Inloggen

View Full Version : Mixdown probleem.



JvD.
29 juli 2007, 23:43
Ik ben met een track bezig met ontiegelijk veel samples. En daarom kom ik om in de audio tracks. Mijn computer trekt het bijna niet meer.
Nu dacht ik, als ik van een gitaar twee sporen opneem, 1 voor rechts, 1 voor links. Dan kan ik ze mixdownen, om het wat lichter te maken voor mijn pc.
Maar wat blijkt nou; de gemixdownde versie is altijd zachter dat de originele!

Gitaar1 -30% pan
Gitaar2 30% pan

Stereo mixdown: decibel loss.

Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt? Ik gebruik adobe audition.

kevaho
30 juli 2007, 00:09
vergeet niet voor je mixdown doet je master fader op '0'db te zetten :cooler:

JvD.
30 juli 2007, 00:16
vergeet niet voor je mixdown doet je master fader op '0'db te zetten :cooler:

ik heb nog nooit aan mijn master fader gezeten =/

echt, als ik 2 tracks heb, deze mix down. nu de twee originele op -100% pan en de mixdown op 100% dan hoor is en zie ik vole verschil.

dit is zelfs als je 1 mono file mixdownt als mono. opeens is je mixdown zachter.

't is echt niet leuk meer, ik heb 37 tracks.. mijn pc trekt de playback niet meer. en het nummer is op de helft!

Ic3gl0vE
30 juli 2007, 00:16
Als je inserts op de gitaar sporen hebt staan, moet je niet vergeten aan te klikken dat je die mee wilt bouncen. Gebruik je bijv. compressors of limiters om de boel harder te maken en je stuurt ze niet mee in de bounce, dan wordt het resultaat uiteraard zachter.

bert k
30 juli 2007, 00:21
En na het mixen ff normalisen, dan is het weer fijn voor elkaar.

JvD.
30 juli 2007, 00:21
Als je inserts op de gitaar sporen hebt staan, moet je niet vergeten aan te klikken dat je die mee wilt bouncen. Gebruik je bijv. compressors of limiters om de boel harder te maken en je stuurt ze niet mee in de bounce, dan wordt het resultaat uiteraard zachter.
mja, maar we hebben het hier over drooge tracks. geen effecten of wat.

JvD.
30 juli 2007, 00:25
En na het mixen ff normalisen, dan is het weer fijn voor elkaar.
als ik normalize is het hader dan het origineel. puls ik boost db dus ik boost ook hiss of ander kwaat.

als ik de twee originele files die bijde op -5 in de mix sta, op -2 zet en dan mixdown. dan is het origineel ,in middels weer op -5 gezet, wel gelijk in volume aan de mixdown. maar ik loop te boosten, en dat willen we niet.

kevaho
30 juli 2007, 00:29
ik vind het raar... Normaal gezien moet je als je extreem links en rechts pant op laat me zeggen -6db, een stereospoor krijgen dat links en recht -6db aangeeft. Der is toch iets met je instellingen hoor. Zet de instellingen die je moet maken voor je mixdownt eens allemaal neer hier. Wat Bert aangeeft is inderdaad waar, maar neit echt een oplossing vind ik. Enfin, je rukt het probleem niet met wortel en al eruit.

DeiDRagonas
30 juli 2007, 00:42
OF een faseprobleem veroorzaakt door iets... OF het zijn je instellingen.

Grt!

JvD.
30 juli 2007, 00:48
dit is wat ik doe:
http://img151.imageshack.us/img151/1066/mixdownge9.jpg
sorry van de lay out, maar verder zou ik geen instellingen weten.
brand maar los, je ziet rechts onder in duidelijk een verschil in volume.

bass blom
30 juli 2007, 00:54
is dit het? hmm nee 30 dB


About the "Stereo Pan Law" Preference (audio channels only)
In the Project Setup dialog there is a pop-up menu named "Stereo Pan Law", on which you can select one of three pan modes. This is all related to the fact that without power compensation, the power of the sum of the left and right side will be higher (louder) if a channel is panned center than if it's panned left or right.

To remedy this, the Stereo Pan Law setting allows you to attenuate signals panned center, by -6, -4.5 or -3dB (default). Selecting the 0dB option effectively turns off "constant-power panning". Experiment with the modes to see which fits best in a given situation.

bert k
30 juli 2007, 01:14
Als je het verschil tussen links en rechts bedoelt, is dat niet zo gek. Bij die drie kanalen zie ik de rechter en de middelste keurig naar rechts en naar links gepand, maar het linker kanaal (lead1) staat ook naar links gepand. Zo krijg je op links veel meer input dan op rechts. Dus eerst je panpots goed zetten, dat links en rechts even hard is, dan met de master van je mixer gewoon wat bijschuiven tot je op een goed level zit.

bert k
30 juli 2007, 01:16
O, kijk even in de mixer van de geluidskaart, die wil ook nog wel eens te laag staan. Of de Windowsmixer.

kevaho
30 juli 2007, 10:58
eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Wat ik zie op de masterbus klopt ook met het origineel. De masterbus geeft max -9.3db aan op het linkse spoor en
-15db op het rechtse spoor. Dit zie ik ook op de views van het origineel. Het feit dat links verder uitslaat is inderdaad te wijten aan, zoals bert zegt, het panorama van de drie sporen.

