PDA

View Full Version : tips voor refret vintage yellow strat neck



no 1 hops
30 juli 2007, 10:11
heb hier een hondo neck, mooi vintage yellow maar met bagger frets, nou ja, die zijn er al uit.
het fretwerk is op zich het probleem niet, of het zou het gemis van een frettangnipper zijn.
zodat de ' tang' niet helemaal tot het einde van de fret doorloopt.
iemand tips hiervoor?

grootste vraag stuk is dat als je de frets gelijk met de rand van het fretboard afvijlt, je geheid ook de lak raakt.
zijn er tips om evt kleurverschil weer weg te werken.
ook op het fretboard zit een diepe kras die veel helderder is.
nu heb ik dure prof kleurpotloden, die vrij kleur echt zijn en dacht om die kras in te kleuren met die potloden en dan op te vullen met seconden lijm.
goed idee?

G.G.
30 juli 2007, 10:14
grootste vraag stuk is dat als je de frets gelijk met de rand van het fretboard afvijlt, je geheid ook de lak raakt.

Tijd geleden een oude hals voor iemand gedaan zonder beschadigingen (ook een esdoorn toets).

gewoon de laatste stukjes heel voor zichtig met een sleutelvijltje doen. Kost een paar uurtjes, maar wel zonder lakschade.

superfly
30 juli 2007, 10:44
Frank Ford doet iets grappigs met deuken in een fretboard en gebruikt secondenlijm en schuurstof . Misschien heb je er iets aan.
http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Frets/FBoardDivot/fboardivot.html
vrgr
Wim

oknarb180
31 juli 2007, 00:16
Het belangrijkste is toch dat ie weer beter/goed bespeelbaar is? Dan zou ik me over dat randje geen zorgen maken hoor. Gewoon zo voorzichtig mogelijk doen. Dat is denk ik de enige mogelijkheid om er geen uren mee bezig te zijn.

vr.gr.

Branko

no 1 hops
31 juli 2007, 09:33
@G.G, daar heb ik een mooi setje diamantpoeder vijltjes voor bij de electronica winkel weg, allerlei vormen, klein, en ze werken met trek en duw beweging.

@superfly bedankt voor de link, en gelukkig is het bij de hondo hals niet zo erg ;-)

@oknarb180, je hebt gelijk dat bespeelbaarheid het belangrijkste is.
daarom komen er ook jumbo frets op, en die zijn aanmerkelijk groter dan de frets die erop zaten.
maar de kunst is juist om het zo te doen dat het zo weinig mogelijk opvalt dat het gedaan is.
een G.G. zou enkele beschadigingen denk ik niet erg vinden op zijn zelfbouw relic, maar ik denk dat bij zijn PRS de zaken anders liggen