PDA

View Full Version : Importeren Gibson SG Special Faded



Bart_Blueprint
30 juli 2007, 14:16
Hallo mensen!

Ik open dit topic na aanleiding van een idee, ontstaan in DIT (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95375) topic.

Het idee kwam na aanleiding van een post van Brammibal, die de opmerking maakte dat Gibson SG Special Faded gitaren eigenlijk (omgerekend naar euro's) erg gunstig geprijsd zijn in Amerika.

Na enige vorm van "slowchat" kwam het idee tot stand om een inkoopactie te organiseren voor deze gitaren. Het idee werd eerst geopperd als zijnde een "grapje". Naar enkele post bleek er wel animo te zijn voor dit idee, vandaar dit topic.

Dit hele idee staat nog maar in de kinderschoenen en ik ben op het moment bezig met informatie te verzamelen over het goedkoop importeren van deze gitaren. Ik heb naar een in de buurt liggende gitaarspeciaalzaak de volgende mail gestuurd:


Geachte mijnheer/mevrouw,


Ik had een vraagje met betrekking op het importeren van een aantal Gibson SG Special Faded gitaren.
De Dollar staat momenteel erg gunstig tegenover de Euro, in het voordeel van de Euro. In Amerika gaan betreffende Gibsons voor bedragen tussen de $550,- en $600,- over de toonbank. Als dit via de directe koers om wordt gerekend dan kosten deze SG's in euro's ongeveer tussen de 400,- en de 450,- euro.

Dit is veel goedkoper dan de prijs van dergelijke Gibsons die in Nederlandse/Europese winkels verkocht worden. Mijn vraag luidt dan als volgt:
Is het mogelijk om deze Gibsons (in een nader te bepalen aantal) via Import (evt via jullie winkel) goedkoper in Nederland te krijgen, ook als er meerdere tegelijkertijd geimporteerd zouden worden?

Als dit mogelijk is, zou ik hier graag wat meer informatie over willen ontvangen. Mocht dit niet mogelijk zijn (via jullie winkel), weet u dan misschien een mogelijkheid om een partij van deze gitaren (goedkoop) te importeren? Verder zou wat informatie over de haken en ogen van het importeren van dergelijke gitaren, met oog op de kosten, wenselijk zijn. Alvast bedankt voor de genomen moeite.

In afwachting van uw reactie verblijf ik.


Met vriendelijke groeten,


Bart Broenink

Zoals de mail al aangeeft is het even wachten op een antwoord.
Ik heb met opzet deze vraag gesteld, of we eventueel kunnen importeren via de winkel, gezien we er dan ook nog (mocht alles doorgaan en er genoeg animo is) eventuele "groepskorting" uit kunnen slaan of iets dergelijks.

Dit zijn slechts allemaal nog vragen, die in de loop der tijd allemaal beantwoord zullen worden, naar ik hoop.

Bij deze wilde ik jullie allemaal even inlichten van het idee wat ontstaan is en hoe de zaken er op het moment voorstaan. Misschien is het ook een idee om gelijk even aan te geven of je geintereseerd bent in het idee van deze "inkoopactie" en of je misschien nog ideeën hebt om deze actie tot een goed einde te brengen.

Met 'Oneliner posts' als in: "dit gaat toch nooit lukken" schiet niemand wat op, dus alsjeblieft bespaar ons deze posts.

Ik hoop snel wat nieuws te kunnen melden! Voor degenen die niet helemaal weten om welke gitaar dit gaat:


PICS!

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/6/7/2/463672.jpg

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/6/7/3/463673.jpg

pupanus1
30 juli 2007, 14:32
Op zich geen onaardig idee, maar de winkel wil er dan ook wel een winst opmaken lijkt mij. Ze zullen het niet nonprofit regelen lijkt mij...

Pepe
30 juli 2007, 14:39
Een SG special faded kost bij MF $580. Waarom bestel je hem daar niet?
425 euro plus 125 shippings is 550. Komt tax bij -110- euro plus 30 euro afhandelingskosten. Heb je hem voor 700 en bespaar je 100 euro ipv Feedback of Max.
Natuurlijk weet je dan niet wat je krijgt. Maar dat is nou juist de luxe van een winkel en dat kost iets.

