PDA

View Full Version : akkoord vraagje



-=JEROEN=-
28 juli 2007, 23:26
hoe zouden jullie deze 2 akkoorden klassificeren en welke ladder(s) zouden jullie hierbij spelen

0 x 10 11 12 x

0 x 3 4 5 x

Tristan
29 juli 2007, 02:33
Haha, leuke akkoorden... :D

Eerste akkoord
Vanuit E bekeken is dit dus eigenlijk: e - c - f# - b (1-b6-2-5)
Esus2/add b6 zou wat mij betreft een dekkende benaming zijn in dit opzicht...

feitelijk kan je elke ladder waar e, f#, b en c samen in voorkomen op dit akkoord spelen, het meest kenmerkende verschil is waarschijnlijk of je een grote danwel een kleine terts speelt...

Mogelijkheden mineur:
e - f# - g - a - b - c - d = E Aeolisch
e - f# - g - a - b - c - d# = E Harmonisch mineur
e - f# - g - a# - b - c - d# = E Zigeuner mineur

Mogelijkheden majeur:
e - f# - g# - a - b - c - d = E Mixolydisch b13 (A Melodisch mineur)


Tweede akkoord
Weer vanuit E bekeken: e - f - b - e (1-b2-5-1)
E5/add b2 zou wat mij betreft een dekkende benaming zijn in dit opzicht...

feitelijk kan je elke ladder waar e, f en b samen in voorkomen op dit akkoord spelen, wederom is het meest kenmerkende verschil waarschijnlijk of je een grote danwel een kleine terts speelt...

Mogelijkheden mineur:
e - f - g - a - b - c - d = E Phrygisch
e - f - g - a - b - c# - d = E Phrygisch 13 (D Melodisch mineur)

Mogelijkheden majeur:
e - f - g# - a - b - c - d = E Phrygisch dominant (A Harmonisch mineur)
e - f - g# - a - b - c - d# = E Jiddisch (A Zigeuner mineur)
e - f - g - g# - a# - b - c# - d = E Octotonisch (half step)

Dat zijn zo'n beetje de dingen die ik puur theoretisch kan bedenken, ze klinken allemaal ook wel lekker vind ik...

gorgasm
29 juli 2007, 13:34
tzijn weer typisch Jeroen-akkoorden, dingne waar je nix mee kunt.
gooi bij je eerste chord een D, dan hebben we D13, voila, dominant in A, en op da 2e een G, hebben we G13 = Cgroot

wil je dit niet, dan speel ik op t eerste G groot, en opt 2e C groot

-=JEROEN=-
29 juli 2007, 13:54
tzijn weer typisch Jeroen-akkoorden, dingne waar je nix mee kunt.
hahaha, spreek voor jezelf, jij kan er misschien nix mee

Tristan
29 juli 2007, 21:46
tzijn weer typisch Jeroen-akkoorden, dingne waar je nix mee kunt.
gooi bij je eerste chord een D, dan hebben we D13, voila, dominant in A, en op da 2e een G, hebben we G13 = Cgroot

wil je dit niet, dan speel ik op t eerste G groot, en opt 2e C groot

Mwah, ik dacht toch dat ik het een aardig eindje geprobeerd had gisternacht...
Kan je er iets mee Jeroen?

-=JEROEN=-
29 juli 2007, 22:07
ja, bedankt http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

weet je ook nog een aantal 'outside' dingen (zoals A penta mineur over A7 D7)

dus dingen die niet horen te passen, maar stiekem toch passen 8-)

Tristan
30 juli 2007, 03:50
Bedoel je outside dingen op de akkoorden die je hier hebt gepost?
Daar moet ik even naar kijken...

In principe zitten er tussen de ladders die ik heb gegeven al wel een paar die wat vreemder klinken...
Met name niet bij het akkoord passende Melodisch mineur ladders vind ik meestal zeer geschikt om outside mee te soleren, probeer het maar eens uit... :D

-=JEROEN=-
30 juli 2007, 13:16
ik ben geen melodisch mineur fan, vind 't een klote ding, net zoals octatonisch (whole/half, half/whole, wholetone), daarom gaf ik 't blues voorbeeld, omdat ik die wel lekker vind

Tristan
30 juli 2007, 13:51
Het is ook een kloteding, vandaar dat het zo lekker klinkt als je juist de verkeerde gebruikt... :seriousf:

