PDA

View Full Version : Waarom? Hebben jullie dat nou ook?



MarkV
30 juli 2007, 15:14
Ben ik nou vreemd of hebben jullie dit ook:

1. Waarom klinkt mijn gitaar/versterker elke dag net ietsjes anders? Ik weet zeker dat ik altijd dezelfde instellingen heb, maar toch lijkt het erop dat ik elke dag weer ineens meer mid. treble of juist bass hoor.

2. Waarom, ongeacht welke gitaar (Strat, Tele, LP), is het altijd mijn G snaar die ontstemt is of nauwelijks goed te intoneren is?

3. Waarom voelt soms een nek geweldig aan en struikel ik er de volgende dag continue op?

Ligt dat nou echt aan mij? Gehoor en gevoel dat elke dag anders is? Of hebben jullie hetzelfde?

Het is bedoeld als een serieus onderwerp, dus niet teveel flauwe grappen :stop:

niekb
30 juli 2007, 15:17
same here, de ene keer is t allemaal prima en de volgende keer bagger... Zal wel te maken hebben hoe je die dag gemutst bent want uiteindelijk zal t echt wel hetzelfde klinken.

jasper159
30 juli 2007, 15:18
1. Je gehoor kan je net als je gezicht soms wat 'bedriegen', is volkomen normaal

2. De G snaar is over 't algemeen wel de zwakste snaar, maar of die nu niet te intoneren is...

3. Wel, je hebt goeie dagen en slechte, de ene dag oefen je de hele dag op een moeilijk stukje en 's avonds lukt het behoorlijk, en 's morgens heb je weer zin om je gitaar op te pakken en lukt het niet meer (zo goed).

Wat je allemaal hebt is heel normaal. ;)

pupanus1
30 juli 2007, 15:23
zeker dat eerste had ik gister nog, maar dan tijdens een nummer heheh. Ik speelde Morgenstern van Rammstein en op de een of andere manier leek het alsof in het begin de (eerste) riff veel bassiger klonk dan later in het nummer

Erg vreemd heheh is ws puur bedrog maar ach

En bij mij is het ook de G snaar die het snelste ontstemt

Dick Wolkendeck
30 juli 2007, 15:25
Als je anders t.o.v. je speaker gaat zitten klinkt het al heel anders.

BLOK182
30 juli 2007, 15:26
Soms heb ik wel eens een dag dat alles tegenvalt en er maar niet een lekkere sound uit te krijgen is, herken het wel:-) Inderdaad frappant dat ik ook ALTIJD met die G-snaar zit te klooien:p

bass blom
30 juli 2007, 15:27
niets zo veranderlijk als een mens.
en je gitaar verandert ook elke dag een beetje.

NielsW
30 juli 2007, 15:28
Ik heb juist vaak dat ik mn Amp aan zet en denk: "Verdorie, weer dezelfde sound. Nu is het tijd voor wat anders!" *draait knoppen*

pupanus1
30 juli 2007, 15:29
volgens mij is die G-string gewoon jaloers dat nou net HIJ weer niet tussen de billen van een schone dame zit, zijn gewoon beetje chagorijnig

Nobler
30 juli 2007, 15:55
Inderdaad, soms heb je gewoon je dag niet met spelen. Soms heb ik dat ook met stemmen van met name mijn klassieke gitaar, dan krijg ik de stemming niet zuiver genoeg, zodat ik er helemaal gek van kan worden.

Wat klank van je versterker hangt het ook heel erg af wat je kort daarvoor gehoord hebt. Soms denk ik van een klein transistor oefenversterkertje 'goh, voor een paar tientjes heb je in de huiskamer toch geweldig geluid', maar als je eerder die dag of de dag ervoor een echt lekkere sound hebt gehoord vind je het helemaal nergens naar klinken.

Dat de G-snaar zoveel problemen ligt moet komen door de kracht die nodig is die snaar op stemming te houden. Het is de dikste solidsnaar op de meeste electrische gitaren. De tweede gitarist had het heel erg op zijn Epi Dot, hij moest hem na elk nummer stemmen. Ik adviseerde hem een keer te investeren in een setje nieuwe mechanieken. Wat doet hij, bestelt hij opnieuw de Epi mechanieken van bedenkelijke kwaliteit die er op zaten .... Hoewel in mindere mate heeft hij nu dus nog steeds last van hetzelfde probleem. Ik speel op heel dunne setjes (008 ) dus ook de G is dunner. Misschien dat ik er daarom nog nooit last van heb gehad (in 28 jaar op 6 electrische gitaren).

Kim Wilson
30 juli 2007, 15:59
Verandering van klank van mijn setup heb ik eigenlijk nooit last van. Ik heb gewoon goeie spullen. :D

Ach, en de ene keer ben je meer uitgeslapen, of heb je net even een ander cd'tje geluuisterd waardoor je weer vol met nieuwe inspiratie zit, waardoor het spelen weer iets makkelijker gaat. Maar doorgaans heb ik niet echt veel last van veranderingen of zo.

Markmoos
30 juli 2007, 16:15
Wat ook kan zijn, is dat het komt omdat je elke dag op een iets andere plek in de kamer waar je speelt bent. Als je recht voor je speakers staat hoor je veel meer hoog, meer naar de zijkant meer mids etc. Dus als je een paar cm anders zit dan de vorige dag, hoor je al iets meer mids/minder treble

EuroCinema
30 juli 2007, 16:24
Haha dat heb ik altijd extreem. Ik zit thuis meestal voor mn amp op de grond te spelen. Als ik dan optreed en hij staat op de grond klinkt het opeens TOTAAL anders. Maar goed, ik ben eraan gewend (en zet hem meestal ook wat hoger).

glasbier
30 juli 2007, 16:28
Ik heb er een BeamBlocker in,dat scheelt enorm!
Sinds kort gooi ik ook nog een t-shirt voor de speaker.

Luke-wannabe
30 juli 2007, 16:56
Wat doet hij, bestelt hij opnieuw de Epi mechanieken van bedenkelijke kwaliteit die er op zaten ....
Haha wat een nerd :D

GuiTaroo
30 juli 2007, 22:44
Wel het kan zijn dat ier iets schort aan je stemschroeven waardoor je snaren rap ontregeld worden of misschien trek je veel aan je snaren vb bij pinch harmonics? Dat kan allemaal....