PDA

View Full Version : 8 of 16 ohm Greenbacks kopen??!



guitarguru
29 juli 2007, 13:45
Mijn Genz-Benz 2x12 kast, die ik aan de straatstenen niet blijk te kunnen slijten, ga ik maar van nieuwe speakers voorzien. Voor mijn Vernet Plexi Lead 50 watt amp wil ik er twee Celestion G12M Greenbacks inzetten.

Nou kan ik dus kiezen tussen 8 of 16 ohm exemplaren. Dus de uiteindelijke weerstand in mijn kast wordt dan 4 of 8 ohm, ze worden parallel aangesloten nml. Maakt dat wat uit qua klank of druk die de kast gaat geven? Qua totale ohmage maakt het niks uit want de amp kan 4, 8 en 16 ohm impedanties aan.

Kan me voorstellen dat de amp meer of minder vermogen geeft bij hogere of lagere weerstand, maar weet er zelf te weinig vanaf.

Thanks for your time.

Robin.ke
29 juli 2007, 16:01
Als je een buizenamp hebt, heeft de impedantie geen invloed op het vermogen. Bij een transistor of mosfet amp wel. Meestal geld hier hoe lager de impedantie, des te hoger het afgegeven vermogen. Let op; de amp moet deze impdantie wel aankunnen.

Chris Winsemius
29 juli 2007, 16:21
Als ie op deze manier is opgebouwd zou ik zelf 2 x 8 ohm in serie gebruiken op de 16 ohm-stand:

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/Plexi50Leadceriatone.jpg

guitarguru
29 juli 2007, 16:34
[QUOTE=Chris Winsemius]Als ie op deze manier is opgebouwd zou ik zelf 2 x 8 ohm in serie gebruiken op de 16 ohm-stand:

Chris, wordt dat een te technisch verhaal om even uit te leggen?
Mijn cabinet is parallel bedraad en ik durf het niet zomaar aan om de zaak om te gooien, zou ook niet weten hoe.

Dus als je in mijn schoenen stond, zou je dan kiezen voor twee keer 8 of 16 ohm?

Vind je het serieel aansluiten dusdanig belangrijk dat ik het wellicht een capabel iemand zou kunnen vragen?

Franc
29 juli 2007, 16:40
Serieel bedraden van speakers is zo mogelijk nog eenvoudiger dan parallel.

Je gaat van de plus van de jack naar de plus van speaker 1, dan van de min van speaker 1 naar de plus van speaker 2 en van de min van speaker 2 naar de min van de jack.

Zelf vind ik de 8ohm stand van een plexi50 niet te versmaden, vraag me niet waarom :)

Bovendien is jouw amp heeeeel anders bedraad ;)

Chris Winsemius
29 juli 2007, 16:43
Serieel bedraden van speakers is zo mogelijk nog eenvoudiger dan parallel.

Je gaat van de plus van de jack naar de plus van speaker 1, dan van de min van speaker 1 naar de plus van speaker 2 en van de min van speaker 2 naar de min van de jack.

Zelf vind ik de 8ohm stand van een plexi50 niet te versmaden, vraag me niet waarom :)

Bovendien is jouw amp heeeeel anders bedraad ;)

Op welke tap of aansluiting heb je de "neg.feedback"-weerstand?

Franc
29 juli 2007, 16:45
NFB komt van de 8 ohm tap in deze amp.

guitarguru
29 juli 2007, 18:13
Serieel bedraden van speakers is zo mogelijk nog eenvoudiger dan parallel.


Zelf vind ik de 8ohm stand van een plexi50 niet te versmaden, vraag me niet waarom :)

Bovendien is jouw amp heeeeel anders bedraad ;)

Hi Franc, fijne vakantie gehad? De amp draait als een zonnetje hoor!

On topic: Jij vind dus dat ik beter voor de 2 x 16 ohm optie moet gaan? En dan parallel. 4 ohm exemplaren heb ik nml. nog niet gezien..... :D

Franc
29 juli 2007, 20:49
Yep, 2 maal 16 parallel.

Maar ook met de 16ohm tap is niets mis hoor. Subtiele verschillen vind ik het zelf. Het is zo jammer dat je niet eenvoudig kunt experimenteren, tenzij je 2 speakers van elk koopt.

guitarguru
29 juli 2007, 21:46
Yep, 2 maal 16 parallel.

Maar ook met de 16ohm tap is niets mis hoor. Subtiele verschillen vind ik het zelf. Het is zo jammer dat je niet eenvoudig kunt experimenteren, tenzij je 2 speakers van elk koopt.


Ja, ja,ja...... ehm, waarom heb je het niet over de 4 ohm tap, is die de minste van de drie? :chicken: Die gebruik ik nu vanwege de twee 8 ohm speakers die stock in mijn cabinet zitten.

Of gaat dit eigenlijk nergens over, zeg het maar eerlijk hoor ;)
Hebben we het over duidelijk hoorbare verschillen, of is dit mierenneukerij.

Franc
30 juli 2007, 08:23
Mierenneukerij volgens mij :)

Ook met de 4ohm tap is niets mis, alleen gebruik ik die zelf zelden, ik heb meestal een 8 of 16 ohm speakercombinatie in de buurt, vandaar.

Ben blij dat de amp bevalt in ieder geval!

Kim Wilson
30 juli 2007, 08:54
Ik zou persoonlijk kiezen voor 2 x 8, met de mogelijkheid om de cab op 4 of 16 ohm aan te sluiten.

guitarguru
30 juli 2007, 09:18
Ik zou persoonlijk kiezen voor 2 x 8, met de mogelijkheid om de cab op 4 of 16 ohm aan te sluiten.


Ja daar ga ik voor! Ben ik volgens mij het meest flexibel in mijn toepassingen. 4 ohm cab bij parallel, 16 ohm bij serieel of 2 x 8 ohm stereo.

Maar dacht dat de amp evt. verschillen in vermogen geeft bij de verschillende taps.

Volgens mij was het met een AC-30 ook gebruikelijk om een mismatch te schakelen (van 8 naar 16 ohm?), dan zou ie wat opener gaan klinken of zo. Al dit soort zaken brengen je dan aan het twijfelen.

Kim Wilson
30 juli 2007, 09:30
Nee, een buizenamp heeft aan elke tap evenveel vermogen.

guitarguru
30 juli 2007, 09:45
Okay, dan rest mij verder niets meer dan iedereen te bedanken voor hun inbreng.

Groet,
Paul.