-=JEROEN=-
30 juli 2007, 16:24
ik experimenteer wel eens wat met octatonisch, maar zodra ik er dan een liedje van ga maken, eindig ik al snel in totaal iets anders

zo was ik net aan 't klooien met D octa, had een leuk lijntje met G# F# D, zette er wat bastonen onder (D C D D - D E F# G#), en ging er toen over soleren, al heel snel die C in een C# verandert, en voor ik het wist had ik een nummer in F Aeolisch :chicken:

edit: hier een stukje jam http://media.putfile.com/D-Octa

Tristan
30 juli 2007, 17:44
Ik zou ook geen nummer kunnen maken uit de Octotonische ladder eerlijk gezegd, hooguit een bridge of een tussenstukje ofzo, iets dat ergens naar toe leidt...

D Octotonisch (half step): d - eb - f - f# - g# - a - b - c

akkoorden:
D, Dmi
Ebdim
F, Fmi
F#dim
G#, G#mi
Adim
B, Bmi
Cdim

In zekere zin passen hier ook de volgende Mineur Pentatonische ladders in:
D Mineur Pentatonisch: d - f - (g) - a - c
F Mineur Pentatonisch: f - ab - (bb) - c - eb
G# Mineur Pentatonisch: g# - b - (c#) - d# - f#
B Mineur Pentatonisch: b - d - (e) - f# - a

Combinaties van deze Mineur Pentatonische en de D/F/G#/B Octotonische (half step) ladder werken erg goed, het is wat mij betreft dan ook niet geheel vreemd dat je bij F Aeolisch uitkomt...

-=JEROEN=-
30 juli 2007, 23:57
ok dank voor de info

ik heb trouwens nog een tip voor jou

als je het over losse noten hebt, gebruik je kleine letters, wat ik vaak ook doe, omdat je dan een duidelijk onderscheidt hebt met akkoorden, maar ik gebruik dan ook de verhogingen en verlagingen uit de klassieke leer, dus a ais b c cis d dis enz, en d des c b bes a as enz

is toch net iets duidelijker dan ab, bb, enzo http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

Tristan
31 juli 2007, 12:07
Ik schrijf het gewoon zoals je het noteert, niet in spreektaal, volgens mij is dat juist handiger, een akkoord noem je ook niet Es maar Eb...

Wist je trouwens dat er feitelijk maar drie octotonische ladders bestaan?
De Octotonische (half step) ladder van D is gelijk aan de Octotonische (half step) ladder van F, G# en B...

-=JEROEN=-
31 juli 2007, 12:14
hmmm, ik noem akkoorden ook Es of Dis (dies)

ik heb ook van die ezelbruggetjes voor leerlingen die maar nooit onthouden waar de Bb zit: "Bes op zes"

dus jij zegt echt G kruis en B mol ?

appyhaan
3 augustus 2007, 14:31
Ik schrijf het gewoon zoals je het noteert, niet in spreektaal, volgens mij is dat juist handiger, een akkoord noem je ook niet Es maar Eb...


Hmm, ik zeg ook vaak gewoon es of gis o.i.d., maar omdat je niet om de Engels taal heen kunt in de muziek doe ik ook wel eens F sharp of A flat, wat eigenlijk dus neer komt op F kruis en A mol. Wat betreft het noteren, mijn ex-gitaar leraar schrijft het ook altijd voluit, dus Bes i.p.v. Bb. Hij vond het dan duidelijker in verband met bijvoorbeeld A#b10 of Dbb5. Tenminste zoiets, zat wel wat in vond ik...

-=JEROEN=-
3 augustus 2007, 15:33
ik heb een nieuw topic gestart hierover

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1348680#post1348680

Tristan
4 augustus 2007, 18:08
Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik het schrijf zoals het heet, dus zoals het genoteerd wordt en dus niet zoals je het uitspreekt, ik vind dat handiger, maar ja, voor de rest is het ook niet echt belangrijk denk ik...

Jeroen_TRC
4 augustus 2007, 18:16
edit: hier een stukje jam http://media.putfile.com/D-Octa

:seriousf: sorry Jeroen, het is niet vervelend bedoelt, echt niet.
Maar ik vind het zo'n zonde dat iemand met zo'n verstand van muziek dit soort bagger speelt. Het klinkt werkelijk nergens naar (in mijn oren).


Maar goed, je hebt in ieder geval wel een mooie naam ;) :D

-=JEROEN=-
5 augustus 2007, 02:02
maar wat vind je hier bagger aan?

