PDA

View Full Version : andere tuning met floyd rose tremolo?



allochthomas
30 juli 2007, 17:27
ik ben bezig met een nummertje te oefenen van arch enemy, nou vraagt dat om een andere tuning van de gitaar C F A# D# G C. ik heb al wat geoefend op mn epiphone sg, maar mn esp is toch egt geschikter, zeker voor solo etc.

nou de vraag:
kan ik mn gitaar gewoon in die tuning zetten, of moet ik dan mijn floyd rose opnieuwe instellen? ik heb 0,0 ervaring met het afstellen van zo'n brug, dus ik ben er een beetje voorzichtig mee.

ben vanhoof
30 juli 2007, 17:33
Opnieuw instellen, zeker als je van de E stemming komt. Een halve toon zou mss nog wel gaan maar meer niet echt. Hangt ook wel erg af van je floyd rose, het aantal veren meerbepaald (3 veren kunnen meer aan). Verstem je nu gewoon je gitaar gaat je brug erg zakken, waarschijnlijk tot op het hout. Floyd rose gitaren zijn gemaakt om in 1 stemming vette zwaaien te maken, maar niet in verschillende tergelijkertijd.

allochthomas
30 juli 2007, 17:46
ik vermoede al zoiest, thnx voor de reactie :) . is het moeilijk om de brug opnieuw in te stellen? en heb je daar extra springs voor nodig? lijkt me niet, maar toch, want ik heb nooi extra springs gekregen bij mn gitaar.

thomas_houdini
30 juli 2007, 18:22
normaal gezien is het voldoende van je floyd rose je vijzen meer uit te draaien en te proberen herstemmen tot je op je gewenste stemming uitkomt..(bvb van E -> D)

dit kan wel een tijdje in beslag nemen.

en natuurlijk moet je dan omgekeerd te werk gaan om terug naar E te stemmen (dus bvb van D -> E)

hoe je floyd rose systeem in de gaten want als hij te diep inzakt kan het wel evt je gitaar beschadigen!
en als hij teveel onder spanning komt te staan kan er natuurlijk ook vanalles gebeuren,
nu zoals ik zei als je even je tijd neem en dit op je gemak doet lukt dit wel zonder problemen

allochthomas
30 juli 2007, 18:33
thnx, ik denk dat ik het maar gewoon bij de standaart tuning houd, en nummers met een andere tuning op mn sg oefen, tenzij ik besluit ik geheel in een andere tuning te gaan spelen :satisfie: .

The_Darkness
30 juli 2007, 18:41
Ik heb een Ibanez js1200 en daar heb ik een tremcradle in laten bouwen.
deze zorgt ervoor dat je tremolo zo kan in stellen dat je alleen nog maar duikvluchten kan maken. Dus je tremolo kan dan niet meer naar achter dus kan je hem verstemmen. En wil je weer een floating trem dan draai je aan een wieltje en kan je hem weer normaal gebruiken.
Het enige nadeel het heeft me 150 euro gekost inclusief inbouwen.

allochthomas
30 juli 2007, 18:49
Ik heb een Ibanez js1200 en daar heb ik een tremcradle in laten bouwen.
deze zorgt ervoor dat je tremolo zo kan in stellen dat je alleen nog maar duikvluchten kan maken. Dus je tremolo kan dan niet meer naar achter dus kan je hem verstemmen. En wil je weer een floating trem dan draai je aan een wieltje en kan je hem weer normaal gebruiken.
Het enige nadeel het heeft me 150 euro gekost inclusief inbouwen.
een zeer interesant iets, wel aan de dure kant, maar het zou wel geweldig zijn voor al die nummers waar een andere tuning voor nodig is.

dus als ik hem in een lagere tuning zet blijft de brug op z'n plek. komt er dan niet te veel druk te staan op de tremcradle te staan? of is hij daar juist voor?

ps. ik heb ooit ergens gelezen dat je het zelfde resultaat krijg door de brug te blokkeren met een stukje hout? heeft iemadn dat ooit gedaan en is het wel zo slim?

Dark_Tranquillity
30 juli 2007, 19:58
Blokje hout voor de win! :) Werkt perfect, alleen, als je het blokje weer weg wilt halen zie je (aan de hand van hoe je hem vastgemaakt hebt) wel dat hij er gezeten heeft! Dit kun je uiteraard voorkomen door gewoon je backplate ervoor te laten ;)

allochthomas
30 juli 2007, 20:17
kan je misschien beschrijven hoe, en waar je het blokje precies hebt geplaats?(foto's of filmpje is helemaal goed ;) ) dat zou echt geweldig zijn.

Dark_Tranquillity
30 juli 2007, 20:35
Helaas, ik heb er niet meer tussenzitten, maar het principe is simpel, vervang de middelste veer voor een blokje hout op maat, dat is de meest nette oplossing. Heb je maar twee veren, dan hoef jer er natuurlijk geen 1 uit te halen ;) het eruithalen van een veer is simpel, trek de tremolo naar achteren, en trek de veer aan de kant van het blok wat aan je trem zit, naar beneden, en hop, klaar! :)

allochthomas
30 juli 2007, 21:04
geweldig :D , alleen komt er dan geen hoge spanning op het blokje te staan, of maakt dat niet uit, en kan ik dan gewoon nog duikvluchten maken?

Dark_Tranquillity
30 juli 2007, 21:08
Ach joh, het kan best wel wat hebben, vooral als je maar 2 veertjes laat zitten ;) De duikvluchten kun je lekker blijven maken! :) Alhoewel ik persoonlijk toch liever de geweldig schreeuwende hoge tonen maak door de trem te laten stijgen ;)

allochthomas
30 juli 2007, 21:14
ik gebruik de trem toch niet zo vaak atm(alhoewel ik wel gek ben op harmonics met scoops :rockon: ), en als ik hem wil gebruiken kan ik gewoon het blokje er tussenuit halen :) , en het is stukke goedkoper dan de 150 euro voor een tremcradle :p

Dark_Tranquillity
30 juli 2007, 21:17
Achja, een arme student moet natuurlijk zijn eigen oplossing vinden voor problemen, want bestaande professionele oplossingen zijn over het algemeen niet te betalen ;)

allochthomas
30 juli 2007, 21:33
egt thnx voor de reuze handige tip :D , ik ga het meteen morgen proberen als ik van mn werk kom :)

Soulflyhigh
30 juli 2007, 21:52
Je kan je gewoon ook even verdiepen in het principe. Als je van E naar een C tuning over gaat dan zal over het algemeen met een 0.12/0.13 setje je snaar spanning het zelfde blijven. Je moet je gitaar dan natuurlijk nog wel verder fijn stemmen maar dat moet ook als je gewoon van snaren verwisseld. Ergens op de jackson site stond volgens mij een erg handige tutorial over hoe je het beste je floyd kunt afstellen.

Dark_Tranquillity
30 juli 2007, 22:02
ik denk niet dat hij elke keer nadat hij klaar is met dat ene nummer weer snaren wil verwisselen om gewoon te gaan spelen met een normale stemming ;)

Braindead
30 juli 2007, 23:09
Als je met floyd rose van e naar d wilt verstemmen en weer terug moet je eens een d-tuna checken. Moet je wel de tremolo vast zetten zodat ie alleen nog naar beneden kan.