in z'n waarden laten hehe :)
groetjes

MjS
5 augustus 2007, 23:41
EZdrummer heeft standaard een heel pakket aan midi's. Is het niet een idee om vanuit die voorgekauwde midi's te editten? Je klikt gewoon in het EZdrummer venster op library, klikt een beat aan en drukt op het play knopje om te luisteren en aan te passen. Vervolgens selecteer je de beat die in het midden staat van het controlepaneel (gewoon onderin het hoofdvenster van EZdrummer) en sleept die naar een midi-kanaal bij Cubase. Midi-kanaal ff assignen aan EZdrummer (niet vergeten play uit te zetten bij EZdrummer) en klaar.

hugo123
6 augustus 2007, 10:51
Ik heb ook nog een vraagje over microfoons, dus ik stel het maar hier in plaats van een nieuw topic. Ik wil graag akoustische en eletrische gitaar opnemen, nou heb ik voor akoustisch de behringer b2 gehoord maar voor elektrisch weet ik niet welke? Dus wat raden jullie aan, als jullie betere tips hebben voor akoustisch zeg het dan ook maar!


hugo

hugo123
6 augustus 2007, 11:14
Ik heb mijn post geschiedenis bekeken en daar werden mic's van het merk superlux aangeraden dus ik heb even bij feedback gekeken en deze twee leken mij wel goed: dynamische (http://www.feedback.nl/?id=55&b=FI10&a=&treeID=)
condensator (http://www.feedback.nl/?id=55&b=SHO8&a=&treeID=)
wordt met name de condensator geleverd met een steun of niet? en zit er een kabel aan?

hugo

Han S
6 augustus 2007, 11:24
Grapjas, een dynamische condensator is iets nieuws? Een dynamische microfoon werkt magneto dynamisch, een condensator werkt volgens een totaal ander principe, dus een dynamische condensator bestaat niet.

Als jij met een en dezelfde microfoon een akoestische en een electrische gitaar wilt opnemen denk ik in eerste instantie aan de SP B1, kost rond 120 euro.

Als het goedkoper moet denk ik aan de Samson CO2 van rond 50 euro, dat is zo'n penseeltje terwijl de SP B1 een grootmembraan is.

De goedkoopste microfoon die ik heb gezien is een dynamische microfoon bij Action, 98 eurocent, maar of het werkt?

nielsduursma
6 augustus 2007, 11:28
Grapjas, een dynamische condensator is iets nieuws? Een dynamische microfoon werkt magneto dynamisch, een condensator werkt volgens een totaal ander principe, dus een dynamische condensator bestaat niet.

Han, even kijken, hij heeft het over 2 microfoons er staan ook 2 linkjes ;)

En Hugo, op je 2e vraag, je zal er hoogstwaarschijnlijk een standaartje en kabel bij moeten kopen ja. Dat kan je zo duur maken als je zelf wilt ongeveer.

Han S
6 augustus 2007, 11:31
Je hebt gelijk Niels, ik dacht dat het één link was, sorry Hugo.

hugo123
6 augustus 2007, 12:00
Is goed hor ;) .


hugo

hugo123
6 augustus 2007, 12:15
Grapjas, een dynamische condensator is iets nieuws? Een dynamische microfoon werkt magneto dynamisch, een condensator werkt volgens een totaal ander principe, dus een dynamische condensator bestaat niet.

Als jij met een en dezelfde microfoon een akoestische en een electrische gitaar wilt opnemen denk ik in eerste instantie aan de SP B1, kost rond 120 euro.

Als het goedkoper moet denk ik aan de Samson CO2 van rond 50 euro, dat is zo'n penseeltje terwijl de SP B1 een grootmembraan is.

De goedkoopste microfoon die ik heb gezien is een dynamische microfoon bij Action, 98 eurocent, maar of het werkt?

Maar dus niet zoeen die ik heb uitgezocht, en anders lijkt mij die samson wel interesant. Waar kan ik die samson kopen, niet bij fdeedback.


hugo

NielsW
7 augustus 2007, 00:22
Bedankt voor alle info! Ik ben al paar avonden aan het klieren geweest met Cubase en ik krijg al aardig wat voor elkaar. Vind het toch wel handig om nog ff een midi keyboard te regelen (nog tips?). Ik ga morgen 2 weken naar Turkije op vakantie, dus heb ik even de tijd om over wat dingen na te denken :)

hugo123
8 september 2007, 18:04
Ik heb mijn post geschiedenis bekeken en daar werden mic's van het merk superlux aangeraden dus ik heb even bij feedback gekeken en deze twee leken mij wel goed: dynamische (http://www.feedback.nl/?id=55&b=FI10&a=&treeID=)
condensator (http://www.feedback.nl/?id=55&b=SHO8&a=&treeID=)
wordt met name de condensator geleverd met een steun of niet? en zit er een kabel aan?

hugo

Zijn deze 2 mic's nou goed voor gewoon thuis opnemen, ruisen ze veel? Hoe klinken ze? Ik heb zoiets gehoord van harmony central ofzo, staan daar ook mic's op van superlux?


hugo