PDA

View Full Version : Reverb of delay



InternEd
29 juli 2007, 22:10
Vanmiddag stond ik met Bert K. en nog een paar (gitaarnet)grootheden te oefenen voor 't GN-festival. Nu maakte Bert op een gegeven moment een opmerking over de reverb op mijn gitaargeluid. Hij vond 't in de totale mix zo'n brij worden en adviseerde of i.p.v. reverb eens delay te gebruiken.

Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk (bijna) altijd een beetje reverb heb aanstaan en 'r nog nooit aan gedacht heb om een wat breder geluid met delay te doen.

Hoe gebruiken jullie e.e.a.?

Madcow
29 juli 2007, 22:26
reverb+delay
Reverb gewoon beetje mooi
Delay: 2 slagen die steeds zachter gaan

InternEd
29 juli 2007, 22:53
Wordt dat niet helemaal een brij dan?

dePerik
29 juli 2007, 22:53
Ik bands heb ik eigenljk nooit reverb gebruikt, altijd delay. Om de door Bert al gegeven reden. En dan de delay ook nog bescheiden want anders word het daarmee ook al snel een brei. Tenzij je natuurlijk een brei wíl en dat is best mogelijk bij bepaalde stijlen muziek.

GunMetalBlue
29 juli 2007, 23:21
Ik word altijd knettergek van delay... voor mij gewoon een snuifje reverb en dat is alles.

ps: dat van die delay is mede omdat je fouten ook opnieuw in je gezicht worden geramd :D

Harm
30 juli 2007, 07:09
Reverb en delay, bijan altijd...

Ik gebruik het volgende:
riffs etc, heel weinig reverb, geen delay
solo's zonder delay: meer reverb
solo's met delay: reverb met delay (250 ms, 350ms, 500 ms) en graag 600 tot 800 ms...

Laatst over een oude marshaal gespeeld, compleet omgetover door van weelden en daar miste ik de galm en delay niet eens... hehehe, alhoewel, een beetje galm en een mooi lange delay maakt zo'n toppie dan nog lekkerder, hahaha!!!

Harm

Kim Wilson
30 juli 2007, 08:38
Mitch heeft mij eens verteld dat delay meer van je geluid in stand houdt. Met reverb wordt het idd gauw een brij. Voor thuis is het leuk, maar in de band wordt het gauw teveel. Met een delay blijft je geluid staan, het maakt alles voller zonder dat het een rommeltje wordt. Schijnbaar...

Baker
30 juli 2007, 08:45
ik gebruik altijd behoorlijk wat reverb en dat bevalt prima.
Misschien dat het met delay nóg beter klinkt,
Maar zo klinkt het ook goed en het is zeker geen brei.

vox
30 juli 2007, 14:45
tikkeltje reverb.. geeft ergens een klein beetje een voller geluid aan de treble snaren...

InternEd
30 juli 2007, 21:17
De meningen lopen toch nogal uiteen. Zelf uitvlooien dus ;)

vox
30 juli 2007, 21:36
is altijd zo..

NielsW
1 augustus 2007, 09:54
Op het Boss RV-5 pedaal zit een erg fijne en subtiele 'Spring Reverb' mode. Die is enorm toepasbaar en maakt het absoluut geen brei.

Mitch
1 augustus 2007, 12:40
En dit post je dan niet in Effecten ? :dontgeti:

Het probleem met reverb is, in een wat vollere bandbezetting: als je 'm nog wil horen moet je 'm zo ver open zetten dat 't totaalgeluid wat ongedefinieerd wordt. Zet je 'm subtieler hoor je 'm weer niet echt. Ik ben er dan ook maar helemaal mee gestopt. Daarentegen heb ik dan wel weer twee delays aan boord ! Zelfs met twee delays aan kun je een gedefinieerder geluid overhouden terwijl het zo ruimtelijk en spacy klinkt als je maar hebben wil. Het belangrijkste voordeel is dat je het aantal repeats redelijk hoog kan zetten maar de mix vrij laag. Zeker met jouw G Major in de parallelle loop is dat p-r-i-m-a te doen.
Ik haad eerlijk gezegd ook de indruk dat je een aantal kant en klare presets van de G major gebruikte, kan dat kloppen ? Die zijn anmelijk best aardig, maar geven meer een demonstratie van wat het ding kan dan dat het echt bruikbaar is in een bandsituatie...

drap
1 augustus 2007, 15:39
Voor clean vind ik een klein beetje reverb anders wel erg mooi klinken (mits redelijke en warme reverb) en wordt het ook nog niet echt een brei. Bij meer gain kan ik het me nog voorstellen. Ik ben geen groot expert, maar is het brei gehalte ook niet sterk afhankelijk van de speakers?

