PDA

View Full Version : Versterker welke? bij PRS Gitaar voor Tool/Metallica enz.



badsanta
29 juli 2007, 11:54
Hoi Allemaal,

Ik heb thuis een PRS 22 custom sinds kort.
Maar ik heb nog steeds een roland cube 30 versterker. Ik speelde ook alleen thuis op een klein kamertje, maar heb nu meer ruimte.

DUS TIJD VOOR ECHT LAWAAI!! :rockon:

Wie kan mij helpen met het vinden van een versterker??

Ik heb echt weining verstand van versterkers dus help me out please.

Mijn budget is 600-1000 E, maar hangt uiteraard af van wat ik gaaf vind.

Hij moet in ieder geval goed kunnen scheuren en mooi klinken met stevige riffs. Ik speel van Pearl Jam/Dire straits tot aan Tool (althans dat probeer ik :satisfie: ) en voornamelijk thuis.

Ik heb verder nog geen pedalen afgezien van een footswitch, dus die moeten er ook nog komen.

Dus wat is de ideale combinatie voor deze muziek/gitaar incl effecten enz.??

Er is me al een JCM 2000 DSL 100 aangeraden (2e hands dan), kan ik daar mee uit de voeten en wat zijn de alternatieven.

Ciao

Baker
29 juli 2007, 12:15
[spam mode aan]

Een koch multitone!

Van funk tot punk,
en van pop tot metal!

zie sig.

[/spam mode uit]

Rormo
29 juli 2007, 14:10
Heb zelf een DSL. Geweldige versterker, maar niet de beste voor Metallica en Tool. Wel dire straits en alles daartussen in. Misschien een 2e hands Mesa proberen. Ook Engl heeft goede amps die wel ruig kunnen. Zal wederom met jouw budget 2e hands moeten zijn.

wim v
29 juli 2007, 14:30
Een Koch is een hele goed keus samen met een PRS.
Volgens mij staat er een powertone I te koop voor niet al te veel op marktplaats. Je hebt dan nog wel een speakerkast nodig.
Groeten,
Wim

Dude
29 juli 2007, 17:14
metallica is mesaboogie toch, en wat ik er van op internet kon zien en lezen werd er vroeger ook nogal wat marshall werk gebruikt ? Weet niet of je dan met een koch aan je trekken gaat komen hoor... koch heeft een hele eigen sound. Ik heb 2 kochs gehad, oa de multitone, een hele vette scheur, dat zeker, maar of dat in jouw oren metallica kan zijn kan jij denk ik het beste beoordelen.

Wicked Willy
29 juli 2007, 21:00
LOL een PRS op een Roland Cube...........hahahahahahaha.

Raffel
30 juli 2007, 11:45
JCM2000 zou ik persoonlijk zonde vinden, (totaal geen hoge dunk van dat apparaat) Tool = Diezel, Metallica = Mesa, beiden denk ik buiten je prijsklasse. Maar ja, als je een PRS hebt, spaar wat langer door en koop gewoon meteen een klasse buizenamp. (zou ik doen) Die PRS moet wel goed tot z'n recht komen imo.

almarvk
30 juli 2007, 11:53
De combinatie van PRS met Koch schijnt echt super te zijn, alsof beide voor elkaar gemaakt zijn.

srv-man
30 juli 2007, 12:12
Volgens mij schrijft de TS toch echt dat hij vooral thuis op zijn kamer speelt, en dan gaan al die zware tops toch echt niet tot hun recht komen.
Koop dan of een simpel klein buizenversterkertje met een goede sound (zoiets als die Cornford op marktplaats) of koop een modeller (2ehandsje HK Zenamp of zo, kost geen ruk). En ga eens wat in een winkel proberen, dan hoor je vanzelf wat je mooi vind of niet.

Echt, een 100 watt Marshall of Mesa is prachtig, maar thuis heb je daar helemaal niets aan.

badsanta
30 juli 2007, 13:10
Het is inderdaad een mooie combo PRS op een Roland cube........

