PDA

View Full Version : Het verschil tussen en A mineur en C majeur ?



RullyRulez
29 juli 2007, 16:01
Hallo,

Hoe herken ik of een liedje in A mineur of C majeur is geschreven?
Vaak is hetg begin akkoord toonaangevend, maar ook niet altijd...

Am en C majeur hebben dezelfde noten en ook dezelfde akkoorden, toch ?

Beide hebben :

A B C D E F G als noten en in principe

Am Bdim C Dm Em F G als basis akkoorden ?

Gitaristje 18
29 juli 2007, 16:25
Je moet kijken met welk akoord het nummer eindigt. Als dit een C is, dan is het nummer in C majeur en als dit een A mineur is dan is dit nummer in een A mineur geschreven ;)

-=JEROEN=-
29 juli 2007, 18:33
het makkelijkst is 't horen aan de sfeer

klinkt het nummer majeur of mineur


Je moet kijken met welk akoord het nummer eindigt. Als dit een C is, dan is het nummer in C majeur en als dit een A mineur is dan is dit nummer in een A mineur geschreven ;)niet dus

stel je speelt Dm - F - C - C, dan zou je kunnen zeggen dat dit in D mineur is (I III VII), maar dit klinkt niet echt mineur, eerder majeur, dus misschien is het wel F majeur (VI I V), maar als je hierover gaat soleren, merk je al snel dat de b toch sterker klinkt dan de bes, dus is het waarschijnlijk C majeur (II IV I)

[edit] voor de duidelijkheid:

I II III IV V VI VII
C Dm Em F G Am Bdim
Dm Edim F Gm Am Bb C
F Gm Am Bb C Dm Edim

Bl44t44p
29 juli 2007, 18:45
Je moet kijken met welk akoord het nummer eindigt. Als dit een C is, dan is het nummer in C majeur en als dit een A mineur is dan is dit nummer in een A mineur geschreven ;)

Onzin, je zou wel naar de basnoot kunnen kijken, maar er zijn nog steeds zat gevallen waar ook dat niet 'werkt'. Zoals Jeroen zegt, de sfeer, mineur en majeur zijn vaak makkelijk te herkennen en onderscheiden.

RullyRulez
29 juli 2007, 22:00
Gelukkig .... blijkt het toch niet een al te domme vraag te zijn, merk ik. Ik had zelf ook al het gevoel dat het meer een gevoel was, maar ik vroeg me af of er ook echt "strenge" regels voor zijn.... ?

-=JEROEN=-
29 juli 2007, 22:05
er zijn vast regels voor

ErikE
29 juli 2007, 23:01
Btw. de 2e trap mineur of 7e trap majeur is halfverminderd (of mi7b5) en niet dim. Verschil is dat dim een verminderde 7e trap heeft, dus Ab, en halfverminderd een klein septiem: A. Maakt op zich niet uit als je geen septiem speelt, maar toch...

-=JEROEN=-
29 juli 2007, 23:41
als je geen 7 speelt, is het dus een dim akkoord (1 b3 b5)

wat jij bedoelt is dim7, maar daar hadden we het niet over

we hadden het over 3-klanken, niet 4-klanken

appyhaan
30 juli 2007, 16:26
Hallo,

Hoe herken ik of een liedje in A mineur of C majeur is geschreven?
Vaak is hetg begin akkoord toonaangevend, maar ook niet altijd...

Am en C majeur hebben dezelfde noten en ook dezelfde akkoorden, toch ?

Beide hebben :

A B C D E F G als noten en in principe

Am Bdim C Dm Em F G als basis akkoorden ?

In Am zijn dat niet de basis akkoorden hoor. Wel bij C maar niet bij Am.

Bij Am:

I Am
II Bdim
III Caug(overmatig)
IV Dm
V E
VI F
VII Gdim

Geredeneerd vanuit de harmonische mineur toonladder uiteraard.

Wat betreft een regel over in welke toonsoort een lied staat. Vaak is dat te zien aan de eerste noot van de laatste maat, en dan de bas noot. Tenminste dat is mij ooit eens verteld, kan zijn dat het nog iets anders was. Overigens werkt het met sfeer niet altijd zo hoor. Je kunt liedjes hebben in C groot(majeur) die triest/droevig kunnen klinken en vice versa in A klein(mineur).

