PDA

View Full Version : Fender Strat vraagje(s)



Herman
30 juli 2007, 16:31
Hey,

Ik ben al een tijdje na een andere gitaar aan het kijken, en ik heb aardig wat bij elkaar gespaard. Eigenlijk was ik er al vrij snel zeker van dat ik een Strat-achtige wou, maar dan opgewaardeerd met een humbuckertje in de brugpositie. Laatst een paar gitaartjes getest en ik vond inderdaad toch strats wel het fijnste spelen, oa 2 bespeeld met een hotrail in de brug, en op deze manier vond ik ze lekker veelzijdig.

Nu heb ik alleen wel een vraagje, op marktplaats staat nu een USA 50th anniversery strat te koop waar ik eigenlijk best wel op gas, maar wat ik me dus af vroeg: Wat is er anders aan de gitaar bij een Anniversery model? Of is elke gitaar die in dat jaar gefabriceerd is een Anniversery model? Ik heb al op de fender site gezocht maar daar kon ik niks vinden over anniversery edities, en google hielp me ook niet echt verder. Zit hier tov een "gewone" strat (veel) verschil in? Of is het vaak bijv. net even een ander kleurtje?

Ook heb ik nog een vraagje over het s-1 switching systeem bij de strat deluxe's. Ook hier heb ik al naar gezocht op internet maar kon ik ook niet echt duidelijk vinden wat ik wilde weten. Ik weet dus dat je op deze manier de elementen in en uit fase kan zetten, maar wat houd het nou precies in? Combi's met elementen schakeling die normaal niet mogeilijk zijn oid? En wat hoor ik met dit systeem terug in mijn geluid?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt :)

Edit: mochten jullie nog adviezen hebben voor andere strat-achtigen, advies/tips/suggesties zijn altijd welkom!

Yannicks
30 juli 2007, 18:58
50th anniversaire wil zeggen dat het een model is die na 50 jaar strats maken gemaakt is volgens mij, dat jaar bedoel ik. Dat is gewoon een verkoop truukje.

Ash ketchum
30 juli 2007, 19:10
Probeer ook een blade, zijn goeie gitaren! Een "anniversery" is leuk als collecters item, maar daar zijn gitaren niet voor bedoeld IMHO. Je kan ze ook allemaal sparen als hobby naast het spelen. Een setje van een "20", een "30" (weet niet zeker of die bestaat), een "40" en een "50" geeft een mooie voorstelling van de evolutie van de stratocaster.

Herman
30 juli 2007, 20:51
Er is dus weinig speciaals of anders aan begrijp ik? :)
Blade probeer ik van de week nog inderdaad, was ik wel nieuwschierig na. Iemand nog goede uitleg over het s-1 switching systeem?

joost104
31 juli 2007, 09:42
Hier een linkje over S1 switching...
http://www.fender.com/products/s1/

Herman
31 juli 2007, 11:14
Ja die had ik ook al gevonden, maar echt snappen deed ik hem niet. Maak ik hier nu uit op dat ik hiermee in de "normale"stand gewoon de strat configuratie/schakeling heb, en met de die S-1 switch aan een soort van presets kan maken? Zegmaar: switch op brugpositie, maar als je de s-1 gebruikt, dat je in een keer naar de hals springt als je dat zo ingesteld hebt? (Naast het paralel/serie schakelen?? Wat ik trouwens ook nog neit echt snap, dit is zeker zo'n geintje wat je gewoon ff moet testen)

joost104
2 augustus 2007, 13:23
Als je op de pdf onderin die link klikt
(deze bv : http://www.fender.com/products/s1/pdf/AmericanDeluxeStratSSS010-1200.pdf)

dan zie je in welke stand van je 5 standen switch in combi met s1 aan of uit
je welke configuratie hebt... het komt er eigenlijk op neer dat je wat parallel
en serie combi's hebt en buiten de 3 elementen wordt er ook een extra
condensator in de schakeling betrokken

Dus in standje 1 heb je normaal alleen je nek pickup, en met de s1 heb je
in standje 1 je nek en middel pickup in serie... enz