PDA

View Full Version : Marshall JTM45



linze
18 januari 2003, 12:16
Wie weet meer over de jtm45 en door wie hij allemaal gebruikt is/wordt.
Zit er namelijk over te denken om hem te kopen omdat hij niet zo duur is als bijv. de jcm800.

sash
18 januari 2003, 12:38
JTM45 is een top-amp en ik vind hem zeker beter dan de JCM800. Het is een soort van kleine uitvoering van de grotere 100 watt plexi. Heb je het trouwens over de combo of head?

linze
18 januari 2003, 12:55
Over de head, ik dacht dat hij 100 watt was?

klopt het dat hij wordt gebruikt door angus young(ac/dc), ik weet dat garry moore hem heeft gebruikt voor z'n album still got the blues.

sash
18 januari 2003, 13:04
Het kan trouwens best dat Gary Moore de JTM45 heeft gebruikt. Angus Young gebruikt iig plexi's

linze
18 januari 2003, 13:12
wat zijn plexi's

sash
18 januari 2003, 13:22
Die grote 100 watt bakken. 1959SLP. Waar Hendrix op speelde.

McCloud
18 januari 2003, 13:57
Eric Clapton gebruikt JTM45. John Frusciante speelt op een JTM45.

mathe
18 januari 2003, 14:15
Linze,
De JTM45 is in feite de eerste versterker die Marshall op de markt bracht in de jaren 60. Elektrisch gezien is deze versterker een bijna copy van de eveneens befaamde Fender Tweed Bassman van eind jaren 50. Het origineel is tot circa 1968 gebouwd waarna hij werd opgevolgd door het 50 Watt model 1987. Eind jaren 80 heeft Marshall een reissue op de markt gebracht welke nu nog steeds (welliswaar in een iets gewijzigde vorm) wordt gemaakt.
Het is dus een klassiek Marshall ontwerp zonder master volume. Deze versterker is niet een 50 Watt uitgave van het 100 Watt model 1959. De voeding is opgebouwd rond een GZ34 buizengelijkrichter (zorgt voor het omzetten van wisselspanning naar gelijkspanning) en er zitten verschillen in het toonregelcircuit en de voorversterkertrap. Dit geeft de versterker een minder scherp geluid dan een 1959 of een 1987.
Ik vind de JTM45 reissue een hele goede versterker. Hij klinkt het best op een 4x12" speakerkast met Celestion G12H speakers. De toon is enigzins afhankelijk van de gebruikte buizen maar de klassieke Marshall geluiden zijn zeker uit deze versterker te halen. Het best klinkt hij op zeer hoge volumes. Hierbij maak je gebruik van het oversturen en de compressie van de eindbuizen. De GZ34 zorgt voor een lekker crunchy geluid, iets wat de 1959 minder heeft. Maar ook met een pedaal voor de versterker kun je aardig wegkomen.
Als je deze versterker voor weinig geld kunt kopen (je hebt niet verteld wat hij moet kosten) zou ik het zeker niet nalaten!

Sash: De 1959SLP (dat is dus de reissue) is geen plexi. Hij lijkt er cosmetisch welliswaar op maar het circuit is van een 1959 uit 1969. Rond die tijd waren de versterkers uitgevoerd met metalen panelen en de circuits klonken veel scherper (meer hoog) dan de versterkers uit het plexi tijdperk. Maar natuurlijk kan een 1959SLP vrij eenvoudig naar plexi specificaties worden gemodificeerd.