-=JEROEN=-
30 juli 2007, 16:42
met A mineur bedoelde hij waarschijnlijk A oorspronkelijk mineur (aeolisch)

appyhaan
30 juli 2007, 17:27
Drieklanken in mineur worden altijd via de harmonische mineurtoonladder samengesteld.

RullyRulez
30 juli 2007, 21:23
Het wordt me nu iets te theoretisch voor mij ... maar volgens mij, bedoel ik inderdaad aeolisch... Althans althans als dat de toonsoort is, gebaseerd op de toonladder van A mineur: A B C D E F G ...

Ik hoor verschillende mensen zeggen dat 'vaak' het eerste of laatste akkoord, of de basnoot ... of iets dergelijks, kan vertellen of het A mineur of C majeur is...

Maar ik ben nog steeds niet overtuigd of er een of andere wet van Mede en Perse is, waar of aan de akkoorden progressie of de noten zelf ALTIJD te zien is welke toonsoort het is.... :???:

Sterker nog. Ik heb de indruk dat je met pentatonische C majeur toonladders over A mineur kunt soleren en andersom :strat: .... Of is dit onzin ?

Das Schaap
30 juli 2007, 21:29
Je kunt liedjes hebben in C groot(majeur) die triest/droevig kunnen klinken en vice versa in A klein(mineur).

Hulde ! Belangrijkste post. :)

Een toonsoort herkennen kan tricky zijn. Vaak als je meespeelt met iets kom je er relatief snel achter, maar met enkel de oren zonder een noten overzicht gaat het minder bij mensen. Toch hoor je vaak wel bepaalde punten in de muziek die er toch min of meer uitspringen. De cadens of wat algemener de oplossing, hetgeen waar de muziek eigenlijk omheen draait, maar we zeggen maar even dat het er naartoe voortbeweegt.

Ik zou zeggen luister anders eens wat klassieke nummers (niet de te complexe dingen, die hebben iets teveel misleidende geintjes erin), gewoon van die nummers waarbij de toonsoort erbij staat. En luister, en denk na over wat je hoort en hoe het klinkt. Zoek naar de momenten die er dus uitspringen en kijk naar wat er daar gedaan wordt (gewoon af en toe wat nootjes meepakken op de gitaar, komt wel goed).

Eigenlijk is er meer theorie nodig om alles te verklaren, maar ik gok dat je in ieder geval al wel op weg komt.

Gitaro
30 juli 2007, 22:48
Drieklanken in mineur worden altijd via de harmonische mineurtoonladder samengesteld.

Huh? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Dan zou je in A mineur dus "altijd" een E majeur spelen? En "altijd" een Caug?

-=JEROEN=-
30 juli 2007, 23:51
ik ben het daar ook niet mee eens, ik snap wel waar de harmonisch mineur ladder vandaan komt en dat de grote 7 beter harmoniseert, maar dat wil niet zeggen dan je geen liedjes kan schrijven in A oorspronkelijk mineur (wat in de volksmond A mineur wordt genoemd)

vaak wordt ook alleen de V uit harmonisch mineur gebruikt, bijv Am G F E = I VIIeolian VI V

maar goed, dat was niet de vraag, de vraag is:

hoe weet je of een lied in A aeolisch of C ionisch staat?

zijn hier regels voor?

en zo ja, welke?

ik heb trouwens een vraag voor Rully: waarom wil je dit weten?

appyhaan
31 juli 2007, 09:38
ik ben het daar ook niet mee eens, ik snap wel waar de harmonisch mineur ladder vandaan komt en dat de grote 7 beter harmoniseert, maar dat wil niet zeggen dan je geen liedjes kan schrijven in A oorspronkelijk mineur (wat in de volksmond A mineur wordt genoemd)

vaak wordt ook alleen de V uit harmonisch mineur gebruikt, bijv Am G F E = I VIIeolian VI V

maar goed, dat was niet de vraag, de vraag is:

hoe weet je of een lied in A aeolisch of C ionisch staat?

zijn hier regels voor?

en zo ja, welke?

ik heb trouwens een vraag voor Rully: waarom wil je dit weten?