JvD.
30 juli 2007, 11:22
nou, omdat jullie het probleem niet zien, hier onder een mixdown van een enkele mono file. mixdown in to mono:

http://img259.imageshack.us/img259/8094/hiervd3.jpg

dit is het probleem. alle standaart winDOOS instelling staan op hun max. (probeer het zelf eens met adobe)

kevaho
30 juli 2007, 11:43
ik weet het zo direct ook niet. Ik kan het niet proberen in Abdobe omwille van de simpele reden dat ik geen gebruik maak van dit pakket. Mischien kan je je vraag best eens stellen op een van de Adobe forums? Anders kan je ook eens contact opnemen met de winkel waar je het pakket hebt gekocht. Beide gaan je zoiezo een stap verder kunnen helpen...

Succes in ieder geval

JvD.
30 juli 2007, 12:04
Ole! Nou aan alle adobe gebruikers; als je gaat mixdownen ga dan eerst naar:

view > advanced session propertys > mixing.

Zet daar bij panning ‘cut logaritmic’ aan, en wonder boven wonder het mixdownen knipt niet meer aan je decibel!

kevaho
30 juli 2007, 13:04
blij da je het gevonden hebt...

groeten,

harrie-beton
30 juli 2007, 14:56
2 mono sporen mixdownen naar 1 stereo spoor levert weinig winst op toch?

Ik zou 37 sporen verkleinen door een submix maken en deze mixdownen naar 2 sporen. Dan heb je weer wat ruimte. Dat soort truuks zijn vaker gedaan, vroeger had men zelden meer dan 16 sporen. De 37 sporen mix bewaar je wel als je nog iets aan wilt passen natuurlijk. Meer sporen is niet altijd beter trouwens.

[nerds only] ik heb mijn pc speciaal ingericht voor audio en 37 sporen trekt hij makkelijk, in de computer ranking sta ik nog net binnen de top 15. Ik gebruik trouwens Audition 1,5.

Ic3gl0vE
30 juli 2007, 15:06
een beetje computer trekt makkelijk een heleboel sporen audio. Het zijn alleen de plugins en dan vaak vooral reverbs die het je computer erg moeilijk kunnen maken. Zeker als je op 24 bit werkt kunnen sommige plugins erg veel van je pc vragen.

kevaho
30 juli 2007, 16:47
Ge kunt gerust ne computer in elkaar steken die 100sporen feilloos kan draaien hoor met realtime plugins...

Neem maar ne intel P4dual processor, steek er 4gb cache in, zet 4western digital raptors van 250GB in RAID0 configuratie, gebruik externe AD-DA convertors, steek er een paar powercores in, en ga zo maar een tijdje door. Ok, je spreekt dan wel over een pc van rond de 5000-6000€.

Echt waar, een pc in mekaar steken voor audio waarmee je alles kan stelt niks voor. Een pc in mekaar steken voor video die alles kan, stelt al weinig meer voor. En video is toch nog een zwaardere berekening als audio dus...

harrie-beton
30 juli 2007, 19:55
@iceglove,

Kun je die plugins niet vast zetten dan? Bijvoorbeeld een spoor waar je galm op gooit gewoon inclusief galm opslaan onder een andere naam?
Zo deed ik dat toen ik nog geen snelle pc had.

@kehavo,
We hebben het over audio (video is ver off topic) en een juiste balans vinden tussen de onderdelen is een ware kunst. Ook dat is redelijk off topic.

kevaho
30 juli 2007, 20:03
je hebt wel gelijk da het een beetje off topic is. Maar ik wou alleen maar aangeven dat een straffe video pc, een super-deluxe-audio-pc is daar video editing meer vraagt van een pc dan audio. Een goede balans zoeken tussen wat je nodig hebt qua hardware, je budget, en wat je bedoelingen zijn is zeker niet verkeerd.

Ik ben ervan overtuigd dat, voor professionele doeleinden, je qua computer het strafste moet hebben wat er op het moment te verkrijgen is omdat je nooit weet wat voor opdrachten je in de toekomst binnen krijgt.

Goed, in feite kan je topic wel sluiten. Problem is solved so...