PDA

View Full Version : Hoge E springt bij stemmen



davidof
28 juli 2007, 20:16
Hey, ik heb enkele dagen terug een nieuw setje snaren op men klassieke gitaar (met nieuwe kam) gezet en alle snaren willen meteen perfect stemmen zonder te springen, alleen telkens als ik de hoge E wil stemmen knakt hij, heb ook al geprobeerd enkele dagen te wachten (zodat hij kan rekken) maar helpt niet.. altijd perfect waar de kam is .. alle andere snaren blijven erop.. als ik aan de kam voel is het op die plaats een beetje minder bol dan het andere gedeelte. ik dacht met een vijltje of schuurpapier wat boller maken.. maar ik wil niet de hoogte veranderen ofzo :(

grtz

Realeigo
28 juli 2007, 20:19
Hoe is die kam erop gekomen? Als het in de winkel voor je is gedaan moet je het wel voor niks kunnen laten fixen door de mensen daar.

davidof
28 juli 2007, 20:44
neen, de kam was te groot dus ben ik in de winkel gaan informeren en ze hebben gezegd dat ik schuurpapier op de grond moet leggen en zo mijn kam erover schuren tot op de goede maat ...maar dat heeft toch niks te maken met de kant waar de snaren op rusten ?

grtz

Pais
28 juli 2007, 21:17
Als je de onderzeide van de kam gevijld hebt niet nee. Misschien is er toch een scherp randje in het sleufje voor de snaren gekomen. Een nylon snaar knapt niet zo snel bij te hogen spanning, daar ligt het vast niet aan. Is de kam van kunststof of van been?

davidof
28 juli 2007, 21:20
kunststof. ik denk dat er idd een scherp kantje aan is... hoe kan ik dit weg doen ?? iemand een idee..

Jayjay
28 juli 2007, 21:56
Vijlen...voorzichtig..vijlen...

davidof
28 juli 2007, 23:07
kheb net beetje gevijld.. maar nog steeds ; wat ik ook opmerk is dat tijdens het stemmen hij ineens terugstemd vanzelf .. precies of hij rekt 1mm uit ineens .. :/

LaurentB
29 juli 2007, 11:36
kheb net beetje gevijld.. maar nog steeds ; wat ik ook opmerk is dat tijdens het stemmen hij ineens terugstemd vanzelf .. precies of hij rekt 1mm uit ineens .. :/

Dat laatste kan gebeuren als het lusje nog niet helemaal stak zit, gebeurt mij ook vaak bij nylon snaren bij het opspannen. Of omdat de sleuf bij de topkam (dus bovnaan de hals) iets te smal voor de snaar is.

Samder
29 juli 2007, 12:56
stem je hem niet ene octaaf te hoog..

peter_heijnen
30 juli 2007, 08:20
altijd perfect waar de kam is .. alle andere snaren blijven erop..
Ik meen te begrijpen dat je e-snaar niet "overspringt" bij het stemmen, maar daadwerkelijk knapt, in tweeën dus.

Als dat steeds bij de kam gebeurt zit daar hoe dan ook de fout. Zelf rommelen kan, maar je kunt beter degene die de nieuwe kam voor je heft geinstalleerd hierop aanspreken.