PDA

View Full Version : ENGL Invader 100 for world domination



NielsW
30 juli 2007, 14:42
First off, I'm totally flabbergasted!

ENGL levert echt uitzonderlijke kwaliteit en je ziet ze langzamerhand steeds meer (en dat is zo terecht!). De Invader 100 word 100% zeker mijn volgende amp. Ik ben helemaal gek van mn Powerball, maar de Invader kan gewoon net wat meer. Volume/Gain voor iedere channel is bv een van die ultra handige dingen.

http://www.domeofwar.com/Inv100.jpg

Heb eindelijk op de 100 kunnen spelen en dat klinkt zo ontzettend goed! Clean is geweldig as always bij een ENGL. Bij zowel laag als hoog volume. Bright optie is en blijft erg gaaf.

Bij channel 2 komt het echte serieuse verschil. Ipv een zeker lekkere maar iets tekort komende crunch scheur a la Powerball, is er nu een ontzettend lekkere en bruikbare overdrive. Beetje old skool Marshall achtig, maar zo veelzijdig! Deze channel is totaal anders als alle andere ENGL sounds, en hiermee is voor mij de SE al verslagen.

Channel 3 is dat lekkere authentieke ENGL geluid. Heerlijke aggressieve distortion met tons of definition. Enorm veel gain on tap. Lijkt veel op het derde powerball kanaal maar is gewoon net ff wat minder compressed. Ook extra gain optie die het wat minder vintage maakt, lekker lekker! Ontzettende punch, low end en screaming highs. Treble en Bass wat terugdraaien, mids omhoog en beetje klooien met de presence. Gain instelling op je volume en voila, mijn geluid! Soldano amps are for wussies!

Channel 4 is ook een nieuwkomer. Nog wat minder compressed, lekker rond, romig en dicht. Deed me nog het meest denken aan een dikke Mark IV distortion, maar lekkerder! Is itt het 4de Powerball kanaal verbazingwekkend veel mee te doen. Meer mids als je van ENGL gewend bent en super lekker voor een solo. Breekt dwars door de mix heen. Precies wat deze amp nog nodig heeft!

Nogmaals, ik ben echt een Powerball freak maar de Invader 100 heeft mij verslonden. In deze prijsklasse absoluut superieur aan alle concurrenten, als is het enkel om de veelzijdigheid. Elke gitarist kan hier een dikke sound mee draaien. Het blijft een amp met veel knopjes en knoppen draaien hoort er gewoon bij. Maar ik vind het altijd zo flauw om daarop een amp te bekritiseren. Ga maar lekker op je JCM800 spelen, dan blaas ik je met Channel 2 compleet de zaal door en met een enkele druk op het voetpedaal de Recto, de Powerball, de SLO, de Powertone en de 5150 dr achteraan!

Spitfire
30 juli 2007, 14:44
Oeh, blauwe lichtjes :satisfie:


Verder een gigantisch mooi en vet ding

Markmoos
30 juli 2007, 14:52
Wat zijn die grijze drukknopjes allemaal, bright en bottom ofzo?

NielsW
30 juli 2007, 14:58
Wat zijn die grijze drukknopjes allemaal, bright en bottom ofzo?
Links zitten Bright en Higain. Verder heeft ieder kanaal een drukknopje om hem te activeren. Naast de 4 channels aan de rechterkant staat nog een FX Loop knopje, een inschakelbare Noise Gate (handig!!), Master A/B en Write/Copy (Midi).

pupanus1
30 juli 2007, 15:04
sexy, leuk reviewtje ook trouwens :)

edit:alleen jammer genoeg nix voor in mn slaapkamer vrees ik heheh

BLOK182
30 juli 2007, 15:27
Ben wel benieuwd, zelf ook lang op een Powerball gespeeld, prima spul!

NielsW
30 juli 2007, 15:32
Ben wel benieuwd, zelf ook lang op een Powerball gespeeld, prima spul!
Dan ga je hier echt heel erg hard van kwijlen!

LordRiffenstein
30 juli 2007, 15:39
Channel 3 heeft een Higain drukknopje. Verder heeft ieder kanaal een drukknopje om hem te activeren.