De cube had ik al en sinds kort is de PRS er, ik kon er aankomen voor een hele goede prijs dus ik dacht het is nu of nooit.
Maar ik heb hem dus nog nooit echt goed kunnen gebruiken.

Het is waar dat ik voornamelijk iets zoek voor thuis en ik vraag me ook af of een 100W top niet wat too-much is, ook omdat ik er dan nog speakers bij moet kopen.

Dus opzoek naar een goede combi?? Ik zag een JCM800 Lead Series combo 100W staan op marktplaats is dat wat of is 100W toch teveel voor thuis?

En wat kosten die MESA en ENGL apparaten eigenlijk. Het is net zo dat ik alleen maar metallica of Tool speel. Ook Soundgarden, Pearl Jam vind ik geweldig.
Silverchair vind ik ook top, en met name omdat Daniel Johns veel op een PRS speelt en daar komt een bruut geluid uit. Maar zij werken veel met custom versterkers.

Bedankt voor de hulp tot zover!

LCH
30 juli 2007, 13:15
Het is waar dat ik voornamelijk iets zoek voor thuis en ik vraag me ook af of een 100W top niet wat too-much is, ook omdat ik er dan nog speakers bij moet kopen.

Dus opzoek naar een goede combi?? Ik zag een JCM800 Lead Series combo 100W staan op marktplaats is dat wat?
Ja, dat is veel too-much. Met zo'n 100 watt buizentop speel je thuis niks klaar. Als je 'echt lawaai' wilt maken zul je of in een band moeten spelen of op Antarctica moeten gaan wonen.

Een 100 watt buizencombo is ook compleet waardeloos op je slaapkamertje. Het kost een gruwelijke bak geld en als je dat spul niet een beetje kunt openschroeven krijg je er nooit Metallica uit.

Wees even rationeel en koop gewoon een Flextone of een klein buizenbakje. Zelfs een 5 watt Epiphone Valve Junior tettert je de oren van je kop als je die helemaal opendraait. Wat Engl of Mesa kost? Meer dan de 600-1000 euro die jij in gedachten hebt. Eerder het dubbele.

TheSpeedSkater
30 juli 2007, 13:27
Ik vind dat je even wat meer geld moet uitgeven omdat je anders toch iets koopt waar je later niet tevreden over bent.

badsanta
30 juli 2007, 13:33
Ik begrijp dat ik mijn budget toch iets moet opschroeven?

En dan moet ik ook iets kopen waar ik lang mee kan doen en ik nooit meer anders hoef.

Dus bij deze mensen, doe ook maar suggesties ongeacht budget maar wel beetje reeel natuurlijk.

Dus laten we praten over 2500,- Want ik heb niet voor niets een brute gitaar staan nu daar hoort ook een brute versterker bij.

De kracht van de speaker is niet het belangrijkste omdat ik toch veel thuis speel dus volume is niet het probleem lijkt mij.
Maar hij moet dus ook geweldig klinken op minder volume en dan ook nog flink kunnen scheuren.

Raffel
30 juli 2007, 13:40
combo's gaan checken.

Engl
Koch
Mesa
Line6 misschien.

Maar ik zou toch wel voor buizen gaan. En voor 2500 euro heb je echt een mega-combo. Daar heb je zelfs een nieuwe Mark IV voor. Wat dat betreft kan het dus een stuk goedkoper.

Wat denk ik het makkelijkste is, is eens gaan kijken welke voicing van amps je aanspreekt en dan vervolgens bij dat merk er wat dieper in duiken. Voordeel is dan dat je je onderzoek bij de meeste lokale gitaarboeren kan doen.

TheSpeedSkater
30 juli 2007, 14:03
Ja, een Mark IV is inderdaad erg gaaf! Zou ik ook voor kijken als ik dat budget had.. Denk ik :)

Negative K3 fan
30 juli 2007, 15:15
tool en metallica = DIEZEL, ligt helaas een beetje buiten je budget :)

maar zo'n jcm800 is misschien nog niet zo heel erg verkeerd, maar dan moet er wel een goede master volume in zitten en geboost worden voor serieus gain werk.

badsanta
30 juli 2007, 18:10
Ik heb stukjes geluisterd op de Diezel site.
Als ik voor een Diezel zou gaan dan denk ik de Einstein 50w combo.
Weet iemand wat die kosten en waar die te vinden zijn?