Jeroensnake
5 augustus 2007, 12:10
Theoretisch en technisch niet slecht, maar er mist wat. Eigenlijk geef je het zelf al aan :

"ik ben geen melodisch mineur fan, vind 't een klote ding, net zoals octatonisch"

Als je iets maakt met onderdelen die je al klote vind, zal het geheel altijd een beetje klote blijven. Dit kan natuurlijk een doel op zich zijn, maar speel dat dan met volle overtuiging. Nu mis ik een lijn (verhaal/moraal) en klinkt het wat leeg/twijfelend. Misschien een geval van te-moeilijk-willen doen (heb daar zelf ook weleens last van). Bij mijn eigen spel merk ik, als ik gedwongen "simpel" speel (dus geen lastige akkoorden en minstens 50% minder tonen proberen aan te slaan), dat ik meer tijd heb om naar de muziek te luisteren en me in te leven in de volgende noot.

Ik vind het trouwens geen bagger,
maar er mist gewoon wat gevoel. (of liefde voor de toonsoort waarin je speelt)
En dat doet onze mooie namen
geen eer aan (net zoals die
oren van die andere J)

Rust in muziek is bijna
even belangrijk als chaos.

________________
inter
one
more
net

Tristan
5 augustus 2007, 12:18
Ach, het is denk ik een kwestie van zoeken hoe jij het kan gebruiken zodat het voor jou toch werkt en sommige dingen werken (op een bepaald moment) ook niet voor je natuurlijk...
Sommige kunstenaars kunnen van poep nog kunst maken of denken dat te kunnen dus tsja...

-=JEROEN=-
5 augustus 2007, 12:39
hier een stukje jam http://media.putfile.com/D-Octa
zoals ik al zei, een jam, ik deed maar wat, vandaar geen verhaallijn

wat vind je hier van dan?

http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=680660&songID=5164024

is ook nog niet af, ook maar een jam, maar zit al veel meer lijn in

barst trouwens van de tempo fouten, was 1e take, maar ik vond dat ik wel leuke dingen speelde

Jeroensnake
5 augustus 2007, 13:22
Tempo fouten zul je mij niet over horen klagen. Dat is ongeveer het laatste waar ik mij aan hou. :)

Ik ben geen expert op jam-gebied (speel bijna nooit met iemand samen), maar waarom zou er geen verhaallijn of iets dergelijks in kunnen zitten? Jammen is niet aleen maar zomaar-wat-doen. Al kan het dat natuurlijk wel zijn.

k' Weet niet wat je met deze track gedaan hebt, maar de aandacht wordt in ieder geval al langer vast gehouden. Al krijg ik na 2/3 van de tocht het gevoel dat het pad (gelukkig niet al te recht) mij voornamelijk rechtdoor stuurt, zonder zijstegen, rustplaatsen, blokjes om of verfrissende duik onder de waterval. Het uitzicht was mooi, maar ik had nog graag bij sommige punten een rondje gelopen om de zaken van de andere kant te bekijken...

Heb je hier wat aan?

Of heb je liever
tot de laatste haar
uitgeplozen analyses
met strak theoretisch
onderbouwde kritiek in
de vorm van netjes
geformuleerde tips ... ?


______________
inter
some
where
net

Jeroen_TRC
5 augustus 2007, 13:27
zoals ik al zei, een jam, ik deed maar wat, vandaar geen verhaallijn

wat vind je hier van dan?

http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=680660&songID=5164024

is ook nog niet af, ook maar een jam, maar zit al veel meer lijn in

barst trouwens van de tempo fouten, was 1e take, maar ik vond dat ik wel leuke dingen speelde

Dat klinkt al veel beter! Hier zit (zoals Jeroensnake het al uit drukte) wat meer gevoel in...
Ga zo door :)

-=JEROEN=-
5 augustus 2007, 13:48
bedankt voor je analyse, en ik heb zeker wat aan die tips

ik ga binnenkort verhuizen, naar een 3 kamer, waar ik dus meer ruimte heb, en dan ga ik één kamer helemaal inrichten voor de muziek, en dan ga ik eindelijk eens wat dingen echt uitwerken, ipv een ideetje opnemen, het een jam noemen, en er vervolgens nooit meer wat mee te doen

ik heb dozen vol met ideeen, maar slechts 2 CDs met afgeronde muziek (met mn oude band)