Tsjah, ik heb het ook niet bedacht, maar toch is het wel zo. Maar ik heb ook nooit gezegt dat je niet de zuivere mineur toonladder mag nemen voor het maken van drieklanken. Tuurlijk mag dat, maar klassiek gezien ga je altijd uit van de harmonische mineurtoonladder. Heeft iets te maken met vroeger dat ze de 7e trap wilden laten oplossen anders klonk het niet(vonden ze) althans dat heb ik mij laten vertellen. Ik gebruik ook vaker denk ik de Em i.p.v. E groot(of E7). Caug heb ik geloof ik nog nooit gebruikt :)

Wat betreft de regels: Uiteindelijk zijn die er niet denk ik. Puur richtlijnen :)

-=JEROEN=-
31 juli 2007, 12:28
en wat zijn de richtlijnen dan?

hoe bepaal je het verschil tussen C ionisch, D dorisch, E frygisch, F lydisch, enzovoort

ik doe dit op gehoor, frygisch heeft die spaanse feel, dorisch en mixolydisch de blues feel, lydisch dromerig, de standaard majeur en mineur feel, blijft over lokrisch en die speel ik zelden

let wel, ik ben hier nog niet zo goed in, mn gevoel wil 't liefst nog steeds op zoek naar óf majeur óf mineur (omdat ik vroeger dacht dat er maar 2 waren)

appyhaan
31 juli 2007, 13:12
'k Heb ooit eens een gitaar fimpje van Frank Gambale gezien, die dit aardig netjes uitlegt. Modes no more mystery geloof ik. Tuurlijk kun je dit op gehoor doen, maar dit is toch vaak tricky hoor. En die toonladders op die manier onthouden vind ik ook niet zo'n goed idee hoor. Je geeft het zo een te specifieke benaming en al een bepaald gevoel mee. Probeer het meer te zien in stappen en in leidtonen. Zo zijn er ook veel mensen die intervallen leren de herkennen d.m.v. van een liedje(begrijp me niet verkeerd, dat heb ik zelf ook gedaan en doe het nog steeds vaak) maar dat is ook niet helemaal de correcte manier. De intervallen moeten intern in je zitten en niet d.m.v. een liedje, geeft(tenminste bij mij) een verkeerde vibe/gevoel af. Is toch ook eigenlijk raar, ben je aan het componeren/soleren/overleggen en wil je een secunde of kwart spelen. Dan ga je toch niet denken aan respectievelijk Vader Jakob of het Wilhelmus. Wat betreft die richtlijnen, 'k dat weet ik even niet zo snel. Maar als je bladmuziek bestudeerd dan kun je er op zich vrij snel achterkomen. Ik heb wel eens een koorstuk gezongen die in G mixolydisch stond(geen blues maar een klassiek stuk(dat bedoel ik dus wat betreft het benoemen en onthouden van die toonladders)). Oftewel geen voortekens, maar wel een harmonie die past bij G. En het stuk eindigt met een G akkoord. Ach precies weet ik het ook allemaal niet meer. Hetzelfde geldt voor het kinderliedje(shanty koor gedonder) de drunken sailor. Geen voortekens, maar het stuk begint met een Dm en eindigt daar ook mee, geen leidtonen. Dus conclusie is dan dat het waarschijnlijk D dorisch is.

-=JEROEN=-
31 juli 2007, 13:35
op de één of andere manier willen onze oren aan het einde van een nummer/lied/stuk het grond akkoord horen, dus het slot akkoord laat vaak zien in welke toonaard iets staat

maar goed, componisten weten dit en vinden het leuk om dat dan juist niet te doen, dus een E blues eindigen in G# (ik noem maar ff wat ;))

en zoals met zoveel 'beginners' dingen, je leert eerst iets aan om het later weer af te leren, als je begint met solfège leer je idd vader jakob, wilhelmus, enz, als geheugen steuntje, maar juist daardoor kun je later de intervallen meteen herkennen

ik ben nog vrij nieuw met het herkennen van modus, dus vandaar dat ik nu nog geheugensteuntjes gebruik

RullyRulez
31 juli 2007, 14:49
Tja,

Jeroen vroeg zich af waarom ik eigenlijk het verschil tussen A aeolisch of C ionisch wil weten ? (laat ik het nu maar eens goed en netjes formuleren).