Wat ik wel heb vernomen is dat Metallica de Diezel gebruikten op hun laatste album St.Anger.
En dit vind ik niet echt het beste album van ze. Ik zoek meer naar de klanken van Master of Puppets en And Justice for All.

De Diezel klonk op het internet (voor wat het waard is) erg strak en snel inderdaad. Dus inderdaad ook Tool achtig.

Maar aangezien ik ook meer dan Tool speel zoals Pearl Jam enz. en ook de blues kant iets op zoek ik denk ik toch iets veelzijdigers.

Ik hou erg van een vette scheur/distortion en als ik hier en dat wat lees is dit niet het sterkste punt van de KOCH.

GR. Bad Santa

kirk19
30 juli 2007, 18:57
voor die 2 albums heb je een Mark IIC+ nodig van mesa, ik kan je verzekeren dat die de hedendaagse amps voor die specifieke master of puppets sound helemaal vernietigd.

DIEZEL vh4 ( tool, metallica enkel james btw ) is een grote nono naar mijn mening. Kanaal 1, zeer mooi. Maar dan begint het kanaal 2 goed maar niet 2800 goed. Kanaal 3 en 4 onbruikbaar, zeker voor actieve elementen. Er zijn veeeel betere amps voor 2800 euro

arjanb01
30 juli 2007, 18:59
Ik heb stukjes geluisterd op de Diezel site.
Als ik voor een Diezel zou gaan dan denk ik de Einstein 50w combo.
Weet iemand wat die kosten en waar die te vinden zijn?

Wat ik wel heb vernomen is dat Metallica de Diezel gebruikten op hun laatste album St.Anger.
En dit vind ik niet echt het beste album van ze. Ik zoek meer naar de klanken van Master of Puppets en And Justice for All.

De Diezel klonk op het internet (voor wat het waard is) erg strak en snel inderdaad. Dus inderdaad ook Tool achtig.

Maar aangezien ik ook meer dan Tool speel zoals Pearl Jam enz. en ook de blues kant iets op zoek ik denk ik toch iets veelzijdigers.

Ik hou erg van een vette scheur/distortion en als ik hier en dat wat lees is dit niet het sterkste punt van de KOCH.

GR. Bad Santa

Koch en geen vette scheur ????? Check de website van Koch eens: www.koch-amps.com en ga eens naar soundfiles. Daar staan geluidsfragmenten van ALLE koch versterkers op. Van clean tot bruute metal. Tip: de Koch Powertone zal helemaal je ding zijn denk ik.

En als je dan nog durft te beweren dat scheuren niet de sterkste kant van Koch versterkers is heb je iets aan je oren volgens mij ! :hippie: :)

badsanta
30 juli 2007, 19:50
De link naar de Koch website doet het niet bij mij?

Ik heb hem zelf nog nooit gehoord dus kan er niet over oordelen, maar als het bullshit is dan komt dat goed uit!

Ik ga hem binnenkort wel testen dus ben benieuwd...

arjanb01
30 juli 2007, 19:51
Veel succes met testen en test niet alleen de Powertone, als je veelzijdiger wilt zijn test ook eens de multitone.

Negative K3 fan
30 juli 2007, 20:06
Ik heb stukjes geluisterd op de Diezel site.
Als ik voor een Diezel zou gaan dan denk ik de Einstein 50w combo.
Weet iemand wat die kosten en waar die te vinden zijn?
de einstein is bij de betere gitaarwinkels te krijgen en zijn voglens mij ook de minst dure huidige productie diezels