Marc

sash
18 januari 2003, 14:25
Weer wat geleerd :smile:

McCloud
18 januari 2003, 15:17
Een vriend van mij heeft een JTM45 met een 4*12 Greenback kast. 30 Watt buizen is niet weinig. Dat ding gaat echt vreselijk hard (ok, niet zo hard als mijn 100 Watt Marshall). Je kan 'm echt niet zomaar ff openzetten zonder een attenuator (HotPlate, Loadbox, Powerbrake).

mathe
18 januari 2003, 15:52
McCloud,
Waarom niet? Ik doe het zelf ook :smile:
Mijn oude G12's vervormen zelf ook als je er genoeg vermogen instuurt. Voor mij heeft een loadbox oid alleen maar meer nadelen dan voordelen.
Natuurlijk kan ik me voorstellen dat wanneer je thuis speelt je niet zo hard kunt hehe.
Marc

McCloud
18 januari 2003, 15:59
Da's ook het probleem. Die versterker staat bij hem gericht op de muur van de buren. Als je 'm thuis openzet is er echt geen houden meer aan. Het is zelfs zo erg dat de structuur laag op het plafond in de woonkamer (precies waar de versterker boven staat) begint af te brokkelen.

Voor mij heeft zo'n attenuator alleen maar voordelen (heb een 100 Watt Marshall 30th Anniversary). Kan ik tenminste die eindbuizen oversturen zonder dat ik elke dag nieuw glas in m'n ramen hoef te zetten.

PeArLjAm
18 januari 2003, 16:04
Even een aanvulling op het plexi verhaal:

Een plexi is een marshall versterker in de periode van 66-69 ongeveer met een plexiglas voorkant. Hij is er niet alleen in een 100 watt uitvoering maar ook in 50 watt.

Matje
18 januari 2003, 19:03
en Angus gebruikt in de studio altijd een JTM45

mathe
18 januari 2003, 19:35
McCloud,
Je kunt die 30ste verjaardagversterker toch ook op 2 eindbuizen en in triodestand laten werken? Geeft 'ie volgens mij nog maar 25 Watt. Merk je dan nog veel verschil in toon tov penthode stand?
Pearljam,
Voor de volledigheid: er zijn ook plexi's van 200 Watt.
Marc

the sure thing
18 januari 2003, 20:24
... en waarom gebruikte Angus een JTM45 in de studio? Omdat 'ie daar voluit (volluid) kan spelen. Ja! Ik moet de 1e JTM 45 reissue (want daar praten we over) die goed klinkt nog tegenkomen.

Franc
18 januari 2003, 20:54
De 1959SLP (dat is dus de reissue) is geen plexi

En laat ik nou altijd gedacht hebben dat SLP stond voor Super Lead Plexi??
Het front is toch ook van plexi, waarom zou het dan geen 'plexi' zijn?

McCloud
18 januari 2003, 21:19
Op 2003-01-18 19:35, schreef mathe:
McCloud,
Je kunt die 30ste verjaardagversterker toch ook op 2 eindbuizen en in triodestand laten werken? Geeft 'ie volgens mij nog maar 25 Watt. Merk je dan nog veel verschil in toon tov penthode stand?


Dat kan inderdaad, het enige probleem is dat er dan 2 buizen veel harder slijten dan de andere 2. Ik heb nog te weinig tijd gehad om met al die knopjes op de achterkant te experimenteren (ik heb 'm nog niet zolang en hij is op dit moment kapot. Potmeter van de master volume doet het niet meer). Het schijnt echter dat je op die triodestand weldegelijk een ander geluid krijgt. Ik zal het nog wel een keertje proberen. Het voordeel van die HotPlate is dat je op slaapkamer niveau (-16 dB) de volume knop van de HotPlate kan gebruiken als Master Volume. Je kan 'm dan harder en zachter zetten zonder dat je geluid verandert.

Trouwens, dat aanzetten van maar 2 buizen kan in elke buizenversterker met 4 eindbuizen. Gewoon 2 eindbuizen eruit halen (de 2 binnenste of de 2 buitenste) en de impedantie van je top op de halve waarde zetten (dus als je top op 16 Ohm staat op 8 Ohm zetten). Op mijn versterker hebben ze daar een knopje voor gemaakt, maar iedereen kan dit gewoon doen.