Delay vind ik persoonlijk alleen leuk als je 'm echt hoort als effect en niet alszijnde het breder maken van je geluid. Ik gebruik dan ook vrijwel nooit delay.

InternEd
1 augustus 2007, 15:47
En dit post je dan niet in Effecten ? :dontgeti:

Nee, dat leek me meer de area over de apparaten zelf.


Het belangrijkste voordeel is dat je het aantal repeats redelijk hoog kan zetten maar de mix vrij laag. Zeker met jouw G Major in de parallelle loop is dat p-r-i-m-a te doen.
Ik had eerlijk gezegd ook de indruk dat je een aantal kant en klare presets van de G major gebruikte, kan dat kloppen ? Die zijn namelijk best aardig, maar geven meer een demonstratie van wat het ding kan dan dat het echt bruikbaar is in een bandsituatie...
Ik heb nog een aantal kant en klare onder de knoppen, maar mijn eerste 10 presets zijn wel zelf gemaakt. Daar moet ik dus blijkbaar aan sleutelen :)

Mitch
1 augustus 2007, 17:58
Een ex-bandlid van me heeft een G Major gebruikt, ik weet dat daar wel wat lekkere sounds uit te halen zijn ! Zou ik zeker eens in duiken, het is een goed ding maar heeft wel wat getweak nodig.

treblemaster
1 augustus 2007, 18:26
Zoals Drap al zei, het maakt ook uit hoe je het effect gebruikt....subtiel of duidelijk aanwezig. Daarnaast maakt het ook nogal uit of je reverb/delay ook bij akkoorden gebruikt of alleen bij riffs/solo's. Zelf ben ik nogal een groot liefhebber van duidelijk aanwezige reverb (Dick Dale) en delay (of beter echo...Dead Kennedy's, Joy Division). Het moet uietraard wel bij je muziek stijl passen en klinkt viond ik vaak het mooist bij een vrij clean geluid met aardig wat treble.
Ik gebruik zelf regelmatig delay en vond het voor akkoorden werk teveel een brei worden, dus nu gebruik ik 'm alleen bij bepaalde nummers of bij bepaalde riffs.

LaurentB
1 augustus 2007, 20:47
Als er sprake is van een PA en een geluidsman moet die eigenlijk bepalen of er reverb of delay op je geluid moet, vind ik, tenzij er sprake is van een zeer expliciet effect op een bepaald moment. Ik moest altijd kurkdroog uitsturen naar de mengtafel van onze geluidsman.

Harm
2 augustus 2007, 07:27
Als er sprake is van een PA en een geluidsman moet die eigenlijk bepalen of er reverb of delay op je geluid moet, vind ik, tenzij er sprake is van een zeer expliciet effect op een bepaald moment. Ik moest altijd kurkdroog uitsturen naar de mengtafel van onze geluidsman.

Dat klopt,.... dan hoeft hij minder te doen...

Laat ik het zo zeggen dat wanneer je met delays en galmpjes in een 3 weg systeem werkt de kwaliteit van de galm en delays van een 2290 en een pcm70 van mij beter zijn dan dat de gemiddelde pa man in zijn rack heeft staan...

Opnemen: ja, kurkdroog!!! Want die effecten voeg je later toe zonder verlies in je sound.
Live: doe ik mooi zelf. Ik ga zeker niet wachten op een pa man wanneer hij erachter komt dat ik een delaytijd van 420 ms seconden nodig heb die de eerte keer 100% terugkomt...

Harm

Mitch
2 augustus 2007, 08:47
Als er sprake is van een PA en een geluidsman moet die eigenlijk bepalen of er reverb of delay op je geluid moet, vind ik, tenzij er sprake is van een zeer expliciet effect op een bepaald moment. Ik moest altijd kurkdroog uitsturen naar de mengtafel van onze geluidsman.
Wat is dat voor gekkigheid ? Voor zang ja, niet voor gitaar !