PDA

View Full Version : Pedalboard verlichting



Valoosj
29 juli 2007, 14:25
Ik ben bezig met de verlichting voor mn pedalenbord, maar ik zit met een klein probleem

dit is het circuit
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/circuit.jpg

nu weet ik niet welke weerstanden te gebruiken, heb er al een aantal geprobeerd, maar mn lampje wil niet branden.
Als ik met de multimeter meet over R2 dan blijft de spanning en stroom op 0 staan. Meet ik over beide weerstanden, dan krijg ik 3V en 500 mA te lezen. (multimeter gaat maar tot 500mA, dus de naald wijkt helemaal uit naar rechts voor de stroom)

Kan iemand me uit mn miserie helpen?

Ik weet al dat beide weerstanden dezelfde waarde moeten hebben om 1,5 V te bekomen voor mn lampje

Valoosj
29 juli 2007, 14:30
ok, laat maar al zitten, pa had toch geen gelijk dat de 3 AAA batterijen maar 1,5 V leverden.

EricSw
29 juli 2007, 15:13
Hier kan je genoeg info vinden lijkt mij.
http://www.newtone-online.nl/?Technische_vragen:Voorschakel_weerstand_van_een_L ED

http://www.tomvanleeuwen.nl/led/

Waarom die weerstand r2? Die is volgens mij overbodig.
Meet je stroom over de weerstand?
Een amperemeter heeft een zeer lage weerstand (ideale meter zou 0 ohm zijn). Als je deze dan over de weerstand zet ben je hem aan het kortsluiten en vliegt de stroom omhoog.

Valoosj
29 juli 2007, 17:08
die 2de weerstand is om een spanningsdeler te maken. heel deze schakeling is nutteloos, want ik heb al een oplossing gevonden. mede dankzij mijn gezond verstand en een multimeter (en mijn vriendin die hier een hoestbui krijgt :sssh: )

aad
29 juli 2007, 17:10
Waarom die weerstand r2? Die is volgens mij overbodig.


Zo zie je maar hoe fabeltjes en misvattingen ontstaan.

De 1,5volt die d.m.v. de spanningsdeler wordt gemaakt (vandaar R2 :D)
Hier wordt de zaak dus omgekeerd!
Die 1,5 volt ontstaat over de LED als er een stroom doorheenvloeit. Die stroom moet je begrenzen d.m.v. de bekende 1K? 2K2? noem de varianten maar op :).

Die 1,5 volt is dus niet de werkspanning maar de drempelspanning van de LED.

Pun
29 juli 2007, 21:19
Ik ben bezig met de verlichting voor mn pedalenbord, maar ik zit met een klein probleem

dit is het circuit
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/circuit.jpg

nu weet ik niet welke weerstanden te gebruiken, heb er al een aantal geprobeerd, maar mn lampje wil niet branden.
Als ik met de multimeter meet over R2 dan blijft de spanning en stroom op 0 staan. Meet ik over beide weerstanden, dan krijg ik 3V en 500 mA te lezen. (multimeter gaat maar tot 500mA, dus de naald wijkt helemaal uit naar rechts voor de stroom)

Kan iemand me uit mn miserie helpen?

Ik weet al dat beide weerstanden dezelfde waarde moeten hebben om 1,5 V te bekomen voor mn lampje

Niet opgelet bij natuurkunde? :P

Dit vondt ik altijd hele leuke sommetjes om te doen in 3VWO.

Valoosj
29 juli 2007, 22:29
mijn laatste les fysica is ondertussen al anderhalf jaar geleden, en het is nog een jaar eerder dat we over electriciteit leerden. Maar mijn plannetje is correct, ik weet enkel niet hoe alles uit te rekenen. ik was daar nooit een held in.

En het is ondertussen al niet meer nodig. Ik heb ontdekt met de multimeter dat mijn pa fout zat. Bij batterijen in serie aangesloten moet je de spanning telkens optellen...

aad
29 juli 2007, 22:54
mijn laatste les fysica is ondertussen al anderhalf jaar geleden, en het is nog een jaar eerder dat we over electriciteit leerden. Maar mijn plannetje is correct, ik weet enkel niet hoe alles uit te rekenen. ik was daar nooit een held in.