Je hebt die Invader maar voor de helft getest, dat Hi Gain knopje werkt nl. op ELK kanaal. Een manual lezen kan absoluut geen kwaad :seriousf: :seriousf:

NielsW
30 juli 2007, 15:51
Je hebt die Invader maar voor de helft getest, dat Hi Gain knopje werkt nl. op ELK kanaal. Een manual lezen kan absoluut geen kwaad :seriousf: :seriousf:
Hij zit naast Channel 3, maar het moge duidelijk zijn dat hij ook voor iig Channel 4 werkte. Ben nog _net niet_ achterlijk :) Maar ik heb inderdaad niet door gehad dat hij voor de eerste 2 channels werkte. Komt wel als ik hem heb :)

Maar Lord, jij als ENGL kenner. Wat vind jij er dan van? Jou expert vision zou wel een leuke toevoeging zijn. Ik vind hem namelijk erg goed, zelfs in vergelijking met de andere ENGL Amps waar ik op gespeeld heb (Powerball, Fireball, SE).

gerrekat
30 juli 2007, 16:12
heb enkele zeer vette clips gehoord van de INVADER 100, staat zeker op mijn verlanglijstje, maar zeker niet om mijn SE te vervangen ;-)

Dude
30 juli 2007, 16:27
Ga maar lekker op je JCM800 spelen, dan blaas ik je met Channel 2 compleet de zaal door en met een enkele druk op het voetpedaal de Recto, de Powerball, de SLO, de Powertone en de 5150 dr achteraan!


nou nou nou wat een taal...

a darker shade of grey
30 juli 2007, 16:50
Ik vind het zo'n vette amp! Maar hij is zoooo duur....dat kan ik echt niet betalen, de Powerball staat wel op mn lijstje....

NielsW
30 juli 2007, 16:54
nou nou nou wat een taal...
Hehe, ik heb de neiging af en toe wat (te?) enthousiast te worden. Maar ik sta wel achter die statement :)

LordRiffenstein
30 juli 2007, 17:19
Maar Lord, jij als ENGL kenner. Wat vind jij er dan van? Jou expert vision zou wel een leuke toevoeging zijn. Ik vind hem namelijk erg goed, zelfs in vergelijking met de andere ENGL Amps waar ik op gespeeld heb (Powerball, Fireball, SE).

Ik vind de Invader100 in elk geval beter dan de 150-versie maar het doet me eerlijk gezegd allemaal weinig. Veel te veel gain, kanaal3 is nog prima te doen in Lo Gain maar alles daarboven is echt overdreven. Had net hetzelfde met de SE, ch3 in Classic mode was super, Ch4 in Classic ook nog maar modern was echt te veel van´t goeie.

Voor mij blijven de Savages nog steeds de beste Engls samen met de Blackmore. De Slowhand die ik nu heb is voor mij quasi de perfecte Engl.

gerrekat
30 juli 2007, 19:52
Ik vind de Invader100 in elk geval beter dan de 150-versie maar het doet me eerlijk gezegd allemaal weinig. Veel te veel gain, kanaal3 is nog prima te doen in Lo Gain maar alles daarboven is echt overdreven. Had net hetzelfde met de SE, ch3 in Classic mode was super, Ch4 in Classic ook nog maar modern was echt te veel van´t goeie.

Voor mij blijven de Savages nog steeds de beste Engls samen met de Blackmore. De Slowhand die ik nu heb is voor mij quasi de perfecte Engl.

Tja jij speelt natuurlijk geen metal, en hoe je het ook wendt of keert, ENGL is nu eenmaal zeer sterk vertegenwoordigd in de zwaardere genres. Ik heb overigens gehoord dat de INVADER prima crunch sounds heeft. Ik vond zelfs op mijn Powerball een waanzinnige jaren 70 sound a la AC/DC, helaas wordt deze kant van die amp nauwelijks belicht.