Ik speel nu nog geen jaar gitaar en heb in principe wekelijks een half uurtje les... Dit concentreert zich met name op akkoord wisselingen
en de laatste maanden op tokkelen (fingerpicking) op de akoustische gitaar. Daarnaast ben ik op eigen houtje met name op de electrisch
gitaar een beetje gaan proberen om (eenvoudig) solo gitaar te leren en via een boekjes kom je dan uit op pentatonische toonladders....
en daar kwam ik er een beetje achter dat er eigenlijk geen verschil is tussen een A mineur pentatonische toonladders en C majeur
pentatonische toonladders (alleen de grondtoon is anders).
Dit leidde uiteindelijk tot mijn vraag over het verschil tussen de toonsoorten.

:gitarist:

appyhaan
31 juli 2007, 15:12
Ik geloof dat Joe Satriani aanbeveelt om pas met modi te beginnen als je de betreffende ladder ook kunt zingen(naar boven en beneden). En daar heeft ie ook gelijk aan als je het mij vraagt. Maar daar zal ik verder niet op in gaan. Mocht je dit willen leren, begin dan eerst majeur en mineur(+melodisch en harmonisch). Als je dat kunt dan worden de modi ook een stuk makkelijker. Ik onthoud de modi altijd d.m.v. mineur en majeur denken.

Maj.

Ionisch(uiteraard)
Lydisch(overmatige kwart)
Mixolydisch(kleine septiem)

Min.

Dorisch(grote sext)
Frygisch(kleine secunde)
Aeolisch(uiteraard)
Lokrisch(kleine secunde en verminderde kwint)

Lokrisch is lastig te zingen, was wel een trucje voor maar ben ik ook vergeten(krijg je van vakanties).

Trouwens RulleyRulez, er zit dus juist wel een verschil in die twee toonsoorten(ladders). De begintoon dus...

CowGuitar
31 juli 2007, 15:39
Maar wat nou als je helemaal niet kan zingen :chicken:

RullyRulez
31 juli 2007, 16:08
De begintoon dus...?
Sommige beweren juist de eindtoon ?
of luisteren naar de basnoot ?
of juist gevoel ?

De conclusie die ik trek is, dat vaak (heel vaak), maar NIET ALTIJD ... de begintoon of eindtoon iets zegt.... Ik denk dat ik dan wel aardig goed zit, niet ?

Er is blijkbaar geen regel die ALTIJD geldig is..... althans daarvan heeft niemand mij kunnen overtuigen....

appyhaan
31 juli 2007, 17:16
Maar wat nou als je helemaal niet kan zingen :chicken:

't Gaat er niet om of je mooi kan zingen. Het gaat erom dat je de toonhoogtes en afstanden goed zingt(natuurlijk wel zo zuiver mogelijk). RulleyRulez ik ben zojuist wat betreft het zingen even uitgeweken van jou vraag. Dus trek je van dat toonladder zingen niks aan. Om gewoon de goeie toonsoort te vinden van een lied moet je maar gewoon een combinatie zoeken tussen basnoot luisteren/begin en eindtoon en gevoel. Daar kom je ver genoeg mee... als je de akkoorden goed hebt dan kun je met een beetje theoretische vaardigheid zo de toonsoort herkennen.

-=JEROEN=-
31 juli 2007, 22:38
rully, ga eens kijken naar de theorie achter akkoord progressies

en beperk je voor nu even tot de majeur ladders

een voorbeeld:

C majeur = C Dm Em F G Am B*
G majeur = G Am Bm C D Em F#*

kom je dus een liedje tegen met C Dm G, dan staat dit in C majeur
kom je echter een liedje tegen met C D G, dan staat dit in G majeur

over C Dm G soleer je dus in C penta. en over C D G in G penta.

meer info hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82275

RullyRulez
1 augustus 2007, 10:04
Jeroen,

Ik denk dat ik deze eenvoudige theorie van de akkoord progressie wel begrijp en ook het pentatonisch soleren over deze akkoorden....

maar het wordt voor mij moeilijker als het wat afwijkt (misschien wil ik te veel als beginner). Bijvoorbeeld, stel je wilt soleren over iets als House of the rising sun, met akkoorden:

Am C D F Am C E7
Am C D F Am E7 Am

Dit lijkt mij in eerste instantie een A mineur toonsoort, waar je pentatonisch "patroon 1" in positie 5 zou kunnen spelen. Maar ik ga twijfelen of dit theoretisch klopt, aangezien zowel het D-akoord (vanwege de f#) als E7 (vanwege de g#) eigenlijk niet in dit schema passen als het althans een A mineur toonladders is, natuurlijk...