En het is ondertussen al niet meer nodig. Ik heb ontdekt met de multimeter dat mijn pa fout zat. Bij batterijen in serie aangesloten moet je de spanning telkens optellen...

Voor alle duidelijkheid voor iedereen die deze thread leest:
Dit plannetje is niet correct. Niet dat het echt kwaad kan, maar een weerstand parallel zetten aan een led is overbodig en gebruikt alleen maar stroom. De stroom door de LED moet worden geregeld door een weerstand en niet de spanning erover.

Valoosj
29 juli 2007, 23:03
dit is toch een spanningsdeler?

Ik heb dit gehaald van de engelse wikipedia...

guitarnijboer
29 juli 2007, 23:03
Toch zou ik R2 weglaten, dit kost onnodige stroom.

Een spanningsdeler wordt gemaakt door R1 en de led! Bepaal de stroom die je door de led wilt laten gaan (lichtsterkte) en de werkspanning van de led en bereken daarna de weerstand....

Bijvoorbeeld:

1,6 V led
15 mA

3 - 1,6 = 1,4 V (spanning over de weerstand)

Stroom led = stroom weerstand (staan immers in serie)

R= U / I = 1,4 / 0.015 = 93 Ohm

Pak een 100 ohm weerstand en je hebt licht!

Valoosj
29 juli 2007, 23:06
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider

hier dus, eerste plannetje...

aad
29 juli 2007, 23:08
dit is toch een spanningsdeler?

Ik heb dit gehaald van de engelse wikipedia...

Helemaal correct...dit is inderdaad een spanningsdeler. Maar zoals ik al zei:
de werking van een Led wordt niet ingesteld op spanning, maar op stroom. Dus je hebt geen spanningsdeler nodig maar een stroombegrenzingsweerstand. Dat is R1.

Niet alles op het internet klopt helemaal. En nu blijkt dus dat dat op Wikipedia ook al zo is.

aad
29 juli 2007, 23:10
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider

hier dus, eerste plannetje...

Weet je wel zeker dat je gelezen hebt dat dit voor een LED bedoeld is?
Ik zie dat zo gauw nergens staan hoor!

Dus Wikipedia klopt toch :D

guitarnijboer
29 juli 2007, 23:10
dit is toch een spanningsdeler?

Ik heb dit gehaald van de engelse wikipedia...

Het is inderdaad een spanningsdeler maar:

1. Een spanningsdeler is hiier niet nodig omdat de spanning gedeeld kan worden over de weerstand en de led;
2. Ook bij een spanningsdeler moet je goed kijken hoe groot de stroom is die je wilt gaan trekken. Als je bijvoorbeeld de spanning deelt met 1000 ohm weerstanden kan de stroom nooit groot genoeg worden om de led te laten branden.....

guitarnijboer
29 juli 2007, 23:14
Weet je wel zeker dat je gelezen hebt dat dit voor een LED bedoeld is?
Ik zie dat zo gauw nergens staan hoor!

Dus Wikipedia klopt toch :D

Voor het gedeelte waar de toepassingen staan had ie vast geen tijd om te lezen........ Toen zat ie al te solderen :seriousf:

aad
29 juli 2007, 23:16
Voor het gedeelte waar de toepassingen staan had ie vast geen tijd om te lezen........ Toen zat ie al te solderen :seriousf:
:seriousf:

Valoosj
29 juli 2007, 23:18
wist ik veel, een spanningsdeler is wat ik nodig had volgens mn pa. dat ding werkt op 1,5 V, en een spanningsdeler vermindert je voltage...

hadv
31 juli 2007, 18:17
geloof nou maar wat guitarnijboer vertelt, ik heb al honderden led's zo aangestuurd
als het niet klopt krijg je van mij een nieuwe led (in het geval de jouwe zou overlijden)