NielsW
30 juli 2007, 19:58
Tja jij speelt natuurlijk geen metal, en hoe je het ook wendt of keert, ENGL is nu eenmaal zeer sterk vertegenwoordigd in de zwaardere genres. Ik heb overigens gehoord dat de INVADER prima crunch sounds heeft. Ik vond zelfs op mijn Powerball een waanzinnige jaren 70 sound a la AC/DC, helaas wordt deze kant van die amp nauwelijks belicht.
Precies! En juist die Crunch Channel is Enóóórm verbeterd! Wat haal je daar een hoop uit zeg! Blues, ACDC, 70s 80s rock, beetje cranked up zelfs Metal Sounds!

AART
30 juli 2007, 20:39
Hmm, ik vind ENGL altijd wel mooie amps, ze zijn ook gegroeit op mij, maar ik vind ze nog steeds wat missen. Misshcien dat deze amp dat beter doet, maar voor dit geld blijf ik zeker bij mesa.

Speeddemon
30 juli 2007, 22:25
Hmm, als ik dit zo lees, moet ik die OOK gaan testen...
keuzes, keuzes.
Blackmore top, Screamer top, Invader 100 of Koch Powertone II.1... :nervous:

Overigens vind ik 't wel storend (klein optisch kritiekje) dat de Engl speakercabs 75cm breed zijn (enigzins een universele breedte-maat voor 4x12"s), maar alle tops 71cm breed zijn. :???:

gerrekat
30 juli 2007, 22:30
wat is daar storend aan? mijn ouwe mesa mark IV was denk maar 50 cm breed ofzo.

AART
30 juli 2007, 23:27
wat is daar storend aan? mijn ouwe mesa mark IV was denk maar 50 cm breed ofzo.


57,15 cm.
(22,5")

gerrekat
31 juli 2007, 11:35
57,15 cm.
(22,5")


je hebt verschillende maten, hoe dan ook was ie erg klein en ik had niet eens de "short" versie. Ik vond het overigens geen probleem.

Speeddemon
31 juli 2007, 12:08
wat is daar storend aan? mijn ouwe mesa mark IV was denk maar 50 cm breed ofzo.
Ik ben iemand die van orde, symmetrie enzo houdt.

Daarom vind ik m'n Savage 60 setje ook zo leuk; de 2x12" van Engl is 60cm breed en de top ook (medium). Mooi compact setje.

BLOK182
31 juli 2007, 12:10
Ik vind Engl (Powerball dan) voor de heavy muziek erg gaaf, lekker log en vet, en inderdaad, hij kon ook crunchen en clean, en zeker niet slecht voor een 4 kanaals highgaintop voor dat geld, maar goed, wel relatief natuurlijk:-)

AART
31 juli 2007, 18:20
je hebt verschillende maten, hoe dan ook was ie erg klein en ik had niet eens de "short" versie. Ik vond het overigens geen probleem.

2 maten.

Medium en short chassis. Jij had idd de medium(voicing en eq schakelaar op frontpaneel).

De short is 18 3/4" zodat ie in een rack past.

Techniek is bij beiden hetzelfde. De voicing en eq switch zitten bij de short head op de achterkant.

Verder maakt formaat me weinig uit. IK vind het heel erg handig dat ie in een rack past en verder zijn cabs toch om te stapelen.

Jim Haagmans
1 augustus 2007, 10:47
En watmoet ie kosten als ik vragen mag?:P
Als ie echt zo reteduur is lijkt een 2ehands fireball me leuker

Speeddemon
1 augustus 2007, 10:52
En watmoet ie kosten als ik vragen mag?:P
Als ie echt zo reteduur is lijkt een 2ehands fireball me leuker
waarschijnlijk rond de 2000-2200.
Maar ik vind 't verschil met een Fireball qua functionaliteit wel zo'n beetje het extreemste wat Engl te bieden heeft. Alleen de SE kan nog meer dan de Invader, lijkt 't.

NielsW
1 augustus 2007, 14:22
Hij gaat inderdaad ongeveer 2200 euro kosten. Tijdens de ENGL actie van Vriese hebben ze hem daar voor 2000 euro!

Is een hoop geld, maar niet uitzonderlijk veel gezien de concurrentie. Eerst ff op vakantie! :)


En watmoet ie kosten als ik vragen mag?:P
Als ie echt zo reteduur is lijkt een 2ehands fireball me leuker
No comparison. Invader is echt ontzettend veelzijdig. Met een Fireball zou ik niet uit de voeten kunnen.