mathe
18 januari 2003, 21:20
Franc,
Ik legde het erna eigenlijk al uit. De 1959SLP (inderdaad Super Lead Plexi) ziet er met zijn plexiglas bedieningspaneel wel uit als een plexi (versterker uitsluitend gebouwd tussen 1965 en 1969), maar heeft het elektronische circuit van een Super Lead die na de plexi kwam. Oftwel de looks van een plexi en de sound van een 'metalpanel'.
Marc

mathe
18 januari 2003, 21:36
McCloud,
Er zullen inderdaad 2 buizen harder slijten (omdat de andere 2 gewoon uitgeschakeld worden) maar dat kun je ondervangen door de 2 buitenste buizen regelmatig te wisselen met de binnenste 2. Het knopje op jouw versterker schakelt trouwens alleen 2 eindbuizen uit (door de kathodeleiding van die 2 buizen te onderbreken) maar schakelt NIET de uitgangsimpedantie van de eindtrafo om.
Ik weet dat de triodestand van een versterker de toon verandert. Ik was alleen benieuwd hoe jou dit zou bevallen.
Jammer van die mastervolume potmeter. Is de potmeter (volgens mij 22k Ohm log) zelf kapot of is er iets anders aan de hand?
Ik heb trouwens weleens met een Marshall Powerbrake gespeeld maar dat viel me tegen. Bij een demping groter dan 12dB werd het geluid duidelijk aangetast. Alsof ik met Sovtek buizen speelde... Ik weet niet hoe een Hotplate klinkt; nooit op gespeeld. De berichten die ik heb gelezen vertellen wel dat hij beter is dan de Powerbrake maar dat er toch ook verandering in toon is waar te nemen (en niet ten voordele). Wat is jouw ervaring daarmee?
Marc

Franc
18 januari 2003, 22:50
mathe, aangezien jij er verstand van lijkt te hebben :smile:
wat is dan precies het type van wat jij de Super Leads noemt? Dat is toch 1987 en 1959? En die hebben plexi. Wat zijn dan de Super Leads met metal front?

McCloud
18 januari 2003, 23:26
Mathe,

De master volume potmeter werkt niet goed meer tussen de standen 5 en 10. Hij slaat dan terug naar een ander volume niveau. Waar het aan ligt, geen idee. Misschien is het soldeerpunt wel gedeeltelijk losgekomen waardoor niet meer de volledige stroom doorgelaten kan worden, of de wiper is kapot. Als ik op die potmeter druk doet 't wel weer, maar dat speelt zo lastig met één hand (het is trouwens een 22 K Ohm lineaire potmeter, logaritmische worden bij Marshalls alleen voor de Gain en Volume knoppen gebruikt van de afzonderlijke kanalen gebruikt).

Die HotPlate is echt goed. Hij zuigt inderdaad veel van het geluid op waardoor het geluid nogal dof word, maar er zitten 2 EQ knoppen op (deep en bright). Als je die 2 aanzet leeft het geluid weer helemaal op. Echt een gaaf ding. Eindbuis oversturing is met 25 Watt nog steeds moeilijk te realiseren zonder door de buren gebeld te worden. Met die HotPlate gaat het geweldig (zo'n lekker The Wind Cries Mary sound). Ik kan in ieder geval niet meer zonder. Ik heb die PowerBrake nog nooit gehoord. Ik heb die HotPlate gekocht op aanraden van een aantal Marshall gebruikers op een Marshall forum.

mathe
19 januari 2003, 07:56
Franc,
Een Super Lead is altijd een 100 Watt lead versterker dus altijd model 1959.
Super Leads met een metalen front zijn 1959 modellen gebouwd vanaf 1969.
Model 1959 is gebouwd vanaf 1966 tot 1981 in verschillende cosmetische en elektronische variaties.
De naam Super Lead 100w heeft een tijd achterop de 1959 gestaan.
De term 'plexi' is een verzamelnaam voor alle versterkers gebouwd in de jaren 60 met een plexiglas bedieningspaneel. Deze versterkers vertegenwoordigen een bepaald geluid, anders dan het geluid van de versterkers met een metalen bedieningspaneel.
Dus als men het heeft over een plexi dan spreekt men over een versterker uit een bepaalde tijd met een bepaald geluid.
Snappie?
Marc