Als je voor 4 man tegelijk iets importeert en 1 gitaar is beschadigd, heb jij dan een probleem of moet de ander dat zelf dan maar zien op te lossen?

episua
30 juli 2007, 14:53
Een winkel gaat dat denk ik niet voor jou doen, zij willen er bovendien ook nog iets op verdienen. Ze zullen het in ieder geval niet bij die desbetreffende amerikaanse winkel vandaan halen aangezien ze hiervan heus die gitaar niet voor inkoopprijs zullen krijgen. Bovendien mag een winkel niet zomaar importeur van een merk worden. Nederland heeft een Gibson/Epiphone importeur die het alleenrecht heeft om Gibsons/Epiphones te importeren.

gerre
30 juli 2007, 15:07
goed idee maar kan je niet beter een "inkoop-actie" organiseren via een handelaar in Nederland of in België ??? Vraag wat hun beste prijs is voor 5 of 10 gitaren. Zo heb je en een betere prijs, en service achteraf ..... :hippie:
Jij blij, je "mede-kopers" blij, winkel blij, iedereen blij :cooler:

Bart_Blueprint
30 juli 2007, 15:11
goed idee maar kan je niet beter een "inkoop-actie" organiseren via een handelaar in Nederland of in België ??? Vraag wat hun beste prijs is voor 5 of 10 gitaren. Zo heb je en een betere prijs, en service achteraf ..... :hippie:
Jij blij, je "mede-kopers" blij, winkel blij, iedereen blij :cooler:

Dat is het alternatieve idee dat nog door mijn hoofd zweeft. Feit is dan wel, dat je ze niet "zo goedkoop" kunt krijgen als uit Amerika naar alle waarschijnlijkheid, ofwel; de koop wordt dan minder interessant. Maar het idee is goed als alternatief :)

Pepe
30 juli 2007, 15:13
yep. Ipv dat je zegt "wat voor korting krijg ik als ik hem nu cash betaal" zeg je nu.. "en als ik er nu eens 5 tegelijk koop..."

dat zou kunnen werken

niekb
30 juli 2007, 15:19
Een SG special faded kost bij MF $580. Waarom bestel je hem daar niet?
425 euro plus 125 shippings is 550. Komt tax bij -110- euro plus 30 euro afhandelingskosten. Heb je hem voor 700 en bespaar je 100 euro ipv Feedback of Max.
Natuurlijk weet je dan niet wat je krijgt. Maar dat is nou juist de luxe van een winkel en dat kost iets.

Als je voor 4 man tegelijk iets importeert en 1 gitaar is beschadigd, heb jij dan een probleem of moet de ander dat zelf dan maar zien op te lossen?

Hmm het zou idd wel es duurder uit kunnen pakken dan dat t lijkt maar als er een mooie deal gesloten kan worden, who knows.

gerre
30 juli 2007, 15:28
ik ken misschien wel een handelaar die interesse heeft. om Gibson te mogen verkopen moet je een "aanzienlijke" eerste bestelling plaatsen. Aangezien de man wel interesse heeft om Gibson/epiphone te verdelen is dit misschien ook voor hem wel interessant.
Who knows :-)

Nobler
30 juli 2007, 15:46
Je houdt geen rekening met alle kosten die worden gemaakt voordat een in Amerika gemaakte gitaar hier in Nederland is: niet alleen transportkosten tot de plek waar de gitaar Nederland binnenkomt, maar ook van daar af naar de importeur en van daar naar de dealer, vergeet voorál de invoerrechten en BTW (over de inkoopprijs PLUS de transportkosten PLUS de invoerrrechten!), en dan hebben we het inderdaad nog niet over dat zowel de importeur als de detailhandelaar het niet voor niets doen en er hun brood mee moeten verdienen. Gibson zal naar ik aanneem niet recht van af de fabriek aan particulieren verschepen, dan zouden ze hun importeurs te kort doen. Rechtstreeks naar je toe laten sturen vanaf de fabriek is dus geen optie, wel eventueel om er een te bestellen bij een muziekzaak in de VS, maar dan kun je hem niet uitproberen en koop je misschien een kat in de zak waar je niet mee terug kunt. Met een inkoopactie met een man of 10 bij één muziekhandel kun je denk ik niet veel meer dan 100-200 euro van de prijs afkrijgen bovenop de korting die je als eenling meestal al wel kunt bereiken, maar kun je zo makkelijk 9 andere mensen vinden die zo'n toch vrij grote investering willen doen? En wat als zich daarvan mensen weer op het laatste moment terugtrekken ... De winkel zal dan wel willen dat de overgeblevenen alle 10 gitaren afnemen, en wat dan? Al met al lijkt het mij geen haalbaar idee.

De enige manier om van de lage Amerikaanse prijzen te profiteren is áls je een keer in de states komt, van de gelegenheid gebruik maken om daar naar een muziekzaak te gaan en een gitaar voor een Amerikaanse prijs te kopen. Je zit er dan natuurlijk wel mee hoe je de gitaar onbeschadigd mee in het vliegtuig krijgt. Stel dat je hem niet als handbagage mag meenemen (vaak lukt dat wel, maar het zal maar een keer niet lukken ... je kocht er geen flightcase bij!) Als de gitaar die je daar koopt een Gibson is kan het zijn dat de douane bij aankomst in Nederland wel aangetoond wil zien dat je de gitaar al had toen je van Nederland naar de VS reisde, en dat je gitaar er wat gebruikt uit laten zien niet voldoende is en je een Nederlandse factuur of zo moet laten zien. Al met al ook geen handige optie.