Kan ik hier toch pentatonisch over A mineur proberen te soleren.... ???

Ik hoop niet dat ik al te domme vragen stel.... :confused:

-=JEROEN=-
1 augustus 2007, 11:40
er bestaan geen domme vragen, niet vragen das pas dom

vroeger gebruikte ik een truukje:

schrijf alle tonen van de akkoorden uit

Am = a c e
C = c e g
D = d fis a
F = f a c

de enige toon die verschilt is dus de f-fis, dus die speelde ik niet

blijft over: a b c d e g

laat je ook de b weg, dan heb je, tadaa, A penta.min.

de E7 gebruiken ze om te harmoniseren, E7 lost sterk op naar Am (gis naar a)



trouwens, als een toon niet in een toonladder of akkoord voorkomt, betekent dit niet, dat je deze niet kan spelen, soms is het juist heel mooi om juist zo'n toon te spelen, kijk maar eens naar de bluenote

akkoorden: A blues (A7 D7 A7 E7)
ladder: A penta.blues (a c d dis e g)

A7 = a cis e g
D7 = d fis a c
E7 = e gis b d

eddyvanbuiten
5 november 2007, 21:40
Drieklanken in mineur worden altijd via de harmonische mineurtoonladder samengesteld.

appyhaan,
we wijken wel een beetje van het hoofdonderwerp af, maar kun je wat je stelt iets meer uitleggen?
het is me vaak wel duidelijk wanneer mineur enzo, maar kun je me uitleggen over wat voor akkoordenschema je de Harmonische Mineur toonladder zou pakken?
PS: deze staat toch ook bekend als de "Jazz-toonladder"?

LuukieRayVaughan
6 november 2007, 00:12
Ik snap er niet veel van.. maar waarin het nummer is geschreven ligt toch aan wat de stamtoon is? Kijk of het nou A min, C maj, D dorisch, F lydisch of wat dan ook is ligt aan de stamtoon. Welke toon zing je als je de belangrijkste toon zingt, waar liggen de dominanten: is dat de e7 of de g7 bijv. of in de jazz waar komt het vandaan. Als er net bm7b5 wordt gespeeld en daarna een e+ dan zal het wel a mineur zijn omdat je daar een II-V-I speelt. Maarja dat is alleen nodig in een nummer waarin geswitched wordt van stamtoon, is dat niet het geval dan geldt het eerste.

Bloodline
11 november 2007, 10:29
met A mineur bedoelde hij waarschijnlijk A oorspronkelijk mineur (aeolisch)
Ooeeww, ik krijg kramp als ik kerktoonladders begin te horen :D :D :D

Guitarmania
11 november 2007, 23:49
Ik snap er niet veel van.. maar waarin het nummer is geschreven ligt toch aan wat de stamtoon is? Kijk of het nou A min, C maj, D dorisch, F lydisch of wat dan ook is ligt aan de stamtoon. Welke toon zing je als je de belangrijkste toon zingt, waar liggen de dominanten: is dat de e7 of de g7 bijv. of in de jazz waar komt het vandaan. Als er net bm7b5 wordt gespeeld en daarna een e+ dan zal het wel a mineur zijn omdat je daar een II-V-I speelt. Maarja dat is alleen nodig in een nummer waarin geswitched wordt van stamtoon, is dat niet het geval dan geldt het eerste.

Eigenlijk zijn er in ieder stuk 2 stamtonen, om dat woord te gebruiken. In de eerste plaats de 'feel' waarin de song staat. Die blijkt vaak uit het eerste en laatste akkoord van een stuk. Dat stukkie House of the rising sun heeft een duidelijke Am-feel.

