PDA

View Full Version : Rollerbridges, wat vinden jullie ervan?



Brammibal
29 juli 2007, 15:36
Ik heb sinds kort een bigsby op mijn sg, maar sinds ik dat heb heb ik best wel last van ontstemmende snaren. Ik ben laatst langs Piet Guitars geweest in arnhem, en die raadde me aan om de tunamatic brige (kam) te vervangen door een met grafieten zadeltjes en de topkam te vervangen door een grafieten topkam.
Op het internet zie ik echter dat veel gitaren die een bigsby hebben een rollerbrridge hebben. Hoezeer verandert je klank met zoon rollerbridge ?
Ook kan ik me voorstellen dat omdat de snaren niet op een punt vast zitten op de kam de toon zou kunnen gaan zweven..
Wat zijn jullie ervaringen?

episua
29 juli 2007, 15:44
Mijn ervaring met rollers is dat het veel van je sustain en 'bite' weg haalt. De gitaar blijft zeker wel beter op stemming!

wietse
29 juli 2007, 15:46
Ik heb sinds kort een bigsby op mijn sg, maar sinds ik dat heb heb ik best wel last van ontstemmende snaren. Ik ben laatst langs Piet Guitars geweest in arnhem, en die raadde me aan om de tunamatic brige (kam) te vervangen door een met grafieten zadeltjes en de topkam te vervangen door een grafieten topkam.
Op het internet zie ik echter dat veel gitaren die een bigsby hebben een rollerbrridge hebben. Hoezeer verandert je klank met zoon rollerbridge ?
Ook kan ik me voorstellen dat omdat de snaren niet op een punt vast zitten op de kam de toon zou kunnen gaan zweven..
Wat zijn jullie ervaringen?

toon gaat niet zweven, de snaren hebben nog steeds op 1 punt contact met de brug, alhoewel dit raakvlak iets breder is, intoneren is vaak wel effe noodzakelijk nadat je zo'n brug hebt gemonteerd.
ik vind rollerbridges ideaal in combinatie met een trem, veel minder ontstemmen en de snaren hebben het lang niet zo erg te verduren, veel oude jappen hebben rollerbruggen, denk dat de voornaamste reden is dat men dit nu niet meer doet de kosten zijn, een rolerbridge is namelijk wat complexer dus duurder te maken dan een gewone tune o matic.

Brammibal
29 juli 2007, 16:43
Mijn ervaring met rollers is dat het veel van je sustain en 'bite' weg haalt. De gitaar blijft zeker wel beter op stemming!
Okee, ik speel hc punk, dus het laatste wat ik nodig heb is sustain. Het woord bite is iets te abstact voor me.. wat bedoel je daarmee?

Pepe
29 juli 2007, 16:56
Waarom niet, zoals Piet adviseert, overgaan op grafiet? De grootste ontstemmingsproblemen ontstaan zowiezo bij de topkam. Je hoeft trouwens niet de hele tunamatic te vervangen, grafieten zadeltjes is al voldoende.

Zoals Wietse zegt, een rollerbridge werkt uitstekend maar je levert wel sustain en toon in. Het kan overigens nog best een toer zijn om een goeie rollerbridge voor je tunamatic te vinden, ze komen in verschillende maten. Je zou ook een originele Bigsby "rocker" bridge kunnen overwegen als sustain en toon geen issues zijn. Kost geen fluit.