Wat ik wel heb vernomen is dat Metallica de Diezel gebruikten op hun laatste album St.Anger.
En dit vind ik niet echt het beste album van ze. Ik zoek meer naar de klanken van Master of Puppets en And Justice for All.
op hun laatste album is van alles en nog wat gebruikt dus aan de hand daarvan zou ik het niet kiezen, maar de live sound van metallica van de afgelopen jaren, dat is volgens mij voornamelijk diezel VH4, voor MoP en AJFA heb je Mesa's uit de mark series nodig, mark 2c+ (redelijkonvindbaar) of een mark 3 ofzo


De Diezel klonk op het internet (voor wat het waard is) erg strak en snel inderdaad. Dus inderdaad ook Tool achtig.
tool gebruikt live (onder andere) de diezel VH4, net als metallica


Maar aangezien ik ook meer dan Tool speel zoals Pearl Jam enz. en ook de blues kant iets op zoek ik denk ik toch iets veelzijdigers.
wil jij beweren dat ze niet veelzijdig genoeg zijn dan? Vooral die einstein is een alleskunner, maar je betaalt daar natuurlijk wel flink voor


Ik hou erg van een vette scheur/distortion en als ik hier en dat wat lees is dit niet het sterkste punt van de KOCH.

GR. Bad Santa
ik denk dat je nu een heleboel mensen tegen de schenen aan schopt, ik ben persoonlijk ook niet helemaal weg van koch versterkers, maar dat een vette distortion niet hun sterkste punt is dat is dus gewoon echt niet zo, je moet alleen wel van de klank houden natuurlijk.

TheSpeedSkater
30 juli 2007, 20:15
Ik heb zelf de ervaring met de High Gain van Koch toch minder is dan bij vergelijkbare versterkers uit die prijsklasse.

Ik vind het dan ook erg vreemd dat je toch die richting op wilt en wil je dan ook zeker adviseren om je blik te verwijden en opzoek gaan naar echt spul, want waar je nu mee aan komt zetten is in mijn optiek rotzooi.

Rormo
30 juli 2007, 22:02
Tsja ik heb op een Koch multitone gespeeld en vond het ronduit RUK. Andere mensen verklaren mij daarmee voor gek. Ik heb ook een andere Koch gehoord en vond het ook niet veel (niet zelf bespeeld). Simpel feit blijft: over smaak valt niet te twisten. Er zijn Marshall fans (zoals ik) en Marshall haters. En je hebt ook Koch fans en haters. Enige waar iedereen het min of meer over eens is, is dat Mesa geweldig is :)

Conclusie en advies: staar je niet dood op 1 merk of op wat 1 iemand hier zegt. Ga gewoon verschillende dingen testen. Test gewoon Koch, Mesa, Diezel, Marshall, ENGL. De hele mikmak. Kost je wel een dag en misschien wat frustratie bij een verkoper die je de hele dag bezig houdt, maar dan ben je wel een heel stuk verder. Uiteindelijk moet JIJ het mooi vinden.

caliban
31 juli 2007, 00:59
de live sound van metallica van de afgelopen jaren, dat is volgens mij voornamelijk diezel VH4, voor MoP en AJFA heb je Mesa's uit de mark series nodig, mark 2c+ (redelijkonvindbaar) of een mark 3 ofzotool gebruikt live (onder andere) de diezel VH4, net als metallicawil jij beweren dat ze niet veelzijdig genoeg zijn dan?

Naar mijn weten heeft metallica maar zeer kort diezel live gebruikt en nu speelt kirk nog altijd over een triaxis en james naar het schijnt over een randall.

Raffel
31 juli 2007, 09:08
Badsanta, richt je wat minder op sound clips en gemixte studioalbums en ga ze idd zelf aan de tand voelen. Ik denk dat je door alleen daar naar te luisteren namelijk een zeer beperkt beeld krijgt van wat amps in hun mars hebben. Zie het meer als een tipje van de sluier van wat een amp sowieso kan.

TheSpeedSkater
31 juli 2007, 09:12
Sluit ik me bij aan.
Ik ben dan maar net nieuw op het forum, maar al jaren lang een gitaar addict!!

Forum pas net gevonden.

@BadSanta: Ik zag op Marktplaats dat die Amp waar je het over had verkocht is. Komt alleen maar goed uit, want je moet toch nog beter zoeken! ;)