Maar om te weten over welke toonsoort we het hebben in dat stuk, ga je naar de grootste gemene deler kijken: er zit een C en een D in. Dat is dan direct duidelijk: toonsoort G. En dat impliceert dat die Am een dorische is (de II tov de G). En die G willen we ook nog wel eens grondtoon noemen. Terwijl ie niet eens in het stuk voorkomt.

Die F is een vreemde eend in de bijt. Maar je kan er heerlijk met een Am-penta overheen. De Am-feel verschiet over die F even van kleur; daar is die Am-feel niet dorisch maar frygisch (de III tov F). Het scheelt een klein toontje: de f# wordt even een f.

En zo gaat dat meestal met modulaties: er wordt even naar de nabuur in de kwinten-/kwartencirkel gegrepen.

Precies diezelfde F kom je trouwens in Little Wing tegen. Exact hetzelfde verhaal. Effe een nootje wisselen: f# naar f.

Guitarmania
11 november 2007, 23:59
appyhaan,
we wijken wel een beetje van het hoofdonderwerp af, maar kun je wat je stelt iets meer uitleggen?
het is me vaak wel duidelijk wanneer mineur enzo, maar kun je me uitleggen over wat voor akkoordenschema je de Harmonische Mineur toonladder zou pakken?
PS: deze staat toch ook bekend als de "Jazz-toonladder"?

Die harmonisch mineur ladder (HM) zie je ook goed in House of the rising sun. Aan het einde bij de progressie Am - E7 - Am. De Am kent een g als septiem. Het E7-akkoord kent een g# als grote terts. Over deze progressie kun je bij uitstek A-HM gebruiken.

Ik zou het niet een jazz-ladder noemen. Maar begrijpen doe ik dat wel, want jazz wordt wel ii-V-I-muziek genoemd. In deze korte progressie van House of the r sun (Am-E7-Am: dus niet de hele song!) is de Am de I (I-mineur). De E7 is de V. En dat soort fratsen kom je veel tegen in de jazz, maar ook elders. Die V (de E7) krijgt ook vaak de b13 (de c) als toegevoegde toon. Dat is namelijk de kleine terts van Am. Klinkt ook meteen jazzy: Am - E7b13 - Am.

PS: in de A-HM ladder is geen Am7 maar een Am/maj7. Dat is een akkoord dat je bijna louter als overgangsakkoord tegenkomt. House of the r sun kent Am-akkoorden. Ga je die song verjazzen met Am7-akkoorden, dan kan A-HM dus weer niet. Dan speel je die HM-ladder enkel even kort over het E7-akkoord.

Guitarmania
12 november 2007, 00:24
House of the r sun blijkt een errug goeie song om zaken goed uit te leggen. Wat zou ik doen als ze mij vroegen om er een solo overheen te spelen? Wel;

1. kijken welke feel de song heeft: Am: dat is dan altijd een goede penta: dat is de rode draad door het hele verhaal (Stevie Ray Vaughn deed niet anders: die trok zich niets aan van modulaties en theorie maar vertrouwde op zijn gehoor als er iets afweek, met overigens ernstige gevolgen zoals uit zijn versie van Little Wing blijkt);
2. kijken wat de grootste gemene deler is (toonsoort G) en kijken welke akkoorden afwijken van die toonsoort: F en E7 (modulaties);
3. bepalen wat te doen over die akkoorden:

a) de F komt na de D, die D is trap V van de toonsoort G. Over die D kan ik dus een blues-ladder pakken (Dm-penta met wat optrekken aan de f-toon). Die D-blues-ladder is dezelfde ladder als de F-majeur-penta-ladder.

Dus over Am - C pak ik de Am-penta. Over D - F pak ik de Dm-penta. En die Am- en Dm-penta lijken behoorlijk op elkaar. En wel zoveel dat ik ervoor zou kiezen om gewoon door te ploegen in Am-penta.

b) over de afrondende passage Am-E7-Am pak ik wederom de Am-penta maar zie daarin de A-HM-ladder liggen, in die zin dat ik over E7 even kort de g# pak ipv de g (maar die E7 gaat zo snel voorbij dat het eigenlijk de moeite niet loont om die g# te benadrukken. Bovendien klinkt het lekker bluesy om een kleine terts te spelen over een E7-akkoord).

Kortom: gewoon Am-penta, met hier en daar wat hele kleine aanpassingen.

-=JEROEN=-
12 november 2007, 14:57
waarom is G de grootste gemene deler?

C majeur heeft C F Am, waarbij de Dm dus gemoduleerd is
G majeur heeft Am C D

vervang die D door een Dm en het klinkt niet eens zo anders, maak van die F een F# en je hebt een compleet ander nummer (vandaar de Am feel :p )

i=Am
ii*=Bdim
III=C
iv=Dm (wordt dus IVdm=D)
v=Em (of V=E of E7 (is dit eigenlijk wel een modulatie?))
VI=F
VII=G

Guitarmania
12 november 2007, 16:40
waarom is G de grootste gemene deler?

C majeur heeft C F Am, waarbij de Dm dus gemoduleerd is
G majeur heeft Am C D

vervang die D door een Dm en het klinkt niet eens zo anders, maak van die F een F# en je hebt een compleet ander nummer (vandaar de Am feel :p )

i=Am
ii*=Bdim
III=C
iv=Dm (wordt dus IVdm=D)
v=Em (of V=E of E7 (is dit eigenlijk wel een modulatie?))
VI=F
VII=G

Ik zou het zo niet zien. Frygische toonsoorten kom je weinig tegen. Is gewoon een rotladder. Am-C-D klinkt heel logisch. Die F is een duidelijke modulatie. En dat D als Dm zou kunnen worden gespeeld, is een duidelijke aanwijzing voor het feit dat ie een bluesy trap V7 kan zijn.

-=JEROEN=-
13 november 2007, 11:32
verklaart nog steeds niet waarom jij F als 't buitenbeentje ziet

Am C Dm F klinkt bijna hetzelfde (A mineur)


ps. waar haal je die frygisch nou ineens vandaan?

Guitarmania
13 november 2007, 13:30
oops, geen frygisch idd. Ik dacht dat je het over f had, maar ik lees nu dat je c bedoelde...

Wat de rest betreft; er staat D en geen Dm. Dus ja, waar hebben we het dan nog over? Dm is mi totaal iets anders dan D. Die F kom je heel vaak tegen bij een D. Little Wing dus maar ook Saturday Night. In die laatste song pakt de gitarist ook een Dm-penta. Om het V7-karakter te benadrukken.

En Am-C-D is gewoon een G-progressie. Maar er is niemand die je verbiedt om dat in de toonsoort C te zien en vervolgens die D als buitenbeentje te behandelen. Dan moduleer je wel 2 keer: van C naar D, en weer terug van D naar F. In mijn geval doe je dat een keer: van D naar F. Ik hou wel van simpelheid...

-=JEROEN=-
13 november 2007, 18:30
tja tis maar net hoe je het bekijkt

ik bekijk het trouwens vanuit A mineur en niet vanuit C majeur

en dat is precies waar dit topic eigenlijk over gaat

A mineur progressie: Am C Dm F en dan E en E7 om terug te gaan naar Am

de Dm wordt gemoduleerd naar D, dat is dus IVdm

en dat is heel wat anders dan wanneer je dit vanuit C majeur zou gaan bekijken

Guitarmania
14 november 2007, 20:24
Ik begrijp niet goed hoe je zomaar een D naar een Dm erin fietst om vervolgens daarop je benadering te bouwen. Als we het hebben over een song met C-D-G en je zegt vervolgens dat het ook goed klinkt met een Dm en dat het daarom ook in toonsoort C kan worden gespeeld... Das toch raar...???

-=JEROEN=-
16 november 2007, 00:40
ok joh jij je zin, laten we het erop houden dat Am C D vanuit G majeur is, en dat dan van F naar E7 en terug naar Am een switch wordt gemaakt naar A harmonisch

maar je zou net zo goed A eolisch kunnen spelen over Am C, dan halverwege switchen naar dorisch wanneer de C naar D gaat bijv, en dan switchen naar frygisch over F, en ten slotte eindigen met harmonisch over E7

't ging mij er om dat je Am C D niet persee vanuit G hoeft te zien